Amy Winehouse - Frank (2003)

Soul
Label: Island

1. Intro / Stronger Than Me (3:54)
  2. You Sent Me Flying / Cherry (6:50)
  3. Fuck Me Pumps (3:20)
  4. I Heard Love Is Blind (2:10)
  5. (There Is) No Greater Love / Teo Licks (2:08)
  6. In My Bed (5:17)
  7. Take the Box (3:20)
  8. October Song (3:24)
  9. What It Is About Men (3:29)
  10. Help Yourself (5:01)
  11. Amy Amy Amy / Outro / Moody's Mood for Love / Know You Now (11:03)
  12. Take the Box [Original Demo] * (3:26)
  13. I Heard Love Is Blind [Original Demo] * (2:14)
  14. Someone to Watch over Me [Original Demo] * (4:30)
  15. What It Is [Original Demo] * (4:45)
  16. Teach Me Tonight (Hootenanny) * (3:23)
  17. 'Round Midnight (B-side) * (3:50)
  18. Fool's Gold (B-side) * (3:41)
  19. Stronger Than Me [Live on Jools Holland] * (3:53)
  20. I Heard Love Is Blind [Live at the Concorde, Brighton] * (2:29)
  21. Take the Box [Live at the Concorde, Brighton] * (3:34)
  22. In My Bed [Live at the Concorde, Brighton] * (5:38)
  23. Mr. Magic [Through the Smoke) (Janice Long Session] * (4:06)
  24. [There Is) No Greater Love (Janice Long Session] * (2:39)
  25. F**k Me Pumps [MJ Cole Mix] * (5:55)
  26. Take the Box [SeiJis Buggin' Mix] * (7:49)
  27. Stronger Than Me [Harmonic 33 Mix] * (3:43)
  28. In My Bed [CJ Mix] * (4:36)
avatar van catdog
'Frank' is eigenlijk de naam van haar hond en niet van haar ex-vriend. Dit maakt haar line in 'Take the Box' ook logisch:

The moschino bra you bough me last christmas
Put it in the box, put it in the box
Frank's in there and I don't care
Put it in the box, put it in the box

De hond zit dus in de doos omdat ze al haar spullen inpakt. Lijkt me raar als haar ex-vriendje in de doos zit.

avatar van kemm
En ik geloof dat de hond (en dus ook het album) naar Frank Sinatra is genoemd.

avatar van Ernie Ball
IntoMusic schreef:
Toch de Deluxe-versie van dit album maar aangeschaft (net zoals bij Back to black). Vooral bij dit album is het een must, want je krijgt er 70 minuten meer plezier bij.
Ik blijf dit dan ook haar beste vinden van de 2. De live-versie van Stronger than me en In my bed zijn om te smullen.

Waarbij (in tegenstelling tot veel bonus discs, de hierbij gevoegde disc als een stand alone ook prima overeind blijft staan. Heerlijk en veel lomer dan de normale CD. En de demo versies zijn lekker ongeproduceerd en 50's sounding.
Kortom: wat mij betreft een aanrader!

avatar van Booyo
Nog niet de spannende Amy zoals we nu kennen, maar juist iets liever. Resultaat is een ietwat degelijke plaat, maar zeker geen slechte. Stronger than Me, Fuck me Pumps en October Song zijn wat mij betreft de uitschieters. En wat een fijne stem heeft deze dame toch.

kemm schreef:
En ik geloof dat de hond (en dus ook het album) naar Frank Sinatra is genoemd.

That makes sense. In October Song zingt ze namelijk over d'r vogel die Ava heet. Lijkt mij dan een verwijzing naar Ava Gardner, die getrouwd is geweest met Frank.

Wordt eens tijd om deze te gaan luisteren aangezien ze in de toekomst niet meer te horen zal zijn.

avatar van Arrie
Lijkt me een goed idee. Dit album wordt nogal overschaduwd door het grote succes van zijn opvolger, maar ik vind deze persoonlijk nog net iets beter.

Net als Back to Black had ik deze nog niet gewaardeerd op MuMe, en nu kom ik er achter, door dat verschrikkelijke nieuws...

Ik heb een mileu vriedenlijke versie van dit album, dat wil zeggen een digi pack, gemaakt van gerecycled karton.

Dit album is zo anders dan Back to Black, maar zeker niet slechter. Fuck me pumps is gewoon een klassieker, en Amy Amy Amy vind ik ook heerlijk! Eigenlijk is het hele album gewoon helemaal ok! Een ster in spe... helaas voor korte duur...

avatar van Lexicon Devil
Beluister eens Stronger Than Me.

