Benny the Butcher - Tana Talk 3 (2018)

Label: Griselda

1. Intro: Babs (2:28)
  2. Goodnight (3:21)
  3. Scarface vs. Sosa, Pt. 2 (3:46)
  4. Rubber Bands & Weight (3:53)
  5. Fast Eddie (4:48)

12. Rick [Prod. by Daringer]
13. Langfield [Prod. by Daringer]
14. All 70 (Feat. Conway) [Prod. by Daringer]

avatar van TheLegacy
Dit is echt belachelijk goed en maakt zeker kans om verhoogd te worden naar een 4,5. Pfff, zo heb ik ze lang niet gehoord.

Ain't no dressing on my salad, just feta
Weird flex.

Klinkt voorlopig lekker, maar een beetje aan de meer-van-hetzelfde kant. Intro beat is echt perfect, props voor Daringer daarvoor. Maar voor de rest van het album heb ik sterke preferentie voor de nummers met Alchemist beats. Die Daringer beats zijn adequaat maar kabbelen soms maar een beetje voort, beetje een poor man's Alchemist. De nummers met een bijdrage van Alchemist zijn strakker en laten Benny beter uit de verf komen.

avatar van Pittaman
GarnalenPeller schreef:
Ain't no dressing on my salad, just feta

Salad bar?

avatar van GarnalenPeller
Groeier, constant hoog niveau. Daringer beats beetje onderschat in eerste instantie, zijn stijl is soms een tikje minder sample driven i.v.m. Alc. Krijg daar af en toe Beatminerz associaties bij, zie bijvoorbeeld Goodnight en Echo Long.

avatar van overmars89
Pow Pow Pow! helaas niet eerder gehoord, anders kwam deze zeker in mijn eindlijstje terecht. Heerlijk album.

avatar van GarnalenPeller
my dollars long and my plug got a farm like he Old MacDonald

hihi

avatar van j.b.b.l
Super hard dit. Ouderwetse boombap die zeker niet had misstaan in de 90's. Tot nu toe de hardste Griselda project die ik gehoord hebt.

avatar van GarnalenPeller
i wouldn't cook with the wine that y'all drink
it's a cold world luh, keep a 9 in your mink

Hou van Meyhem's bijdrage.

Maar ik had wel zonder die Royce verse gekund.

avatar van Glaciers of Ice
Vet project van een rapper waar ik voorheen nog niet heel bekend mee was. Heb de rest van zijn projecten ook beluisterd. Hoewel ik ervan kan genieten, klinkt dit nog een stuk beter. Benny is veruit de meest interessante rapper van de Griselda-movement. Zijn teksten zijn doorgaans van een hoog niveau, waar zijn labelmaten het vooral moeten hebben van de gruwelijke beats. Hoewel Benny het over serieuze, lelijke dingen heeft weet hij dit zo nu en dan toch grappig te verpakken. De productie van het album heeft heel erg een 90s feel, vraag me af of dit reel to reel is opgenomen. Het klinkt alsof de drums, sample en bass op hetzelfde kanaal zijn opgenomen. Se intro, Rubber Bands & Weight, 97 Hov en Rick zijn mijn favoriete nummers.

Nadat ik jaren geslapen had heb ik toch Griselda ontdekt en het geeft me echt het gevoel van de Wu-Tang Clan, zij het met iets minder rappers. Old school hip-hop. Benny is mijn favoriet eruit, gevolgd door Conway. Deze is wat mij betreft de beste tot nu toe. De beats zijn geweldig en de lyrics ook. Voor mij 4,5. Respect ook voor Daringer. Zijn beats groeien met de luisterbeurt.

Benny vind ik tof.

Helaas kan ik niet hetzelfde zeggen over de rest van zijn organisatie.

Om maar even in de sfeer te blijven.

Vind Griselda niet geweldig.

Wat ik tot dusver hoorde.

Dat gezaag over die bricks snel afgezaagd gebleken.

