Bring Me the Horizon - Amo (2019)

Label: Columbia

1. I Apologise If You Feel Something (2:19)
  2. Mantra (3:53)
  3. Nihilist Blues (5:25)

met Grimes

4. In the Dark (4:31)
  5. Wonderful Life (4:34)

met Dani Filth

6. Ouch (1:49)
  7. Medicine (3:47)
  8. Sugar Honey Ice & Tea (4:21)
  9. Why You Gotta Kick Me When I'm Down? (4:28)
  10. Fresh Bruises (3:18)
  11. Mother Tongue (3:37)
  12. Heavy Metal (4:00)

met Rahzel

13. I Don't Know What to Say (5:25)
avatar van ni slecht
Toevallig 'Mantra' gehoord, erg leuk, maar dat trukje moet toch al eerder gedaan zijn?

Also, is dit metal?

'Wonderful life' dan ook maar eens geprobeerd, maar daar is bijzonder weinig aan, wat een belachelijk geklap ook vanaf 2:40.
Geen metal dus.

avatar van joko150
0,5
De derde single ''Medicine'' klinkt wel heel standaard en poppy...

coldwarkids
Toch neig ik meer naar Suicide Season en There Is A Hell... Dat ware meesterwerkjes. Deze band wilde duidelijk hogerop komen dan ze al waren (meer mainstream) dat is ze nu meer dan gelukt.

Laat ons eerijk zijn, hier staat geen enkel slecht nummer op. Integendeel, op zijn minst goed en dikwijls excellent.
Geniale plaat.

Een eigen smoel ontbreekt volledig. Pragmatisch weer een sterk staaltje, maar daar koop je verder geen brood voor (of in hun geval juist wel).

avatar van AOVV
1,5
Mantra was het nummer dat eerst werd vrijgegeven van deze plaat, en dat is, nadat ik het album een paar keer heb beluisterd, wat mij betreft ook het enige nummer dat een (ruime, dat dan weer wel) voldoende krijgt. Voor het overige hoor ik vooral ongeïnspireerde muziek die volop de kaart van de commerce trekt. Op zich is daar niets mis mee, maar wel als het zulke zwakke muziek voortbrengt.

Jammer is het zeker, want hoewel ik lang niet alles van de band ken, is een album als There Is a Hell Believe Me I've Seen It, There Is a Heaven Let's Keep It a Secret best goed, en keek ik hier zelfs naar uit na die eerste single. Maar neen, dit is het niet voor mij.

1,5 sterren

Zat onlangs op café en hoorde er een nummer op de radio. Ik dacht 'nice, klinkt wel goed' en vroeg me af wie het kon zijn. Bleek na shazammen BMTH te zijn. Mijn mond viel open. Ik dacht 'sinds wanneer zijn ze zo poppy geworden?'

Ik kende het anthemic Throne al. 30 Seconds to Mars maar beter. Vond ik ook al een goed nummer. Moet heerlijk zijn tijdens optredens en festivals.

Dan een kijkje genomen op metacritic. Blijkbaar erg goeie reviews dus zal het eens beluisteren. En hun andere albums, omgekeerd chronologisch. Ben enthousiast. Jullie blijkbaar minder...

avatar van gigage
Nou, dat wordt nog een zware opgave voor Pinkpop fans, kiezen tussen Krezip en deze band.

avatar van frolunda
1,5
Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze band ooit een vorm van metal heeft gemaakt,dit is gewoon vrij gladde,commerciële,wat dansbare pop waar ik niks mee heb.Vind Amo van Bring Me the Horizon dan ook een erg matig album.

avatar van stoepkrijt
Met het uitbrengen van de drie singles werd in kleine stapjes al duidelijk dat de muziek op amo een stuk poppier zou worden: Mantra lag nog aardig in het verlengde van That's the Spirit, wonderful life was al een wat 'makkelijker' liedje en Medicine neigde plots naar pure pop. De rest van het album blijkt er vervolgens nóg een paar schepjes bovenop te doen.

Bring Me the Horizon kiest hier echt voor een compleet andere koers - zelfs met hun vorige album is het contrast groot - en ik hoor hier allerlei foefjes en effectjes terug die je tegenwoordig vooral in de hitlijsten tegenkomt. De uitvoering is eigenlijk helemaal niet slecht, maar waar ik wel mee in mijn maag zit is dat de liedjes een stuk simpeler en platter zijn geworden.

Op het eerste gehoor klinken In the Dark, Mother Tongue en Heavy Metal gewoon ontzettend lekker, maar al na een paar keer luisteren begin ik voorzichtig te merken dat die aanstekelijkheid niet al te lang houdbaar is.
Helaas staan er ook liedjes op amo die nog niet eens de aanstekelijkheid van dit drietal hebben en me hierdoor helemaal weinig doen. Deze nummers (met name Sugar Honey Ice & Tea tot en met Fresh Bruises) halen het niveau pas echt naar beneden.
De lichtpuntjes zijn vooral op de eerste helft te vinden: het intro is intrigerend, Nihilist Blues is boeiend door de overduidelijke Grimes-invloeden en de singles zijn heerlijke meezingers.

Op dit moment kan ik nog best genieten van amo, maar over een paar maanden verwacht ik niet dat ik hier nog makkelijk naar zal teruggrijpen. Meer dan een krappe voldoende zit er niet in.

avatar van james_cameron
Net als eerder Linkin Park en Thirty Seconds To Mars wijzigt deze britse metalband op curieuze cq dubieuze wijze van koers, resulterend in een album vol trendy, veelal dansbare popliedjes. Gezegd moet worden dat Bring The Horizon het er van de genoemde bands wel het beste van afbrengt. Men weet in ieder geval donders goed hoe je een aanstekelijk liedje moet schrijven, zonder daarbij al te plat te klinken. De uitstekende produktie helpt hier flink bij. Al met al hoor ik de band liever pure metal maken, maar ook binnen dit genre doet men het zeker niet slecht.