Sharon Van Etten - Remind Me Tomorrow (2019)

Label: Jagjaguwar

1. I Told You Everything (4:45)
  2. No One's Easy to Love (4:34)
  3. Memorial Day (4:27)
  8. You Shadow (3:14)
  9. Hands (4:08)
  10. Stay (4:00)
avatar van Juveniles
Dit is ff wennen, Comeback Kid is nogal ander koek dan de veelal loodzware sound van voorgaand werk. Niettemin een mooi nummer! Ben erg benieuwd naar dit album.

avatar van Hega
Comeback kid vind ik zeer verrassend toch wel.
Kijk zeer uit naar het nieuwe album!!

avatar van E-Clect-Eddy
Hega je was net iets te vroeg (een kwartiertje) om te zien dat ook Jupiter 4 online is geplaatst inclusief video.

avatar van Hega
E-Clect-Eddy Heel erg bedankt voor de tip. Zal deze zeker gaan luisteren en bekijken!

avatar van Molemen25!
Nieuwe single Seventeen is werkelijk fantastisch..vooral dat moment dat ze je bijna letterlijk in je oor schreeuwt. Ik kijk uit naar 18 januari!

Prachtig en volwassen album is dit geworden. Ik voorzie een doorbraak naar een groter publiek.

avatar van E-Clect-Eddy
Prachtig nummer No One's Easy to Love

gedeeltes van het nummer doen denken aan de cover van Gainsborough's Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais door Jo Lemaire + Flouze (1981)

De fijne sfeer op het album houdt voor mij het midden tussen Jenny Hval's experimentele Blood Bitch (2016) en Weyes Blood's melancholische Front Row Seat to Earth (2016)

avatar van ohmusica
Voltreffer deze. Mooi om zo in het begin van 2019 mee voor de dag te komen. Meeslepend, intigrerend, melodramatisch. Sharon legt er met die duistere stem de juiste emotie in en de productie maakt het tot een wervelend pop/rock album. Wie weet aan het eind van het jaar nog niet vergeten.

avatar van sinusfiction
Zo zeg, mooi album. Hele fijne, intrigerende tracks en goeie productie inderdaad.

avatar van overmars89
Hoewel ik "Jupiter" een hele fijne track vindt doet mij die beat wel erg denken aan "unfuckwittable" van Kid Cudi. Al bij nader inzien hebben ze wel iets van elkaar weg, maar toch wel een aanmerkelijk verschil.

Een heel fijn album geworden. Vooral het middenstuk vanaf Memorial Day tot aan Seventeen is wel te pruimen.

Uiteindelijk een ruim *3.5, misschien groeit ie nog wel.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Sharon Van Etten - Remind Me Tomorrow - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Sharon Van Etten kiest voor een elektronischer en zwaarder aangezet geluid, maar blijft gelukkig ook gewoon Sharon Van Etten
Ik lees nogal wat kritische woorden over de productie van de nieuwe plaat van Sharon van Etten, maar persoonlijk kan ik zwaar aangezette en veel elektronischere geluid van topproducer John Congleton wel waarderen. Remind Me Tomorrow klinkt anders dan zijn voorgangers, maar is desondanks een echte Sharon van Etten plaat met emotievolle en gepassioneerde vocalen en bloedstollend mooie songs, die vaak een voorkeur voor donkere of zelfs duistere tinten lijken te hebben. De nieuwe van Sharon Van Etten is bovendien een plaat die steeds nieuwe dingen laat horen en daarom lang aan kracht wint.

Remind Me Tomorrow, de nieuwe plaat van Sharon Van Etten, roept de eerste dagen na de release nogal gemengde reacties op. De een vindt het fantastisch, de ander vindt het zwaar tegenvallen; een tussenweg lijkt er niet te zijn.

Direct bij eerste beluistering heb ik gekozen voor het eerste kamp en ook na flink wat keren horen vind ik de nieuwe plaat van Sharon Van Etten erg goed. Heel erg goed zelfs.

Nu was ik ook wel toe aan een nieuwe plaat van de Amerikaanse muzikante, want haar tot voor kort laatste wapenfeit, Are We There, stamt uit het voorjaar van 2014. Sharon Van Etten werd sinds die behoorlijk donkere plaat moeder en ontdekte dat de liefde ook mooi kan zijn.

