Psychonaut - Unfold the God Man (2018)

Belgiƫ
Rock / Metal
Uitgebracht in eigen beheer

1. All I Saw as a Huge Monkey (6:46)
  2. The Story of Your Enslavement (4:42)
  3. Kabuddah (5:46)
  4. The Fall of Consciousness (8:52)
  5. Sananda (9:49)
  6. Celestial Dictator (6:33)
  7. Halls of Amenti (6:15)
  8. Nexus (4:55)
  9. Nothing Is Consciousless (15:39)
avatar van Kronos
De bassist en zijn vriendin doen mee met het tv programma Blind Gekocht (op Play4).

avatar van james_cameron
De ontbrekende schakel tussen Cult Of Luna en Tool, zo zou je dit wel kunnen omschrijven. Sfeervolle, duistere en vooral slepende metal uit België, lekker zwaar en dromerig. Sterke zanger ook, die in de galmende partijen wel wat doet denken aan Fear Factory's Burton C. Bell. Bepaalde songs zijn aan de te lange kant, met name het afsluitende Nothing Is Consciousless, waardoor het album sporadisch iets aan kracht verliest, maar afgezien daarvan is dit een indrukwekkend debuut.

avatar van Ayreonfreak
james_cameron schreef:

Zelf geven ze ook aan dat ze beïnvloed zijn door Tool, maar wanneer je de muziek na veel luisterbeurten (nogmaals) gaat annalyseren hoor ik dat er niet echt meer in terug.

avatar van legian
Naar aanleiding van het geweldige Violate Consensus Reality, deze ook maar gaan beluisteren. En ik zit me nu af te vragen hoe het komt dat ik dit niet eerder ontdekt heb. Wat een heerlijke plaat is dit zeg.

avatar van legian
Na meerdere luisterbeurten kan ik wel concluderen dat deze net zo sterk is al de opvolger. Hoewel ze hier niet een nummers als Violate Consensus Reality hebben (hoewel The Fall of Consciousness verrekte dichtbij komt), weten ze ook hier een prachtige muzikale ervaring neer te zetten.

Het is, net zoals de opvolger een heerlijk meeslepende trip. Een trip die vooral vraagt naar meerdere luisterbeurten en elke keer weer iets anders nieuws prijsgeeft. Vervelend doet de plaat dan ook nergens, wat toch knap is gezien de lange speelduur. Sterker nog, ik vind het nog voorbij vliegen.

Meerdere bands invloeden zijn te herkennen, maar zoals Ayreonfreak ook al aangeeft moet ik ondertussen bijzonder veel moeite doen om die eruit te pikken. Ze weten zichzelf, helemaal met de tweede plaat erbij, echt als een unieke band neer te zetten.

Unfold the God Man is een heerlijk meeslepende en avontuurlijk album. Waarbij ik mij nog steeds zit af te vragen hoe deze in hemelsnaam langs mij heen gegaan is. Gelukkig zijn de paden nu gekruist. Dit is zeker een blijvertje.