Boy Harsher - Careful (2019)

Electronic
Label: Nude Club

1. Keep Driving (3:31)
  2. Face the Fire (5:33)
  3. Fate (4:17)
  4. La (5:35)
  5. Come Closer (4:38)
  6. The Look You Gave (Jerry) (4:56)
  7. Tears (4:57)
  8. Crush (3:19)
  9. Lost (4:29)
  10. Careful (1:46)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

Op hun eerste EP Lesser Man EP (2014) staat het nummer Pain met een heerlijke 'drive'. Sindsdien hou ik hun releases in de gaten.

Op hun Bandcamp pagina koppelen ze zelf de volgende 'tags' aan hun werk: Coldwave, EBM, Electronic, Spoken Word, Dark, Minimal, Goth, New Wave en Noise. Discogs koppelt het aan: Darkwave, EBM, Synthpop.

Muziek die je op een alternatief feest zou kunnen verwachten, laten we het daar op houden. het tempo in de nummers is me iets te laag om voor EBM door te gaan. Het is zowel dansbaar als donker maar niet duister genoeg om voor Gothic door te gaan. De zang zit achter een filter dat in de 80s veel door alternatieve acts werd gebruikt, ook de synths zijn analoog (of simuleren dat).

De 'bubbelende' synth op The Look You Gave (Jerry) doet denken aan Giorgio Moroder's werk in de 70s.

De eerste beluistering valt goed. Tot nu toe het meest energieke album van 2019 van de 8 die ik tot nu toe (volledig) heb beluisterd.

Hun optreden gepland voor eind februari in de Melkweg is verrassend al uitverkocht.

avatar van Alicia
Voor mij is dit best wel vrij vrolijke synthwavepop à la de oude Depeche Mode/New Order, dit keer echter met een sensueel galmende vocaliste aan boord, die meer kreunend voordraagt dan echt zingt. De EP Country Girl en het nummer Pain staan als favorieten nog altijd hoog in de afspeellijsten. Ik ben benieuwd of dat laatste met deze nieuwe plaat ook zal gaan lukken!

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse Popcorn-nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Deze mix van dark/cold wave en synthpop roept beelden op van donkere steegjes waar heroïnespuiten op de grond liggen en rode neonverlichting achter de ramen brandt. Een naargeestige plek waar je beter niet kunt zijn, maar ook een aantrekkelijke spanning oproept. In de vrij obscure bijbehorende videoclip belanden we in de wonderlijke wereld van twee webcamgirls, van wie één een soort getatoeëerde baard heeft.

Op het onlangs verschenen album Careful brengt Boy Harsher tien van dit soort donkere, doorgaans dansbare tracks die jaren tachtig-bands als New Order, Depeche Mode en Eurythmics in herinnering roepen. Toch klinkt de muziek van het duo uit Massachusetts fris en vernieuwend: synthesizers wisselen steeds van kleur - soms bewust vals en unheimisch - en drumcomputers zorgen voor een stevige, industriële sound. Maar het meest onderscheidend is de sensuele, smachtende en soms kreunende zang van Jae Matthews, die een nachtclub diep in de nacht in vuur en vlam kan zetten.

De afgelopen jaren bouwde Boy Harsher al een behoorlijke naam op in het clubcircuit, met het ronkende Pain als belangrijkste wapenfeit. Deze nieuwe plaat bevat met Face The Fire, Fate (doet wat denken aan Sweet Dreams), LA en Come Closer genoeg nieuwe krakers, die worden afgewisseld met filmische rustpunten. Dompel je tijdens deze donkere dagen onder in deze duistere en zeer dansbare plaat en je gaat vanzelf weer het licht zien.

avatar van Mausie
LA zal het goed doen op de dansvloer, heerlijk plaatje.