Darkwater - Human (2019)

Zweden
Label: Ulterium

1. A New Beginning (6:20)
  2. In Front of You (7:28)
  3. Alive, Pt. I (1:25)
  4. Alive, Pt. II (7:21)
  5. Reflection of a Mind (11:31)
  6. Insomnia (6:46)
  7. The Journey (8:03)
  8. Burdens (8:15)
  9. Turning Pages (9:47)
  10. Light of Dawn (9:08)
avatar van notsub
Bij deze nieuwe van Darkwater heb ik hetzelfde gevoel als bij de laatste van Seventh Wonder. Enige jaren terug zou ik er nog enthousiast van geworden zijn, tegenwoordig is de dit niet opzienbarend genoeg meer. De progressieve metal van deze Zweden wordt goed en verzorgd gebracht en er komen hier fijn klinkende passages voorbij. Het is echter wel een lange zit en neigt regelmatig erg zoetjes te worden. Met bands als Evergrey en Kamelot zijn er voor de hand liggende alternatieven die net wat meer een eigen smoel hebben.

avatar van Ayreonfreak
Op één of andere manier doet mij deze band ook vaak denken aan Myrath. Zoals notsub al zegt, niet heel opzienbarend maar wel plezierig om naar te luisteren.

avatar van Gerards Dream
Prima metal album uit Zweden. Alleen met de term metal doe je dit album tekort. De songs zijn behoorlijk afwisselend en bevatten ook elementen uit andere muzieksoorten. Bindend element is wel dat het er stevig aan toegaat de luidsprekers hebben er een zware kluis aan. Maar dan valt wel op hoe goed het in elkaar zit qua instrumentatie alsmede de productie Het donkere water gutst de boxen uit en stromen vervolgens de oren in om daar de trommelvliezen positief aan het werk te zetten. Door al die goed goede factoren vliegt het album als een komeet aan mij voorbij.

avatar van namsaap
Aanvankelijk had ik dit album links laten liggen om redenen die hier al genoemd worden. Het mist een beetje eigen smoel en in het aanbod van progressieve muziek baart het wat weinig opzien.

Nu de stroom aan goede nieuwe releases, altijd al wat minder als de zomer begint, door corona behoorlijk aan het opdrogen is, heb ik dit album toch een nieuwe kans gegeven. Ik moet zeggen dat het album me toch meer kan bekoren dan bij eerste beluistering. Muzikaal klinkt dit als een kruisbestuiving van Seventh Wonder en Kamelot, waarbij af en toe stevig van leer wordt getrokken. Henrik Bath heeft een prettige zangstem die me in de verte doet denken aan Tommy Karevik en zijn voorganger bij Kamelot. Niet dat hij hetzelfde niveau heeft, maar in het genre zijn er genoeg band die met mindere zangers tevreden zijn.

Score: 79/100

avatar van james_cameron
Prettige progressieve metal uit Zweden, vooral de moeite waard door het hoge niveau van musiceren. Met name het gitaar- en drumwerk zijn niet te versmaden. Het songmateriaal blijft hier sporadisch wat bij achter en ook de zanger, hoewel niet slecht, kan de boel niet naar een hoger niveau tillen. De avontuurlijke muzikale krachtpatserij en de prima produktie zorgen er gelukkig wel voor dat het album fijn wegluistert.