Foals - Everything Not Saved Will Be Lost - Part 1 (2019)

Label: Transgressive

6. On the Luna (3:12)
  7. Cafe D'Athens (4:06)
  8. Surf Pt.1 (0:44)
  9. Sunday (5:54)
  10. I'm Done with the World (& It’s Done with Me) (3:02)
Aanvankelijk had ik ook het gevoel, deze band heeft zichzelf met dit album andermaal naar een hoger plan getilt; Bijzonder sophisticated tracks met ragfijn productiewerk. Maar met de vocalen als eerste, begon de facade al af te brokkelen. Die vind ik ongeloofwaardig, met weinig passie en beleving gezongen. De tracks zijn opzich interessant en authenthiek, maar bezorgen mij nergens een euforisch 'kickmoment'.
Al met al vind ik dit album veel te bedacht en gekunsteld. (Hm... Ik behoor duidelijk tot de zuurpruim-categorie)! En dat is jammer, want op basis van mijn bevindingen van vorige albums en vooral betreffende 'What Went Down', had ik toch op meer gehoopt.

Wellicht bevinden zich in part. 2 alle krenten?

avatar van iHateDolphins
Mausie schreef:

Vloeken in de kerk! Wat een heerlijk chaotisch nummer is dat, een feestje Maar ik snap dat het niet voor iedereen is, hate it or love it categorie.

Haha inderdaad! Echt een top plaat is dat juist met nummers als Cassius, Olympic Airways, baloons etc als hoogtepuntjes. Heerlijk dat chaotische ongepolijste werk.

avatar van overmars89
Grappig, ook ik vind dat er een sterk middensegment is. Track 4 & 5 dan. 1,3 en 10 zijn aardig. De rest is toch niet helemaal mijn ding. Iets te overgeproduceerd en te gelikt naar mijn smaak. Dit had ik ook al met het vorige Foals album. Na track 5 hoopte ik op een positieve verrassing, maar dit werd hem toch niet helemaal.

Al had ik lage verwachtingen ben ik toch weer niet heel erg te spreken over deze plaat.

avatar van Eis-T
ik hoor een flinke dosis retro-mania. De late-80's / early 90's clip van exit (en die eric b & rakim beat) versterkt dat gevoel alleen maar. Ook luna zet met fake found footage en VHS static vol in op nonstalgica naar eind 20e eeuw. Maar zonder het subversieve van VAPORWAVE vind ik het toch een wat vlakke en commercieel ingestelde nonstalgie. We zitten in de 30 year cycle nou eenmaal in het stukje waarin we geacht worden naar die tijd te verwijzen (stranger things, Guardians of the Galaxy, Heropleving van toto -afrika door gen y, die laatste van MUSE, Ready Player One, etc.). Qua sound hoor ik vooral net niet Tame Impala. Da's spijtig want die hoor ik graag.

avatar van WoNa
ik blijf er ook bij herbeluistering bij dat ik hier niet warm of koud van word. Het is niet slecht, maar meer een vrij inspiratieloze herhalingsoefening van wat heel veel beter is gedaan op de vorige twee platen.

avatar van Frenz
Was een beetje helemaal weg van Total Life Forever, maar hier gebeurt er niet zoveel. Niet onaardig, maar toen vond ik het toch iets speciaals hebben.

Bij Sunday krijg ik zelfs een beetje een Coldplay gevoel (uit de betere tijd dan hè, datdanweerwel)

avatar van stoepkrijt
Dit album bevat een aantal lekkere rocksongs, waarvan er één ook nog eens steengoed is (Exits), maar vanaf Cafe d'Athens weet de muziek me eigenlijk niet meer te boeien. Foals vind ik op hun best in de stevige, uptempo songs, maar die versie van de band is helaas nooit een heel album lang te horen. Daarom komt mijn beoordeling ook nu weer niet verder dan een nette voldoende.

avatar van frolunda
Bij vlagen best een fijn album al is de originaliteitswaarde niet al te groot.Alles aan deze Everything Not Saved Will Be Lost - Part 1 ademt subtopper uit.Alleen Exits en Syrups stijgen daar een stuk bovenuit.
Verder qua instrumentatie een paar aardige vondsten en een bijpassende productie maar echt eredivisie werk is het toch vrij zelden.Ook wel gedeeltelijk de schuld van de zang van Yannis Philippakis want daar houdt ik het maar een nummer of vijf,zes bij vol.
Alles bij elkaar wel een ruime voldoende en een consolidatie van hun huidige status maar ik denk dat het er bij deel twee toch wel een beetje om zal gaan.
Misschien dat hun aankomend optreden op Down the rabbit hole me wat gunstiger kan doen stemmen.

avatar van iHateDolphins
Syrups vind ik inmiddels wel echt een bloed irritant nummer. Ik neig naar half puntje eraf alleen al daarvoor, ik kijk het nog even aan...

avatar van VladTheImpaler
Ik denk dat In Degrees inmiddels uitgegroeid is tot mijn favoriete nummer van dit jaar. Gewoon dikke hulde voor dit nummer!

avatar van snelzilver
VladTheImpaler schreef:

Ik begrijp je volledig, maar live zal er toch nog wat aan gewerkt moeten worden. Zag ze gisteren in een tot de nok gevulde AB en het dansbare komt live totaal niet tot z'n recht. Voor de rest een fantastisch optreden waar een zelden gekende energie de zaal vulde, kippenvel van begin tot eind!

avatar van VladTheImpaler
snelzilver schreef:

Ik zie ze a.s. zondag in Paradiso, dus ik ben benieuwd. Maar ik heb ze al vaker gezien en ik kan me niet voorstellen dat het gaat tegenvallen.

avatar van mattman
Na deze plaat even te laten liggen, heb ik 'm gisteren nog eens opgezet. Helaas blijf ik vinden dat deze band hun beste tijd heeft gehad ondertussen. De klassieke 'laten we eens elektronisch doen om nog relevant en anders te klinken' fase die elke indieband uit we jaren 00 doorgaat (Bloc Party, Editors, Franz Ferdinand, Kaiser Chiefs,...) hebben we hier gehad.

En dat levert matige songs op die niet blijven hangen. En dat na het vorige album dat ook heel erg middle of the road was. Foals zal net als net als Franz Ferdinand live nog wel even hun houdbaarheidsdatum kunnen oprekken, want mensen kunnen er nu eenmaal lekker op springen, maar op plaat mag het allemaal iets meer zijn (of misschien iets minder).

Misschien had ik deze ook niet moeten luisteren na die nieuwste van The National, een geweldige plaat die toont hoe je na 20 jaar wel nog scherp blijft.