Sharon Van Etten - Remind Me Tomorrow (2019)

Label: Jagjaguwar

1. I Told You Everything (4:45)
  2. No One's Easy to Love (4:34)
  3. Memorial Day (4:27)
  8. You Shadow (3:14)
  9. Hands (4:08)
  10. Stay (4:00)
avatar van Juveniles
Dit is ff wennen, Comeback Kid is nogal ander koek dan de veelal loodzware sound van voorgaand werk. Niettemin een mooi nummer! Ben erg benieuwd naar dit album.

avatar van Hega
Comeback kid vind ik zeer verrassend toch wel.
Kijk zeer uit naar het nieuwe album!!

avatar van E-Clect-Eddy
Hega je was net iets te vroeg (een kwartiertje) om te zien dat ook Jupiter 4 online is geplaatst inclusief video.

avatar van Hega
E-Clect-Eddy Heel erg bedankt voor de tip. Zal deze zeker gaan luisteren en bekijken!

avatar van Molemen25!
Nieuwe single Seventeen is werkelijk fantastisch..vooral dat moment dat ze je bijna letterlijk in je oor schreeuwt. Ik kijk uit naar 18 januari!

Prachtig en volwassen album is dit geworden. Ik voorzie een doorbraak naar een groter publiek.

avatar van E-Clect-Eddy
Prachtig nummer No One's Easy to Love

gedeeltes van het nummer doen denken aan de cover van Gainsborough's Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais door Jo Lemaire + Flouze (1981)

De fijne sfeer op het album houdt voor mij het midden tussen Jenny Hval's experimentele Blood Bitch (2016) en Weyes Blood's melancholische Front Row Seat to Earth (2016)

avatar van ohmusica
Voltreffer deze. Mooi om zo in het begin van 2019 mee voor de dag te komen. Meeslepend, intigrerend, melodramatisch. Sharon legt er met die duistere stem de juiste emotie in en de productie maakt het tot een wervelend pop/rock album. Wie weet aan het eind van het jaar nog niet vergeten.

avatar van sinusfiction
Zo zeg, mooi album. Hele fijne, intrigerende tracks en goeie productie inderdaad.

avatar van overmars89
Hoewel ik "Jupiter" een hele fijne track vindt doet mij die beat wel erg denken aan "unfuckwittable" van Kid Cudi. Al bij nader inzien hebben ze wel iets van elkaar weg, maar toch wel een aanmerkelijk verschil.

Een heel fijn album geworden. Vooral het middenstuk vanaf Memorial Day tot aan Seventeen is wel te pruimen.

Uiteindelijk een ruim *3.5, misschien groeit ie nog wel.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Sharon Van Etten - Remind Me Tomorrow - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Sharon Van Etten kiest voor een elektronischer en zwaarder aangezet geluid, maar blijft gelukkig ook gewoon Sharon Van Etten
Ik lees nogal wat kritische woorden over de productie van de nieuwe plaat van Sharon van Etten, maar persoonlijk kan ik zwaar aangezette en veel elektronischere geluid van topproducer John Congleton wel waarderen. Remind Me Tomorrow klinkt anders dan zijn voorgangers, maar is desondanks een echte Sharon van Etten plaat met emotievolle en gepassioneerde vocalen en bloedstollend mooie songs, die vaak een voorkeur voor donkere of zelfs duistere tinten lijken te hebben. De nieuwe van Sharon Van Etten is bovendien een plaat die steeds nieuwe dingen laat horen en daarom lang aan kracht wint.

Remind Me Tomorrow, de nieuwe plaat van Sharon Van Etten, roept de eerste dagen na de release nogal gemengde reacties op. De een vindt het fantastisch, de ander vindt het zwaar tegenvallen; een tussenweg lijkt er niet te zijn.

Direct bij eerste beluistering heb ik gekozen voor het eerste kamp en ook na flink wat keren horen vind ik de nieuwe plaat van Sharon Van Etten erg goed. Heel erg goed zelfs.

Nu was ik ook wel toe aan een nieuwe plaat van de Amerikaanse muzikante, want haar tot voor kort laatste wapenfeit, Are We There, stamt uit het voorjaar van 2014. Sharon Van Etten werd sinds die behoorlijk donkere plaat moeder en ontdekte dat de liefde ook mooi kan zijn.

