George Michael - Faith (1987)

Pop / Soul
Label: Epic

1. Faith (3:13)
  2. Father Figure (5:36)
  3. I Want Your Sex (Parts 1 & 2) (9:17)
  4. One More Try (5:50)
  5. Hard Day (4:48)
  6. Hand to Mouth (4:36)
  7. Look at Your Hands (4:37)
  8. Monkey (5:06)
  9. Kissing a Fool (4:40)
  10. A Last Request (I Want Your Sex, Pt. 3) * (3:47)
  11. Faith [Instrumental] * (3:07)
  12. Fantasy * (5:02)
  13. Hard Day [Shep Pettibone Remix] * (9:05)
  14. I Believe When I Fall in Love [Live] * (7:05)
  15. Kissing a Fool [Instrumental] * (4:37)
  16. Love's in Need of Love Today [Live] * (4:46)
  17. Monkey [Edit Version] * (4:52)
  18. Monkey [A Capella & Beats] * (7:30)
  19. Monkey [Jam & Lewis Remix] * (8:06)
avatar van blabla
Hehe, ik heb een keer niet de laagste stem uitgebracht.

avatar van Kos
Kos
Wat een lage waarderingen zeg.

Komaan, I want Your Sex, Father Figure

En Kissing a Fool is ook zo'n mooi nummer.

Heel duidelijk wie Wham was. George dus. Heel Andrew niet gemist op dit album. George was toch altijd al de meest muzikale. Vond Andrew wel lekker ventje destijds maar daar was alles mee gezegd.

klasbak super stem en een knap songwriter

Dit album klinkt na 18 jaar nog steeds actueel en wordt bij mij thuis nog steeds regelmatig gedraaid. Father Figure en One more try blijven toppers.

avatar van musicfriek
6 hitsingles maar liefst van dit album. Kissing a Fool vind ik nu verreweg het beste nummer. Ook One More Try vind ik knap staaltje zingen van deze man. De rest is absoluut nog de moeite waard, ook bijna 20 jaar later! Cd was destijds erg slecht opgenomen, tenminste, het geluid vond ik altijd zo zacht. Meerdere mensen dit gehad?

Met de verzamelaar Ladies... heb je al zijn mooie werk wel te pakken, dus die draai ik nog met enige regelmaat.

avatar van monique
sterk album,ik heb hier verder niks meer aan toe te voegen

avatar van Madonna
Staan een paar mooie nummers op, absoluut. Sommige nummers skip ik door. "Monkey"vind ik afgrijselijk. "Kissing a fool" is bijna pijnlijk zo prachtig!!! Kippevel ook bij "Father Figure" ja, ja, genoeg mooie nummers.

-3.5-

avatar van Saldek
Strak debuutje van de man die ik eens niet kon uitstaan. Staan een aantal zeer strakke songs op. Had ik niet verwacht van George die me nog veel meer deed verbazen met het volgende album dat zou komen. Wat 'ie daar namelijk neerzet is machtig. Deze 3,5

avatar van FunkStar
Uitstekend debuut album!
Dat George "Faith" in zichzelf had is wel te horen op dit album. Vlotte pop- songs zoals "Faith", "I Want Your Sex" en "Monkey" worden afgewisseld met rustige nummers zoals "Father Figure" en "One More Try". Maarliefst zes tracks van het album belandde in de hitlijsten en waren binnen no-time in de hoogste regionen van de top-10 te vinden. George bewijst op dit album een uitstekende singer/songwriter te zijn en dat ie heel veel "soul" in z'n stem heeft. Mijn persoonlijke favoriet is het Jazzy, "Kissing A Fool".
Alleen jammer dat I Knew You Were Waiting For Me er NIET opstaat..

EVANSHEWSON
Monkey vind ik crap, Kissing a Fool is hemels als je het mij vraagt, en al de rest zit tussen deze twee uitersten. Véél zeer goede songs, dit is een rasartiest, dat was toen al heel duidelijk!
Prima tijdloos plaatje
4 sterren jawel ! ****

Pinjo schreef:
vrij melige pop van de man
hij heeft ze ook niet veel beter afgeleverd

Melige pop? Father Figure, Kissing a Fool en One More Try vind ik nou niet bepaald melig te noemen. En elk album wat hij na deze gemaakt heeft is beter dan deze..

Zijn periode bij Wham, kijk, dat noem ik melig

Idd, maar Wham is wel verantwoordelijk voor misschien wel het beste kerstnummer ooit.

Pieter Paal
Ik had niets met Wham! maar in 1987/88 was deze gevarieerde plaat een vaste bezoeker op mijn draaitafel.
In 'I want your sex' hoor je wel invloeden van Prince. Het titelstuk zou (mits nog in leven) een leuk nummer voor Elvis geweest kunnen zijn. 'Hand to mouth' is ook een onwijs mooi nummer. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat het ook de b-kant van 'Faith' was.
Dit is samen met het album 'Listen without prejudice, vol. 1' een van mijn meest favoriete George Michael albums.
Ik ben benieuwd of er ooit nog een volume 2 van 'Listen' zal verschijnen. Een 'Faith 2' zou ook niet gek zijn.

