Better Oblivion Community Center - Better Oblivion Community Center (2019)

Label: Dead Oceans

1. Didn't Know What I Was in For (4:03)
  2. Sleepwalkin' (3:12)
  3. Dylan Thomas (3:36)
  4. Service Road (3:44)
  5. Exception to the Rule (2:51)
  6. Chesapeake (4:04)
  7. My City (4:04)
  8. Forest Lawn (3:46)
  9. Big Black Heart (3:26)
  10. Dominos (4:32)
avatar van corn1holio1
Conor Oberst en Phoebe Bridgers samen een album. Ik ben benieuwd!

avatar van Mr.Domestica
De eerste single Dylan Thomas klinkt alvast heel goed. Toch maar eens bestellen...

avatar van jerome988
Mijn twee dierbaarste ontdekkingen van 2017, al samen zingend op Would You Rather van Phoebe Bridger's album, nu een volledig album samen. Het zwijmelende openingsnummer met de typisch intrigerende teksten van Conor raakt me al meteen. Naast een experimenteel uitstapje op Exception to the Rule klinken de eerste 6 nummers heerlijk nostalgisch en de kristalheldere stemmen van Conor en Phoebe klinken prachtig samen. My City is iets ruiger en wordt gedragen door een typisch Bob Dylan-riffje. Na wederom een mooi zwijmelliedje, Forest Lawn, zijn de twee afsluitende nummers een mooie combinatie van de uitbundige en ingetogen momenten over het gehele album.

Phoebe en Conor hebben beiden zonder twijfel een inspiratiepiek gehad gedurende het schrijven en opnemen van dit album. Ruim 37 minuten gevuld met passie, oprechtheid en doortastende melodieën
/ instrumentatie. Na een ietwat stroef begin van dit muziekjaar brengt Better Oblivion Community Center voor mij het eerste echt goede album van 2019. Nu is mijn jaar ook echt begonnen!

avatar van Lost
Kan je die cd reeds fysiek kopen? Heb het reeds beluisterd op spotify en Connor en
Phoebe zijn muzikaal inderdaad een meer dan geslaagd huwelijk!

avatar van jerome988
Vanaf 22 februari op cd en vinyl! Pre-orderen is wel al mogelijk.

avatar van koosknook
Steeds waar Phoebe Bridgers opduikt, slaat de magie toe! Opmerkelijk!
Want ook dit album is een schitterend en tijdloos pareltje geworden.

avatar van hankster
Eerste luisterbeurt heeft mij nog niet overtuigd. Behoorlijk all over the place en het voelde niet als een eenheid. Moet hem vanwege de positieve recensies nog wel een kans geven, maar viel me tot dusver wat tegen.

7 mei in Paradiso!

avatar van AOVV
Vandaag het nummer Dylan Thomas op de radio gehoord, en ik was dermate onder de indruk, dat ik vanavond maar meteen het hele album heb opgesnord. Klinkt erg goed!

Pas later las ik dat Conor Oberst hiermee te maken had, die ken ik van Bright Eyes, en dan vooral het bloedmooie album I'm Wide Awake, It's Morning. Phoebe Bridgers is een mij nobele onbekende, maar dat zal hopelijk gauw veranderen!

avatar van Slowgaze
Slimme samenwerking, want die track met Conor Oberst was een van de weinige memorabele nummers op dat overgewaardeerde debuut van Phoebe Bridgers.

Niets overgewaardeerd

Wel degelijk overgewaardeerd.

avatar van jerome988
Ondanks je kritische bericht(en) bij haar debuutplaat is 3,5 sterren wel gewoon een ruime voldoende natuurlijk Overgewaardeerd of niet blijft iets subjectiefs. "Well, like the philosopher Jagger once said: "You can't always get what you want."

avatar van Elbow
Voor mij persoonlijk het meest verrassende album van 2019 en zeker de beste tot nu toe. De wonderlijke liedjes en de stemmen van Connor Oberst en Phoebe Bridger's die zorgen voor een evenwichtige symbiose op plaat is ongelooflijk goed. Sommige songs zijn gewoonweg onweerstaanbaar. Zoals I Didn't Know what's in was.. begint ijzersterk en je beseft dat er iets moois komt...ook Sleepwalkin' en Dylan Thomas zijn juweeltjes. Er staat trouwens geen enkel slecht nummer op dit album. Naar het einde toe krijgen we nog het sublieme 'Big Black Hart' en 'Dominos' waar de gitaren eventjes uit de bocht mogen vliegen...?
Plaat van de maand !

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Better Oblivion Community Center - Better Oblivion Community Center - dekrentenuitdepop.blogspot.com

De samenwerking tussen Conor Oberst en Phoebe Bridgers zat er aan te komen, is er opeens vrijwel uit het niets en stelt zeker niet teleur. Integendeel.