Overigens verscheen vorig jaar een reissue van Sharon Van Etten’s debuut Because I Was In Love uit 2009. Het was een plaat die destijds nauwelijks aandacht trok, maar het is een hele mooie plaat, die het talent van de Amerikaanse al nadrukkelijk laat horen. Het is ook een plaat die mijlenver is verwijderd van het deze week verschenen Remind Me Tomorrow. Waar het debuut van Sharon Van Etten een uiterst ingetogen en zeer spaarzaam geproduceerde plaat is, valt Remind Me Tomorrow op door een vol en bij vlagen zwaar aangezet geluid.

Het is een geluid waarvoor de zeer ervaren producer John Congleton heeft getekend. Deze John Congleton heeft een CV om bang van te worden en is onder andere bekend van het zwaar aangezette elektronische geluid waarmee St. Vincent de wereld heeft veroverd de afgelopen jaren. Een aantal tracks op Remind Me Tomorrow doet wel wat denken aan de zwaar aangezette elektronische muziek van St. Vincent en het is in deze tracks dat Sharon Van Etten het verst is afgedwaald van haar zo bijzondere eigen geluid.

Het zijn ook deze tracks die waarschijnlijk de meeste weerstand oproepen bij een ieder die Epic uit 2010, Tramp uit 2012 of Are We There uit 2014 in zijn of haar jaarlijstje zette, maar het zijn ook tracks die op Remind Me Tomorrow in de minderheid zijn. Veel tracks op de plaat zijn wat mij betreft niet eens zo heel ver verwijderd van de Sharon Van Etten die we kennen. Natuurlijk heeft John Congleton de nodige elektronica toegevoegd aan het geluid van Sharon Van Etten, maar de donkere sfeer en de onderhuidse spanning die haar vorige plaat zo mooi en bijzonder maakte zijn gebleven, net als de subtiliteit.

Sharon van Etten heeft zich bij het schrijven van de songs van haar nieuwe plaat naar verluidt laten beïnvloeden door Nick Cave en Portishead en met name invloeden van de laatste band zijn goed hoorbaar. Ik kan daar van alles aan toevoegen (variërend van PJ Harvey tot Florence + The Machine), maar uiteindelijk hoor ik toch vooral Sharon Van Etten.

Ik kan me voorstellen dat het vollere en elektronischere geluid van Sharon Van Etten niet bij iedereen in de smaak valt, maar aan de andere kant is het een bijzonder smaakvol en avontuurlijk geluid, dat steeds weer bijzondere dingen laat horen en prima past bij de emotievolle en gepassioneerde vocalen van Sharon Van Etten en haar intense songs. Het zijn vocalen die een extra lading krijgen door de vaak duistere en zwaar aangezette klanken, wat weer flink gecontrasteerd met de toch net wat toegankelijkere popsongs van de Amerikaanse muzikante, maar ook fraai tegenwicht geeft aan de enkele wat meer ingetogen songs op de plaat.

Uiteindelijk vind ik het verschil met de vorige platen van Sharon Van Etten niet eens zo groot en zijn haar bijzondere zang, haar vaak wat beklemmende en opvallend intense songs (het is niet zo gek dat ze mocht bijdragen aan Twin Peaks) en het hoge niveau van deze songs vaste waarden. Het levert een plaat op die wat mij betreft alleen maar mooier wordt, die me in een steeds stevigere wurggreep houdt en die zeker niet misstaat naast de terecht zo bejubelde voorgangers. Erwin Zijleman

Geweldig album. Een mooi begin van het jaar samen met Deerhunter.

avatar van nico1616
Opnieuw een fantastische plaat. Een stuk extraverter en steviger dan het ingetogen Are We There en wat meer elektonica, maar daarom niet minder. In de verste verte geen zwak nummer te bekennen, mijn eerste 4,5 van het jaar.

avatar van Grizzly Bear
Wat is Seventeen een heerlijk nummer!
Ook "comeback kid" mag er zijn. Voor de rest ben ik nog niet heel erg gegrepen door het album als geheel, maar dan kan nog komen.

avatar van Jivesand
Ik sluit me in het geheel aan bij Grizzly Bear. Seventeen is echt een prachtig nummer. Het nummer 'one day' van de plaat 'epic' heb ik vorig jaar helemaal grijs gedraaid en ik denk dat Seventeen dit jaar in m'n top 10 meest gedraaide nummers terecht gaat komen.

