De Staat - Bubble Gum (2019)

Label: Caroline

1. KITTY KITTY (5:55)
  2. Fake It Till You Make It (4:07)
  3. Mona Lisa (5:08)
  4. I’m Out of Your Mind (3:11)
  5. Pikachu (4:18)
  6. Phoenix (4:44)
  7. Level Up (4:40)
  8. Me Time (4:28)
  9. Tie Me Down (4:29)

met LUWTEN

10. I Wrote That Code (4:30)
  11. Luther (6:54)
avatar van dennis1808
Het is weer zover, een nieuwe van De Staat! Nieuwe single Kitty Kitty klinkt erg goed, heb 'Pikachu' en 'Me Time' op Lowlands gehoord en daarvan was 'Me Time' verreweg de indrukwekkendste. Kijk erg uit naar dit album!

avatar van The_CrY
Die nieuwe single verrast inderdaad weer enorm, met een fantastische clip. Ben weer benieuwd.

avatar van HansVon
Heel erg leuk KITTY KITTY video !
Hoop dat dit Bubble Gum album net zo goed is als Bubblegum van Mark Lanegan

avatar van hogweed
Kitty Kitty slaat bij mij ook goed aan. Het werd vorig jaar al gespeeld. Klik

avatar van dynamo d
KITTY KITTY, geweldig nummer en dito videoclip.

avatar van repelstefan
I'm Out of Your Mind ook uit, krijg er samen met deze en een kleine gewenningsperiode aan KITTY KITTY steeds meer zin in

avatar van VladTheImpaler
Ook I'm Out of Your Mind is goed, knalt er lekker in.

avatar van dennis1808
En Mona Lisa is ook weer een knaller! Mijn god, dit album gaat sick worden. Ik wacht nog steeds op de studioversie van Me Time!

avatar van Rvdz
Ik hoop dat Me Time nog ergens voor de release te beluisteren gaat zijn ja, spookt al sinds Lowlands in mijn hoofd rond.

avatar van joko150
Phoenix is ook zeer vet!

Pump up the Volume zong MARRS al in de jaren '80.

Opener KITTY KITTY doet me daar gek genoeg aan denken. En dat volume mag zeker omhoog als het om De Staat gaat wat mij betreft.

Fake It Till You Make It is zo pakkend als het maar zijn kan en ik besef gelijk hoe origineel ik deze band toch vind. En dat gezegd hebbende is nu ook wel duidelijk dat De Staat een geheel eigen stijl heeft en deze toch weer een beetje weet uit te bouwen zoals op dit nummer.

Dat vind ik dan weer wat minder van Mona Lisa. Origineel zeker, en die eigen stijl horen we terug, maar hier heb ik een beetje het gevoel dat ze het succes van vorige hit-nummers proberen te herhalen. Maar ja, als het lekker klinkt dan heb ik er geen moeite mee. Want lekker is dit zeker!

I’m Out of Your Mind beukt lekker weg, iets wat wel aan de mannen toevertrouwd kan worden. Verrassend. Welnee, maar wat maakt het uit.

ik ben niet van de Pikachu generatie. Overigens niet de reden dat ik dit nummer een beetje te lomp vind. Het zorgt er zeker voor dat mijn voetjes flink gaan bewegen, maar het is wel een beetje van dik hout zaagt men planken (Hey, noem ik nu een andere band uit Nederland? Geen vergelijking hoor!).

Zie ginds komt de Phoenix. En dan opeens blijft een lief klein liedje over. Zouden ze een beetje naar James Blake en consorten hebben geluisterd de laatste tijd?

Level Up stoomt lekker door en komt rustig tot een einde.

Me Time kent weer wat meer gekkigheid. De Staat is er dol op blijkt wel weer. Ook dit nummer beukt best lekker, maar nergens wordt het echt hard of zo. Het lijkt zo simpel en toch is het zo catchy als de pest. A little Me Time zeker weten. De volumeknop gaat gewoon nog een beetje hoger. Dat ook dit een vrij lomp nummer is maakt niet uit.

Tie Me Down is in samenwerking met Luwten, ook al zo'n fijn talent van eigen bodem. Muzikaal gezien merk ik niet veel van haar inbreng. Het draait voornamelijk om haar vocalen en het heeft zeker toegevoegde waarde. Fijn nummer. What the fuck did you just grab me?

I Wrote That Code heeft wel een beetje een jaren '80 geluid, maar dan erg goed vertaald naar 2019. Catchy en wederom eentje waar je niet op stil kunt blijven zitten.

Afsluiter Luther is het langste nummer van het album en tikt bijna tegen de zeven minuten aan. Het komt wat traag op gang en komt voor mijn gevoel eigenlijk helemaal niet goed van de grond. Kan ook aan mij liggen. Dit doet me vrij weinig in elk geval.

Ik snap het als mensen zeggen dat De Staat niet hun ding is. Te veel gericht op het effect wellicht. Maar niks mis met volksmennerij, want dat is waar de band goed in is. Ik vind de band origineel en dat waardeer ik en daarbij weten ze me meestal enorm te pakken. Even wat anders dan het misschien wat 'zouteloze folk-gedreutel' waar ik ook heel graag naar mag luisteren zullen we maar zeggen. De Staat heerst nog steeds met hun Bubble Gum!

avatar van Rvdz
Phoenix een lief klein liedje? Ik heb juist tijdens de laatste twee minuten constant het gevoel dat mijn speakers op springen staan.