Ik ben een groot fan van Phoebe Bridgers. De jonge singer-songwriter uit Los Angeles leverde met haar debuut een van de mooiste platen van 2017 af en verraste in 2018 met het debuut van de gelegenheidsband Boygenius. Ook in 2019 duikt ze op met een gelegenheidsband en dit keer werkt ze samen met Conor Oberst. Het is een samenwerking die uitstekend uitpakt. De twee maken indruk met laid-back folkrock en prachtig bij elkaar kleurende stemmen, maar het debuut van Better Oblivion Community Center mag af en toe ook heerlijk ontsporen. Direct bij eerste beluistering was ik onder de indruk van de samenwerking van de twee, maar hoe vaker ik naar de plaat luister, hoe mooier en indrukwekkender hij wordt.

Vorige week verscheen het titelloze debuut van Better Oblivion Community Center. Dat zei me eerlijk gezegd niets, tot ik me realiseerde dat dit het debuut is van de vorig jaar al aangekondigde samenwerking tussen Conor Oberst en Phoebe Bridgers.

Het tweetal werkte al incidenteel samen op hun laatste soloplaten, maar de naam van hun gelegenheidsband werd tot het laatste moment geheim gehouden, waardoor Better Oblivion Community Center vorige week wat traag uit de startblokken is gekomen.

Conor Oberst heb ik al sinds de tweede helft van de jaren 90 hoog zitten dankzij bands als Bright Eyes en Desaparecidos, terwijl Phoebe Bridgers een van grootste mijn muzikale helden van het moment is. Als Better Oblivion Community Center combineren de twee Amerikaanse muzikanten hun talenten op indrukwekkende wijze.

In de instrumentatie op het debuut van het gelegenheidsduo domineert Conor Oberst, die zorgt voor een wat rauwer, steviger en voller geluid dan op het debuutalbum van Phoebe Bridgers. Het is in folkrock gedrenkt akoestische geluid, waarin de elektrische gitaren af en toe stevig uit mogen halen en net wat meer invloeden uit de rootsmuziek doorklinken dan in de muziek van zijn jongere collega, maar ook uitstapjes richting een groots rockgeluid niet worden geschuwd.

Ook in vocaal opzicht sleurt de muzikant uit Omaha, Nebraska, Phoebe Bridgers meer dan eens uit haar comfort zone. Ook op het debuut van Better Oblivion Community Center excelleert Phoebe Bridgers in songs die overlopen van melancholie, maar ook in het wat stevigere werk houdt ze zich makkelijk staande. De stemmen van Conor Oberst en Phoebe Bridgers overtuigen individueel makkelijk, maar kleuren ook nog eens prachtig bij elkaar, waardoor het totaal de som der delen makkelijk overtreft.

Phoebe Bridgers maakt voor de derde keer op rij indruk met muziek die veel volwassener en doorleefder klinkt dan haar leeftijd zou rechtvaardigen. Na haar uitstekende debuut Stranger In The Alps en de geweldige EP die ze samen met Julien Baker en Lucy Dacus maakte als Boygenius, is ook het debuut van Better Oblivion Community Center weer een voltreffer.

Zowel Conor Oberst als Phoebe Bridgers tekenen voor een serie geweldige songs, waarna eerstgenoemde zorgt voor rauwere en vollere klanken, terwijl Phoebe Bridgers betovert met de onderkoelde melancholie in haar stem. Wanneer gas wordt teruggenomen zijn we vooral aangewezen op de stemmen van de twee en die lijken voor elkaar gemaakt.

Of het debuut van Better Oblivion Community een eenmalig uitstapje is of nog een vervolg gaat krijgen weet ik niet, maar de samenwerking tussen de twee Amerikaanse muzikanten bevalt me zo goed dat ik hoop dat de samenwerking tussen Conor Oberst en Phoebe Bridgers wordt gecontinueerd. Het is knap hoe Conor Oberst en Phoebe Bridgers hun totaal verschillende stemmen samen laten smelten en het is ook knap hoe de twee een geluid creëren dat het ene moment ingetogen en laid-back is en het volgende moment zomaar uit de bocht kan vliegen.

Phoebe Bridgers en Conor Oberst waren in het verleden allebei goed voor muziek die zich steeds nadrukkelijker opdrong en ook het debuut van Better Oblivion Community Center is een groeiplaat. Bij eerste beluistering vond ik het mooi en aangenaam, maar hoe vaker ik naar de plaat luister, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat ook het derde project van Phoebe Bridgers een voltreffer is en dat Conor Oberst weer een mooie naam aan zijn indrukwekkende CV kan toevoegen.