Clipjes waar een gast 'baking soda' gaat kopen ongetwijfeld een zeer rauwe weergave van de werkelijkheid voor velen, voor mij vrij nietszeggend met name in toenemende mate bij elke herhaling.

Toffe inzichtelijke dingen altijd voor in.

In het geval van Benny bovendien met een vocale klankkleur gebracht die als zijnde aantrekkelijk kan worden aangemerkt.

Wat van dit plaatje al met al toch wel best een lekker album maakt.

Jawel.

Exquise breedheid delight van begin tot eind.

avatar van Poles Apart
Oh... dit is dus niet die gast die in ABBA zat... en Big is ie ook al niet...

avatar van Deranged
Wat te denken van Neyman dan, die gast van Normaal.

Die bekende acteur die we kennen uit die Jennifer Lopez videoclip wiens popi jopi momentje aldaar na al die jaren alsnog naar meer bleek te smaken.

Allemaal niet.

Andere Benny die er zonder meer goed aan deed zijn merknaam nog wat op te vijzelen tot het meer markante geheel waar hij inmiddels zijn producten mee aanprijst.

Weet zaken aan te kaarten op manieren die maken dat ze zelfs voor een lijkbleke Hollandse heikneuter als mij nog hout lijken te snijden.

Hoorbaar de inspanningen van iemand die over een periode van langere tijd moeite heeft willen doen om zijn stijl te verfijnen:

Hou'k van.

Benny the Butcher dus.

Pakkende naam, al met al. Enigszins origineel zelfs durf ik daar ook nog wel aan toe te voegen. Zijn er nu twee waarvan ik begreep dat zij iets met Baby zouden heten. Stonden geloof ik ook nog eens afzonderlijk van maar vlak na elkaar geheel toevallig op een verjaardagsfeestje te schieten of iets. Hebben nu de intentie hier nummers over te gaan schrijven of dat zelfs al gedaan.

Barbarij.

Zowel de gedragingen waarmee zij de media halen als de creatieve uitingen waarmee ze hun onfortuinlijke medemens op globale schaal benadelen.

Is dit toch een hele verademing als je het mij vraagt, en, laat ik bovenal niet vergeten te benadrukken:

Een regelrechte aanrader.

Eigenlijk voor een ieder die toch nog steeds het liefst werken tot zich neemt waar alom onmiskenbaat bepalend hart voor ambacht als voorwaartse kracht richting resultaten deed aanjagen.

Zal hij de eerste zijn die graag duidelijk laat dat helemaal niets zomaar aan was komen fladderen, het op een dag ontwaken waar we vaak kwaad over zijn dat dit ons niet overkwam met onder het hoofdkussen dan niet je voortanden van gisteravond maar die fonkelnieuwe Parker pen met de onbetaalbaar verwisselbare vullingen die al.gauw neer zouden komen op enkele honderden euro's per jaar tegenover een paar vanuit helemaal niets nog niet een serieuze vraagstelling richting iets had kunnen ontstaan.

Hoor hier dan de ludiek verpakte gedachtegangen van iemand die liever op de onherbergzame landschappen van progressie als een malle door was blijven stappen ongeacht wat dan dat hij ooit ergens ineens stil ging staan om even een opmerking over het een of ander te gaan maken.

Hoe werkelijk spreekrecht met name respect voor stilzwijgen lijkt op te wekken.

In die zin eigenlijk ook niets meer dan volstrekt natuurlijke basisprincipes op universele schaal toepasbaar, aangezien de uitgaven van diverse namen in deze stroming die ik tof vind vrijwel allemaal over dit ene ding lijken te gaan.

Tof geboren door begonnen te vormen.

Zelfs nog toffer geworden.

Waar ook jij had kunnen maar simpelweg niet deed

Vanuit persoonlijke overwegingen

Zit hij nu dan vooral breed in zijn wreedte en weet dat, legt je rustig uit van de hoed en de rand.

