Soen - Lotus (2019)

7. River (5:20)
  8. Rival (5:50)
  9. Lunacy (8:04)
avatar van Rick53
Aan de singles te horen, wordt het een verlengde op de vorige plaat: Lykaia. Dit kan ze de das om doen of juist het tegenovergestelde. Heel benieuwd.

Luisterend naar de drie nummers die nu bekend zijn, dan wordt dit voor mij een van de toppers dit jaar. Het titelnummer Lotus geeft me gewoon kippenvel.

avatar van gigage
Covenant(#5) trekt de meeste aandacht totnutoe, maar dit album moet nog eens een paar keer aandachtig beluisterd worden. De Tool invloeden zijn er nog wel (als in sommige drum parts) maar toch minder dan voorheen. De eerste prog rock topper van 2019.

avatar van pos
pos
Ik zit er dit weekend nu een keer of 4/5 naar te luisteren en de nummers worden beter en beter. Net voor het eerst echt goed met de koptelefoon zitten luisteren en dan lijkt hij wel nog mooier te worden. Wat een band zeg. Nu al zin in het concert in Amsterdam in maart.

avatar van Rick53
Ook bij mij worden de nummers beter en beter, met als hoogtepunt het drieluik Lotus, Covenant & Penance.
Erg indrukwekkend.

avatar van Eppers
De eerste slechte plaat, wat zeg ik het eerste slechte nummer, moet ik nog horen van Soen. Weer een heel lekkere plaat. Ik vind hem nog niet zo goed als ik ooit Lykaia vond, maar dat kan nog komen.

avatar van james_cameron
Erg mooi vierde album van deze uitstekende zweeds/ amerikaanse band, waarop de stijgende lijn die te horen was op het vorige album goed wordt vastgehouden. Ooit begonnen als Tool-kloon (maar wel een hele goede) heeft men inmiddels een fraai eigen geluid gevonden, dat melodieuze progressieve rock koppelt aan slepende metalriffs. Voornaamste pluspunt is dat de band prachtige songs weet te schrijven. Ook nu weer zijn er een aantal pareltjes te ontdekken en bevat de plaat geen enkele misser.

Na een paar minuten luisteren al behoorlijk onder de indruk...

avatar van legian
Zo de ontdekking voor dit jaar is ook weer binnen, getrokken door de hoes en de positieve reacties hier heb ik deze eens geprobeerd. En het bevalt ontzettend goed. Erg sterke nummers die een betoverende werking lijken te hebben. Met elke luisterbeurt worden ze beter en blijven ze beter hangen.

Muzikaal een heerlijke mix waarbij ze snel kunnen switchen van de stevigere metal stuken naar de kalmere sfeervolle momenten. De zang heeft daar trouwens een groot aandeel aan.

Favorieten tot nu toe zijn Covenant en Lunacy

avatar van Leptop
Ik ga ze zien op Prognosis in Eindhoven binnenkort. Ben wel nieuwsgierig.
Wie komen er meer? Ha! The Gathering, Leprous en Haken.

avatar van cageman
Wat een prachtig album is dit, unieke mix in gevoel en muzikaliteit, heel bijzonder. De band maakt ook een mooie groei door naar een steeds meer eigen geluid. Heb het album op wit vinyl maar ben bang dat ik ‘ m grijs ga draaien. Tip : Ga je dit album voor het eerst luisteren hij groeit met elke luisterbeurt..

avatar van The_CrY
Fantastisch album. Staat de afgelopen dagen non-stop op repeat. De band is enorm gegroeid sinds hun begindagen, en deze vind ik nog een tandje beter dan Lykaia.

avatar van itbites
Potdomme, vette plaat zeg!
Ik kan geen zwak nummer opnoemen maar wel mijn absolute favoriet: Rival! Dat nummer heeft gewoon alles.

Invloeden van Tool. Een bere album!!

Gisteravond in Amsterdam echt genoten van de live uitvoeringen van de nummers van dit album.

avatar van notsub
Deze bevalt me verre weg het beste uit de reeks van Soen. Het lijkt of alles hier op zijn plek valt. Vanaf de eerste tonen weet de CD je mee te nemen op een heerlijk muzikaal avontuur. Ook al zijn de Tool en Opeth invloeden nog steeds onlosmakelijk verbonden met Soen, de band weet wel degelijk een eigen geluid neer te zetten. Op alle vlakken weet Soen te overtuigen. Zo draagt de productie voor mij ook duidelijk bij aan het luisterplezier. Dat droge van de eerdere releases heeft nu plaats gemaakt voor een dynamische sound waarin de fijne mix van power en melodie beter tot zijn recht komt.

avatar van Ayreonfreak
Ik weet nog dat ik veel commentaar kreeg op mijn recensie van het debuut van deze band. Vooraanstaande (collega) recensenten vonden dit helemaal niets en veroordeelden dit tot copycats van Tool en andere bands. Dat is zo positief over deze band kon schrijven. En gedeeltelijk hadden ze ook gelijk: toen was er nog veel op en aan te merken. Maar zelfs toen vond ik al dat deze band veel potentie had en er iets moois kon groeien, indien er wat meer eigen identiteit ontwikkeld zou worden.

Nu is die eigen identiteit tot toe niet echt tot volledig wasdom gekomen, maar dit is echt wel een topplaat waarin veel valt te genieten. Wederom eindlijst materiaal.

avatar van sp00kjj
Lotus is voor mij de grootste verrassing van 2019 tot nu toe. Van Soen ken ik verder nog Lykaia maar die vond ik wat gewoontjes maar Lotus is allesbehalve dat. Veel variatie, mooie zang en smaakvol gitaarwerk met ook een aantal prachtige solo's. Het titelnummer is vooralsnog mijn favoriet. Het album geeft ook zeker aanleiding om de eerdere albums van de band nog eens een eerlijke kans te geven. Lotus is in ieder geval een blijvertje.

Al wekenlang mijn muzikale kost van en naar het werk. Helemaal verliefd op deze plaat. Beste van 2019 tot nu toe. Veel afwisseling en na veel luisterbeurten heel wat aanstekelijke deuntjes die in je hoofd blijven hangen.
Het trio Lotus - Covenant - Penance is meesterlijk.
Er is geen enkel nummer dat uit de toon valt en de vinger gaat nooit naar de skip-button.
Ik vergelijk het niet graag met andere bands, maar soms hoor ik hier echt Staind in (zeker de zang in sommige partijen). Ook met The Pineapple Thief zie ik gelijkenissen in de rustigere stukken (middenstuk in Lascivious lijkt zo weggelopen uit een nummer van Pineapple Thief). Maar vergelijken is moeilijk want opeens heb je weer die stroomversnelling in de nummers en kan je vergelijken met tal van Metal bands.
Uiteindelijk is Soen op dit album gewoon Soen.

Heerlijk album.