Big Thief - U.F.O.F. (2019)

Folk / Rock

6. Orange (3:30)
  7. Century (3:07)
  8. Strange (3:41)
  9. Betsy (3:28)
  10. Terminal Paradise (3:25)
  11. Jenni (4:11)
  12. Magic Dealer (3:01)
avatar van E-Clect-Eddy
Adrianne Lenker houdt de vaart erin, in oktober kwam nog een prachtig solo album uit Abysskiss (2018) en nu al weer de eerste single van het volgende album met haar band.

In het titelnummer UFOF hoor ik wel Folk elementen doorsijpelen die al op Adrianne's solo album te horen waren.

avatar van SilverGun
Wat zijn UFOF en Cattail twee glorieuze singles zeg. Dit kan nog wel eens iets heel bijzonders gaan worden.

Nog meer Folk invloeden op Cattails

Big Thief - Cattails (Official Audio) - YouTube

avatar van Grizzly Bear
En nu ook "Century" te beluisteren: nog maar een paar dagen...

avatar van E-Clect-Eddy
Ook de derde single lijkt te bevestigingen dat het geluid van het nieuwe album het midden houdt tussen hun vorige album en het solo album van frontvrouw Adrianne Lenker Abysskiss (2018)

De 3 singles bevallen prima.

Big Thief - Century (Official Audio) - YouTube

Heel veel is prachtig.

Alleen een kraker zoals Mythological Beauty van hun vorige album hoor ik hier niet. Terminal Paradise met die huilend-zingend passage is wel zo'n moment dat er boven uit steekt.

Bepaalde nummers zoals Jenni doen denken aan het werk van Sol Seppy op The Bells of 1 2 (2006)

Net als bij het solo album van Adrianne Lenker twijfel of ik meteen voor 4* ga na de eerste beluistering.

avatar van Venceremos
Het schitterende titelnummer doet mij erg denken aan Midlake, ergens tussen Occupanther en Courage in.

avatar van mattman
Heel sterke plaat dit. De stem Lenker is er echt één uit de duizend, en deze plaat in zijn geheel ook. Blijft over de hele lijn boeien.

avatar van tumkie
groeiplaat?
komt ff niet binnen bij mij in tegenstelling tot Capcity

avatar van wexxel99
Beste plaat die ik dit jaar mocht beluisteren. Het is een groeier, daar bestaat geen twijfel over. Een mix van Mazzy Star, Codeïne, Midlake met een zeer charismatische frontvrouw.
Zeer indrukwekkend van begin tot eind.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Big Thief - U.F.O.F. - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Big Thief - U.F.O.F.
Big Thief kiest op haar derde album voor een meer ingetogen, loom en folky geluid dat uiteindelijk nog meer indruk maakt dan het geluid op de terecht geprezen voorgangers

Na twee geweldige albums koos Big Thief frontvrouw Adrianne Lenker vorig jaar op haar soloalbum voor een meer ingetogen geluid. Het is een geluid dat zijn weg heeft gevonden naar het nieuwe album van Big Thief. U.F.O.F. klinkt loom, dromerig en folky en verrast met een subtiele instrumentatie en buitengewoon trefzekere fluisterzang van Adrianne Lenker, die op ieder album beter gaat zingen. Ook de songs op het nieuwe album zijn prachtig en zitten vol verrassende lagen en wendingen. Het levert een album op dat wordt overladen met superlatieven en daar valt niets op af te dingen.

Masterpiece, het debuut van de Amerikaanse band Big Thief, lag alweer bijna drie jaar geleden lang op de stapel, maar toen ik het album eenmaal had beluisterd was ik ook direct verkocht.

Big Thief imponeerde op haar debuut met een aantal stevige rocksongs en een aantal wat meer folky tracks. Masterpiece klonk rauw en eigenzinnig, maar maakte uiteindelijk de meeste indruk met de bijzondere zang van de frontvrouw van de band, Adrianne Lenker, die van Masterpiece een onbetwiste jaarlijstjesplaat maakte.

De band uit Brooklyn, New York, keerde een jaar na het zo goede debuut terug met Capacity, dat het geluid van het debuut nog wat verder doorontwikkelde en voorzag van invloeden uit de lo-fi, shoegaze, dreampop, noiserock en psychedelica. "Ruwe diamanten die je zelf mag slijpen", noemde ik de songs op de eerste twee albums van Big Thief en deze omschrijving ging ook zeker op voor de songs op het soloalbum van Adrianne Lenker, dat vorig jaar verscheen.