Er is trouwens een optreden van haar bij Jools die door merg en been gaat, beautiful!

‪Amy Winehouse - Stronger than me [Live On Jools Holland]‬‏ - YouTube

avatar van dynamo d
Net voordat Amy Winehouse overleed heb ik nog goedkoop op internet de deluxe editie van dit album aangeschaft. Deze is nu bijna niet meer verkrijgbaar en prijzen stijgen gigantisch. Toch frappant hoe het overlijden van een muziekster kan leiden tot hernieuwde aandacht.

dynamo d schreef:

Ergens heel hypocriet inderdaad, maar ook wel logisch, want ze wordt immers veelvuldig gespeeld ineens.. en airplay, is nieuwe luisteraars, is nieuwe liefhebbers.

avatar van dynamo d
In My Bed vind ik een steengoed nummer. Op de bonus disc is te beluisteren hoe goed Amy Winehouse live kon zingen. Stronger Than Me [Live on Jools Holland] is bijvoorbeeld beter dan de studioversie.

Met afstand haar beste album naar mijn mening. Zoveel veelzijdiger en muzikaler dan Back To Black, waarbij alle nummers op elkaar lijken en de melodieën vlak zijn. Onbegrijpelijk dat zoveel mensen dit niet horen, want dit is een kwaliteitsverschil die zelfs verder gaat dan persoonlijke smaak.

avatar van pim556
RobinB schreef:
dit is een kwaliteitsverschil die zelfs verder gaat dan persoonlijke smaak.

En dat bepaal jij? En waar ligt de grens dan voor jou? En is mijn grens dan hetzelfde?
Nee, want dit blijft gewoon jouw mening. Dat jij dit album zo vreselijk veel beter vindt dan haar opvolger betekent nog niet dat het objectief vastgesteld kan worden dat dit album beter is.

Eigenlijk verklaar je alle mensen die Back to Black beter vinden gewoon voor gek met deze opmerking.

pim556 schreef:

Hoi Pim,

Mijn excuses, het was niet mijn bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten. Wellicht had ik het anders moeten verwoorden. Wat ik vooral bedoel te zeggen, is dat, als je met een muzikaal oor luistert (sorry maar dat heeft echt niet iedereen), je moet stellen dat Frank veel meer diversiteit in zich heeft dan Back To Black. Dan heb ik het niet alleen over de arrangementen, maar ook over de liedjes zelf. De melodieën, haar zangkwaliteit, er zit méér in. Tegelijkertijd betekent dit ook dat het méér van de luisteraar vraagt dan Back To Black dat doet, en daar gaat het 'mis' bij de meeste mensen.

Back To Black bevat eenvoudige, hapklare brokken die echt niet slecht zijn, maar met name door het doodgedraaide 'Rehab' de meeste mensen deze plaat laat kopen en zij laten dit debuut dan vaak links liggen omdat er geen hit op staat. Let op: ik heb het niet over iedereen, maar wel over de meerderheid van de Amy-kopende mensen. Voor Frank moet je gaan zitten, het kost meer tijd om de nummers op je in te laten werken en of je hem persoonlijk nu wel of niet beter vindt dan Back To Black, als je een beetje verstand hebt van (diverse) muziek, dan hoor je dat Frank beter verdient. Maar de meeste mensen willen eenvoud, trends en hits. Daarom kiezen zij voor Back To Black. Dan moet je realistisch zijn en constateren dat dit niet met smaak te maken heeft en niet zo cliché en flauw reageren met 'dat is slechts jouw mening'. En ik verklaar natuurlijk niemand voor gek, maar ik vind wel dat mensen eens beter moeten leren luisteren naar muziek.

avatar van Kronos
RobinB schreef:
Wellicht had ik het anders moeten verwoorden.

Onzin anders verwoord blijft onzin.

avatar van pim556
RobinB schreef:

Ik ben bang dat onze meningen bij deze zin al te veel uit elkaar liggen: ik heb geen idee wat een muzikaal oor is. Je hebt wel mensen die goed kunnen horen of een band goed speelt tijdens een liveconcert, maar daar houdt het voor mij op. Als er iemand Frans Bauer luistert, is dat zijn smaak en respecteer ik het. Dan ga ik niet zeuren over dat hij monotoon zingt en geforceerd vrolijk is, want de Frans Bauer-fan zal het er zeker niet mee eens zijn. Er is geen superieure muziek, en ook geen superieure luisteraar.

