Muse - Simulation Theory (2018)

Label: Warner Bros.

1. Algorithm (4:05)
  2. The Dark Side (3:47)
  3. Pressure (3:55)
  4. Propaganda (3:00)
  5. Break It to Me (3:37)
  6. Something Human (3:46)
  7. Thought Contagion (3:26)
  8. Get Up and Fight (4:04)
  9. Blockades (3:50)
  10. Dig Down (3:48)
  11. The Void (4:44)
  12. Algorithm [Alternate Reality Version] * (3:32)
  13. The Dark Side [Alternate Reality Version] * (3:54)
  14. Pressure * (4:04)

met UCLA Bruin Marching Band

15. Propaganda [Acoustic Version] * (2:58)
  16. Break It to Me [Sam de Jong Remix] * (3:08)
  17. Something Human [Acoustic Version] * (3:46)
  18. Thought Contagion [Live] * (4:08)
  19. Dig Down [Acoustic Gospel Version] * (3:57)
  20. The Void [Acoustic Version] * (4:34)
  21. The Dark Side [Alternate Reality Version Instrumental] * (2:53)
avatar van legian
Dat klopt ook wel, heb er ondertussen ook een halfje bij gedaan. Het is een erg fijn in het gehoor liggende plaat die hoe vaker/langer je hem luistert steeds beter bevalt.

avatar van JVT
JVT
Plaat van het jaar! Het heeft een tijd geduurd maar vind hem heerlijk nu.

avatar van mattman
spoiler schreef:
Lijkt wel een groeiplaatje als ik het hier over het algemeen lees

Nope. Hier niet, in ieder geval, eerder in de omgekeerde richting. Vind het tekenend als de mensen een klein draakje als Pressure gaan uitroepen tot 'beste' van het album. Ik weet wel (en vind ook) dat muziek soms niet te moeilijk en complex moet zijn, maar dit is wel heel erg simpel en lomp. Nummers gebaseerd op één riffje of motiefje, gedrapeerd met een sound die talloze indierockbandjes al eens opgegraven hebben en lyrics die bijna genant zijn voor een band die al zo lang muziek maakt.

Maar ik val gewoon niet voor de kitsch die Muse hier serveert.

avatar van james_cameron
Bij vlagen wel erg toegankelijk en poppy, met veel electronica en nogal op veilig spelend songmateriaal. Erg spannend wil het dan ook niet worden. Maar ja, het is toch wel weer verdomd aanstekelijk en lekker om naar te luisteren. Echt sterke songs mogen dan ontbreken en er zijn weinig tracks die iets nieuws laten horen, maar het vakmanschap van de band tilt ook dit album naar een dikke voldoende.

avatar van Pleun
matthijs schreef:
Letterlijk "allemaal"? Ik ben net als jij ook fan van het eerste uur, en eigenlijk vind ik grootste deel van album saai, en een paar nummers geweldig. Dusse anders gezegd, deels helemaal wel en deels helemaal niet. Óf bedoel jij met "net helemaal niet" het album als geheel, en niet de afzonderlijke nummers?

Na wat meer luisterbeurten geef ik er een ster bij. Met 'net niet' bedoel ik dat de meeste nummers niet echt bij mij binnen komen. Dat had ik bij alle voorgaande albums wel. De afgelopen dagen bijvoorbeeld nog vele malen 'Dead Inside' op de koptelefoon gehad. Maar misschien speelt ook mee dat een band in de beginjaren meer passie in zich heeft en jijzelf als luisteraar ook jonger bent. Hoe langer een band meedraait, hoe minder ze je weten te raken. Zo werkt het bij mij in ieder geval. Heb dat ook met U2..Placebo..The Killers.. wat daar tegenwoordig door wordt gefabriceerd kan mij nauwelijks boeien.

avatar van esteban
Het gemiddelde van de score blijft maar langzaam stijgen. Al denk ik dat het nu ongeveer zal stabiliseren. Niet slecht voor zo'n love-or-hate plaat.

avatar van Minneapolis
Ik was toentertijd (bijna 20 jaar geleden alweer) helemaal helemaal weg van Showbiz en Origin of Symmetry. Als niet-rocker welteverstaan, en ik kan ook moeilijk omschrijven waarom de platen me zo aanspraken. Iets met de originele, soms bombastische, sound en de agressie op een positieve aanstekelijke manier. Bij latere releases was het leuke er voor mij af (ook vanwege de wat veranderende sound) op wat sterke losse nummers na.

Tijdens de eerste 3 nummers van deze Simulation Theory dacht ik dat ik het een erg prettig album gingen vinden. Heel andere productie, maar toch met wat zelfde Muse kenmerken. I.t.t. de eerste 2 platen kwam de bombast meer uit de elektronische hoek, maar wel met hetzelfde effect..
En dan de omslag .. Propaganda vind ik ronduit irritant. En daarna komt het niveau van de eerste 3 ook niet meer terug. Zwakke composities (Thought Contagion en Get up and fight met ow ow huppel-deuntjes). met vaak kinderlijke muzikale vormgeving (sound effectjes en beat) i.m.o.
Ik snap de gerecyclede Madness geluiden in Big Down ook niet. Lijdt mij erg af van het nummer dat wel wat potentieel had (ik hoor klein beetje Queen hier).