Father Figure vind ik erg mooi, maar Faith is ook echt een guilty pleasure van me geworden. Erg leuk nummer

avatar van LucM
Uiterst succesvol solodebuut van George Michael, hij was een begaafd songschrijver en zanger en dit album is erg gevarieerd en meer volwassen dan zijn Wham-periode.
Buiten "Monkey" zijn alle tracks behoorlijk tot uitstekend. Topnummers vind ik "Faith", het expliciete "I Want Your Sex, Pt. 1 & 2" en het jazzy "Kissing a Fool".

avatar van rkdev
Geweldige "debuut"plaat van GM, helaas staan er wel enkele vullertjes op (Hand to Mouth en Look at Your Hands).

avatar van Madjack71
Dit was George op de toppunt van zijn roem. Wat hij aanraakte veranderde spontaan in goud. De clip van Faith, I want your sex, waren spraakmakend destijds.
George heeft een prima strot en oog voor goed in het gehoor liggende nummers. Maar George wou meer zijn dan een 'lekker kontje', dus kwam er Listen without prejudice.
Fijn voor George dat hij zo zichzelf gevonden heeft in latere jaren, maar het is zijn (muzikale) uitstraling niet echt ten goede gekomen.
Dit is gewoon een prima popalbum dat zijn 4* m.i ruimschoots verdiend heeft.

Father Figure vind ik nog steeds een heel mooi nummer.

avatar van royh
Faith vind ik nog steeds een sterk album: stukken beter dan de albums die hij met Wham! uitbracht. Er zit ook een mooie afwisseling van stijlen in dit album. Father figure is na ruim 20 jaar nog altijd een prachtig nummer en dat kerkorgel als intro van Faith blijft ook origineel. Misschien is Listen without prejudice nog wel beter, toch blijft dit mijn favoriete George Michael album.

avatar van Snakeskin
half puntje erbij. Naarmate de man zich sterker maakte voor zij artistieke vrijheid werd zijn muziek minder. Veel draaien doe ik het niet maar "father figure" is nog steeds een leuk liedje.

avatar van lennon
Heel sterk album, zeker omdat ie ten tijde van dit album van zijn Wham imago af moest komen.. en dat heeft ie sterk gedaan!!!

Met nog geen 3,5 gemiddeld vind ik dit album hier zeer zwaar ondergewaardeerd... Dit album hoort zeker in de top 100 te staan!!!

haveman
Blijft een gewelgig album.

Vooral Father Figure en One More Try zijn pareltjes. Monkey is de enige miskleun hier.

haveman schreef:
Monkey is de enige miskleun hier.

Ik heb dit juist met Look at Your Hands

haveman
Die bvind ik nog wel aardig. Maar ook niet één van de beste nummers.

avatar van lennon
Ik vind Monkey helemaal niet zo slecht als ik hier menigeen zie schrijven..

de 12 inch versie is nog lekkerderderderder.. Bass... b-b-b-b-bass...

lennon schreef:
Ik vind Monkey helemaal niet zo slecht als ik hier menigeen zie schrijven..

de 12 inch versie is nog lekkerderderderder.. Bass... b-b-b-b-bass...
En de a-capella versie is ook erg mooi.

avatar van Rumour
Om de een of andere reden ligt dit album tegenwoordig in de verkoopbakken met een lelijke pixelige hoesfoto, het lijkt of het boekje voor herdrukken slecht gekopieerd is ofzo. Afgelopen weekend zag ik de cd bij een groot warenhuis liggen voor 7 euro, mét scherpe hoes! En onder de vele stickers zat uiteindelijk nog de originele sticker met een verkoopprijs van 39,95 in guldens, haha.

In 1987 kocht ik als 10-jarige dit album op cassette, en heb die vervolgens grijsgedraaid. Een leraar op de basisschool draaide af en toe door ons meegenomen cassettebandjes in de klas, maar na een blik op de teksten weigerde de gereformeerde man een nummer van dit album te draaien. Tja, onderwerpen als sex, mishandeling en een zinssnede als 'I don't need no Bible' waren blijkbaar niet aan hem en voor onze tere kinderzieltjes besteed. Pff dan niet, des te interessanter werd deze muziek voor mij.

Een reden om dit album na jaren op cd aan te schaffen is dat I Want Your Sex (part I) niet op de verzamelaar Ladies & Gentlemen staat (en het voor de massa onbekende Part II om onbegrijpelijke redenen wel). Dit nummer, dat zo van de hand van Prince had kunnen zijn, maakte toendertijd flink indruk op mij en ik mag het nog steeds graag horen. Daarop volgde nog een rits uitstekende singles, waardoor uiteindelijk 6 van de origineel 9 tracks op het album met succes de hitlijsten in werden geschoten. Alleen was de singleversie van Monkey een (betere) remix van de albumversie.

De overige nummers zijn ook prima, waarvan Hard Day mij het minst ligt en laat nou juist daarvan een overbodige remix zijn toegevoegd. Hand To Mouth was altijd een van mijn favorieten, maar bij herbeluistering blijkt dat ik met name Look At Your Hands nog steeds erg goed vind.

Dit is na jaren nog steeds een uitstekende plaat, waarbij vooral zijn laatste album Patience schril afsteekt door het gebrek aan consistent sterke songs. Faith was een combinatie van creativiteit, sterke composities en controversie. Een droomdebuut van een (voormalig) tieneridool met wat mij betreft een van de beste stemmen uit de muziekindustrie.

Rumour schreef:
met wat mij betreft een van de beste stemmen uit de muziekindustrie.
Helemaal mee eens !

avatar van musicfriek
Wat schandalig weinig stemmen voor zo'n bekend album eigenlijk.