RobinB schreef:

Ik snap wel wat je bedoelt, maar de fout die je maakt is dat je denkt dat "eenvoud" per definitie slecht is. Veel mensen zijn het daar niet mee eens, en kopen dus liever de "hapklare brokken". Jij vindt dat niets, maar dat is slechts een mening. Ik weet dat het een cliché is, maar dat komt omdat het nu eenmaal zo is: muziek is geen wetenschap.

Kronos schreef:

Onzin anders verwoord blijft onzin.
Niet als een andere verwoording leidt tot een betere interpretatie van de boodschap, wijsneus.

Nee, je snapt niet wat ik bedoel. Zeg ik dat eenvoud slecht is? Ik zeg dat mensen als het om muziek gaat vaak op zoek zijn naar eenvoud, terwijl je wel degelijk je gehoor kan trainen. Je blijft toch ook niet je hele leven luisteren naar liedjes van Sesamstraat? Nee, want je smaak ontwikktelt zich naarmate je ouder wordt. Tot op een bepaald moment, dan denken mensen dat ze klaar zijn met 'zoeken' naar muziek, terwijl ze dan nog niet eens 0,01% hebben gehoord van wat er allemaal is. Net als ontwikkeling van je 'skills' op een instrument of als componist of liedjesschrijver kan je je als luisteraar ook ontwikkelen. Maar veel muziek heeft meer aandacht en luistertijd nodig dan wat de media je voorschotelt. Stel dat ik mijn hele leven alleen maar fantasy-boeken lees en andere genres links laat liggen omdat ik dénk dat dit mijn smaak niet is, terwijl ik ondertussen heel veel mis wat ik, als ik het een kans geef, wel degelijk zal waarderen? Met muziek is dat hetzelfde. En dat heeft niets te maken met het het suggereren dat er 'goede' en 'slechte' muziek is, of dat muziek 'wetenschap' is. En nu heb ik er wel genoeg over gezegd, dit is inmiddels zwaar 'out of topic'. Fijne dag gewenst!

avatar van Kronos
Eenvoud niet verwarren met simplisme.

aERodynamIC schreef:
Ik verwacht in de toekomst veel van deze dame. Misschien dat als dit wat beter is ze ook stijgt naar een hoger niveau. Alhoewel ik juist wel een beetje bang ben voor een soort Joss Stone effect: te glad, te mooi en daardoor net niet.

Nu, 7 jaar later kan je concluderen dat je 1e verwachting goed was, maar de 2e niet helemaal

avatar van Arrie
Amy Winehouse, er is heel veel over haar gezegd, maar laten we het nu eens over de muziek hebben. Daar gaat het immers om op deze site.

Het debuut van Amy Winehouse laat haar zien als een echte jazz-zangeres, in de voetsporen van jaren '50 grootheden als Ella Fitzgerald, Billie Holiday, en één van haar grote voorbeelden Sarah Vaughan. Ik kan Sarah Vaughan zelf ook zeer waarderen, dus dat belooft wat.

Het album klinkt dan ook erg jazzy, alhoewel wel in een moderner jasje. Al in het eerste nummers is bijvoorbeeld te horen dat drums, die bijna beats te noemen zijn, erg op de voorgrond zijn. Toch komen er ook blazers en dergelijke langs, en in combinatie met de stem van Amy Winehouse doet dat toch erg terugdenken aan de jaren '50. Ze heeft een geweldige timing en haar stemgeluid klinkt hier op twintigjarige leeftijd al doorleefd en ervaren. Ze weet met gemak de nummers in te kleuren met haar stem, en het is dan ook al snel te horen dat we hier met een zeer sterke zangeres te maken hebben.

Tekstueel is het ook zeker de moeite waard. Amy zingt over herkenbare onderwerpen, die uit haar eigen leven komen. Vaak over liefde en mannen. Ach, wat verwacht je anders van een vrouw (of moet ik meisje zeggen?) van twintig? Ze weet het allemaal echter zeer goed te omschrijven. Het album staat ook vol met prima liedjes. Het is niet allemaal van even goede kwaliteit, maar er zijn op dit album zowel aanstekelijke deuntjes te vinden, als prachtige emotionele melodieën waarin Amy zich helemaal kan uitleven als zangeres. Dit zorgt voor een mooie afwisseling.

Enige nadeel dat ik kan noemen, is dat het album eigenlijk net wat te lang duurt. Als er van dit album net wat mindere nummers waren afgehaald, hadden we wat mij betreft met een mogelijke moderne jazz-klassieker te maken gehad. Niet dat het héél lang duurt, maar er staan toch wat mindere nummer op, en is het album toch wel erg eenvormig. Dat was minder erg geweest als 'ie pakweg tien minuten korter geweest was.

