Muse - Simulation Theory (2018)

Label: Warner Bros.

1. Algorithm (4:05)
  2. The Dark Side (3:47)
  3. Pressure (3:55)
  4. Propaganda (3:00)
  5. Break It to Me (3:37)
  6. Something Human (3:46)
  7. Thought Contagion (3:26)
  8. Get Up and Fight (4:04)
  9. Blockades (3:50)
  10. Dig Down (3:48)
  11. The Void (4:44)
  12. Algorithm [Alternate Reality Version] * (3:32)
  13. The Dark Side [Alternate Reality Version] * (3:54)
  14. Pressure * (4:04)

met UCLA Bruin Marching Band

15. Propaganda [Acoustic Version] * (2:58)
  16. Break It to Me [Sam de Jong Remix] * (3:08)
  17. Something Human [Acoustic Version] * (3:46)
  18. Thought Contagion [Live] * (4:08)
  19. Dig Down [Acoustic Gospel Version] * (3:57)
  20. The Void [Acoustic Version] * (4:34)
  21. The Dark Side [Alternate Reality Version Instrumental] * (2:53)
De eerste single is alvast vreselijk. Pulp! Ik hoop dat de rest beter is.

avatar van Johnny Marr
OMFG, die hoes.

avatar van Grecio
Het is allemaal nog niet super speciaal nee helaas. The Dark Side is degelijk, maar niet geniaal. Dat Dig Down daadwerkelijk op dit album komt vind ik echt crap. Nja, goed, wellicht komen er nog een paar pareltjes op het eindproduct te staan.

Oh en vincentcorjanus, er zijn al 4 singles uit nu hoor.

avatar van mattman
Dit wordt lachen. Van de 4 singles zit er nog geen enkele hoogvlieger tussen. En dan die hoes. Deze band weet het zelf ook allemaal niet zo goed meer denk ik....

Had eigenlijk niet gedacht dat die losse songs effectief een album zouden halen...

avatar van Pepino
Ben ik de enige die die hoes iets vindt hebben?

avatar van legian
Je bent niet de enige hoor Pepino, vind de hoes wel tof eigenlijk. Over de 4 single's echter... Thought Contagion is nog wel lekker de rest is snel vergeten. Toch bevalt deze stijl me beter dan Drones. Ach we gaan het wel horen eind van het jaar. Heb sinds Drones weinig verwachtingen voor nieuw werk, dus misschien valt het wel mee.

avatar van The_CrY
Die hoes vind ik echt geweldig. Belooft al wat meer synthesizer-goodness, wat ik op Drones een beetje miste.

avatar van Edgar18
Die hoes is te gek! De liedjes heb ik nog niet beluisterd en ik weet ook niet of dat er snel van zal komen. Muse is mij onderweg een beetje kwijtgeraakt.

avatar van chevy93
Doet me denken aan Blade Runner, die hoes.

avatar van Johnny Marr
Doet me denken aan troep, die hoes.

avatar van VladTheImpaler
Dig Down, Something Human en Thought Contagion vond ik al enorme bagger. Het nieuwe The Dark Side valt dan nog het minst tegen, maar is ook matig. Nee, dit album gaat hem niet worden voor mij denk ik. Wel jammer want Drones vond ik best een lekker album waarmee ze weer een stap in de goede richting maakte, maar met deze gaan ze weer veel stappen terug doen.

avatar van lennon
Qua studio materiaal ben ik de heren de laatste tijd aan 't verliezen.
Qua live blijft het een enorme beleving.

Ik kijk voor het eerst niet uit naar een album van ze, en ik hoop dat ik het zo fout heb. Maar als de hoes een aankondiging van de inhoud is, vrees ik het ergste. De laatste paar worpen werd ik niet echt warm van, en het lijkt erop dat ze die weg wel inslaan.
Ik zal m zeker gaan luisteren, maar dan echt met nul verwachting.

avatar van Arrie
Ik vind de hoes ook wel interessant, vooral omdat ik het niet bij de band vind passen, en ten tweede omdat ik het gevoel heb dat er echt een hele gedachte achter zit. Is natuurlijk vaak zo bij Bellamy, die blijkbaar ook weer een nieuwe theorie heeft. Ik weet niet of ik de hoes per se mooi vind, maar het maakt me op een of andere manier toch enigszins benieuwd, terwijl ik niet veel met Muse heb. Naast Blade Runner (inderdaad, Chevy) doet ie me trouwens ook denken aan Tron.

