Boudewijn de Groot - The Golden Years of Dutch Pop Music (2018)

Alternatieve titel: A&B Kanten 1964-1984

46. Nooit Meer Terug
  47. Aeneas Nu [Thuis Opname]
  48. De Verbouwing [Thuis Opname]
avatar van dazzler
Hoe kan een 2CD compilatie die alle A&B kanten van een artiest verzamelt minder waard zijn
dan vijf sterren als hij alle A&B kanten van niemand minder dan Boudewijn de Groot op een rijtje zet?

Nu maar hopen dat het ook de originele 7" versies zijn.

Edit: blijkbaar ontbreekt er toch weer wat (zie volgende berichten). Stem aangepast.

avatar van heartofsoul

Nu maar hopen dat het ook de originele 7" versies zijn.

Interessante compilatie, maar, beste dazzler, je stemt al, namelijk op de track listing, zonder het album te hebben gehoord?

heartofsoul schreef:
Je stemt al, namelijk op de track listing, zonder het album te hebben gehoord?

Ik ken dan ook alle liedjes: volstaat dat niet, beste heartofsoul?

Er zijn maar een paar liedjes waarbij album en singleversie zouden kunnen verschillen.
Ik denk niet dat het impact zal hebben op mijn score. Die kan je trouwens altijd bijstellen.

avatar van Simon Smith
Er is uiteraard weer wat op aan te merken, zoals vaak ik deze serie. De b-kanten van de eerste 2 singles lijken te ontbreken.

avatar van heartofsoul
Simon Smith schreef:

dazzler : Niet van levensbelang natuurlijk, vandaar de knipoog. Zelf stem ik pas als ik het album
heb beluisterd, op mijn installatie of gestreamd. Zoals je zelf zegt, je weet vooraf niet of de goede versies zijn gebruikt. Zoals Simon Smith opmerkt is er wel eens wat aan te merken op deze serie.
Ga het album waarschijnlijk wel aanschaffen, want ik ken niet alle tracks.

Simon Smith schreef:
En verscheen Morgen ook niet op single?

Nu maar hopen dat het ook de originele 7" versies zijn.

Bij welke nummers verwacht/hoop je op de 7" versies? Ik weet dat de single-versie van Noordzee afwijkt van de album-versie. Zijn er meer verschillen?

dazzler schreef:
En verscheen Morgen ook niet op single?

Dat is zeer twijfelachtig, die heeft wel een catalogusnummer, maar is niet te vinden. Vermoedelijk nooit uitgebracht. Zie ook het stukje bij Discogs daarover.

avatar van dazzler
Het was meer een algemene opmerking. Zo is die van The Nits in laatste instantie nog gewijzigd omdat een paar versies niet correct waren. De single b-kant versie van Onderweg is ook afwijkend van de albumversie.

Maar het klopt dat er met Morgen en Delirium (minstens op 7" ep), Seksuele Voorlichting en Refrein Voor een paar zeldzame nummers ontbreken.

Ik pas mijn score aan.

avatar van Simon Smith
En 'Nooit meer terug' zou een live-versie moeten zijn, volgens mij nog nooit op cd verschenen.

avatar van Martial
Simon Smith schreef:

Het is gewoon de single-versie die op deze cd staat, op het b-kantje staat inderdaad de "concertversie" maar die ontbreekt dus op deze cd-set.

avatar van Simon Smith
Jammer hoor, nog een misser! Bedankt voor t checken.

avatar van CWTAB
Wat is de herkomst van thuisopnames van Aeneas Nu & De Verbouwing? Dit zijn de enige nummers die ik niet kende op deze verzamelaar en ik kan niet thuisbrengen waarop ze eerder zijn uitgebracht...

avatar van dazzler
Volgens mij nooit eerder uitgebracht.

avatar van Simon Smith
Ja, ik las dat De Groot de cd zelf heeft samengesteld en als extra de laatste 2 tracks nog heeft toegevoegd, uit The Vaults, zeg maar.

avatar van dazzler
Dat "zelf samengesteld" neem ik meestal met een korrel zout. Het is een verkooptruc. En het slaat volgens mij enkel op die twee laatste tracks. Mogelijks de verklaring waarom er toch een paar b-kanten ontbreken om alles op twee discs te krijgen?

Hoort Aeneas Nu chronologisch niet voor De Nachtwacht te komen? Dan zit daar misschien de clue. CD1 had moeten eindigen met Aan Het Einde en CD2 beginnen met Aeneas Nu. Maar toen kwamen die twee extra's erbij waardoor alles opschoof naar boven.

avatar van CWTAB
Bedankt voor de info, ik dacht al zoiets... het gaat feitelijk tegen het principe van deze verzamelreeks in: de A kant (algemeen te vinden op albums) & de B kant (in het beste geval exclusieve tracks), maar soit de samenstelling van deze reeksen is altijd al eu povertjes geweest (een 10 voor het idee, soms een 6 voor uitvoering), ontbreekt hier ook niet de single die hij onder Baldwin had uitgebracht in 1967? (Land At Rainbow's End).

Dim
Net hardop gelachen om De Dominee Van Amersfoort, die kende ik nog niet. B-kant van Kinderballade.

avatar van gaucho
Dim schreef:

Ik kende het van de verzamelbox Wonderkind aan het strand. Een vrolijk niemendalletje. Tekstueel zou het zo van Boudewijn zelf kunnen zijn, maar dat is het niet. Geschreven door ene Jaap Koopmans, een journalist en dichter die het zelf in 1968 op single (en op een LP) uitbracht, zij het zonder succes. Maar wel heel erg in de stijl van Boudewijn.

Raar trouwens dat het op deze verzamelaar al als het derde nummer van de eerste CD is opgenomen. Terwijl Boudewijns opname uit 1977 stamt (dacht ik). Duidelijk geen chronologische volgorde, en dat is bij deze serie juist wel gebruikelijk.

En de tekst van de prachtige Kinderballade is ook niet van Boudewijn zelf, maar van Gerrit Komrij. Verscheen in 1976 als eerste op de LP Zing Je Moerstaal, ter promotie van de Boekenweek, en later op single.