Overigens verscheen vorig jaar een reissue van Sharon Van Etten’s debuut Because I Was In Love uit 2009. Het was een plaat die destijds nauwelijks aandacht trok, maar het is een hele mooie plaat, die het talent van de Amerikaanse al nadrukkelijk laat horen. Het is ook een plaat die mijlenver is verwijderd van het deze week verschenen Remind Me Tomorrow. Waar het debuut van Sharon Van Etten een uiterst ingetogen en zeer spaarzaam geproduceerde plaat is, valt Remind Me Tomorrow op door een vol en bij vlagen zwaar aangezet geluid.

Het is een geluid waarvoor de zeer ervaren producer John Congleton heeft getekend. Deze John Congleton heeft een CV om bang van te worden en is onder andere bekend van het zwaar aangezette elektronische geluid waarmee St. Vincent de wereld heeft veroverd de afgelopen jaren. Een aantal tracks op Remind Me Tomorrow doet wel wat denken aan de zwaar aangezette elektronische muziek van St. Vincent en het is in deze tracks dat Sharon Van Etten het verst is afgedwaald van haar zo bijzondere eigen geluid.

Het zijn ook deze tracks die waarschijnlijk de meeste weerstand oproepen bij een ieder die Epic uit 2010, Tramp uit 2012 of Are We There uit 2014 in zijn of haar jaarlijstje zette, maar het zijn ook tracks die op Remind Me Tomorrow in de minderheid zijn. Veel tracks op de plaat zijn wat mij betreft niet eens zo heel ver verwijderd van de Sharon Van Etten die we kennen. Natuurlijk heeft John Congleton de nodige elektronica toegevoegd aan het geluid van Sharon Van Etten, maar de donkere sfeer en de onderhuidse spanning die haar vorige plaat zo mooi en bijzonder maakte zijn gebleven, net als de subtiliteit.

Sharon van Etten heeft zich bij het schrijven van de songs van haar nieuwe plaat naar verluidt laten beïnvloeden door Nick Cave en Portishead en met name invloeden van de laatste band zijn goed hoorbaar. Ik kan daar van alles aan toevoegen (variërend van PJ Harvey tot Florence + The Machine), maar uiteindelijk hoor ik toch vooral Sharon Van Etten.

Ik kan me voorstellen dat het vollere en elektronischere geluid van Sharon Van Etten niet bij iedereen in de smaak valt, maar aan de andere kant is het een bijzonder smaakvol en avontuurlijk geluid, dat steeds weer bijzondere dingen laat horen en prima past bij de emotievolle en gepassioneerde vocalen van Sharon Van Etten en haar intense songs. Het zijn vocalen die een extra lading krijgen door de vaak duistere en zwaar aangezette klanken, wat weer flink gecontrasteerd met de toch net wat toegankelijkere popsongs van de Amerikaanse muzikante, maar ook fraai tegenwicht geeft aan de enkele wat meer ingetogen songs op de plaat.

Uiteindelijk vind ik het verschil met de vorige platen van Sharon Van Etten niet eens zo groot en zijn haar bijzondere zang, haar vaak wat beklemmende en opvallend intense songs (het is niet zo gek dat ze mocht bijdragen aan Twin Peaks) en het hoge niveau van deze songs vaste waarden. Het levert een plaat op die wat mij betreft alleen maar mooier wordt, die me in een steeds stevigere wurggreep houdt en die zeker niet misstaat naast de terecht zo bejubelde voorgangers. Erwin Zijleman

Geweldig album. Een mooi begin van het jaar samen met Deerhunter.

avatar van nico1616
Opnieuw een fantastische plaat. Een stuk extraverter en steviger dan het ingetogen Are We There en wat meer elektonica, maar daarom niet minder. In de verste verte geen zwak nummer te bekennen, mijn eerste 4,5 van het jaar.

avatar van Grizzly Bear
Wat is Seventeen een heerlijk nummer!
Ook "comeback kid" mag er zijn. Voor de rest ben ik nog niet heel erg gegrepen door het album als geheel, maar dan kan nog komen.

avatar van Jivesand
Ik sluit me in het geheel aan bij Grizzly Bear. Seventeen is echt een prachtig nummer. Het nummer 'one day' van de plaat 'epic' heb ik vorig jaar helemaal grijs gedraaid en ik denk dat Seventeen dit jaar in m'n top 10 meest gedraaide nummers terecht gaat komen.

avatar van sj0n88
Het heeft even geduurd, maar het lukt me eindelijk om dit album op waarde in te schatten. En wat is het weer een prachtplaat geworden. Ze heeft weten te vernieuwen, zonder de echte 'Sharon van Etten'-sound te verliezen. Stuk voor stuk sterke nummers, met als uitschieters: Comeback Kid, I Told You Everything, Memorial Day en Stay.