The Twilight Sad - It Won/t Be Like This All the Time (2019)

Alternatieve titel: It Won't Be Like This All the Time

Label: Rock Action

1. [10 Good Reasons for Modern Drugs] (4:08)
  2. Shooting Dennis Hopper Shooting (3:24)
  3. The Arbor (4:19)
  4. VTr (4:16)
  5. Sunday Day13 (3:33)
  6. I/m Not Here [Missing Face] (5:38)
  7. Auge / Maschine (4:41)
  8. Keep It All to Myself (3:01)
  9. Girl Chewing Gum (4:03)
  10. Let/s Get Lost (4:40)
  11. Videograms (4:55)
avatar van Chameleon Day
Vooral hun derde!

avatar van Bill Evans
Ik heb The Twilight Sad in het verleden twee keer gezien: op State-X/New Forms in 2007 en een paar jaar later in het voorprogramma van Mogwai. Die eerste keer staat me nog het meest bij. Ze hadden toen net de EP en debuutplaat uitgebracht en speelden daar wat nummers van. Dat rauwe, melancholische geluid van die eerste plaat hoor ik nog steeds doorklinken, al is het allemaal wat 'gladder' geworden. De tweede plaat moest ik echt inkomen en draai ik nog steeds het minst, maar alles wat daarna komt daarna is min of meer van hetzelfde niveau, waarbij elke album net weer even wat anders klinkt.

Deze laatste bevalt mij tot nu toe erg goed. De gitaarmuren, de voorstuwende bas en drums en de melancholische zangstem zijn er allemaal nog. De invloed van reeds genoemde bands zijn goed te horen. Daar wil ik overigens My Bloody Valentine nog aan toevoegen, luister maar naar de stofzuigersound in Auge/Maschine en Let/s Get Lost.

Mooie toevoeging aan een nu al indrukwekkende reeks.

avatar van coldwarkids
Heb ze gelukkig toen live een keer gezien als voorprogramma van Cure!

avatar van Rick T
Verrassend goed deze. Deze gaat nog een keer op repeat voor een cijfer volgt...

Rick T schreef:
Verrassend goed deze. Deze gaat nog een keer op repeat voor een cijfer volgt...

Ok, vandaag aandachtig beluisterd. Muzikaal prima in orde, maar de zang is het niet voor mij. Ik versta er geen kloten van. Soms lijkt het Zweeds, soms lijkt het Duits, maar het is dus Schots. Leuk en aardig, maar als ik de tekst niet kan verstaan, heeft het allemaal minder impact. 2 sterren dus.

Beetje jammer. Eerder bij Whispering Sons ook al een album dat instrumentaal goed in elkaar steekt, maar waar de zang een offputting uitwerking op me heeft.

avatar van Chameleon Day

?? Wonderlijk.

avatar van little lion man
Rick T schreef:

Tip: Schots leren en dan een hogere waardering geven

avatar van Mausie
Wellicht een zonnesteek opgelopen op Bali?

avatar van Rick T
Nja, sorry jongens. Ik kan mijn hersenen niet voor 100% besturen. Ik heb het album geluisterd maar ik mis gewoon het anker van een stem en/of lyrics die me in de songs haalt. Helaas gebeurt het niet omdat ik er niets van kan verstaan.

Ik wil mijn favoriete muziekjes wel kunnen meezingen, en dat wordt een beetje moeilijk hier.

avatar van starsailor
Rick T schreef:
Nja, sorry jongens. Ik kan mijn hersenen niet voor 100% besturen.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Rick T schreef:

Ik ben het met je eens en heb het tot twee keer toe geprobeerd, maar afgezet. Ik vind het een vervelend accent en ook de muziek kan me niet bekoren helaas.

avatar van SOAD
Kende de band niet maar klinkt lekker. Die 2 singles zijn top. Een beetje zoals Editors nu hadden moeten klinken.

Dim
I'm Not Here/Missing Face is/was een van de beste nummers die ik in 2018 gehoord had, dus vanzelfsprekend moest ik dit album ook checken. Heb (ook) na het eerste nummer gecheckt waar de zanger vandaan kwam en Schotland had ik niet verwacht.

avatar van AOVV
Op muzikaal vlak is dit een prima plaat: goeie melodieën, een tikje bombastisch en af en toe wat te grotesk, maar wel steeds sfeervol. Bands als My Bloody Valentine, Editors en Interpol springen me te binnen als invloeden, zij hebben eenzelfde stuwende poppy schwung met interessante onderstroom. Het is echter de zang die het voor mij gedeeltelijk om zeep helpt, en dat is jammer. Dat accent is me wat te vettig.

Dit even buiten beschouwing gelaten, bevat het album een aantal goeie songs. Het openende tweetal zet de toon meteen, en in het middenstuk zorgen I/m Not Here [Missing Face] en [/i]Auge / Maschine[/i] voor een hoogtepunt. Daarna zakt de plaat echter wat in, de laatste vier songs maken me warm noch koud.

De aparte titels en dito spelling zijn een leuke gimmick, dat wel. Toch had hier, met een andere zanger, meer ingezeten, heb ik de indruk.

3 sterren