Old Sea Brigade - Ode to a Friend (2019)

Folk

4. Resistance (4:40)
  5. Hope (3:04)
  6. Stay Up (4:59)
  7. Western Eyes (3:56)
  8. Straight Through the Sun (3:16)
  9. Want It Again (3:11)
  10. Cigarette (3:32)
  11. Ode to a Friend (2:35)
avatar van E-Clect-Eddy
Het eerste album van 2019 waar wel naar benieuwd ben.

Old Sea Brigade - Sinkhole [Audio] - YouTube

avatar van Kramer
Hihihi zijn echte naam is Ben Cramer. Afgezien daarvan is wat ik tot nu toe hoor tamelijk saai, maar ik kom hier later op terug.

Na een aantal EP's verschijnt zo aan het begin van een nieuw muziekjaar het debuutalbum van Ben Cramer onder de naam Old Sea Brigade. De titel van het album is ontstaan door de zelfdoding van een goede vriend. Het afsluitende nummer heeft Cramer gelijk na de dood van zijn vriend geschreven (hij ziet het zelf als een soort afsluitende 'interlude'). Behoorlijk persoonlijk dus, en zo voelt het hele album wel aan.

Zo op het eerste gehoor zou je zeggen 'folk-album' nummer zoveel en er zijn er al zo ongelooflijk veel van, waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Toch weet Cramer zich te onderscheiden door er af en toe lichte elektronische elementen aan toe te voegen. Het doet me dan denken aan het oude werk van Bon Iver of William Fitzsimmons. Het enige verschil zit hem dan in de klankkleur van zijn stem, die ik vrij vlak vind. Een beetje Thomas Dybdahl, waar ik dat ook bij heb.

Ode to a Friend klinkt warm en moet een vrij breed publiek kunnen aanspreken. Ondanks dat bij mij persoonlijk de verzadiging aan het toenemen is voor wat betreft singer-songwriters moet ik toch eerlijk bekennen dat dit album me best weet te pakken en wie weet wat dat op langere termijn gaat opleveren.

Een mooie start van het nieuwe jaar, dit Ode to a Friend. Dat gaat nog wel even flink genieten worden!

avatar van E-Clect-Eddy
Eerst beluistering valt goed.

In essentie Folk maar ook elementen uit de Rock en Ambient komen voorbij, zo weet Ben Cramer het interessant te houden. Hij viel ooit op in het voorprogramma van het dames-trio Joseph

Hij houdt het spannend door kleine variaties met tempo en de manier van zingen, sommige gedeeltes van de zang lijken door een andere microfoon opgenomen. Zoals in Straight Through the Sun het meest uptempo nummer op dit album, neigt naar Pop. Hij is een multi-instrumentalist, die heerlijk virtuoos op de akoestische gitaar kan spelen.

Hij is geen Alan Sparhawk (van Low) maar kan me voorstellen dat dit ook bij andere fans goed kan vallen.

Hij bevalt mij ook goed, het doet mij een beetje denken aan Ben Howard en Nick Mulvey.

Een nummer als Stay Up of Cigarette moet liefhebbers van The National ook wel aanspreken denk ik.

Mooie, gedragen liedjes. Mijn eerste kennismaking met Ben Cramer bevalt me uitstekend.

avatar van Barney Rubble
1,5
Klinkt mij in de oren als een soort verveelde Ben Howard. Wat ambientgolfjes creëren bovendien niet direct diepgang. Als ik het sterk stel, komt dit soort muziek haast op mij over als fabrieksfolk. Uitstekend uitgekiende klanken die onder geen beding de luisteraar mogen tegenzitten, maar die als onbedoeld bijgevolg niet meer emotie oproepen dan het eerste toiletbezoek van de dag. Sterker nog daarbij ervaar ik nog enige verlossing. De eerste plaat van het nieuwe jaar is voor mij een regelrechte teleurstelling. 1.5*

avatar van Mausie
Door alle namen die hier genoemd worden, werd mijn interesse gewekt. Maar daardoor ga ik het ook vergelijken. En dan steekt dit toch schril af tegen een Ben Howard, The National en Bon Iver. Het is mij iets te gezapig en ik word niet gepakt door zijn stem. Gevalletje net niet helaas.

