Death Proof (2007)

Alternatieve titel: Quentin Tarantino's Death Proof

Score / Pop
Label: Warner Bros.

1. Jack Nitzsche - The Last Race (2:39)
  2. Smith - Baby, It's You (3:22)
  3. Ennio Morricone - Paranoia Prima (3:19)
  4. Eli Roth & Michael Bacall - Planning & Scheming (1:00)
  5. T. Rex - Jeepster (4:09)
  6. Rose McGowan & Kurt Russell - Stuntman Mike (0:18)
  7. Pacific Gas & Electric - Staggolee (3:50)
  8. Joe Tex - The Love You Save (May Be Your Own) (2:56)
  9. Eddie Floyd - Good Love, Bad Love (2:11)
  10. The Coasters - Down in Mexico (3:22)
  11. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - Hold Tight (2:47)
  12. Pino Donaggio - Sally and Jack (From Blow Out) (1:25)
  13. Willy DeVille - It's So Easy (2:10)
  14. Tracie Thoms & Zoe Bell - Whatever-However (0:36)
  15. Eddie Beram - Riot in Thunder Alley (2:04)
  16. April March - Chick Habit (2:07)
neo
Voor Planet Terror componeerde Rodrigues zelf de muziek link. En wederom kiest Tarantino weer voor het hergebruiken van bestaande filmmuziek:

-Paranoia Prima van Morricone's Il Gatto A Nove Code score
-Sally and Jack van Donaggio's Blow Out score
-Last Race van Nitsche is misschien ook van een film?

Kan ie hier nu aub eens mee ophouden. Toegegeven het is altijd nog beter als al die andere flauwe non-filmmuziek te gebruiken, maar het is gewoon zo simpel weer.

Charles Manson
ik ben het niet met je eens hoor.
JA, hij gebruikt bestaande muziek maar dat doet hij zo briljant en met zoveel smaak dat het absoluut niet simpel of goedkoop is.

Daarnaast weet hij door zijn briljante keuzes de orginele muziekstukken zelfs nog een extra lading mee te geven, hij voegt wat toe aan de orginelen.
Dan ben je voor mij een ware meester.

neo
Ik buig voor zoveel talent bij het uitkiezen van muziek.... Denk dat ie het altijd wel zo zal blijven doen, met misschien enkele stukjes laten scoren door een 'componist'.

Charles Manson
ik vond het bijv. heel knap wat hij deed met een stuk van Ennio Morricone in het begin van Kill Bill 2.

Wa teigenlijk een "Indianen-muziekje" is, wordt hier de perfecte score voor een bijna film-noir achtige scene.

neo
Il Mercenario komt geen indiaan in voor... Edit; je zal wel doelen op dat stuk uit Navajo Joe. Maar goed, voor de rest geen zin om te discusseren. Blijf het simpel vinden.

Dr.Greenthump
Maar wel zo effectief

neo
Als je met voorbedachte raden al een scene in je hoofd hebt als hommage aan een bepaalde film en diens muziek daar van dan ook gebruikt, maakt dat niet altijd indruk op mij. Ik vind het dan veel knapper als je iets erbij gaat zoeken zodra het allemaal geschoten is en dat dan nog sluitend en effectief weet te maken. Zoals ze dat bij temp score doen en soms zelfs blijvend houden voor in de uiteindelijke film. Bij het geval van Tarantino kan ik effectiviteit en een vantevoren uitgedokterd idee niet los van elkaar zien.

Mojo Pin
Wel tof dat T.Rex er op staat.

Maar Tarentino is geniaal Joep. Geen twijfel mogelijk want hij kiest zelf zijn muziekjes, die geniaal bij het beeld passen en de scènes geniaal versterken. Gewoonweg supergeniaal! Wie dat ontkent, kent niks van film en muziek!

Ik heb op zich niks tegen dit idee, maar het wordt zodanig verheerlijkt en overgewaardeerd vanwege de naam Tarentino dat het niet mooi meer is.