Op dit soloalbum, abysskiss, borduurde Adrianne Lenker voort op het geluid van Big Thief, al waren de gruizige gitaren verruild voor een meer ingetogen instrumentarium en hadden invloeden uit de folk aan terrein gewonnen.

Het meer ingetogen geluid van het soloalbum van Adrianne Lenker heeft zijn weg gevonden naar het nieuwe album van Big Thief. U.F.O.F. opent met een dromerige en folky track, waarin de bijzondere zang van de frontvrouw van de band wederom de hoofdrol opeist, tot gruizige gitaren aan het eind van de song de macht grijpen en Big Thief weer meer klinkt dan op haar eerste twee albums.

Adrianne Lenker tekent op het derde album van Big Thief voor haar meest dromerige en verleidelijke vocalen tot dusver en wat mij betreft zijn het ook haar beste vocalen tot dusver. Niet alleen de fluisterzachte zang op U.F.O.F. trekt nadrukkelijk de aandacht, want ook de instrumentatie is nog wat mooier en avontuurlijker dan we al van de band uit Brooklyn gewend waren en komt in vele lagen uit de speakers.

De vorige albums van Big Thief deden mij vooral denken aan de muziek van onder andere Sharon Van Etten, Angel Olsen en Lady Lamb. Het zijn namen die nog steeds relevant zijn als vergelijkingsmateriaal, maar ook de namen van P.J. Harvey en op een of andere manier ook Kate Bush komen bij mij met enige regelmaat op.

U.F.O.F. bevat veel meer invloeden uit de folk dan de eerste twee albums van Big Thief, maar de Amerikaanse band sleept er ook dit keer allerlei invloeden bij, waardoor het hokje folk uiteindelijk net zo irrelevant is als het hokje indie-rock of het hokje dreampop. “folk-tinged indie bordered by demons” noemt de Britse kwaliteitskrant The Guardian het en beter kan ik het niet bedenken.

Het debuut van Big Thief was voor mij een jaarlijstjesplaat, maar vergeleken met dit debuut laat de Amerikaanse band op U.F.O.F. heel veel groei horen. De zang van Adrianne Lenker klonk op de eerste albums nog wat onvast, maar op het nieuwe album van haar band overtuigt ze met iedere noot die ze zingt. Hetzelfde geldt voor de muziek op het album, die veel subtieler en avontuurlijker is dan in de eerste jaren van de band.

U.F.O.F. wordt in de eerste dagen na de release wereldwijd de hemel in geprezen en ik kan daar alleen maar aan meedoen. Big Thief heeft een prachtig derde album afgeleverd en het is een album waar de groei voorlopig nog lang niet uit is. Erwin Zijleman

avatar van mattman
Dit wordt er zeker één voor de eindejaarslijstjes. Weet niet of ik dit jaar al zo'n mooie plaat gehoord heb.

Beetje 'laag' gemiddelde hier trouwens.

avatar van nelnontwisa
Prachtig inderdaad. De nummer die ook al op Adrienne Lenker's soloplaat stonden en waarvan ik dacht dat ze niet mooier konden worden uitgevoerd, zijn ook hier bijzonder mooi uitgewerkt. Met elke draaibeurt beter in ieder geval.

avatar van SilverGun
9.2 van Pitchfork, de best scorende plaat van het jaar tot zover. Terecht ook.

avatar van ohmusica
Hoe oorstrelend wil je het hebben? Beter nog een surreële ervaring (Pitchfork). Het af en toe hypnotiserende samenspel is adembenemend. Het is met name de subtiliteit, de gevoelige breekbare zang die opgaat in het spel van de instrumenten en andersom. Ook zo te horen geen producer die er nog een draai aan heeft moeten geven (hoop ik). Knap hoor als je tot dit in staat bent. A masterpiece?

avatar van philtuper
Opener Contact is al fascinerend, als die schreeuw op driekwart van het nummer ineens onheil brengt en dan dat schitterende gitaarwerk er achteraan. Cattails is een prachtig bijna Fairport Convention achtig folky nummer. En ja, die Adrienne grijpt je echt bij de kladden met haar door merg en been snijdende zang. Wederom een prachtig, subtiel album dat beklijft. Even kijken nog of er een instant klassieker als Mary op staat. Dat is er namelijk een voor de eeuwigheid wat mij betreft.

