Amy Winehouse - Frank (2003)

Soul
Label: Island

1. Intro / Stronger Than Me (3:54)
  2. You Sent Me Flying / Cherry (6:50)
  3. Fuck Me Pumps (3:20)
  4. I Heard Love Is Blind (2:10)
  5. (There Is) No Greater Love / Teo Licks (2:08)
  6. In My Bed (5:17)
  7. Take the Box (3:20)
  8. October Song (3:24)
  9. What It Is About Men (3:29)
  10. Help Yourself (5:01)
  11. Amy Amy Amy / Outro / Moody's Mood for Love / Know You Now (11:03)
  12. Take the Box [Original Demo] * (3:26)
  13. I Heard Love Is Blind [Original Demo] * (2:14)
  14. Someone to Watch over Me [Original Demo] * (4:30)
  15. What It Is [Original Demo] * (4:45)
  16. Teach Me Tonight (Hootenanny) * (3:23)
  17. 'Round Midnight (B-side) * (3:50)
  18. Fool's Gold (B-side) * (3:41)
  19. Stronger Than Me [Live on Jools Holland] * (3:53)
  20. I Heard Love Is Blind [Live at the Concorde, Brighton] * (2:29)
  21. Take the Box [Live at the Concorde, Brighton] * (3:34)
  22. In My Bed [Live at the Concorde, Brighton] * (5:38)
  23. Mr. Magic [Through the Smoke) (Janice Long Session] * (4:06)
  24. [There Is) No Greater Love (Janice Long Session] * (2:39)
  25. F**k Me Pumps [MJ Cole Mix] * (5:55)
  26. Take the Box [SeiJis Buggin' Mix] * (7:49)
  27. Stronger Than Me [Harmonic 33 Mix] * (3:43)
  28. In My Bed [CJ Mix] * (4:36)
avatar van Carolaah
Zonde dat ze nu ineens zo bekend is geworden,
haha, ik houd liever zulke artiesten 'voor mezelf,'
vind 'Frank' een heerlijk album, die teksten,
vooral de beats/melodiën doen het hem ook..
En niet te vergeten, die stem die tegen Fran Drescher (the nanny) en Nelly Furtado aanzit, maar gelukkig is dit fijn om aan te horen,
in tegenstelling tot Fran D.

Amy's got it

avatar van beruk
Leuke plaat, zwabbert een beetje: dan weer jazz dan weer soul dan weer croonen. Heerlijk gruizig/nasale stem

Harald
Wat heeft deze beruchte drugs-, alcohol- en snoepjunk een prachtige stem en veel gevoel voor jazz en soul. Op deze plaat hoor ik veel soul uit de jaaren 60, bijvoorbeeld Martha Reeves and The Vandellas als ook Ray Charles, Sarah Vaughan of Macy Gray . We hebben meer van deze woedende wilde street girls nodig die geen blad voor de mond nemen, niet in haar teksten en niet op het podium. Tegengif voor die hedendaagse uebergelikte Beyoncé, Spice Girls, Paris Hilton en noem maar op.En dit wilde beest heeft ook geen Karl Lagerfeld kleeding nodig. Prachtige plaat!

avatar van Reijersen
Kan het alleen maar roerend eens zijn met deze prachtige uiteenzetting van Harald.
Deze cd is wat jazzyer als haar meer populaire opvolger. Maar deze plaat doet er zeker niet voor onder.

Vind dit een zeer lekkere cd, vind hem zelfs lekkerder klinker als haar nieuwere cd

Harald
Heeft ook wat meer Jazz feeling dan haar nieuwere cd Back To Black.

avatar van IntoMusic
Prima album met lekkere 60's sound. Groot minpunt en ik irriteer me daar altijd mateloos aan: de tracklist!!
Klopt geen moer van (ook niet die nu op MuMe staat) en de outro is simpelweg het nummer 'Know you now'. Ik zal toch nooit begrijpen waarom platenmaatschappijen even niet de moeite nemen om dit soort dingen te checken... Maar voor de rest een lekkere debut van Amy

avatar van Carolaah
IntoMusic schreef:

