Weyes Blood - Titanic Rising (2019)

Folk / Pop
Label: Sub Pop

1. A Lot's Gonna Change (4:21)
  2. Andromeda (4:40)
  3. Everyday (5:07)
  4. Something to Believe (4:45)
  5. Titanic Rising (1:36)
  6. Movies (5:53)
  7. Mirror Forever (5:05)
  8. Wild Time (6:09)
  9. Picture Me Better (3:41)
  10. Nearer to Thee (1:05)
avatar van erwinz
deric raven schreef:
Je hebt trouwens wel gelijk, zie nu pas dat Erwin voor Platomania schrijft.
Dan lees ik veel liever zijn stukken op zijn eigen site.

Ik schrijf al sinds de jaren 90 voor de Mania, ruim voor er sprake was van een BLOG. Zijn inderdaad wat kortere recensies. Die op mijn BLOG zijn vaak wat te lang vind ik zelf.

Ik lees ze graag op je blog, hou wel van uitgebreide stukken ?

avatar van erwinz
deric raven schreef:
Ik lees ze graag op je blog, hou wel van uitgebreide stukken ?

Thanks

avatar van E-Clect-Eddy
...en dan morgen iedereen meezingen in de Tolhuistuin (Paradiso Noord)

"Why did so many
Get a rise out of me?
I love the movies"

Na twee lastige optredens (klein zaaltje OCCII te Amsterdam en voorprogramma John Grant?) dan eindelijk de kans in een goede zaal met haar eigen fans een volwaardig optreden neer te zetten. En hopelijk ook nog flink wat nummers van het vorige album op de setlist.

avatar van swoon
E-Clect-Eddy schreef:
...en dan morgen iedereen meezingen in de Tolhuistuin (Paradiso Noord)

"Why did so many
Get a rise out of me?
I love the movies"

Hoe wast het? ik ga zaterdag in Brussel

avatar van E-Clect-Eddy
was er ditmaal niet bij

avatar van Sunderland
Je zult niet teleurgesteld worden swoon; Natalie heeft ook live een geweldige stem en haar nieuwe nummers komen beter uit de verf dan op het album, wmb. Veel nummers van dit album en een covertje voor de liefhebber. Veel plezier zaterdag!!

Beter uit de verf? En dit album is al een droom?

avatar van swoon
Sunderland schreef:

Het was inderdaad zeer mooi en héél mooie cover!

Wereldplaat.

Tegen Movies ben je al in dromenland. Van welke planeet komend die melodieën? Jawadde.

avatar van OscarWilde
Dit is voor mij echt het eerste album dit jaar waar ik AOTY-vibes heb. Die stem, die teksten, de arrangementen, de sfeer. Het is prachtig en klopt gewoon volledig. Ik was niet vertrouwd met de vorige albums van Weyes Blood, maar dit is een indrukwekkende eerste kennismaking. De nostalgie en de sound van de classics zitten er duidelijk in, maar het is een fantastisch geheel en zuigt je de hele tijd mee. Knap.

avatar van overmars89
Ik snap alle superlatieven wel. Helaas is dit toch niet helemaal aan mij besteed. Ik vind de instrumentatie prachtig. Haar manier van zingen kan ik helaas niet altijd hebben. Die hele lange zwijmelende uithalen vooral. Op nummers als "Wild Time" en "Everyday" kan ik het dan wel weer hebben. Misschien moet ik het nog een paar keer een kans geven.

De Titanic vond ik dan ook een k*tfilm.

avatar van Johnny Marr
Wat zijn Andromeda en Everyday toch twee schitterende nummers zeg, magnifiek!!

Concertgewijs moet ze het blijkbaar bij ons nog in rotonde doen..dit zou toch echt de grote doorbraak moeten betekenen?

avatar van WoNa
Eerste beluistering. Dit is best wel indrukwekkend idd. Ik vraag mij nog wel af of het stemmige van haar zingen beklijft bij me of dat het de Enya weg op gaat, die ik hier af en toe terug hoor komen. Het feit dat ik vinyl overweeg, zegt zeker iets.

avatar van nico1616
Wat een meesterwerk zeg! Eigentijdse dreampop die doet denken aan singer/songwriters uit de jaren 60/70. De instrumentatie is werkelijk subliem en de talrijke subtiele details maken dat je kunt blijven luisteren.

avatar van hoi123
Jeetje, hier is even een kwartje gevallen. Ik kwam Movies een paar maanden geleden in het Song van het Jaar-topic en deed het toen af als enigszins nietszeggend singer-songwritermateriaal waar wel meer van bestaat, maar ik kon echt niet verder van de waarheid afstaan. Wat een monument van een nummer zeg! Ook op Andromeda en Everyday laat deze mevrouw songwritingkunsten zien die echt met de grootsten vergeleken kunnen worden. Op de tweede helft van het album lijkt het vinden van onverwachte akkoorden iets meer prioriteit te krijgen dan het grijpen van de luisteraar, maar dat neemt niet weg dat ik echt heel erg onder de indruk ben van dit album.

