Amy Winehouse - Frank (2003)

Soul
Label: Island

1. Intro / Stronger Than Me (3:54)
  2. You Sent Me Flying / Cherry (6:50)
  3. Fuck Me Pumps (3:20)
  4. I Heard Love Is Blind (2:10)
  5. (There Is) No Greater Love / Teo Licks (2:08)
  6. In My Bed (5:17)
  7. Take the Box (3:20)
  8. October Song (3:24)
  9. What It Is About Men (3:29)
  10. Help Yourself (5:01)
  11. Amy Amy Amy / Outro / Moody's Mood for Love / Know You Now (11:03)
  12. Take the Box [Original Demo] * (3:26)
  13. I Heard Love Is Blind [Original Demo] * (2:14)
  14. Someone to Watch over Me [Original Demo] * (4:30)
  15. What It Is [Original Demo] * (4:45)
  16. Teach Me Tonight (Hootenanny) * (3:23)
  17. 'Round Midnight (B-side) * (3:50)
  18. Fool's Gold (B-side) * (3:41)
  19. Stronger Than Me [Live on Jools Holland] * (3:53)
  20. I Heard Love Is Blind [Live at the Concorde, Brighton] * (2:29)
  21. Take the Box [Live at the Concorde, Brighton] * (3:34)
  22. In My Bed [Live at the Concorde, Brighton] * (5:38)
  23. Mr. Magic [Through the Smoke) (Janice Long Session] * (4:06)
  24. [There Is) No Greater Love (Janice Long Session] * (2:39)
  25. F**k Me Pumps [MJ Cole Mix] * (5:55)
  26. Take the Box [SeiJis Buggin' Mix] * (7:49)
  27. Stronger Than Me [Harmonic 33 Mix] * (3:43)
  28. In My Bed [CJ Mix] * (4:36)
avatar van Deranged
Openbaring hier. Wist niet dat dit zo goed was.

avatar van Funky Bookie
Uitstekende zangeres, maar muzikaal af en toe wat dun. Neemt niet weg dat het een heerlijke plaat is.

avatar van Film Pegasus
Ik ken opvolger Back to Black beter, het laat het een meer consequente Amy Winehouse horen. In dit debuutalbum hoor je dat dit vertrokken is vanuit de nummers van Winehouse, waar producer Salaam Remi mee aan de slag gegaan is. Dat levert een gevarieerd album op en als je door die sound door luister, hoor je hoe gevarieerd Amy Winehouse wel is. Bij Back to Black (ook met Salaam Remi) zal Winehouse al beter geweten hebben welke sound de opnames oplevert en zal daar meer naar geschreven zijn. Misschien is dat minder vrijheid, maar het zorgt wel voor een steviger album dat meer kracht uitstraalt.

Frank (zou genoemd zijn naar de hond die naar Frank Sinatra zijn naam kreeg) geeft een heerlijke mix van crooners, r&b en de 60 girlgroup pop. En dat met de unieke stem van Winehouse. Blijft een mooi album, maar hier is de producer nog baas, wat snel zou veranderen. Jammer dat we nooit een 3e studio album kregen.

avatar van MIAB
Na veel wikken en wegen toch maar de uitgebreide versie van Frank aangeschaft. Alle demo's, live-versies etc aanwezig. Amy was een fantastische zangeres en het is jammer dat we nooit meer nieuw materiaal van haar kunnen horen. Dus dan moet je alle kleine beetjes bij elkaar schrapen. De Mixjes hoeven voor mij op zich niet zo. De live versies zijn erg fijn. Toch blijft cd1 wel het meeste hangen. 3,5*

Intro / Stronger Than Me (3:54)  4,0
Stronger Than Me [Harmonic 33 Mix] * (3:43) 3,5
In My Bed [CJ Mix] * (4:36) 3,0

avatar van Kos
Kos
Stronger than Me blijft natuurlijk een geniale track, maar verder is het vooral qua producties toch net allemaal wat minder dan Back to Black.

Ik weet dat haar tweede album een veel betere productie is, maar haar debuutalbum Frank blijft voor mij persoonlijk haar beste, dit album is qua lyrics veel satirischer en speelser dan Back to Black, een juweeltje wat ik na zoveel jaar nog steeds regelmatig beluister.

Wat ik nog wilde toevoegen, I really do love her mezzo vocals, Amy was eigenlijk geen contralto maar zong wel in dat bereik, zijn er maar weinigen van, geeft me nog steeds dezelfde rillingen als bij de allereerste luisterbeurt. Ben er eigenlijk nog steeds niet helemaal overheen, Amy miss you deeply sweetheart, we didn’t deserve you…

MIAB schreef:

F**k Me Pumps [MJ Cole Mix] * (5:55) 2,5
Take the Box [SeiJis Buggin' Mix] * (7:49) 2,5
Stronger Than Me [Harmonic 33 Mix] * (3:43) 3,5
In My Bed [CJ Mix] * (4:36) 3,0

Ik heb beiden liggen, zowel de standaard editie als met bonus cd, hoe Fool’s Gold nooit het album heeft kunnen halen is mij een compleet raadsel, absoluut geen B-side materiaal maar een volwaardige track, dat nummer staat bij mij vrijwel altijd op replay, de vocals snijden dwars door je ziel. Amy was een once in a generation artiest, het is jammer dat ze deze erkenning pas naar haar dood schijnt te krijgen.