White Lies - Five (2019)

9. Fire and Wings (4:44)
  • vanaf vrijdag 1 februari te koop
Ze zijn er vroeg bij!

avatar van coldwarkids
Voor mij zijn ze al na To Lose My Life... niet boeiend meer! Af en toe nog een leuke single voorbij horen komen maar dat was het wel.

coldwarkids schreef:

Moet ik met je eensch zijn.

Ik had die band al opgegeven en dan komen ze met zo'n mooie single af!

avatar van Man of Sorrows
Die single is een juweeltje. Big TV is trouwens by far het beste album van de band. De vorige was wat braafjes maar verrevan slecht. Deze reïncarnatie van Alphaville blijft gewoon fijne muziek maken.

Fijne muziek! Al vier albums lang. En dit wordt hun vijfde. 'Time to give' is in ieder geval een prima voorproefje.

avatar van coldwarkids
Time To Give is fijn! Eindelijk weer goed materiaal sinds TLML!!

Mooi nummer, als de rest van het album ook zo wordt dan wordt het het weer een mooie plaat a la Big TV. Lang nummer, 7.33 minuten. Dat hebben we nog niet eerder gezien bij de White Lies.

avatar van Pinsnider
Vanmorgen op de fiets op mijn playlist begon er een liedje dat je meteen kon herkennen als een nieuwe van White Lies. De vinger lag al op de doordrukknop, maar ik heb hem toch aan laten staan. En na een dikke zeven minuten vroeg ik me af wat ik in vredesnaam gehoord had. Het voelde bijna als de eerste keer dat ik op mijn puberzolderkamer voor het eerst November Rain op de radio voorbij hoorde komen en na negen minuten naar adem moest happen. Nu wil ik niet zeggen dat dit lied bij deze klassieker in de buurt gaat komen, maar als dit in de jaren '80 was uitgebracht was het geheid top 100 allertijden materiaal geworden!

avatar van Johnny Marr
Ben niet zo onder de indruk van Time to Give zoals de meesten hier. Vrij saaie bedoening.

avatar van Strangeways
Ik ervaar hetzelfde als Pinsnider. Hoorde het nummer vandaag pas voor het eerst, in de auto op weg naar huis, radio 2. De eerste 4 minuten een buitengewoon fraai, melodieus nummer. Maar het eindstuk dat hierna wordt ingezet is echt fantastisch. De volumeknop ging vol open. Jammer dat 1 februari nog even duurt.

avatar van Pinsnider
Zat er nog eens over na te denken. Volgens mij vind ik het zo'n tof nummer omdat het na meerdere beluisteringen wel heel erg lijkt op een symbiose tussen twee nummers van twee favoriete bands:
Kent - 747
Mew - Comforting Sounds
Gooi die in de blender, even roeren, en voila.

avatar van coldwarkids
Naja Marcel, ik vind dat het juist door het einde, het nummer zeer afzwakt. De beauty van het begin word verwoest door een climax wat totaal niet nodig is. Ik ken nog een band die daar hun nummers mee hebben verkracht. Neem Instant Street van dEUS. Magisch nummer, tot ze een overbodige climax inzetten wat totaal niet bij zo'n nummer hoort. Hier dus ook niet! Dan maar een apart los nummer van zoiets maken.

avatar van Pinsnider
Hela, er gloort daar een grandioos meningsverschil aan de horizon hahaha
De magie van Instant Street zit hem wat mij betreft juist in het einde dat steeds chaotischer wordt en dat de suggestie lijkt te worden gewekt dat iemand wil proberen te ontsnappen aan datgene wat hij daarvoor bezongen heeft (je lijkt helemaal aan het eind ook iets van een straalmotor of zoiets te horen en natuurlijk "This time I'll go").
Laat ik een suggestie doen: jij zit meer op de ambacht van een fraaie plaat en van mij mag de bombast er met dikke lagen vet omheen zitten? Zo ook bij dit White Lies nummer? En dat we daar "botsen"? (Ideal Crash )

@ Coldwarkids, ik sta aan de kant van Pinsnider zeker in het geval van Instant Street. Fantastische outro die wmb het nummer sterker maakt...

JVT
Tuurrlijk, die outro hoort er toch gewoon bij, schitterend hoe dat nummer naar die climax toe werkt.

avatar van Tony
Pinsnider schreef:
Mew - Comforting Sounds

Precies die associatie met MeW heb ik ook bij dit nummer!! Niet verkeerd, he?

avatar van Tony
coldwarkids schreef:
...overbodige climax

Doe niet zo raar...

Pinsnider schreef:
Kent - 747
Mew - Comforting Sounds
Gooi die in de blender, even roeren, en voila.

Comfortabel Sounds is dan weer wel tof maar dan noem je ook een band!!

Tony schreef:

Doe niet zo raar...

Eh .. pardon? Ik vind dat bij White Lies iets minder uitpakken, kan toch? Dat neemt niet weg dat het een steengoed nummer is!

Time to Give zou je best een hoogstandje kunnen noemen. Ben benieuwd naar de rest van het album.

White Lies - de pareltjes on Spotify - open.spotify.com

Time to Give toegevoegd aan mijn favoriete playlist White Lies.

avatar van Man of Sorrows
Ik vind Finish Line werkelijk een bloedmooi nummer. Heb een aangeboren hekel aan melige rock ballads maar bij White Lies gaan ze steeds recht naar het hart (Change!). Wat is die Charles Cave goede teksten gaan schrijven in de loop der jaren. Knap dat ze zo geïnspireerd bezig blijven; aan de hand van de vooruit geschoven singles gaat dit album niet teleurstellen.

avatar van divart
White Lies: Debuutalbum vond ik erg goed. Album 2 een stuk minder en album nummer 3 was weer wat beter dan nummer 2. Album nummer 4 is compleet aan mij voorbij gegaan.
Gisteren hoorde ik bij de top 2000 op nummer 700-nog-wat een fijn nummer. Door alle galm deed de stem me erg denken aan Paul Banks van Interpol, nummer zelf kende ik niet. Het bleek Time to Give van White Lies te zijn. Verbaasd dat White Lies zo hoog met een nummer in de Top 2000 stond heb ik even opgezocht van welk album dit dan kwam en bleek dat het album zelfs nog niet verschenen is. Geinig!
Het smaakt in ieder geval naar meer en ik ben reuze benieuwd naar de rest van het album.

Ik was ook verbaasd dit nr al zo hoog te zien in de top 2000.

avatar van Boris1
Volledig terecht wel. Mooiste nummer van 2018!

Pracht van een nummer idd! De rest vd nummers ook eens beluisteren

JVT schreef:
Pracht van een nummer idd! De rest vd nummers ook eens beluisteren

Geef Big TV nog eens een kans. Het titelnummer is wat Pioneer is voor Interpol.

JVT
Believe it bevalt me ook wel

Man of Sorrows schreef:

Geef Big TV nog eens een kans. Het titelnummer is wat Pioneer is voor Interpol.

Ga ik zeker eens doen

Nieuw nummer op Spotify 'Tokyo' .. Weer een schot in de roos, na het wat mindere 'Believe it' ....

avatar van Man of Sorrows
Opmerkelijk is de fascinatie van al die 80's revival bands, net zoals hun oudere broeders, voor het Oosten en meer bepaald Tokyo. Alsof de muur nog niet is gevallen en de ander kant van de wereld nog steeds iets mystieks in zich draagt.

EGO
Heb White Lies - Five op colourd vinyl besteld, De eerste nummers die al uit zijn.... echt geweldig!!