avatar van sillus
Heerlijke plaat... Hou het op een 4. De eerste luister beurt.. prachtige stem. 2 e luisterbeurt: nummer 2 is echt prachtig. 3e luisterbeurt: movies... Het enige nadeel vind ik de continue melancholische ondertoon.

avatar van SirChenque
Luister vandaag voor het eerst naar deze artieste, klinkt zeker interessant. Haar lijzige zang doet me wel heel erg denken aan Aimee Mann......

avatar van Juveniles
SirChenque schreef:

hier éénder, luister het nu ook pas voor het eerst, hoor idd ook Aimee Mann -maar dan in een modern jasje-maar bovenal hoor ik bijzonder veel moois. Weelderige arrangementen, prachtige stem en een verslavende melancholie -daar kan niet genoeg van zijn-. Kan wel eens mijn kerstplaat 2019 worden.

avatar van aerobag
Alhoewel ze al aardig wat albums op haar naam heeft staan, was het werk van Natalie Laura Mering mij nog niet ter ore gekomen. Eeuwig zonde blijkt nu, want ‘Titanic Rising’ is een de meest verbazingwekkende en sterkste albums van 2019 gebleken.

De dromerige opener ‘A Lot’s Gonna Change’ gooit gelijk al hoge ogen, met een hoofdrol voor de weelderige strijkers en een zeer indrukwekkende compositie. Het daaropvolgende ‘Andromeda’ doet er nog eens een schepje bovenop, met sluipende synths, een geweldige laidback atmosfeer en de onwaarschijnlijk betoverende zang in het refrein. Mering weet de gebruikte invloeden met gepaste elegantie dusdanig eigen te maken dat het als een verfrissend geheel voelt.

Het optimistische pianoloopje te midden van het instrumentaal al zeer rijkgevulde ‘Everyday’ is een feest om te beluisteren en een welkome afwisseling. Combineer dit ook nog eens met de zeer gepassioneerde zang van Mering en een ware toptrack is geboren. Net als je denkt dat we het beste gehad hebben, brengt ‘Movies’ je nog eens in hogere sferen. Een prachtig en hypnotiserend synth riedeltje staat aan de basis van een de sterkste singles van het jaar. Vooral het repeterende koor en de aanzwellende strijkers op het eind maken het helemaal af.

De aanstekelijke en iet wat bitterzoete toon van het album wordt doorgezet in het vervolg. Het enige kritiekpuntje wat ik heb op laatste deel is dat échte uitschieters uitblijven, alhoewel het kwalitatief zeker nog zeer sterk is. Hierdoor levert het album iets aan momentum in, een triomfantelijkere afsluiter was terecht geweest.

We hebben hier niet alleen te maken met een songwriter van de buitencategorie, maar ook een artiest die een album aflevert op de top van haar kunnen. Mering heeft een zeer ontwikkeld gevoel voor melancholische melodieën en een uitmuntend inzicht in het schrijven van meeslepende maar compact nummers. De combinatie van de ambient-achtige synthpartijen en traditionele instrumentatie is een absolute schot in de roos. Album of the year 2019? Zeker een waardige kandidaat.

avatar van Alicia
Wat een fraai album en wat heeft deze Natalie een mooie stem!
Dit zou best wel eens mijn ultieme 'op de valreep' plaat van 2019 kunnen worden. Ik denk haast van wel, want ik hoor een van de weinige zangeressen waarnaar het, voor mij althans, plezierig luisteren is.

avatar van Dance Lover
Movies

Op hun vorige album was alles nog wat weifelend dus heb dit te lang laten liggen. De 3 nu meest aangevinkte hummers hier zijn gelijk vol in de roos: prachtige pop met spanning, folkinvloeden, wat electronic en wat al niet meer. Perfect voer voor dromers!

Dim
"Wat kan Weyes Blood mooie muziek maken, maar tegelijkertijd ook hopeloos nietszeggende stukken produceren". Dat was mijn mening n.a.v. de vorige LP, en de gedachte is na beluistering van Titanic Rising niet veranderd. Movies gaat op repeat, maar de rest kan me niet overmatig boeien.

Weyes Blood is Natalie Mering, een veelzijdige liedjesschrijver uit Californië, die tevens de nodige ervaring heeft in het bespelen van meerdere instrumenten. Vocaal ondersteunde ze Father John Misty in de titeltrack van God’s Favorite Customer, en werkte ze samen met Ariel Pink en Perfume Genius. Als startsein heeft ze niet voor de gemakkelijkste weg gekozen. Haar eerste album The Outside Room is een prachtige, combinatie van folk met daarin statische doemgothic verwerkt, welke in de jaren 80 de kwalificatie ruimdenkend en veelbelovend zou krijgen. Totaal niet te vergelijken met haar nieuwe project Titanic Rising, alweer haar vierde plaat. Niet zozeer de ramp zelf staat hier centraal, maar meer de inspiratiebron die dit vormde voor de films waar dit thema centraal staat. Veel ultra white tandpasta kitch, een vleugje James Bond, ABBA riedeltjes, Carpenters dramatiek en foute seventies romantiek. Als basis werd de geflopte film Raise the Titanic genomen. Duidelijk dus dat de sfeer uit 1980 hoorbaar is. Dit jaar zal er in de zomer een sequel onder de naam Titanic Rising in de bioscoop verschijnen, al roept de muziek meer om een prequel. Het doet net een tikkeltje ouder aan. John Barry verzorgde voor de eerste film de muziek, en ik kan het niet anders zien als een ode aan zijn werk. Bewonderenswaardig is er dus niet gekozen voor Ian Flemmings beroemde karakter of ander hoog gewaardeerd werk, maar juist voor deze gigantische flop, waar de auteur Clive Cussler niet meer aan herinnerd wil worden.

