Fontaines D.C. - Dogrel (2019)

Ierland
Label: Partisan

1. Big (1:45)
  2. Sha Sha Sha (2:31)
  3. Too Real (4:08)
  4. Television Screens (3:59)
  5. Hurricane Laughter (4:50)
  6. Roy's Tune (3:00)
  7. The Lotts (4:57)
  8. Chequeless Reckless (2:15)
  9. Liberty Belle (2:31)
  10. Boys in the Better Land (5:00)
  11. Dublin City Sky (4:52)
avatar van blur8
Luisterend naar studio geluid had ik er niet direct een klik mee, maar na optreden op die Amsterdamse werf is het kwartje wel gevallen. Wat een feest, met precies genoeg Iers Pub gevoel, zodat het origineel blijft.
Staccato gespeelde gitaren deden me meest denken aan FEWS.

avatar van Boris1
Net terug van twee weken in Ierland en getriggerd door aanplakbiljetten in Dublin met daarop de naam van deze band, dit debuutalbum maar eens opgezet. Van tevoren weleens vaag over gehoord, maar de tijd ontbrak mij hier eens goed in te verdiepen. Met in mijn achterhoofd de beelden en herinneringen van de afgelopen weken, komt dit album nog dieper binnen. Ik hoor van alles wat ik al veel eerder heb gehoord, maar damn, wat is dit lekker en, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, ontroerend geloofwaardig.

avatar van Boris1
WimvanNugteren schreef:
Woensdag 6 november optreden in Paradiso.

Thnx Wim! Ticket gekocht, ben zeer benieuwd!

avatar van jono
Lang geleden dat er een plaat uitkwam die wekenlang onafgebroken op repeat stond in huize jono. Met afstand het beste album van de jaren tien.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Klinkt wel goed dit bandje, ga ik gauw eens meer van beluisteren.

avatar van Frenz
Blijvertje, was 'm ff kwijt, maar staat nu weer prominent op de playlist

Word er afwisselend zowel blij als licht melancholisch van.

avatar van Oldground
WimvanNugteren schreef:
Woensdag 6 november optreden in Paradiso.
Ga ze die week ervoor voor de tweede keer live zien in Barcelona. Kijk er nu al naar uit!

avatar van niels94
Dit is echt een ongelooflijk pakkend album. Heerlijk energiek, regelmatig lekker venijnig. En dat vette Ierse accent maakt het helemaal af.

avatar van Erikpol
Ik zag ze in Nijmegen (Valkhof) goede show, maar wat een zenuwpees de zanger...

avatar van blur8
Zanger had zn dag niet in Nijmegen, wellicht door ultra korte set.. Heb m veel beter gezien. Maakt voor loskomede energie niet uit.

avatar van Oldground
blur8 schreef:
Op Twitter stond dat ze ook vanwege gezondheidsproblemen enkele shows/festivals geannuleerd hebben. Grote kans dat het daar mee te maken heeft.

avatar van Erikpol
blur8 schreef:
Heb ze niet eerder gezien hoor. Hij ijsbeerde zoveel. Doet hij dat vaker live?
qua energie niet minder hoor, was een energieke set verder.

avatar van Choconas
Volgens mij ijsbeert de zanger altijd, in elk geval de drie keer dat ik Fontaines D.C. heb gezien. Ik meen me te herinneren dat ik er ook eens over las in een concertbespreking. Met het optreden op Valkhof vond ik weinig mis, behalve dan de geringe lengte, al moet ik toegeven dat ze in een volgepakt Rotown wel meer indruk maakten. Het album is wel een blijvertje, ik kan ernaar blijven luisteren! Net zo'n verslavende gitaarplaat als het debuut van Rolling Blackouts Coastal Fever vorig jaar.

avatar van Manfield
Ik heb zeker ook genoten van het Valkhof optreden. Wel wat kort natuurlijk. Erg leuk dat ze deze gasten daar konden laten spelen. Deze plaat staat nog veel op, heerlijke energie!

avatar van ZERO
Binnen het kader 'meer nieuwe muziek' ontdekken, heb ik dit album een kans gegeven, aangezien het één van de populairste albums van 2019 op MusicMeter is.

Ik zal er meteen bij zeggen dat post-punk niet helemaal mijn ding is, hoewel er zeker wel een aantal albums binnen het genre zijn die ik kan waarderen. Dit album valt echter niet in dat rijtje.

Laat ik positief beginnen: instrumentaal vind ik dit een goed album en is het prettig luisteren. Maar de zang verpest het voor mij echt helemaal. Ik dacht/hoopte dat het wel zou wennen, maar dat doet het dus niet. Integendeel: hoe vaker ik dit luister, hoe meer ik me begin te ergeren aan de zang. Vooral 'Sha sha sha' vind ik eigenlijk echt een vervelend nummer.

Ik geef weinig onvoldoendes, omdat ik er bij platen die ik niet goed vind meestal na één luisterbeurt de brui aan geef. En na één luisterbeurt stem ik niet op albums. Deze plaat heb ik echter meermaals beluisterd, hopende dat ik zou horen wat anderen horen en dat het kwartje zou vallen. Maar dat is dus helemaal niet het geval, zoals ik hierboven al aangaf.

Met excuses aan alle liefhebbers:

avatar van coldwarkids
Boys In The Better Land is echt irritant!

avatar van VladTheImpaler
Boys In The Better Land is wat mij betreft toch wel het prijsnummer van dit album. Mengt al het goede van deze band samen.