Dr.Greenthump
Mee eens, beide stukjes trouwens. Tarantino weet precies hoe hij beeld met muziek moet combineren. Niks is misplaats, maar alles voelt als één geheel aan. Hij weet een perfecte sfeer te scheppen doordat beeld en geluid heel natuurlijk bij elkaar passen. Wat Bregt ook zegt: '' hij kiest zelf zijn muziekjes, die geniaal bij het beeld passen''. Itt tot een '300' waarbij de muziek gewoon een gemakzuchtig en clichématig samenraapsel is zonder enige essentie. Nee Tarantino plukt niet zomaar her en der wat vandaan. Ik heb me misschien niet zo veel verdiept in scores dan jij, neo, maar voor mij is de 'perfecte' scores het soort dat het beeld perfect aanvult. Een Pulp Fiction, maar ook het werk van grootmeester Morricone (C'era una Voltra il West o.a.) zijn hier mooie voorbeelden van. Beide zijn het onderhoudende en genietbare stukjes muziek, maar wanneer een score pas écht tot kracht komt is wanneer het ondersteund wordt door de desbetreffende scène. Het voegt een extra dimensie toe en dat wat deze 'scores' zo geniaal maken.

neo
Er zijn zoveel mensen doe op soortgelijke manier muziek uit kiezen, maar Tarantino schijnt de zonnekoning ofzo te zijn. Daarnaast heb ik al uitgelegd dat als je de beelden en hele scenes al schiet met bepaalde muziek in je hoofd, het ruw gezien ook niet erg moeilijk is om het passend te maken. En al helemaal als het dan nog hommage is bijvoorbeeld. Vind het prima dat andere het wel allemaal geweldig vinden, maar vind dat ie maar eens normaal een componist moet inhuren. 300 is overigens sowieso al een copy paste temp score. Snap niet waarom je de vergelijking met die maakt, is toch zomaar een willekeurige titel waar muziek toevallig niet werkt?

Dr. Greenthump, mijn eerste alinea was cynisch bedoeld, maar dat kwam misschien niet helemaal over. Anyway, ik heb niks tegen het idee van zelf muziek uitkiezen en Tarentino doet dat goed. Al heb ik natuurlijk liever een originele score.

Maar het ophemelen van Tarentino is erover, alsof het allemaal zo geniaal is. Alleen omwille van de van de regisseur zelf.

Bregt schreef:
Al heb ik natuurlijk liever een originele score.

Hoezo dat? Past het gebruiken van bestaande muziek niet perfect in Tarantino's films? De muziek van Kill Bill had meer impact juist doordat het geen nieuw gecomponeerde score was.

JelleGraaf schreef:

Euh. Hoe kan je dat zo zeker zeggen? Tis maar logisch zeker dat de muziek die Tarentino kiest, past bij de beelden, dat zal een componist ook wel gedaan hebben, da's zijn job.

Ik zeg niet dat het niet past wat Tarentino doet, het zorgt voor bijzonder leuke cd's, maar verder niet meer dan dan. Toch worden zijn keuzes zodanig opgehemeld en als geniaal gezien, dat het gewoon zo is omwille van Tarentino, toch wel een nogal overschat persoon tegenwoordig.

avatar van stuntman_jasper
Wel een beetje kort. Planet Terror en Death Proof passen bijna samen op 1 disc.

nanneb
ben altijd al wel onder de indruk van de soundtracks van Tarantino, met uitzondering van Jackie Brown, maar deze is erg goed! luisterd lekker weg, lekker sfeertje!

kortom fraaie compilatie! 4****

De film zelf was op zich al zeer goed te pruimen (weliswaar geen 5* wat bij Tarantino nog al eens voorkomt bij mij), maar ook hier zat ik weer wiebelend op het puntje van mijn stoel in de bios voor wat betreft de muziek. En nee, dat was niet omdat ik naar de wc moest.
Na afloop dus gelijk door naar de platenboer en deze cd meegenomen.
Het past allemaal goed bij de sfeer van de film en het blijft lekker nagenieten thuis. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar ik verwacht dat dit wederom een klapper gaat worden tijdens autoritten, dat kan niet missen omdat ik dat met andere Tarantino-soundtracks ook heb.

avatar van Spliffy McGreen
Nou ja ik vond de film eigenlijk niks. ik stond op het punt de bios te verlaten. maar de soundtrack hield mij op m'n plekie. ik heb later dit plaatje gekocht. en speel het met plezier af in m'n auto.