A Lot’s Gonna Change heeft nog een heerlijk galmend oer postpunk intro, al is dat de enige referentie met haar debuut. Nadat de eerste piano klanken de lieve vocalen van Natalie Mering introduceren, is die vergelijking direct verdwenen, en zal ook niet meer terug komen. Daarvoor in de plaats komt een mooi singer songwriter basis geluid terug. Fabelachtige luistermuziek van een zangeres die onbescheiden durft uit te pakken. Heerlijke hoge koortjes geleend uit de jaren waarin we nog knus in de leefkuil, zittend op een poef Mens Erger Je Niet speelden. Het zijn de iets wat vreemde klanken die verraden dat het allemaal een stuk hedendaagser is, daar houden de vergelijkingen op. Het verlangen naar dit sentiment overheerst en is net zo levendig als de vintage Brabantia koffieblikken waar je nu bij een tweedehandszaak de hoofdprijs voor moet betalen. Soms hoor je het duistere verleden terug zoals bij het begin en einde van Everyday, om vervolgens over te schakelen naar de retro seventies. Hier en daar wat subtiele veranderingen in het stemmen van de instrumenten.

Het titelstuk Titanic Rising spreekt in anderhalve minuut op een symfonische manier de waardering uit voor synthesizer grootheden die vervolgens navolging kregen in de popmuziek. In die lijn vervolgt Movies het geheel. Ondanks de oproepende kilte, heeft het iets dromerigs en zweverigs. Zo dacht men jaren geleden dat futuristische muziek zou klinken. Vreemd dat dit juist nu zo gedateerd aanvoelt. Hoe verder het vordert, hoe groter het allemaal aanzet, met de uitbarsting als absolute hoogtepunt. Het ziet er naar uit dat het een lastige taak wordt om dit te evenaren, dus gaan we een rustige stap terug om het door engelenzang gevormde Mirror Forever te aanschouwen. Het niveau van de voorganger wordt wonderbaarlijk behaald met deze mix tussen folk, Efteling rock en commerciële jaren 80 Mike Oldfield songs. Vanaf Wild Time wordt weer aansluiting gezocht bij de eerste nummers. Een stuk minder avontuurlijker, maar wel stukken die moeiteloos blijven staan. Vergeet dat hele soundtrack idee, zoveel meerwaarde heeft dat namelijk niet, en er blijft een prima plaat staan, met halverwege twee geweldige uitblinkers.

Weyes Blood – Titanic Rising | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Premonition
Ik ken Nathalie Mering nog van het psychedelisch getinte debuutalbum The Outside Room. Itt deric raven hoorde ik daar niet veel gothic of postpunkinvloeden in terug. De daarop volgende albums heb ik gemist.
Dit album laat niet een heel grote stijlbreuk zien met het debuut. De muziek is wat verfijnder en rijker gearrangeerd, soms wat te verfijnd imo. Haar stem moet je liggen, ik vind een heel album teveel van het goede. Qua sfeer doet me dit veel denken aan Joni Mitchell in haar hoogtijdagen.

Thekillers87327
Ze had een ft op het nieuwe album van The Killers, dus ik dacht even checken. Jezus.. ze had eigenlijk wel wat meer mogen zingen op dat album want ik hoor hier dat ze veel meer in haar mars heeft! Als hier 1960-1970 bij stond ipv 2019 had ik het ook gelooft. Geweldig hoe ze muziek maakt die perfect op die tijd aansluit. Het pakt me nog niet volledig omdat ik het soms iets te oudbollig vind maar dat is eigenlijk al teveel kritiek van mijn kant. Ik vind het zeker een geslaagde plaat en wat een stem heeft ze!
Something to believe me is gewoon perfectie, de melodielijnen van Elton John, zo lijkt het wel met het dromerige uit de 60's

Thudd
Ik hoor er The Carpenters-achtige muziek en zang in.

Niets mis mee. Mooie plaat.

avatar van TornadoEF5
Heb er een erg Lana Del Rey-gevoel bij. Andromeda is net zoals Venice Bitch een pracht van een nummer. Net zoals bij NFR zijn de eerste drie nummers ook hier de beste. Enige verschil is quasi dat dit gewoon een beetje minder lang duurt, maar het heeft een zeer gelijkaardige vibe voor mij.