avatar van clayhill
Mooie cd.... kwam er maar niet achter aan wie hij me steeds doet denken, die stem dus. Ineens wist ik het :

Rupert Hine - The Heart of the Matter (1994) - YouTube

avatar van blur8
Bij het begin van een nieuw muziekjaar ben ik op zoek naar wat meer energie, daar past de gezapigheid van deze SingerSong niet zo bij. Wel verdienstelijk gitaar gepingel hoor, maar de emotioneel bedoelde achtergrond raakt me nauwelijks. Zn 'friend' verdient vast beter.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Old Sea Brigade - Ode To A Friend - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Bijzonder mooi ingekleurde folky plaat die rustgevende klanken koppelt aan een flinke dosis avontuur

Old Sea Brigade, het alter ego van de Amerikaanse muzikant Ben Cramer (!), brengt deze week zo ongeveer als enige een serieuze nieuwe plaat uit. Het is een plaat die opvalt door lekker in het gehoor liggende en stemmig klinkende songs en vooral door een bijzonder mooie instrumentatie. Het is een instrumentatie die vaak de kant van de atmosferische elektronische soundscapes op gaat, maar Old Sea Bridge betovert ook met wonderschone gitaarlijnen. Typisch zo’n plaat die zich niet direct opdringt, maar neem de tijd voor deze plaat en het ene na het andere pareltje komt aan de oppervlakte.

Ode To A Friend van Old Sea Brigade is wat mij betreft de eerste serieuze release van 2019 en het is een release die me zeer bevalt.

Old Sea Brigade is het alter ego van de in Atlanta, Georgia, geboren, maar inmiddels al een aantal jaren vanuit Nashville, Tennessee, opererende singer-songwriter Ben Cramer. Of de Amerikaanse singer-songwriter het alter ego heeft gekozen vanwege de Nederlandse zanger met dezelfde naam weet ik niet, maar ik ben in ieder geval blij dat de plaat niet onder de naam Ben Cramer in de winkel ligt, want dan had ik hem vast laten liggen.

Ode To A Friend is het debuut van Old Sea Brigade en het is een debuut waarop ingetogen en folky aandoende songs zijn voorzien van een bijzondere instrumentatie. Zeker wanneer de muziek van Ben Cramer uitbundig is ingekleurd doet Ode To A Friend me onmiddellijk denken aan de muziek van Ben Howard, maar het debuut van Old Sea Brigade heeft ook raakvlakken met de vroege albums van onder andere Bon Iver en Hiss Golden Messenger, om nog maar eens twee namen te noemen. Ben Cramer heeft zich hiernaast laten beïnvloeden door Julien Baker, voor wie hij een tijd als support-act fungeerde. Net als Julien Baker kan hij muziek die klein wordt gehouden groots laten klinken.

De meeste songs op Ode To A Friend zijn ingetogen, maar door de bijzondere instrumentatie is het debuut van Old Sea Brigade absoluut geen saaie plaat. Ben Cramer heeft er verstandig aan gedaan om zijn muziek zo opvallend in te kleuren, want de Amerikaan beschikt over een niet heel opvallende stem. In combinatie met alle fraaie klanken is het echter wel een hele aangename stem, die de songs op de plaat voorziet van warmte.

In een aantal tracks kleurt de Amerikaanse singer-songwriter zijn muziek in met vooral atmosferische klinkende elektronica vol invloeden uit de ambient, maar hier en daar grijpt de muzikant uit Nashville ook naar meer organische klanken.

