Bring Me the Horizon - Amo (2019)

Label: Columbia

1. I Apologise If You Feel Something (2:19)
  2. Mantra (3:53)
  3. Nihilist Blues (5:25)

met Grimes

4. In the Dark (4:31)
  5. Wonderful Life (4:34)

met Dani Filth

6. Ouch (1:49)
  7. Medicine (3:47)
  8. Sugar Honey Ice & Tea (4:21)
  9. Why You Gotta Kick Me When I'm Down? (4:28)
  10. Fresh Bruises (3:18)
  11. Mother Tongue (3:37)
  12. Heavy Metal (4:00)

met Rahzel

13. I Don't Know What to Say (5:25)
avatar van coldwarkids
Toch neig ik meer naar Suicide Season en There Is A Hell... Dat ware meesterwerkjes. Deze band wilde duidelijk hogerop komen dan ze al waren (meer mainstream) dat is ze nu meer dan gelukt.

avatar van stoepkrijt
Met het uitbrengen van de drie singles werd in kleine stapjes al duidelijk dat de muziek op amo een stuk poppier zou worden: Mantra lag nog aardig in het verlengde van That's the Spirit, wonderful life was al een wat 'makkelijker' liedje en Medicine neigde plots naar pure pop. De rest van het album blijkt er vervolgens nóg een paar schepjes bovenop te doen.

Bring Me the Horizon kiest hier echt voor een compleet andere koers - zelfs met hun vorige album is het contrast groot - en ik hoor hier allerlei foefjes en effectjes terug die je tegenwoordig vooral in de hitlijsten tegenkomt. De uitvoering is eigenlijk helemaal niet slecht, maar waar ik wel mee in mijn maag zit is dat de liedjes een stuk simpeler en platter zijn geworden.

Op het eerste gehoor klinken In the Dark, Mother Tongue en Heavy Metal gewoon ontzettend lekker, maar al na een paar keer luisteren begin ik voorzichtig te merken dat die aanstekelijkheid niet al te lang houdbaar is.
Helaas staan er ook liedjes op amo die nog niet eens de aanstekelijkheid van dit drietal hebben en me hierdoor helemaal weinig doen. Deze nummers (met name Sugar Honey Ice & Tea tot en met Fresh Bruises) halen het niveau pas echt naar beneden.
De lichtpuntjes zijn vooral op de eerste helft te vinden: het intro is intrigerend, Nihilist Blues is boeiend door de overduidelijke Grimes-invloeden en de singles zijn heerlijke meezingers.

Op dit moment kan ik nog best genieten van amo, maar over een paar maanden verwacht ik niet dat ik hier nog makkelijk naar zal teruggrijpen. Meer dan een krappe voldoende zit er niet in.

avatar van james_cameron
Net als eerder Linkin Park en Thirty Seconds To Mars wijzigt deze britse metalband op curieuze cq dubieuze wijze van koers, resulterend in een album vol trendy, veelal dansbare popliedjes. Gezegd moet worden dat Bring The Horizon het er van de genoemde bands wel het beste van afbrengt. Men weet in ieder geval donders goed hoe je een aanstekelijk liedje moet schrijven, zonder daarbij al te plat te klinken. De uitstekende produktie helpt hier flink bij. Al met al hoor ik de band liever pure metal maken, maar ook binnen dit genre doet men het zeker niet slecht.

avatar van legian
Het klinkt als een pop act die graag wat stevigere muziek maakt. Of als een Metal band die graag popmuziek wil maken. Daarmee komen ze in een soort Limbo gebied waar het vaak een geval van net niet is. Niet stevig genoeg om echt als Metal te classificeren, maar net weer te stevig om als radiovriendelijke pop door te gaan.

Toch weten ze het wel leuk te houden. Hoewel het nergens echt hoogstaand wordt blijft de muziek makkelijk te consumeren en zitten er zo af en toe best lekkere hooks in de nummers. Of ik het veel ga luisteren betwijfel ik, maar zo af en toe zal er wel wat langskomen in de playlist op mijn werk. Werkt prima voor op de achtergrond.

Alhoewel een heel andere stijl dan hun eerdere albums, nog steeds een prima album. Wilde het eerst 4* geven, maar de laatste 4 tracks vielen tegen in vergelijking met de rest van het album.

Favorieten: nihilist blues, wonderful life, sugar honey ice & tea