Pink Floyd - The Early Years 1971 (2016)

Alternatieve titel: Reverber/ation

Uitgebracht in eigen beheer

1. Nothing, Pt. 14 (7:01)
  2. Fat Old Sun [BBC Radio Session, 30 September 1971] (15:32)
  3. One of These Days [BBC Radio Session, 30 September 1971] (7:19)
  4. Embryo [BBC Radio Session, 30 September 1971] (10:43)
  5. Echoes [BBC Radio Session, 30 September 1971] (26:24)
avatar van Gerards Dream
Prachtige live opnamen uit 1971 om je oren bij af te likken. Wat had ik daar graag bij geweest. Een gevalletje dus van te laat geboren te zijn. In 1971 was ik slechts 6 jaar. Des te fraaier is het dan nu er toch kennis mee te maken. Het moet destijds een hele happening zijn geweest om de heren van Pink Floyd bezig zien gewest met het opbouwen van een heerlijke sound. Het voelt thans aan als een heerlijk bad aan klanken die bijzondere beelden op het netvlies doen verschijnen zonder dat er een drug aan te pas is gekomen.

Was een topverzameling geweest zonder de zang bij Fat old sun. Ik snap eigenlijk niet dat je een nummer uitbrengt waarvan de zang er zo overduidelijk naast zit (en ik kan met m'n oude liefde voor lo-fi bandjes best wat hebben).

avatar van Darkzone
boemp schreef:

Ik heb een aantal John Peel sessies van de band met daarop heerlijk lange versies van Fat Old Sun. Dan snap je niet waarom er maar een korte versie ervan op plaat is verschenen.

Is trouwens deze BBC opname een John Peel sessie?

boemp schreef:

Waar heb je het over man? Gilmour zingt met enorm gevoel en vol overgave.

Ik heb het nog even gecheckt en
1 ja, is een John Peel sessie en
2 hier in huis een heb ik een second opinion aangevraagd voor de zang en wij zijn het eens. Ik ik blijf bij mijn standpunt.

avatar van Faalhaas
Hij staat ook op YouTube en daar is men onverdeeld zwaar onder de indruk van deze versie. De zang wordt zelfs specifiek geprezen:

This has got to be the best live version of fat old sun as far as vocals go. Hypnotic.

Zo zie je maar weer hoe meningen kunnen verschillen.

avatar van echoes
boemp schreef:

Of ben je misschien in de war met de 1969 box waar hij The Narrow Way wel zo vals als een kraai zingt:

The Narrow Way, Part 3 (‘The Journey’ performed at the Concertgebouw, Amsterdam, 17 Sept 1969) - YouTube

Laten we het maar op een smaakkwestie houden dan. Misschien zijn sommige mensen meer allergisch voor valse zang dan anderen

avatar van Faalhaas
De zang op Fat Old Sun is niet vals.

Die versie van The Narrow Way daarentegen...

avatar van Yield
Dit is 1971, de tijd dat het studioalbum uitkwam dat jarenlang mijn favoriet was. Puur uit nostalgisch oogpunt heb ik deze oude opnames aangeschaft. En het is een mooie aanvulling op mijn Pink Floyd collectie. Goede opnamekwaliteit, alles klinkt puur en naturel met beschaafd klappend publiek.
De albums "Atom Heart Mother", "Meddle" en "Animals" zijn wat mij betreft de hoogtepunten van Floyd.
Ik weet dat "The Dark Side of the Moon", "Wish You Were Here" en "The Wall" hoger scoren, maar ik heb daar toch minder mee. Morgen ook de BluRay eens bekijken.