3,5* is al heel wat voor dit plaatje.

avatar van TerryA
hoogtepunten op deze compilatie soundtrack zijn T.Rex, Morricone & The Coasters ... En NEO; volgens mij was die track van Jack Nitsche een keer eerder gebruikt in de William (Exorcist / French Connection) Friedkin film "Cruising"?

avatar van brooklyn
Chick Habit, erg aanstekelijk

TerryA schreef:

Niet dat ik weet. Ondertussen tijdje terug achter gekomen dat The Last Race oorspronkelijk de titel was van het thema van de film Village of the Giants, zoals ie op single was uitgebracht in de jaren 60. Was de eerste score van Nitzsche.

avatar van Word_Play
Ik vind de muziek die Tarantino uitkiest voor zijn films altijd perfect passen. Boeieh dat het niet gescored en makkelijk is, het werkt gewoon. En het leuke is juist dat die keuzes van de regisseur een DJ maken, waardoor de film op zijn beurt een extra persoonlijk tintje krijgt.

Down In Mexico is echt .

avatar van predator
brooklyn schreef:
Chick Habit, erg aanstekelijk

Mee eens, sowieso een heerlijke soundtrack. Zorgt ervoor dat Death Proof een lekkere film is geworden.

avatar van TerryA
neo schreef:

ben er intussen ook uit gekomen... Toen ik tijdens de film Death Proof een lied had gehoord erkende ik het van de Al Pacono/William Freidkin film "Cruising" (1980) en die score was van Jack Nitsche. Ik sprong toen op verkeerde conclusie toen ik zag dat Nitsche ook een track had gedaan voor deze film maar dat was uiteindelijk (toeval?) fout. Want het ging over de track van:
"It's So Easy"
Performed by Willy De Ville
Words & Music by Willy De Ville
Produced by Jack Nitzsche.

"It's So Easy" is op Death Proof en ok op de "Cruising" soundtrack.

avatar van Kos
Kos
Word_Play schreef:
Down In Mexico is echt .

Eens, geweldig nummer, had hem nooit gekend zonder de film, wat dat betreft alle lof aan Quentin.

avatar van Lens
Altijd heerlijk wat Tarantino doet met zijn soundtracks.
Altijd opnieuw een belevenis en een stepping stone om andere, nieuwe dingen te ontdekken.

Op deze Death Proof nu ook weer alleen maar kwaliteit met gekende monsterlijk goede stuff als Jeepster van T Rex of It's So Easy van Willy Deville maar ook weer pareltjes waar je zelf nooit op zou gekomen zijn zoals Chick Habit van April March dat klinkt als 60's bubblegum maar eigenlijk een onvervalste jaren negentig zangeresje is met meer van dat soort French Yé Yé rock 'n roll.
Of The Last Race van Jack Nitzsche die wel meer van deze soundtracks heeft gedaan waar met veel vintage rock 'n roll wordt gegoocheld.

Zoals gezegd: elke Tarantino soundtrack heeft zijn (her)ontdekkingen en zijn onvervalste parels die jarenlang lagen ondergesneeuwd. Go Quentin...

avatar van kaztor
aERodynamIC schreef:

Pas dan wel op bij Hold Tight!

Ach, kan me de kritiek op Tarantino en zijn 'scores' wel enigszins voorstellen, maar het is toch altijd zo geweest dat z'n scores me altijd opvielen en z'n keuzes klinken ook meteen Tarantino-esque. 'Eigen' filmscores gaan vaak het ene oor in en het andere uit. Bij Tarantino is dit nooit het geval geweest en heeft het altijd een memorabele werking gehad. Dat is natuurlijk ook een bepaalde kwaliteit!

EVANSHEWSON
Ik heb onlangs van deze maffe film genoten en natuurlijk ook van de prima soundtrack, een handelsmerk van Tarantino. En die ouwe T.Rex Plaat springt er natuurlijk wel uit voor mij!

****

avatar van Lexicon Devil
Wat lache toch dat die 2 weten welke nummers bij welke scene past. En niet zo'n beetje ook.

Wederom een erg leuke soundtrack-plaat!

nanneb
Blijft een fenomenale Soundtrack! Verhoogd naar 4,5*

En nu voor een tientje in de cd zaken, koopje!