Hoogtepunten zijn eigenlijk vooral de singles. Stronger than Me is een zeer sterke opener. De sneer naar van die sletterige vrouwen in Fuck Me Pumps is erg leuk, en het is bovendien een zeer aanstekelijk nummer. Ook de singles Take the Box en In My Bed zijn zeer de moeite waard, waarbij ik moet zeggen dat In My Bed misschien wel het allerbeste Winehouse-nummer is. Toevallig ook het nummer dat het modernste klinkt, door de beats, maar het sterke is dat het nummer tegelijkertijd aanstekelijk als emotioneel is. Het weet me aan te grijpen en tegelijkertijd zing ik het graag mee; een perfecte combinatie. Ook het vrolijkste nummer met de aandoenlijke tekst over haar overleden vogel Ava (Gardner?) is erg fijn.

Een sterk debuut van Amy Winehouse, waarin ze zich meteen zeer sterk weet te profileren als een geweldige jazz-zangeres. Ondanks alles wat erna is gebeurd, staat dit album nog steeds als een huis, en zet ik het graag op. 4*

avatar van Arrie
Heb overigens voor de zoveelste keer de tracklist aangepast, dit is de versie zoals ie hier in Nederland is uitgebracht. Hopelijk blijft het deze keer zo staan.

Germ Stoned
Ik heb zonet de deluxe versie gedownload. Buiten 2 of 3 nummers kende ik geen enkel nummer van haar en dat vond ik eigenlijk best wel jammer. Na een eerste luisterbeurt valt het allemaal zeer goed mee. En idd, wat een pracht van een zangeres is het toch.

avatar van Niek
Heerlijk groovende plaat. Nergens helemaal briljant, maar gewoon een verzameling bijzonder sterke en stevige soultracks met natuurlijk die heerlijk typische zang van mevrouw Winehouse. Had ze er nog maar eentje in deze stijl gemaakt.

Zijn er meer mensen die Amy bij het Intro 'waarvoor doe je dat?' hoort zingen?..

avatar van Ronald5150
Dit is een fijne plaat zeg. Ik vind "Frank" zelfs beter dan commerciële (maar ook artistieke) klapper "Back to Black". Op "Frank" klinkt Amy Winehouse nog jazzier dan op de opvolger en dat bevalt me erg goed. Dit is echt nachtclubmuziek! De stem van Winehouse laveert prachtig tussen de bezwerende ritmes door. Bijna hypnotiserend. In deze jazzy setting komt Amy WInehouse haar stem het beste tot haar recht. Ik weet dat ze vaak in het soul hoekje gedreven wordt, maar voor mij is Amy Winehouse een jazz-zangeres pur sang. En van haar twee uitgebrachte platen, komt dit op "Frank" het beste tot uiting. Heerlijke plaat om op te relaxen, weg te dromen, niet alleen vanwege de zang, maar ook vanwege de recht in je gezicht teksten, de eerlijkheid, en de prachtige muzikale begeleiding. Voor mij is "Frank" de erfenis die Amy Winehouse collectief aan ons heeft nagelaten.

avatar van pureshores
Vandaag mee gehad in de auto, was helemaal vergeten hoe groovy You send me flying is. (en scherpe tekst "you kick me to the kerb"
En In my bed staat ook nog steeds als een huis, met die achtergrondzang van haarzelf.

Als ik die deluxe versie nog ergens voor een vriendelijke prijs tegenkom gaat ie mee

avatar van Boermetkiespijn
Bizar hoe goed zij klonk voor haar leeftijd. Echt een doorleefd stemgeluid, schitterend. Ben meer gecharmeerd van deze plaat dan van "Back to Black".

Kan echt genieten van de stem van Amy Winehouse, als kers op de taart is dit album voorzien van sterke muzikale solo's... Kicken!

avatar van Slowgaze
Ligt het aan mij, of is de geluidskwaliteit soms wat lo-fi? Soms klinkt het alsof ik naar een demo luister; die drums op 'Fuck You Pumps' bijvoorbeeld vind ik wel van dubieuze geluidskwaliteit. Opmerkelijk, gezien een hiphopproducer de plaat heeft geproduceerd.

buizen
Bij de MediaMarkt ligt deze, meerdere van haar albums, op schitterend 180grams vinyl. Nieuw. Voor 19.99.
Amy Whinehouse is wel fijn om vanaf vinyl te luisteren: beetje jazzy.