Ja indeed

Ik heb hier het orgineel voor me liggen en de hoes zegt als tracklist:

Intro
Stronger than me
You sent me flying
f**k me pumps
I heard love is blind
(there is) no greater love
In my bed
Take the box
October song
What is it about men
Help yourself
Amy Amy Amy
Outro

Hoezo zouden platenmaatschappijen dat moeten checken? Ik denk dat het laatste nummer een herhaling is met bewuste opzet?

avatar van battersea
blijft een superstem, net als adele, die nu in de top 40 staat, gaat niet vervelen, lekker hangend in de beat, moet je daar stoned voor zijn? Dikke plus.

Father McKenzie
Ik sluit me aan bij Reijersen, ik vind deze plaat vrij jazzy, haar doordringende stem is van heel hoog niveau, nu nog van de drank en de drugs vanaf en deze Madame wordt nog héél groot.
Ze heeft in elk geval de intrinsieke klasse van zangeressen als Nina Simone en Ella Fitzgerald, ze zingt zonder moeite te moeten doen, ze hééft gewoon zo'n sterke stem, punt.
Mooi album, heel sfeervol. Yep! Ik verhoog naar ****

Father McKenzie schreef:

Vind ik wel héééél voorbarig om zo'n uitspraak te doen, na 2 albums... Tevens valt ze nog geeneens in de schaduw van de beide zangeressen en zijn Nina en Ella ook nog eens verschillend. Verdiep je eens in genoemde artiesten en luister eens verschillende albums af, dan begrijp je wat ik bedoel.
Vergelijking gaat dus toaal niet op (sowieso ook door de mega verschillende tijdperken...), maar begrijp wel wat je bedoeld met het jazzy sound. Absoluut een lekker album, maar wil graag nog even een paar jaar wachten totdat ik een vergelijk kan maken met de iconen van de jazzwereld (als je haar met dat genre kan vergelijken, want ik vind het meer poppy dan jazzy... )

Father McKenzie
@ IntoMusic; ik héb toevallig wel een pàk platen van voornoemde artiesten.
Ik heb het over de intrinsieke waarde als zangeres, ik vind Amy's stem ontzettend laidback, dus ze zingt zonder moeite, ze moet niet alle moeite van de wereld doen om van hoog naar laag en terug te gaan, méér bedoel ik er niet mee.

Natuurlijk moet ze nog veel boterhammetjes eten om even groot te worden, en gezien haar labiele persoonlijkheid, is de kans erg klein dat ze dat ooit bereikt.
Maar puur op zangtechnische kwaliteit, vind ik wel dat ze die klasse heeft.

avatar van IntoMusic
Zijn we het dan niet met elkaar eens, want of de basis nu lijkt, potentieel is of er mag wezen...: een vergelijking met dé iconen van de jazz wijkt kilometers van elkaar af. Als je al vrachtwagens met de genoemde zangeressen hebt, moet je toch beter weten .rnKlasse heeft ze in ieder geval wel en van mij hoeft ze niet haar levensstijl te veranderen. Mogelijk beïnvloed dat alleen maar haar stem of teksten...

avatar van heicro
Heb deze cd enige jaren geleden gekocht, omdat ik door haar aparte stemgeluid en composities overdonderd was.
Maar ben ik de enige, die zich na vele luisterbeurten is gaan irriteren aan haar stem en de gekunstelde composities op deze cd?

madonnagirl3
Ik heb dit album nog niet helemaal gehoord. Enkel een paar nummers; Stronger Than me, Fuck me Pumps & Amy, Amy, Amy. En dit vond ik erg goede nummers, nu de rest nog horen!

madonnagirl3
Heb het album nu helemaal gehoord, en ik vond echt een heel goed album. Heerlijk!

avatar van verdronkenvis
Dit werkt op mijn zenuwen..

avatar van woenie
Grote fan! Heb haar drie keer mogen bewonderen. Eerste keer was een paar jaar geleden op het NSJ festival toen zij nog onbekend was bij het grote publiek. Ze is (was?) geweldig qua stem, uitstraling en stijl. En humor heeft ze ook.

avatar van gweah
Wat een verschil met Back To Black.
Ik had Back To Black ergens eind 2006, begin 2007 gekocht, net nadat hij uitkwam (?), omdat ik haar al kende van You Know I'm No Good van More Fish (van Ghostface, de track met rap coupletten dus) en die track maar bleef draaien.

