Palace - Life After (2019)

Rock / Pop
Label: Fiction

1. Life After (5:07)
  2. Berlin (3:11)
  3. Younger (3:25)
  4. Face in the Crowd (3:15)
  5. Caught My Breath (4:07)
  6. Martyr (4:08)
  7. All in My Stride (5:08)
  8. No Other (3:53)
  9. Running Wild (4:03)
  10. Bones (3:35)
  11. Heaven Up There (7:17)
avatar van Ducoz

avatar van Rudi S
Ducoz schreef:
Dit zal wel niet dé Palace van Bonnie Billy zijn... toch?

Nee, die koppeling is niet goed, deze komt uit de UK ( Londen).
Hier op de pagina staat het land wel goed.

avatar van Manuel
Ik had hem al meteen op de checklijst gezet, maar inderdaad. Dit hoort bij de Palace die in 2016 hun debuut uitbrachten, dat was prima maar niet heel bijzondere muziek.

Heb een correctie ingestuurd, maar misschien had iemand anders dat ook al gedaan?

avatar van VladTheImpaler
Hun debuut album So Long Forever was geweldig. Op de reeds drie vrijgegeven nummers is er niet direct heel veel nieuws onder de zon, maar het zijn stuk voor stuk wel weer geweldige nummers. Vooral het meeslepende Heaven Up There is een parel.

avatar van blur8
Geen grote veranderingen op komst, Maar.... Tijdens [we're-back] concert afgelopen November werden ook Berlin & All in My Stride gespeeld. Daarbij bleek al dat songs gewoon subtieler zijn, met grotere dynamiek tussen hard en zacht. Ouder materiaal was er ook op aangepast en werden gespeeld in vernieuwde arrangementen.
Die subtiele aanpak vertaalt zich ook in de instant impact die de songs hebben. Er zijn meer dan één luisterbeurt nodig om de onderhuidse kwaliteit te ontdekken. Martyr is daarvan meest typische voorbeeld van. Bijbehorende clip helpt de song beter te begrijpen.

O-ja we zijn gereduceerd tot Trio, Bassist Will, doet niet meer mee. Tijdens concerten speelt Henry zeer verdienstelijk mee.

avatar van blur8
Running Wild ook vooruitgeschoven.
Eerste rockende song van wat aanvankelijk een zeer ingetogen album leek te worden. .

Running Wild - Palace (Spotify)

avatar van coldwarkids
Niets nieuws onder de zon maar o wat zijn die singles wonderschoon: Martyr en Running Wild.

coldwarkids schreef:

Vergeet Heaven Up There niet, die is nog dubbel zo mooi.

Weer een nieuwe single; Face In The Crowd - YouTube

avatar van Lambchop
Soort fleetfoxes hè

avatar van VladTheImpaler
Die vergelijking is nog nooit in me opgekomen eerlijk gezegd.

avatar van blur8
Alle voortekens zijn goed. Nog een paar uur. Dan kunnen we #2 in volle glorie horen.
Benieuwd naar het totaal.

avatar van musicfriek
De singles zijn idd prachtig, hier kijk ik ook naar uit.

avatar van blur8
Alle voortekens waren al goed. inclusief hoes, met schilderij van Leo's broer. De organische Palace-sound fraai verbeeld. Schrijf dit tijdens eerste beluistering. altijd spannend. dus daar gaan we. Album #2 van een band die me zeer dierbaar is. En openingstrio is al direct veel energieker dan verwacht op basis van de rustige singels. En Younger wordt life een klasieker, dat hoor je direct. Dan komen de vooruitgeschoven songs voorbij en wat opvalt dat het feitelijk albumstracks zijn, die ondanks de bekendheid direct in dienst staan van het totaal. Las ergens dat het ontwerp loutering is, na lifestrubels. Dat zal allemaal wel, mij gaat het om de muzikale impact.
All in My Stride werd al gespeeld tijdens de teasertour in november en is van een ongenadige schoonheid. en maakt ook goed duidelijk dat album 2 geen consolidatie maar juist voortuitgang en vooral verdieping is.
No Other valt binnen het album ook direct al zo veel betere dan als individuele spotify-entry. Album #1 was een verzameling goede songs. Nr.2 is een artistiek geheel.
Als Bones dan ook nog ook nog wordt opgewaardeerd met een vioolsolo (wow; de juiste snaar), moet
Heaven Up There nog beginnen. Ga nu al erg hopen dat Life_After komende tour integraal gespeeld gaat worden, want het is een meesterproef.

