Durand Jones & The Indications - American Love Call (2019)

Funk / Soul
Label: Dead Oceans

1. Morning in America (3:51)
  2. Don’t You Know (3:20)

3. Circles (3:18)
  4. Court of Love (3:44)

5. Long Way Home (3:21)
  6. Too Many Tears (2:11)

7. Walk Away (3:37)
  8. What I Know About You (3:53)

met Aaron Frazer

9. Listen to Your Heart (4:29)
  10. Sea Gets Hotter (3:17)

met Aaron Frazer

11. How Can I Be Sure (3:52)

12. True Love (3:42)
avatar van Lura
Door mond-tot-mondreclame werd het debuutalbum Durand Jones & the Indications een groot succes. Aanvankelijk verscheen het op het piepkleine Colemine label, waarna Dead Oceans er brood in zag en het album wereldwijd uitbracht. Vergelijkingen werden getrokken met Lee Fields, Charles Bradley en Al Green.

Ooit begonnen Durand en zijn kornuiten als hobby een soulbandje aan de universiteit van Indiana. Intussen zijn ze een uitstekend op elkaar ingespeelde band. Op 25 januari gaven ze hiervan nog een geweldige proeve van bekwaamheid af in de Tolhuistuin in Amsterdam, maar ook op het in november uitgegeven live album Live Vol. 1. Live krijgen trouwens alle leden de ruimte op de voorgrond te treden.

Op het nieuwe album American Love Call trekt naast de gepassioneerde zang van Durand Jones, vooral de fraaie falset van drummer Aaron Frazer de aandacht. Maar ook de vaak zoetgevooisde achtergrondvocalen zijn niet te versmaden. Af en toe doen die me terug verlangen naar The Heptones eind jaren zestig jaren in hun rocksteady periode, vooral in de heerlijke afsluiter True Love en Too Many Tears.

In Long Way Home doen de blazers me wat herinneren aan Van Morrisons Caravan. Tekstueel gaat het regelmatig over de liefde, maar opener Morning in America is een politiek statement. Achtenzeventig procent van de Amerikaanse bevolking knoopt maandelijks de eindjes elkaar zonder al te veel toekomstperspectief. Het is ochtend in Amerika, maar de vraag die hier gesteld wordt is, wordt het ooit nog licht. De venijnige gitaarsolo van Blake Rein zet het nummer kracht bij.

Overigens laat het hele album me terug verlangen naar de old school soul, zoals die helaas bijna niet meer wordt gemaakt, gelukkig nog wel door Durand Jones & the Indications. American Love Call is een prachtplaat, die hopelijk zorg draagt voor een herwaardering van die old school soul.

Lura schreef:

Je maakt me nieuwsgierig; ga ik binnenkort luisteren. Bedankt voor de tip.

avatar van Zwaagje
Fijn plaatje hoor.... Dit is van die muziek die ik als tiener niet (van mezelf) goed mocht vinden. Met de inzichten/oren van nu is dit fijn nostalgisch, maar ook gewoon goede muziek. Stem volgt...
En in dit genre.....Ik ga morgen Ina Forsman live zien. Heel veel zin in.

avatar van Venceremos
Grote vooruitgang tov de vorige die ik wel erg platgetreden vond op het retro-soul gebied. Dit neigt inderdaad wat meer naar de minder gangbare rocksteady, met name door de soms ijle vocalen waardoor Slim Smith of Cornell Campbell nooit ver weg zijn. Op dit vlak kan ik jullie deze The Frightnrs - Nothing More to Say (2016) - MusicMeter.nl van harte aanbevelen, moderne rocksteady op eenzaam hoog niveau.

En ik meende ook nog een subtiel steelgitaartje te horen, ben ik ook een sucker voor.

Venceremos schreef:

Dank voor de tip; even gekeken en dat past vast in mijn straatje. Wel een heftig verhaal #ALS

avatar van Daangrim
Mooi album. Lekkere rauwe soul.

Mooie uitgave op oranje vinyl! Kopen dus!

avatar van Joram
Heel mooie bevestiging van het vorige werk. Ook de Live-LP is subliem. Ondertussen 'The flying Stars of Brooklyn NY' aangeschaft (werk van Aaron Frazer)

avatar van Minneapolis
Joram schreef:
Heel mooie bevestiging van het vorige werk. Ook de Live-LP is subliem.

Single "Make a chance" ken ik al vanaf 2016, maar dankzij jouw herhaalde bericht ben ik het livealbum toch maar eens gaan luisteren, en ik heb 'm gelijk besteld.
Nu baal ik wel dat ik ze in januari niet in Paradiso heb gezien.

avatar van harm1985
Erg sterke eerste track, maar ik had toch wat meer funk verwacht. Desalniettemin luistert dit lekker weg.

avatar van Mb.
Mb.
De debuutplaat vond ik echt een geweldige vondst. De knipoog naar het verleden lijkt me duidelijk, maar ik vind dat deze band toch redelijk eigentijds is. Ik heb ze nu tweemaal live gezien en ook daar stellen ze niet teleur. Ik ga hier snel achteraan in ieder geval!

avatar van vinylbeleving
Ik vind de omschrijving funk niet echt op z'n plek eigenlijk. Dit is soul van het fijne soort, mooi helder geproduceerd, en de koortjes zitten ook zo fijn in de mix. Het blijft spannend genoeg, mede doordat het niet té retro en voor de hand liggend is, en slow jams slim worden afgewisseld met iets meer uptempo songs. Naar het einde toe verliest de plaat wel wat van z'n kracht, en wordt 't allemaal iets te weeïg. Toch is het natuurlijk heerlijk dat dit soort muziek nog gemaakt wordt.