The Beat - Special Beat Service (1982)

Pop / Ska
Label: Go Feet

1. I Confess (4:32)
  2. Jeanette (2:48)
  3. Sorry (2:32)
  4. Sole Salvation (3:05)
  5. Spar Wid Me (4:31)
  6. Rotating Head (3:24)
  7. Save It for Later (3:34)
  8. She's Going (2:09)
  9. Pato and Roger a Go Talk (3:20)
  10. Sugar and Stress (2:56)
  11. End of the Party (3:29)
  12. Ackee 1-2-3 (3:12)
  13. What's Your Best Thing * (3:48)
  14. Save It for Later [Extended] * (4:56)
  15. What's Your Best Thing [Dub Style] * (3:50)
  16. Cool Entertainer (By Ranking Roger) * (3:33)
  17. Ranking Roger - A Go Talk [Tappy Luppy Dub] * (8:39)
  18. Ranking Roger - Cool Entertainer [Extended] * (5:50)
  19. March of the Swivel Heads * (3:34)
  20. Jeanette [Extended] * (4:09)
  21. March of the Swivel Heads [Extended] * (5:14)
  22. I Confess [Dave Allen Remix] * (5:46)
  23. It Makes Me Rock [Previously Unreleased] * (2:51)
  24. Doors of Your Heart [Live at Hammersmith Palais] * (4:04)
  25. I Confess [Live at Hammersmith Palais] * (3:20)
  26. Spar Wid Me [Live at Hammersmith Palais] * (3:22)
  27. Save It for Later [Live at Hammersmith Palais] * (3:28)
  28. Mirror in the Bathroom [Live at Hammersmith Palais] * (3:29)
  29. Can't Get Used to Losing You [1983 Remix] * (3:30)
  30. Ackee 1-2-3 ['Jellybean' Benitez Nike Mix] * (4:32)
  31. Can't Get Used to Losing You [Extended 1983 Remix] * (4:22)
  32. I Confess [United States of America Remix] * (5:44)
  33. Spar Wid Me [John Peel Session] * (3:42)
  34. She's Going [John Peel Session] * (2:01)
  35. Save It for Later [John Peel Session] * (3:03)
  36. Sole Salvation [John Peel Session] * (2:39)
  37. Pato and Roger a Go Talk [John Peel Session] * (3:54)
  38. End of the Party [John Peel Session] * (3:00)
  39. Night and Day (David Jenson Show) * (2:42)
avatar van blur8
Percecte popplaat van de meest melodeuze ska-band van de 80s.

MentalTheo58
Zéér ondergewaardeerde band!!

BobbieMarley
Onbegrijpelijk dat deze plaat nooit de aandacht gekregen heeft die het verdiend. Zou naar mening absoluut in de top 250 moeten staan! Deze plaat heeft 30 jaar na dato nog niets aan kracht ingeboet, integendeel zelfs!!!

avatar van frolunda
I confess,Save it for later en Sole salvation behoren tot de mooiste pop nummers uit de jaren tachtig.

avatar van Deranged
Save it for Later is ook erg interessant als de Pete Townshend cover. Inderdaad bijzonder sterk nummer met rake tekst en sprankelend gitaarwerk.

Mooie,ingetogen cover van Pete Townshend,kon ik nog niet....bedankt

avatar van Deranged
Ja, geef zelf de voorkeur aan die omdat Pete natuurlijk mijn grote held is maar ook omdat ik het uitstekende gitaar gedeelte akoestisch nog net wat beter uit de verf vind komen.

avatar van frolunda
Eindelijk na al die jaren heel het album beluisterd en ik moet zeggen;prachtig.De lijn van de uitstekende singles I confess en Save it for later wordt moeiteloos door getrokken en levert een zeer aangename combinatie van Ska,Reggae en Pop op.Had destijds wel wat meer aandacht verdiend.

avatar van blur8
Strakke actie Deranged & Frolunda om een 30 jaar jaar oud album deze aandacht te geven. Mijn 5***** tonen mijn adoradie van deze parel, die ik nog steeds om de paar maanden met volle overtuiging draai en waarmee ik altijd in dezelfde euforische stemming kom.

Briljante popplaat! Luister hem as we speak op de koptelefoon en dan vallen de vele details nog meer op

avatar van BoyOnHeavenHill
Na de ultieme hektische dansplaat I just can't stop it en het (in mijn oren) duistere en spannende Wha'ppen? was dit derde album indertijd enigszins een teleurstelling. De insteek was wat poppier, het drumwerk was op sommige nummers wat simpeler, de teksten waren door de bank genomen meer persoonlijk dan sociaal of politiek, en Spar wid me en Pato and Roger a go talk waren (en zijn) oervervelende tijdrekkers voor wie niet van dat soort vrijblijvende reggae houdt (zoals ik). Bovendien lijkt Saxa hier aanzienlijk minder aanwezig te zijn: volgens de credits doet nu ook ene Wesley Magoogan op diverse blaasinstrumenten mee, en op het groepsfotootje in mijn CD-boekje is Saxa zelfs geheel en al afwezig. De lol van zijn spel was nu juist dat hij vaak zijn eigen wedstrijd speelde en toch perfect binnen het geluid paste – hij leek met zijn losse invallen de sfeer van het nummer gewoon naar zijn eigen hand te zetten, terwijl de sax op Special beat service meer strakke melodietjes en riffjes speelt, en dat geeft een wezenlijk andere ambiance. Veertig jaar later vallen mij eerder de compacte en puntige composities, de sterke zang van Dave Wakeling en het melodieuze en gevarieerde songmateriaal op, zodat van mijn teleurstelling niet zoveel overblijft. Misschien waren mijn verwachtingen indertijd na die eerste twee sublieme albums gewoon te hoog gespannen; nú kan ik dit album in ieder geval veel meer waarderen dan toen, en zie ik het gewoon als een waardige afsluiter van een helaas veel te korte carrière.
        Overigens zijn de twee nummers die de vinylkanten openen natuurlijk de duidelijke blikvangers, maar voor mij persoonlijk is het prachtige End of the party (met die lyrische sax –misschien hier wèl van Saxa?– en die sublieme woordloze falset –van Dave Wakeling of van Ranking Roger?– ) met afstand het hoogtepunt van de plaat.