Moet je wel tegen kunnen.

Kan je maar beter.

avatar van thgryda
Wat bazel jij allemaal

avatar van Arrie
Deranged is mijn favoriete bazelaar. Ik kan er geen touw aan vastknopen maar ik lees z'n berichten altijd gefascineerd.

avatar van 'rens.

avatar van Deranged
Zat wel scherp op me punt hier met Benny op repeat.

Moet ik zeggen.

Bericht had nog wat schaafwerk kunnen gebruiken hier en daar voor de edit limiet was verstreken maar ach, beschouw het als een rauwe momentopname regelrecht geïnspireerd door deze heerlijke plaat in het bijzonder.

avatar van Johnny Marr
Phoeh, wat is All 70 een dikke track zeg Joe Pesci 38 is ook keihard. Deze vind ik in z'n geheel net wat minder in yer face dan het meeschterwerk The Plugs I Met though. Wat jij, aerobag?

avatar van aerobag
Johnny Marr schreef:

Ik moet hem eigenlijk nog horen J, maar de reviews zo lezend is er hier wel een helemaal uit zijn knikker gegaan op deze plaat

Deranged schreef:
die fokking lange en vage quote van Deranged

Wat hij zegt Ik ga stuk though.

avatar van Deranged
Joe Pesci 38 waarschijnlijk inderdaad nog wel de meest louche touch hier.

Maar als geheel gewoon erg sterk.

Kos
Broken Bottles is echt belachelijk hard, haha.

Kos
All 70 is overigens wel bijna de reden hier geen 4* voor te geven, wat een kuttrack.

Kos schreef:
All 70 is overigens wel bijna de reden hier geen 4* voor te geven

Johnny Marr schreef:
Phoeh, wat is All 70 een dikke track zeg

Wat kunnen tegenstrijdige meningen toch mooi zijn hé. Gitaarsamples

Kos
Gitaarsamples zuigen vrijwel altijd. Zo ook hier.

avatar van Johnny Marr
Samen met The Plugs I Met het absolute Griselda-gerelateerde meesterwerk. Werkelijk elk nummer is raak. Deze is een hedendaagse Reasonable Doubt ofzo en raakt mij nog veel meer dan die plaat.

I was born in '84, but I'm like '97 Hov

Soo zeka.

Inmiddels vind ik Butcher on Steroids vrijwel gelijkwaardig eigenlijk.

Hustler's Wife dat soort dingen.

avatar van Deranged
One of the hardest out there, at least let’s agree on that

En zo blijkt maar weer.

De breden worden breder.

Wat wreed is zelfs nog beter.

Zij die toen al niet meekonden, maar wel met hun mening hun naakte reet ontblootten, spleet wijd open. Serieus geprobeerd om alles wat je was, fractie van wat nog kwam, wasbaar uit te wissen. Alsof zij de bui allang hadden voelen hangen terwijl ik zelf echt van niks wist waar het nog op uit zou draaien, zie ze nog staan ja, helemaal toonbaar daarzo. Geen kleding aan. Met die benen wijd boog ie toen voorover zo, echt heel eigenaardig. Met zijn hoofd ondersteboven en dat achterwerk ontbloot schuin omhoog zo van tussen die benen door voorover gebogen keek tie je toen aan en maakte hij zijn bezwaren kenbaar.

Had vooral te maken met openlijke zelfgenoegzaamheid die hem niet zinde en hij inmiddels als immorele daad was gaan beschouwen. Voerde toen een kruistocht hiertegen als het ware.

Probeerde me nog zo’n zinnetje door de keel te schuiven ‘bescheidenheid siert de mens’.

Twee hebben me ooit deze wijsheid aan willen smeren, en beiden deugden van geen kant, als je het mij vraagt.

Staat haaks op alles waar ik dan weer voor sta, daarom vind ik het ook zo lekker als Benny zegt ‘fuck being humble, ‘cause we THE BEST.’