Rival Sons - Feral Roots (2019)

Label: Atlantic

1. Do Your Worst (3:30)
  2. Sugar on the Bone (3:02)
  3. Back in the Woods (3:32)
  4. Look Away (5:19)
  5. Feral Roots (5:55)
  6. Too Bad (4:44)
  7. Stood by Me (4:05)
  8. Imperial Joy (4:09)
  9. All Directions (4:29)
  10. End of Forever (3:52)
  11. Shooting Stars (4:20)
Ik ben benieuwd...

avatar van rafke pafke
Ze zijn weg bij Earache en zitten nu op Atlantic. Ik ben benieuwd of ze hierdoor een groter publiek gaan bereiken. Ze lijken de laatste jaren toch wat ter plaatse te trappelen. Zo openden ze vorig jaar bv. Werchter. Maar dat deden ze in 2011 ook al eens.

Ze verdienen beter wat mij betreft. Zeker gezien het succes van een Greta Van Fleet. Die ik zelf ook wel goed vind, maar Rival Sons vind ik toch nog wat sterker en origineler.

avatar van milesdavisjr
Na de eerste paar luisterbeurten is de eerste conclusie dat het album minder uitschieters bevat dan de eerdere schijven van de heren. Een tweede conclusie die je kunt trekken is dat dit album wat meer 'ademt' dan de voorgaande worpen, de muziek heeft gewonnen aan diepte. Nummers als Feral Roots, Stood By Me en All Directions zijn hier goede voorbeelden van. Een derde constatering is dat de stem van Jay Buchanan niet zo vooraan de mix geplaatst is, dat maakt het beluisteren van deze schijf een minder vermoeiende exercitie dan de voorgaande platen. Een topper is het album niet, er staan wat nummers op de plaat die naar mijn mening onvoldoende zijn uitgewerkt, het vreemde is echter dat naarmate de plaat vordert het niveau ook omhoog gaat. Een voorzichtig oordeel; geen klassieker maar wel een album dat per luisterbeurt groeit.

avatar van rafke pafke
Op dit ogenblik heb ik vooral de indruk dat er inderdaad minder uitschieters zijn, maar dat dit te maken heeft met het niveau dat doorheen het album gewoonweg hoger ligt dan op de vorige platen.

Het is zeker een album dat een pak sterker is dan zijn voorganger Hollow Bones. Dat was een beetje een teleurstelling, na de reeks van albums die ze ervoor hadden gemaakt.

Er zit in ieder geval meer variatie in de nummers, er gebeuren een aantal verrassende dingen en het gitaarwerk is nog schitterender dan voorheen. Ik heb de indruk dat Scott Holiday nu echt aan het pieken is.

De productie klinkt als een klok en de soulvolle backing vocalen die her en der opduiken zijn een meerwaarde.

Nog even afwachten of dit voor mij hun beste album blijkt te worden. Maar deze gaat in ieder geval ergens bovenaan in de rangschikking eindigen.

avatar van JB7x
Na het matige Hollow Bones is Rival Sons weer teruggekeert op het niveau waar ze thuis horen. Heerlijke bluesrock! Strakke drums, de kenmerkende uithalen van Jay en de vunzige gitaren van Scott. Rockende tracks, rustige gevoelige nummers en zowaar een Gospel-Soul slotnummer. Stiekem één van de hoogtepunten van dit album. Vooralsnog een 4, maar heeft potentie voor een hogere notering na meer luisterbeurten.

avatar van iHateDolphins
Pas 1 luisterbeurt hoor, maar het tweede helft van het album heeft wel een behoorlijk stadionrock gehalte. Het meeklappen in de afsluiter Shooting Stars hebben ze maar gewoon gelijk meegenomen in de opname van het nummer.

Wat mij betreft een verschrikkelijk afgezaagd nummer:
"Hups met z'n allen jongens!" "My looovvveee is stronger than yourssss, stronger than yourssss, stronger than yourssss!!!" *KLAP* *KLAP* *KLAP* *KLAP* *KLAP*

En dan moeten de Ohhhoooo en Ahaaa's halverwege het nummer nog komen. Nee wat mij betreft een verschrikkelijk afgezaagd nummer.

Gezien de behoorlijke cijfers zal ik hem zeker nog vaker opzetten, maar de vorige albums vind ik op het eerste gehoor leuker.

EDIT:
LOL tot nu toe heeft dat nummer nog de meeste stemmer voor beste nummer ook nog. Daar snap ik werkelijk niks van haha.

avatar van Grecio
Lekker episch nummer man , genieten Op koptelefoontje keihard aan, ik kan er wel van genieten juist. Heerlijke afsluiter.

Smaken verschillen!

avatar van AOVV
Best een lekkere plaat, met voor het merendeel aanstekelijke nummers. De zanger heeft behoorlijk wat pit, en ook wel een vleugje soul in z'n stem. Het doet me af en toe vaagweg aan The Black Keys denken, al klinkt die band toch wat bezielder.

Een dikke drie kwartier is ook niets teveel, zou ik zeggen, ideaal om te beluisteren op de fiets, tijdens een looptochtje of op het werk. Af en toe neigt het wat naar stadionrock, maar de goedkope clichés worden mijns inziens veelal vermeden.

De titelsong en Back in the Woods zijn momenteel m'n favorieten.

3,5 sterren

avatar van Zeedeveel
Deze plaat is mijn eerste kennismaking met deze band, waarschijnlijk omdat de naam Rival Sons verwarde met Riverside, die veel progessiever zijn en die ik niet zo geweldig vind? Stom eigenlijk, want ik vind wat ik tot op heden heb gehoord erg lekker in het gehoor liggen.

avatar van bas2204
Album klinkt lekker. Ligt ook enorm in mijn straatje van muziek die ik het liefste luister. Wel ben ik het met een aantal mensen eens dat dit album het vooral van de consistentie moet hebben en niet van een paar topnummers. Kijk erg uit naar hun optreden op Bospop over een goede anderhalve maand.