avatar van Elbow
Klinkt absoluut niet slecht na een eerste beluistering. De muziek doet mij een beetje denken aan 'The Boxer Rebellion' en de zanger klinkt dan als een rustige Yannis Philippakis van Foals.
Score volgt....

avatar van Masimo
Ducoz schreef:
#oldhamOG

avatar van Outlaw104
Hoor toch wel duidelijk verschil met het vorige album en de EP's. Dit album lijkt evenwichtiger en het folk aspect is wat meer naar de achtergrond gedrongen. De Fleet Foxes associatie van user Lambchop snap ik wel bij het luisteren naar de eerste 2 EP's. Onwillekeurig schiet ook My Morning Jacket door mijn hoofd.
Maar op deze nieuwe worp wordt duidelijk geprobeerd een wat groter publiek te bereiken. Mij hebben ze in ieder geval, meteen maar tickets besteld voor eind oktober in Paradiso Noord. Martyr, No Other en vooral afsluiter Heaven Up There doen het voorlopig het beste bij mij.

Hele fijne plaat. Prachtige nummers die na meerdere keren luisteren steeds mooier worden.
Voor de liefhebbers, de LP is op ltd green vinyl verkrijgbaar. Met dit prachtige artwork moet je deze plaat namelijk echt in je handen hebben!

Voor foto's van de LP, kijk op @vinylizedcollection • Instagram photos and videos

avatar van R-Know
Lekker. Voor mij de kennismaking met Palace.
Waarschijnlijk wel iets wat ik ‘opeens’ wel gehoord heb.
Ik wacht het af.

Lambchop schreef:
Soort fleetfoxes hè

Op Spotify hebben ze een playlist gezet 'Life After Inspiration'' en daar staat Fleet Foxes wel tussen.
Link klopt dus toch. Naast Tom Misch, VanMorrison, Radiohead.
Maar ook IDLES & Big Thief & FOALS om maar een paar opvallende namen eruit te pikken.... Interessant dus.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Een waardige opvolger van het toch al niet misselijke debuut. Het album begint nog matig, maar vanaf Face in the Crowd zijn we los. Een hoop prachtige singles volgen, maar non-single All in My Stride is tot nu toe favoriet. Wat een prachtig, subtiel gitaarspel! Langzaam wordt het nummer opgebouwd en tot een mooie climax gebracht. Echt een topplaat hoor. Voorlopig 4*, maar er zit wellicht meer in het vat.

avatar van Castle
Het heeft tot mijn spijt even geduurd eer ik tijd en rust nam om deze te draaien.
Had ik de rust en tijd eerder gehad, erg fijn album.

avatar van blur8
Toch weer opwaardering van dit ondergewaardeerde album, natuurlijk door de live uitvoeringen, waar alles nog intenser samen komt. Tot mijn verrassing stond mijn stiekeme fav. Bones prominent op de setlist.
En in London zelfs met een stringtrio op het podium. Maakt het wellicht minder rock, maar toont wel de intensie van het album: Zo fraai mogelijke muziek maken. Niet voor groot publiek dus; houden zo.

Kende de band al langer van naam, maar nog niet aan toe gekomen. Nu toch maar eens gaan luisteren. Wat een positieve verrassing zeg!
Een heel fijn album, hij staat gelijk op mijn Sinterklaaslijstje.
Helaas net gemist in Nederland maar de volgende keer ga ik ze zeker bezoeken.

avatar van bas2204
Mooi album, heerlijke complete sfeer doorgetrokken door het hele album