Ik weet niet precies wat de 'simulation theory' inhoudt, maar zowel Blade Runner als Tron kan ik wel aan de term 'simulation' linken. Er komen vast wel weer uitgebreide interviews met Bellamy waarin ie het allemaal uitlegt.

avatar van meneer
De hoes is gewoon leuk en misschien wel zelfs een slimme zet richting de jongere Europese luisteraar die van deze stijl houdt en wie weet boren ze hier nog meer de Aziatische markt aan (veel grotere afzetmarkt !). Globalism, eat your heart out ! Think Global, act local.

avatar van Arrie
Oh, en met de Chinese tekens en de paarsige kleuren krijg ik ook een beetje een vaporwave-gevoel bij de hoes. Al denk ik niet dat ze muzikaal gezien die kant op gaan.

avatar van jerome988
Dig Down en Thought Contagion zijn zwaar ondermaats. Onbegrijpelijk dat een nummer als Dig Down het album heeft gehaald. Gezien de hoeveelheid aan promotie die het nummer gehad heeft blijken ze er zelf wel vol van te zijn. Something Human vind ik wel een erg mooi liedje, vooral de coupletten hebben een fijne melodie. The Dark Side daarnaast is weer een stap in de goede richting.

Het lijkt alsof Matt de agressie en urgentie in z'n songwriting is kwijtgeraakt. De melodieën zijn vrij generiek en de muziek maakt nergens echt een onverwachte twist. De video's daarnaast zijn wel heerlijk 'over the top'; de duistere Sci-Fi stijl is zeer interessant. Knap hoe ze een heel nieuw universum gecreëerd hebben. Je kunt eindeloos fantaseren wat zich verder in die wereld afspeelt. Ik ben zeer benieuwd welke richting ze op gaan met de volgende video's.

avatar van chevy93
jerome988 schreef:
Dat had ik dus juist bij Drones. Ondanks dat er zeker wel meer dan prima nummers op staan, is het als geheel toch weinig imponerend. Dan vind ik The Resistance en, met name, The 2nd Law beduidend interessanter.

Wat je er ook van vindt, Thought Contagion en Something Human zijn in ieder geval weer een (poging tot) een nieuw geluid.

Grecio schreef:

Oh en vincentcorjanus, er zijn al 4 singles uit nu hoor.

Je hebt helemaal gelijk. Ik doelde op 'Something Human'. Ik had de tracklist nog niet goed bekeken. De andere twee liedjes kende ik inderdaad al. Ik vond 'Dig Down' een slap aftreksel van Madness.

Hoor net 'The Dark Side'. Tot nu toe de beste single, maar ik ben nog niet overdonderd.

avatar van E-Clect-Eddy
Er staat een EP klaar om te stream met 4 nummers: The Dark Side / Something Human /
Thought Contagion / Dig Down

avatar van lennon
The Dark side kan ik dan wel weer goed hebben. Toch lijkt alles erop te duiden dat dit een vrij elektronische plaat gaat worden. Dat de rock uit Muse is, is jammer maar niet onoverkomelijk.
Het zijn inderdaad meer de slappe songs als Dig down die de wenkbrauwem doen fronzen.
The dark side geeft me nog wel een beetje hoop op een goede afloop.

avatar van jordidj1
Johnny Marr schreef:
Doet me denken aan troep, die hoes.

Lijkt hier wel een beetje op ?

De maker van de hoes heeft ook de posters voor 'Stranger Things' en 'Jurassic Park' ontworpen.

avatar van MRDammann
Ik dacht al: wat lijkt die hoes op de poster van Stranger Things! Zoek de verschillen
Ik vind de hoes van Muse overigens niet zo, het lijkt Muse vooral te doen om mee te liften op het succes van de 80's revival. Muzikaal ben ik ook nog niet onverdeeld enthouisiast.

avatar van Pinsnider
Mag ik een lans breken voor Something Human? Ik vind het echt een prachtig popliedje.

avatar van Grecio
Wat hierboven gezegd wordt is wel te verklaren,

Kyle Lambert heeft de albumhoes ontworpen, ook wel bekend van, jawel, de Stranger Things posters.

avatar van repelstefan
Thought Contagion is best aardig, evenals The Dark Side. Niks wereldschokkends, maar die hoop heb ik al lang laten varen. Als deze 4 tracks representatief zijn voor de rest van het album stevenen ze weer op een dikverdiende 2,5 of 3 sterren af .

Maar laten we hopen dat tussen de overige tracks nog wat parels verstopt zitten.

avatar van jellecomicgek72
Fantastische hoes. Lijkt op die van die sci-fi film die begin dit jaar uitkwam Ready Player One (2018)

avatar van max95
Ik vind de hoes niet om aan te zien. Maar wat er tot nu toe aan singles is uitgebracht is zeker niet verkeerd, behalve "Dig Down" dan...

avatar van Ste*
Net die nummers van de EP geluisterd. Ben niet erg onder de indruk. Meer van hetzelfde van wat Muse de laatste albums doet, erg veel rock hoeven we blijkbaar niet meer te verwachten.

avatar van Pepino
vincentcorjanus schreef:

Misschien is het daarom dat ik 'm nog wat vind hebben? Het is door vakmensen gedaan. Je ziet dat ook wel met de driehoekscompositie en het kleurgebruik.