VOLA - Applause of a Distant Crowd (2018)

Denemarken
Label: Mascot

1. We Are Thin Air (4:06)
  2. Ghosts (3:58)
  3. Smartfriend (4:18)
  4. Ruby Pool (4:09)
  5. Alien Shivers (4:20)
  6. Vertigo (4:04)
  7. Still (4:09)
  8. Applause of a Distant Crowd (5:29)
  9. Whaler (5:27)
  10. Green Screen Mother (2:36)
avatar van Sake
Deze tweede plaat is een stuk minder rechttoe rechtaan dan de vorige en misschien is dat ook wel goed. Ik ben erg fan van Inmazes en de sound die ze daar neerzetten, maar een volledige nieuwe plaat in die stijl zou waarschijnlijk teveel van het goede worden. Ze hebben hier duidelijk voor meer dynamiek gekozen. Bij vlagen klinkt me dat nog iets soft in de oren, maar het is nergens saai en de harde nummers komen hierdoor ook wel weer goed tot hun recht (Whaler hakt er wel erg lekker in).

Tot nu toe kan het naar mijn mening nog niet tippen aan hun debuut, maar ik vermoed dat er nog wel een halfje bij komt binnenkort.

avatar van Alicia
Ik moet bekennen dat ik de laatste tijd niet echt meer heb zitten spitten tussen de nieuwe releases in het wonderlijke wereldje der zware gitaren en meestal nog zwaardere 'zang'. Dit is daarom pas m'n vierde metal album van dit jaar dat ik echt fijn vind om naar te luisteren. De popwavemetal van Voyager vond ik ook al zo lekker klinken - en nog steeds - en Vola heeft daar veel van weg. Ook dit album bevat goede liedjes, vette gitaren, stevig drumwerk én - daar valt of staat een album met name in dit genre, wat mij betreft, mee - 'n hele fijne zanger.

Ja... dit wordt 'm!

avatar van james_cameron
De metal-elementen zijn naar de achtergrond geschoven en het geluid neigt nu meer naar progressieve electronische rock, met overigens overwegend positief resultaat. Hier en daar kunnen we nog wel genieten van een lekker zware gitaarriff, maar de meeste tracks zijn poppy en ingetogen, met veel ruimte voor aanstekelijke zangpartijen en mooie melodielijntjes. Het songmateriaal is niet overal even sterk, maar de band heeft hier zeker iets speciaals in handen. Dat kan in de toekomst nog wel iets heel moois gaan opleveren.

avatar van namsaap
Het debuut Inmazes (2015) van het Deense Vola, waar de band invloeden uit de progrock, djent en synthpop op zeer boeiende wijze wist samen te voegen, werd in progressieve kringen erg goed ontvangen. In navolging van dat album ging de band op tour met Katatonia en speelde op diverse Europese festivals, waaronder Complexity Fest in Nederland.

Op Applause Of A Distant Crowd neemt de band invloeden die het geluid van het debuut bepaalden mee. Toch heeft de groep een nieuwe draai aan het bandgeluid gegeven. De zware gitaren zijn minder dominant, ten faveure van de elektronica. Het totaalgeluid klinkt meer open, transparant en vooral poppy. Dat wordt vooral duidelijk op nummers als Ghost en Ruby Pool, sterk geschreven nummers waarin de elektronica domineert.

Voor wie niet zonder stevig gitaarwerk kan, is er echter ook nog genoeg te beleven. Op Smartfriend, het geweldige Alien Shivers, Whaler en opener We Are Thin Air wordt regelmatig stevig van leer getrokken. Over het algemeen wordt echter meer gedoseerd, wat de dynamiek op dit album zeer ten goed komt. Exemplarisch hiervoor is het titelnummer, wat aardig samenvat waar Vola anno 2018 qua geluid staat.

Ik moet toegeven dat ik aanvankelijk even tijd nodig had om deze worp van Vola te waarderen, maar Applause Of A Distant Crowd blijkt een groeibriljant te zijn. Dat is ook zeker te danken aan de uitstekende productie waar Asger Mygind zelf verantwoordelijk voor was.

Vola – Applause Of A Distant Crowd | Zware Metalen - zwaremetalen.com