All Traps on Earth - A Drop of Light (2018)

Zweden
Uitgebracht in eigen beheer

1. All Traps on Earth (18:15)
  2. Magmatic Warning (16:09)
  3. Omen (12:59)
  4. First Step (2:03)
  5. Bortglömda Gårdar (14:03)
avatar van Leeds
Reeds 2 maal beluisterd. Terug een complex album zoals we van Anglagard zelf gewoon zijn. Een groeier, zonder enige twijfel.

Voor wie interesse heeft:

A Drop of Light - BTF.IT

Fantastisch nieuw materiaal van Johan Brand en andere leden van Anglagard.

Hier de link op bandcamp:

All Traps on Earth - alltrapsonearth.bandcamp.com

avatar van *Daaf*
Zeker een fijn album, je kan de Änglagård connectie goed horen. Alleen grijpt het me nog niet meteen zo bij de kladden als toen ik Hybris voor het eerst hoorde. Moet nog even groeien denk ik.

RichardKoning
..en hulde voor de albumhoes! ❤️

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Laat zich inderdaad best als een nieuwe Änglagård beluisteren, maar dan wel als een Änglagård die zelf generiek geworden is. Soit, zes jaar na Viljans Öga mocht het wel weer een keer.

Het jaarlijstje hier op MuMe moet uiterlijk aankomende zondag af en deze krijgt er vast een mooi plekje in bij mij. Maar dat is wel een beetje bij gebrek aan beter.

avatar van Svendra
Zit ik effe niet op te letten, blijkt er vorig jaar al een "Änglagård album" te zijn uitgebracht, want zo mag je dit toch wel noemen. Tjonge, wat klinkt dit alweer fantastisch. Hier gaan nog vele beluisteringen volgen om deze plaat te doorgronden. En daarna een prachtige score, dat kan niet anders.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ja, die vele beluisteringen, die zijn wel nodig, met al die tempowisselingen, onverwachte blazers, zware King Crimson-ritmes, boven alles uit stijgende woordloze stem en vele melodieën die niet altijd terug lijken te keren. Sommige passages klinken als prog, andere stukken doen eerder aan jazz of de Canterbury-scene denken, en het sterkste vind ik deze plaat wanneer die twee elementen een mooie nieuwe mix opleveren, zoals vanaf minuut 3 op Omen of tijdens de laatste minuten van het slotnummer. Als geheel is dit album echter wat te abstract voor mijn smaak, ik hou wat meer van iets duidelijker songstructuren, en waar die afwezig zijn worden vier nummers van tussen de 13 en de 18 minuten wat te lang om mijn aandacht steeds vast te kunnen houden. En die operateske stem van Miranda Brand trek ik ook niet goed : ze mag dan wel "a magical and unique voice and an authority that cuts through all layers of complexity on the album" hebben volgens haar vader, maar de hoeveelheid drama die ze aan de toch al topzware muziek toevoegt gaat mij wat te ver. Mooi boekje trouwens, maar jammer dat Brand wel een lange inleiding in het Engels heeft geschreven, inclusief een stukje over waar de tekst van Bortglömda gårdar over gaat, maar dat hij dan de tekst van dat nummer wel in het Zweeds maar niet ook in een Engelse vertaling in het boekje heeft opgenomen.