Veel aandacht krijgt de voorlopig alleen digitaal uitgebrachte plaat (de fysieke release volgt eind deze maand) nog niet, maar geloof me, dit is een van de eerste hele grote releases van 2019. Erwin Zijleman

avatar van aerobag
Tijdens de eerste luisterbeurten vond ik het een leuke plaat, maar kwam het 'over elkaar heen' zingen wat gemakzuchtig over op mij. Ik miste duetten, slimme achtergrond zang etc. Het is net of een van de twee een plaat gemaakt en de ander even vraagt om gewoon dezelfde tekst mee te zingen.

Maar nu de plaat meerdere keren gehoord te hebben, moet ik zeggen dat het toch allemaal wel echt heel slim in mekaar steekt. De twee versterken elkaar echt: Het is instrumentaal allemaal een stuk interessanter dan Phoebe's debuut en je merkt dat Conor ook weer een nieuw vlaag van inspiratie heeft gekregen. Zeker een van de interessantere projecten van het jaar tot dusver.

Halfje erbij

jerome988 schreef:
Ondanks je kritische bericht(en) bij haar debuutplaat is 3,5 sterren wel gewoon een ruime voldoende natuurlijk [/i]

Kijk, iemand die z'n research doet, dat waardeer ik. Maar de 3,5* staat in dit geval voor een mager zeventje. Die negens (of magere negentjes) die ik daar zie snap ik echt niet.

avatar van Barney Rubble
Uitstekende folkrock die bijblijft.

avatar van RadioMad
jerome988 schreef:
7 mei in Paradiso!

Present

avatar van Lost
Ik geef niet snel 5 sterren, maar dit album hier heeft de potentie om het te halen. Wacht nog even de fysieke release af om finaal oordeel te vellen. Sowieso hebben Conor en Phoebe een prachtprestatie afgeleverd. Had dit album vorig jaar uitgekomen was dit top 5 voor mij.

avatar van Grizzly Bear
Bij eerste beluisteringen klonk het nog wat gewoontjes, maar inmiddels moet ik toch bekennen dat ik dit erg goed vind. Mooie melodieën, genoeg afwisseling om niet te vervelen, en die stemmen samen zijn erg mooi. Ik vind het ook moeilijk om twee favoriete nummers aan te geven (Service Road, didn't know what I was in for, Chesapeake, Dylan Thomas komen als eerste naar boven). Dat is natuurlijk altijd een goed teken.

avatar van tumkie

tumkie schreef:
8/5 live in de AB - tickets OK
release vinyl 22/1 - Besteld
Me Happy

Correctie 8/5 Roma Borgerhout ?
Officiële release 22/2 ?

avatar van Sven Vermant
Album klinkt top! Dylan Thomas is mijn absolute favoriet. Als alle nummers zo goed waren dan werd het zeker 5*

avatar van tumkie
Elbow schreef:

Correctie 8/5 Roma Borgerhout ?
Officiële release 22/2 ?

getallendyslectie

Mvg,
James Bond 700

Ben ik de enige die hierbij steeds aan Bettie Serveert moet denken? Vooral de stem van Phoebe, het timbre en de manier waarop ze via een omweg naar de noten toeglijdt, maar ook het gitaargeluid en de intensiteitswisslingen. Lekker plaatje wel, trouwens.

avatar van ZERO
Aanvankelijk kwam het allemaal een beetje vlak over bij me. Iets teveel van hetzelfde en weinig nummers die echt bleven hangen.

Na een aantal luisterbeurten moet ik die mening echter herzien. Er is zeker wel afwisseling op het album en er staan ook zeker heel wat goede nummers op. Het stemgeluid van Conor en Phoebe past ook mooi samen.

Wel blijf ik erbij dat dit niet het niveau haalt van het betere Bright Eyes- of solowerk van Conor Oberst. Met het solowerk van Phoebe Bridgers ben ik niet bekend.

Favorieten zijn Dylan Thomas en Chesapeake.

avatar van mr.oizo
boemp schreef:

Grappig, Bettie Serveert was het eerste waar ik aan dacht bij het horen van deze plaat. De stem is vrijwel identiek aan die van Carol van Dijk.

avatar van Cor
Cor
Mooi samenwerkingsverband tussen Bridgers en Oberst. Mogen ze nog eens doen. Soms teder en ingetogen, dan weer rauw en primitief. Stemmen kleuren goed bij elkaar.

avatar van -SprayIt-
Wat een mooie, lieve liedjes. Ik vind het nog niet per sé heel onderscheidend, maar wel heel fijn in het gehoor liggen. Deze zou nog wel wat kunnen gaan groeien.