Deze heb ik later een keer gecheckt en ik moet zeggen, het lijkt wel een demo in vergelijking met de opvolger.
Haar zangkwaliteiten, charisma en originele stijl zijn al wel hoorbaar, maar ik vind het merendeel van de nummers op dit album hooguit matig... Eigenlijk alleen "Stronger Than Me" vind ik goed.

Als je hoort hoe houterig ze 'Fuck Me Pumps' heeft geschreven en gezongen dan mist ze duidelijk nog de finetuning in regellengte, dictie, en tempo. Het flowt niet zouden ze in de hip-hop zeggen.

Grappig trouwens hoe Nas een van die Salaam Remi beats heeft afgestoft en verwerkt tot een (trouwens ook veel beter gemixt) nieuw nummer "Made You Look".

madonnagirl3
Eindelijk heb het origineel!
Maar me mening is nog steeds het zelfde 4,0!

avatar van Cor
Cor
De geboorte van een stem. Jazzy soul met hiphop-invloeden kondigen een talent aan. De songs zijn niet slecht, maar spatten nog niet van de schijf. Gewoon een lekkere plaat waar niets mee is.

avatar van LucM
Het debuut van Amy Winehouse mag er zeker zijn : jazzy R&B waarbij ik vooral de doorleefde stem en zangkwaliteiten van Amy waardeer. De composities staan ook op een hoog niveau, maar zijn nog niet zo pakkend als op haar volgend album waarmee ze zou doorbreken.
Nu nog van de drank en drugs afraken en Amy wordt een blijvertje.

Moest wel even wennen aan dit album, maar vind het nu helemaal ge-wel-dig!

avatar van Arrie
En als het goed is Teo Licks achter (There Is) No Greater Love, toch? Dat is de Nederlandse versie, de tracklisting die je hier ziet, is de Amerikaanse. Ik weet niet wat op MuMe daarvoor de regels zijn?

avatar van T.O.
T.O. schreef:
Amy Winehouse is een beetje een kruising tussen Nelly Furtado en Alicia Keys.

Leuk die berichten uit 2004

avatar van IntoMusic
Toch de Deluxe-versie van dit album maar aangeschaft (net zoals bij Back to black). Vooral bij dit album is het een must, want je krijgt er 70 minuten meer plezier bij.
Ik blijf dit dan ook haar beste vinden van de 2. De live-versie van Stronger than me en In my bed zijn om te smullen.

Father McKenzie
Ik blijf dit echt een prima soul/jazz album vinden. Echt héél genietbaar, niet in het minst door haar stem.
Als ze nu zichzelf eens leert in de hand te houden, dan kan ze nog jààren mee, want zulke stemmen verbeteren vaak nog met het voorbijgaan van de jaren.

avatar van jeroentjuhh
een prima album( wel iets minder dan haar opvolger vind ik).
Heb hier ook alleen maar het origineel van en van b2b de deluxe edition.
Moet die dan ook maar een keer van deze aanschaffen

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Of je in de stemming bent voor swingende volle melodieën, of in de bui bent voor een rustig jaren '50 plaat, Amy weet ze beide te brengen.

Deze eerste plaat is minstens zo goed als de tweede, maar wel op een andere manier. Daar waar Back to Black excelleert in bombastiek, weet dit album de toon te zetten door heerlijk rustig soul/r&b nummers af te wisselen met pure jaren '50 jazz. De stem van Amy is hier nog relatief onbedrugsd en zuiver en dat maakt deze plaat tot een prachtig geheel.

4.5*

avatar van Kronos
In 2007, Pieter Paal schreef:
Zou Amy soms een fan van Frank Black (ex-Pixies) zijn? 'Frank' en 'Back to Black'.

Dat moet toeval zijn. Frank is namelijk de naam van haar ex-vriendje, waarmee het toen pas uit was.