Zijn er meer mensen die vinden dat het niveau een vrije val maakt na 3 sterke nummers, of kan dit werkje echt nog groeien als ik het een 3e keer uitzit?

avatar van otherfool
1,5
Ik vind juist de eerste nummers tot de zwakkeren behoren op deze toch al niet al te fantastische Muse plaat, to put it mildly. De combinatie groot gebaar/kitsch/electronica/poppy valt helemaal de verkeerde kant op. Wat heet, nummers als Pressure en vooral het ronduit afgrijselijke Big Down (oeioeioei dat kan écht niet) behoren tot het allerallerslechtste wat deze band ooit heeft geproduceerd, en veel schoons staat er helaas ook niet tegenover. Hooguit Thought Contagion (schreeuwerige kitsch kan zo nu en dan toch wel leuk zijn) en het fraaie slotnummer. Voor de rest echt niet best hoor...

Dim
De singles Dig Down, Thought Contagion en Something Human waren ondermaats en voorspelden niet veel goeds voor de nieuwe plaat. Gelukkig dat ik 'm wel beluisterd heb, want Algorithm is een heerlijke opener, met dikke knipoog naar Royksopp (het aantal knipogen op deze plaat is overigens niet op één hoofd te tellen, want ik zing ook Atomic Kitten en Prince als dit album opstaat). The Dark Side en Pressure zijn fijne rockers met toch iets van het oude en vertrouwde Muse-geluid, en zo is het begin van deze LP gewoon prima. Dan Propaganda - doet me dan weer denken aan de opener van dat andere controversiele Muse-album, The 2nd Law. Dan de tracks 5,6 en 7: gauw vergeten. Maar Get Up and Fight is dan weer zo ontzettend catchy! En Blockades gaat er ook wel in. Laatste twee tracks hoef ik het niet over te hebben.

Genoeg nummers die in mijn playlist "Best of 2018" zijn beland, maar ook een paar draken. Laat ik dan maar een 2,5 geven.

avatar van esteban
Enkele video's gezien van hun Simulation Theory tour, wat ... een ... podium! Dit gaat alweer een knalshow worden. Echt spijt dat ik deze niet kan bijwonen. Wat het album betreft, enkele maanden na de release moet ik besluiten dat ik het alleen maar meer en meer gaan waarderen ben.

avatar van Rick T
Livebeelden zien er goed uit inderdaad. Ik ben vorige week echt begonnen met luisteren, eerst wilde ik er maar niet inkomen. Maar het hele pakket (de hoes, de clips, de live-optredens, synthwave sausje) vind ik toch wel heel erg lekker. Een paar maanden geleden zou ik deze nog 2 sterren hebben gegeven. Nu zijn het er 4.

Ik wilde aanvankelijk 3,5 geven maar ik vind tussen de bonus-tracks ook nog wel wat pareltjes, zoals de op-Hans-Zimmer-geinspireerde rework van Algorithm en de verschillende Dark Side takes. Een 4 dus. Waarom geen 5? Get Up And Fight en Dig Down, daar word ik niet vrolijk van. Something Human begint wel een beetje een guilty pleasure te worden, maar eerst vond ik dat ook helemaal niks.

Gelukkig kun je via Spotify gewoon "je eigen album" samenstellen, en de rest van de tracks bler ik dan ook al gepassioneerd mee. Tot ergernis van mijn wederhelft.

Het is echt een groei plaat. Dat ondervond ik ook al eind vorig jaar.. en nog steeds luister ik m met heel veel plezier.
Ik heb inmiddels de de luxe box op vinyl in bezit. Vind dit album zo de moeite waard dat me dat het geld dubbel en dwars waard was.

lennon schreef:

Wat betreft ''groei plaat'' ben ik het wel met je eens. Na meerdere luisterbeurten ben ik het album meer gaan waarderen dan ik voorheen deed. Maar ik blijf wel vinden dat: als ik dit vergelijk met eerdere albums zoals absolution en Origin of symmetry dat ik dit wel echt een stuk minder vind. Maar ik ga het wel één sterl op waarderen.

feddenator schreef:

Snap datje de vergelijking maakt, en dan wint dit album dat natuurlijk nooit.
Ik zie 't meer los van dat, dat scheelt misschien

avatar van TomPSV
Zeer vermakelijk album. Het begin met Algorithm, The Dark Side en Pressure is erg sterk. Deze drie tracks behoren tot mijn favorieten van dit album, samen met Thought Contagion overigens. Ik verwacht dat deze live allemaal geweldig gaan klinken. Er staan ook wel wat mindere nummers op dit album, waarbij ik vooral doel op Propaganda en Break it to Me.

Something Human en The Void zijn de wat rustigere nummers, die ook prima klinken. Van Dig Down prefereer ik de Acoustic Gospel Version. Blockades klinkt ook helemaal niet verkeerd, al doen ze die volgens mij nooit live. Get Up and Fight is best een 'fout' nummer en past ook niet echt bij Muse, maar is toch vrij aanstekelijk.

Erg veel zin om ze aankomende week live te gaan zien in de Goffert!

avatar van Joren999
In eerste instantie wist ik eigenlijk totaal niet wat ik met dit album aan moest. Na het (voor mij) erg goede Drones kon ik hier weinig mee, een aantal nummers vond ik wel sterk maar voor de rest was het maar een matig gebeuren. Ik was bang dat ik er niet meer dan 2,5* aan kwijt zou kunnen. Echter, sinds het concert een paar weken terug is het kwartje gevallen en kan ik het album al een stuk meer waarderen. Ik vind hem nog wel wat minder dan Drones en zeker dan BHaR en OoS, maar het is wel een stuk beter album dan The 2nd Law. In dit album zit veel plezier en dat maakt het aanstekelijk. Enkel Get up and Fight vind ik echt matig. Hoogtepunten daarentegen zijn Algorithm en Thought Contagion (hoewel de oooh's wel minder mochten).