Wheel - Moving Backwards (2019)

Finland
Metal / Rock
Label: OMN

1. Vultures (3:59)
  2. Wheel (10:10)
  3. Tyrant (9:59)
  4. Up the Chain (6:52)
  5. Skeletons (4:25)
  6. Where the Pieces Lie (3:59)
  7. Lacking (9:14)
avatar van pos
pos
Even vluchtig naar zitten luisteren dit weekend omdat ze in het voorprogramma staan van Soen binnenkort in Amsterdam. Als ik Tool zeg dan weet je in welke hoek dit zit. Wat ik hoorde klonk echt heel erg overtuigend. Sterke zang en veel lange nummers die erom vragen om snel weer beluisterd te worden. Echt zo'n plaat waar je je op kan verheugen om hem nog eens te draaien. Lekker hoor.

avatar van james_cameron
Oké, dit lijkt heel erg op Tool, maar toch is dit debuut behoorlijk indrukwekkend. De finse band weet grootse, fraai opgebouwde en meeslepende songs te schrijven, vol bezwerende zangpartijen en heerlijke riffs. Het wordt allemaal zeer overtuigend gebracht en er is geen slechte track te bekennen. Dan maakt het niet zoveel uit dat er behoorlijk 'geleend' wordt van Het Grote Voorbeeld.

avatar van Ayreonfreak
james_cameron schreef:

Toch wel opmerkelijk dat je dit vrij hoog inschat. Na een tiental luisterbeurten wordt dit toch iets minder interessant voor mij persoonlijk. In potentie lijkt dit heel wat, maar het kwartje valt bij mij niet.

avatar van Metalwou
Bij deze plaat weet ik het niet echt goed. De ene luisterbeurt ben ik overtuigd, bij de volgende weer heel wat minder. Er is absoluut kwaliteit aanwezig maar ik heb het gevoel dat ik in de juiste stemming moet zijn en telkens heel aandachtig moet luisteren (waarschijnlijk omdat de nummers gewoon niet blijven hangen).

Voor een debuut kan dit wel tellen, daarmee geef ik ze het voordeel van de twijfel.

avatar van Ayreonfreak
Metalwou schreef:

Helemaal mee eens. Als hierna een sterk vervolg komt, dan kan dit zomaar een meer dan gemiddeld debuut zijn. Maar vooralsnog kost het veel moeite om geconcentreerd te blijven...