avatar van sj0n88
Het heeft even geduurd, maar het lukt me eindelijk om dit album op waarde in te schatten. En wat is het weer een prachtplaat geworden. Ze heeft weten te vernieuwen, zonder de echte 'Sharon van Etten'-sound te verliezen. Stuk voor stuk sterke nummers, met als uitschieters: Comeback Kid, I Told You Everything, Memorial Day en Stay.

avatar van AOVV
Ik heb begrepen dat Remind Me Tomorrow, de vijfde plaat van de Amerikaanse singer-songwriter Sharon Van Etten, een bescheiden stijlbreuk is ten opzichte van vorig werk. Waar haar eerdere albums introverter zouden zijn, en ook wat minder optimistisch qua teksten, valt er hier heel wat te beleven. Dat zij even bezijden de muziekscène heeft vertoeft (ze heeft meegespeeld in de Netflix-serie The OA, een cursus psychologie gevolgd en ondertussen ook nog moeder geworden), heeft haar wellicht doen inzien dat het tijd was voor iets anders op muzikaal vlak.

Nu ken ik haar vroeger werk niet, en stap ik in met deze plaat. Een plaat die me wel weet te grijpen, eerlijk gezegd. De stem van Sharon Van Etten wekt weemoed op, en gaat verbazingwekkend goed samen met de snuifjes elektronica die smaakvol in een aantal songs worden verweven.

De hoes van de plaat is alvast een fraaie pastiche, vermoedelijk deels ingegeven door het moederschap daar er twee kleine kinderen in een tjokvol rommel gepropte speelkamer te zien zijn. Op de grond meen ik, tussen alle trivia, een foto van Sharon Van Etten zelf waar te nemen. Het beeld roept een tweeledig gevoel op: enerzijds werpt het een hoopvolle blik op de toekomst, anderzijds lijkt het ook wat weg te hebben van een mijmering.

Die tweespalt is ook in de nummers en opzet van de plaat terug te vinden. De fraaie opener houdt zich wat dat betreft nog een beetje op de vlakte, maar daarna breekt het mooi open. De tandem Memorial Day & Comeback Kid vormt een eerste hoogtepunt. Het weeë stemgeluid van Van Etten betovert en bezweert, de instrumentatie smaakt goed af. Af en toe moet ik naar Feist denken, ook een straffe dame die weet wat ze wil, en nieuwe dingen aandurft.

Dat Seventeen als een single vooraf werd vrijgegeven, hoeft niet te verbazen. Het nummer heeft in feite alles om het als radio-hit – zij het een wat astrant buitenbeentje, maar die moeten er toch ook zijn? – te maken. In België was dit ook een bescheiden succes, als ik me niet vergis. De song is aanstekelijk en bezit een onweerstaanbare schwung. Hier komt die mijmering ook bovendrijven, en moet ik zelfs wat denken aan de grandeur van de betere Springsteen-song.

Waar Seventeen alles heeft om te scoren in de charts, moeten we dat van songs als Jupiter 4 en Malibu niet verwachten. Dit zijn echte albumtracks, die zich het best laten beluisteren als onderdeel van de plaat, in functie van het grotere geheel. Ze beklijven, blijven kleven aan je vel. Vooral het drone-achtige effect van Jupiter 4 begeestert. Er gaat iets hypnotiserend vanuit.

You Shadow is vervolgens de laatste felle ster, wat mij betreft; de laatste twee songs halen het niveau van de eerste acht net niet (uiteraard gewoon mijn mening), de rek lijkt er daar wat uit te zijn. Al kan dat ook liggen aan het feit dat dit toch best een intens album is om te beluisteren. Maar goed, You Shadow had van mij ook al de afsluiter mogen zijn; het karakter van die song leent zich er wel toe als sluitstuk te opereren. Een milde meezinger, die tot neuriën aanzet, met het begin van een glimlach om de lippen gevormd. De tekst luistert ook als een kwinkslag weg.

Bovenstaande alinea is echter geen smet op het album, slechts een voetnoot. Remind Me Tomorrow is namelijk een erg geslaagd album, dat ik met graagte nog regelmatig zal opzetten. Ik vraag me nu wel af of ik me in het oeuvre van deze dame moet gaan storten of er beter even wegblijf, om op een later tijdstip die verkenningstocht in te zetten. Ik neig tot het tweede.

4 sterren