Wanneer Ben Cramer zijn songs zou hebben uitgevoerd met alleen een akoestische gitaar en zang was Ode To A Friend absoluut een folkplaat geworden, maar door de rijke en veelkleurige instrumentatie ontworstelt het debuut van Old Sea Brigade zich aan de hokjes van de Amerikaanse rootsmuziek en past Ode To A Friend net zo makkelijk in de hokjes pop en rock.

Het levert een stemmig debuut op dat aangenaam voortkabbelt, maar het is ook een avontuurlijk debuut vol verrassende wendingen en onderhuidse spanning. Ode To A Friend van Old Sea Brigade is typisch zo’n plaat die je te snel terzijde schuift, maar nu het zo ongeveer de enige nieuwe release is deze week, is er geen enkele reden om niet uitgebreid te luisteren naar het debuut van het alter ego van Ben Cramer (blijft apart die naam). Zelf ben ik inmiddels redelijk verslingerd aan de rustgevende maar ook bijzonder interessante muziek van de singer-songwriter uit Nashville en Ode To A Friend groeit voorlopig nog wel even door. Erwin Zijleman

avatar van AOVV
Hoewel ik door de band genomen erg graag naar singer-songwriters mag luisteren, is het woord dat als eerste bij me opkomt als ik dit plaatje beluister, het woord gezapig. Het klinkt allemaal wel goed, ligt aardig in het gehoor, maar blijft niet hangen, kleeft niet aan mijn vel. Althans, zo ervaar ik het natuurlijk.

Deze debuterende bard (nou ja, op een paar EP's na dan) heeft een stem die melancholisch aandoet, en de ontstaansgeschiedenis van deze plaat is er eentje dat zwaar op de maag ligt (hierover wordt in bovenstaande berichten reeds voldoende toelichting gegeven). De instrumentatie is steeds in dienst van Cramer, met slechts zelden een tierlantijntje. Zo af en toe klinkt er wel wat drama in door, en dan moet ik gelijk denken aan de band The Slow Show, die dit op hun bejubelde plaat White Water echter een pak beklemmender doen.

Dat is dan ook de voornaamste oorzaak dat ik dit Ode to a Friend geen hoog cijfer kan toekennen. Het klinkt me allemaal te mak en er blijft maar weinig van hangen. Toch erken ik de inherente kwaliteit, en acht ik Cramer er zeer goed toe in staat me één van de komende jaren te verrassen met een plaat die wél blijft kleven. Dit verhaal is dus nog niet ten einde.

3 sterren

avatar van OscarWilde
Het is vaak de kommer en kwel die inspiratie geeft om kunst te maken. Zo ook voor Old Sea Brigade, de artiestennaam van Ben Cramer uit Nashville, Tennessee, een van de epicentra van Amerikaanse muziek. Alles begon met het titelnummer, een instrumental dat Cramer schreef na de zelfmoord van een vriend. Daaruit stroomden de andere 10 nummers die samen het debuutalbum van de singer-songwriter vormen.

Ode to a friend is, gezien de aanleiding en de thematiek, een ingetogen, sereen, reflectief en mooi album geworden, dat niet uitblinkt in originaliteit of uniciteit, maar via de juiste muziek de juiste snaar weet te raken. De meeste nummers zijn gebouwd op hetzelfde principe, namelijk een tokkelende gitaar met op de achtergrond af en toe elektronische geluiden ter ondersteuning van de algemene stemmigheid.

Wie op zoek is naar iets nieuw of sprankelend zal zijn gading niet vinden in dit album. Maar het is wel een authentiek werk geworden en het loont de moeite om hier even de tijd voor te maken. Of je dit album een kans geeft hangt er misschien ook vanaf of de stem van Old Sea Brigade iets met je doet. In ieder geval is het fijn om zo vroeg op het jaar al meteen zo'n album te mogen verwelkomen.

Old Sea Brigade – Ode to a friend | De Profundis - jverhelst.wordpress.com