Amy Winehouse - Frank (2003)

Soul
Label: Island

1. Intro / Stronger Than Me (3:54)
  2. You Sent Me Flying / Cherry (6:50)
  3. Fuck Me Pumps (3:20)
  4. I Heard Love Is Blind (2:10)
  5. (There Is) No Greater Love / Teo Licks (2:08)
  6. In My Bed (5:17)
  7. Take the Box (3:20)
  8. October Song (3:24)
  9. What It Is About Men (3:29)
  10. Help Yourself (5:01)
  11. Amy Amy Amy / Outro / Moody's Mood for Love / Know You Now (11:03)
  12. Take the Box [Original Demo] * (3:26)
  13. I Heard Love Is Blind [Original Demo] * (2:14)
  14. Someone to Watch over Me [Original Demo] * (4:30)
  15. What It Is [Original Demo] * (4:45)
  16. Teach Me Tonight (Hootenanny) * (3:23)
  17. 'Round Midnight (B-side) * (3:50)
  18. Fool's Gold (B-side) * (3:41)
  19. Stronger Than Me [Live on Jools Holland] * (3:53)
  20. I Heard Love Is Blind [Live at the Concorde, Brighton] * (2:29)
  21. Take the Box [Live at the Concorde, Brighton] * (3:34)
  22. In My Bed [Live at the Concorde, Brighton] * (5:38)
  23. Mr. Magic [Through the Smoke) (Janice Long Session] * (4:06)
  24. [There Is) No Greater Love (Janice Long Session] * (2:39)
  25. F**k Me Pumps [MJ Cole Mix] * (5:55)
  26. Take the Box [SeiJis Buggin' Mix] * (7:49)
  27. Stronger Than Me [Harmonic 33 Mix] * (3:43)
  28. In My Bed [CJ Mix] * (4:36)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Of je in de stemming bent voor swingende volle melodieën, of in de bui bent voor een rustig jaren '50 plaat, Amy weet ze beide te brengen.

Deze eerste plaat is minstens zo goed als de tweede, maar wel op een andere manier. Daar waar Back to Black excelleert in bombastiek, weet dit album de toon te zetten door heerlijk rustig soul/r&b nummers af te wisselen met pure jaren '50 jazz. De stem van Amy is hier nog relatief onbedrugsd en zuiver en dat maakt deze plaat tot een prachtig geheel.

4.5*

avatar van Ronald5150
Dit is een fijne plaat zeg. Ik vind "Frank" zelfs beter dan commerciële (maar ook artistieke) klapper "Back to Black". Op "Frank" klinkt Amy Winehouse nog jazzier dan op de opvolger en dat bevalt me erg goed. Dit is echt nachtclubmuziek! De stem van Winehouse laveert prachtig tussen de bezwerende ritmes door. Bijna hypnotiserend. In deze jazzy setting komt Amy WInehouse haar stem het beste tot haar recht. Ik weet dat ze vaak in het soul hoekje gedreven wordt, maar voor mij is Amy Winehouse een jazz-zangeres pur sang. En van haar twee uitgebrachte platen, komt dit op "Frank" het beste tot uiting. Heerlijke plaat om op te relaxen, weg te dromen, niet alleen vanwege de zang, maar ook vanwege de recht in je gezicht teksten, de eerlijkheid, en de prachtige muzikale begeleiding. Voor mij is "Frank" de erfenis die Amy Winehouse collectief aan ons heeft nagelaten.

avatar van Boermetkiespijn
Bizar hoe goed zij klonk voor haar leeftijd. Echt een doorleefd stemgeluid, schitterend. Ben meer gecharmeerd van deze plaat dan van "Back to Black".

Kan echt genieten van de stem van Amy Winehouse, als kers op de taart is dit album voorzien van sterke muzikale solo's... Kicken!

avatar van Film Pegasus
Ik ken opvolger Back to Black beter, het laat het een meer consequente Amy Winehouse horen. In dit debuutalbum hoor je dat dit vertrokken is vanuit de nummers van Winehouse, waar producer Salaam Remi mee aan de slag gegaan is. Dat levert een gevarieerd album op en als je door die sound door luister, hoor je hoe gevarieerd Amy Winehouse wel is. Bij Back to Black (ook met Salaam Remi) zal Winehouse al beter geweten hebben welke sound de opnames oplevert en zal daar meer naar geschreven zijn. Misschien is dat minder vrijheid, maar het zorgt wel voor een steviger album dat meer kracht uitstraalt.

Frank (zou genoemd zijn naar de hond die naar Frank Sinatra zijn naam kreeg) geeft een heerlijke mix van crooners, r&b en de 60 girlgroup pop. En dat met de unieke stem van Winehouse. Blijft een mooi album, maar hier is de producer nog baas, wat snel zou veranderen. Jammer dat we nooit een 3e studio album kregen.