The Ting Tings - The Black Light (2018)

Pop / Dance

6. Fine & Dandy (4:31)
  7. Word for This (3:16)
  8. Good Grief (3:04)
avatar van E-Clect-Eddy
Het titelnummer The Black Light is uit en ruim 10 jaar na hun fantastische debuut klinken The Ting Tings nu meer op een Poppy Drum and Bass act.

avatar van E-Clect-Eddy
Opener Estranged is nu ook als single beschikbaar.

Een mooie, redelijk ingetogen, eerste 4 minuten om dan toch het gas te openen en een mix van Rock en Synthpop wordt. Denk aan Soft Cell maar met meer kloten

avatar van E-Clect-Eddy
Destijds hun debuut We Started Nothing (2008) uit de aanbiedingsbakken geplukt ondanks dat dit op een vliegveld in Engeland was, toch nog goedkoper dan nieuw kopen in Nederland. Het duurde ruim 4 jaar voor dat opvolger Sounds from Nowheresville (2012) uit kwam, maar die beviel erg goed ondanks dat het wel wennen was aan het nieuwe geluid. Met Super Critical (2014) had ik al meer moeite, ik meen dat dit meer richting House ging.

Op dit album hoor ik ook weer House / Drum and Bas invloeden maar valt wel meteen goed. Het debuut is nog altijd het beste wat ze gemaakt hebben. Tekstueel het meest interessant en ook gebracht met een vleugje Post Punk attitude in de zang.

Earthquake / Fine & Dandy het gas gaat eraf en dit zijn prima nummers maar onderscheiden zich te weinig. Verder niks mis mee.

Word for This lijkt nog het meest in de stijl van het debuut maar helaas te veel spelen met effect van de auto-tune. Zonder dit effect had het gemakkelijk op het debuut gepast hebben, maar wel als eentje met een te eenvoudige tekst.

Ook Good Grief heeft dezelfde manco's als de voorganger maar hier pakt het beter uit.

Het meest interessant van dit album zit voor mij in de eerste helft, hierbij is de opener Estranged het mooiste en past zo op mijn jaarlijst van 2018.

IsAllGoodMan
Niet onaardig, en misschien zelfs beter dan de vorige twee, maar komt niet in de buurt van het debuut. En ja hoor, auto-tune...

avatar van Castle
Entranged, Eartquake en Fine& Dandy zijn de positieve uitschieters, Basement hadden ze er beter vanaf kunenn laten.
Leuk plaatje maar 3* is voor mij de max door de 3 favo’s

Dim
De eerste helft is echt ongekend goed. Fenomenale opbouw in openingsnummer Estranged. In de tweede helft neemt Ting Tings haar toevlucht tot iets goedkopere melodietjes, maar het blijft lekker. Mag zó integraal worden uitgevoerd; zo'n set krijgt de voetjes wel van de vloer.