avatar van Snoeperd
E-Clect-Eddy schreef:

philtuper schreef:

Wat mij betreft hoor ik die wel, ik vind het titelnummer U.F.O.F. echt van ongekende schoonheid, mooier zelfs dan de hierboven genoemde nummers.
Capacity was al een van mijn favoriete albums van 2017. Het moet raar lopen wil er niet hetzelfde gebeuren met dit album, wat een dijk van een plaat. Een meesterwerkje en ik kan niet wachten ze op 28 mei live te zien in de Botanique.

Snoeperd schreef:

Mooier als Mary kan welhaast niet - die is hors-categorie - maar ik laat me graag overtuigen. Als album is het in ieder geval 24-karaats.

avatar van E-Clect-Eddy
Snoeperd 8x beluisterd en nog geen nummer gevonden die evenveel indruk maakt als Mythological Beauty .

Maar het album is wel van consequent hoge kwaliteit en zeker eentje die op veel jaarlijstjes zal verschijnen.... misschien zelfs de mijne.

Dat zou wat zijn!

Erg sterke plaat toch, verliest me voorlopig nog even rond nummers 7-9 die ik wat lager inschat dan de rest maar daarnaast alleen maar een consistent hoog niveau. Toch een groot verschil met hun vorige 2 platen waar ik het omgekeerde gevoel had: 3tal sterke songs en voor de rest filler.
Zou ze wel nog graag wat meer de richting horen opgaan van Contact & Jenni waar de volledige band optimaal ingezet wordt, doet me zeker wat het openingsnummer betreft wat denken aan 90s slowcore a la Red House Painters wat altijd een goede zaak is.

avatar van juvefc_robin
Ik weet nog dat Masterpiece uitkwam een paar jaar geleden. Een wonderschoon debuut. De unieke stem van Lenker waar het karakter vanaf spat, begeleid door geweldige muzikanten die de speelsheid van variëren nog in zich hebben. De ene keer sober, maar soms juist ook met snerende gitaren.

Ik heb ze toen nog zien spelen in de Kleine Zaal in de Paradiso. Een geweldig concert, waar ze achteraf heel netjes hun spulletjes gingen opruimen om vervolgens nog even een praatje te maken met de slechts tientallen aanwezigen. De nostalgie...

De volgende plaat Capacity vond ik ook geweldig, al was het voor mij een kleine stap terug. Het greep me minder. Nu dan U.F.O.F. Een plaat die voor mij ietwat langzaam op gang kwam, maar zich opeens openvouwde. Het bouwt voort op de solo plaat van Lenker, die ook veel ingetogener was dan de Big Thief platen. Ik mis misschien toch nog een beetje de ietwat rauwere sound van het debuut, maar het spreekt me ook wel weer aan dat ze het geluid durven veranderen. Het klinkt intiemer.

En mocht ik terug verlangen naar de iets rauwere sound, dan pak ik gewoon weer de solo plaat van Buck Meek erbij die vorig jaar was verschenen. Buck Meek is één van de gitaristen van Big Thief en hij is geregeld als backing vocal te horen. Voor wie deze plaat heeft gemist, ga deze absoluut beluisteren!

Voor nu, driemaal is scheepsrecht voor Big Thief! Wat een geweldige band is dit toch. Hands down!

avatar van supersonischeboem
Wat is Century toch absurd goed. En Terminal Paradise, en Open Desert. En en en en.

avatar van Vinck
Ik hoor de kwaliteit absoluut, maar het kwartje wil vooralsnog niet vallen...hopelijk komt het snel!

avatar van overmars89
Vinck schreef:

Ik heb precies hetzelfde. Ik hoor de schoonheid, maar voel het nog niet.

"Contact" & "Orange" zijn wel echt pareltjes!

supersonischeboem schreef:

Was coming from

avatar van overmars89
Hij groeit met de luisterbeurt!!!!!1111

avatar van nico1616
Ik ben ook helemaal verkocht. Hedendaagse folk met tegendraadse melodieën die zich bij herhaald luisteren in je hoofd nestelen. Leuk dat dit een kleine hype wordt op MuMe

avatar van Abram Olsen
Betsy!!!