Big Thief - U.F.O.F. (2019)

Folk / Rock

6. Orange (3:30)
  7. Century (3:07)
  8. Strange (3:41)
  9. Betsy (3:28)
  10. Terminal Paradise (3:25)
  11. Jenni (4:11)
  12. Magic Dealer (3:01)
avatar van Mausie
Idd echt een groeiplaat zoals ik hierboven al lees. Bepaald geen toegankelijke folk, het duurt even voor de nummers zich in je hoofd nestelen. Maar inmiddels begin ik steeds enthousiaster te worden. Century is favoriet hier met dat dromerige, sfeervolle gitaarspel. Ook vocaal vind ik die track erbovenuit steken. Alleen de laatste 3 nummers van de plaat vind ik echt matig, jammer.

Zojuist mijn stemming aangepast maar 5 sterren. Beter dan dit gaat het niet worden. “Open dessert” wat een nummer!!

avatar van VladTheImpaler
Deze live versie van Orange is misschien nog wel mooier dan de studio versie; Big Thief - "Orange" (Live at Pitchfork Festival 2018) - YouTube

avatar van philtuper
E-Clect-Eddy schreef:
Heel veel is prachtig.

Alleen een kraker zoals Mythological Beauty van hun vorige album hoor ik hier niet.

Zet Cattails maar eens op repeat dan. Fantastisch nummer!

liebhebber schreef:
Zojuist mijn stemming aangepast naar 5 sterren. Beter dan dit gaat het niet worden. “Open dessert” wat een nummer!!

Maar 5 sterren = naar 5 sterren, al blijft dat inderdaad weinig voor dit album

liebhebber schreef:
“Open dessert” wat een nummer!!

Ja, en "open dessert" is bijvoorbeeld een pak vla dat aangebroken is.

Hier gaat het toch echt om een "desert", een woestijn of wildernis!

avatar van Choconas
Wat is dit trouwens een waanzinnig mooi album, ik zit er elke keer ademloos naar te luisteren!

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (inschrijven kan hier):

Vorig jaar wist Adrianne Lenker mij te raken met een intiem en donker album met hypnotiserend, akoestisch gitaarspel voor liefhebbers van Nick Drake en Elliot Smith. In haar band Big Thief krijgt ze ondersteuning van Buck Meek (gitaar), Max Oleartchik (bass) en James Krivchenia (drum). Dat levert aanvankelijk niet eens een heel ander geluid op in openingstrack Contact. Ook hier staat de wat ijle fluisterzang van Lenker centraal. Maar dan, een minuut voor het einde, klinkt als een donderslag bij heldere hemel een harde schreeuw. Opeens klinken gitaren een stuk dreigender. Wat een binnenkomer.

Wie als luisteraar verwacht tijdens de overige elf nummers met ultrakorte titels als Strange, Orange en Jenni nog eens zo opgeschrikt te worden, komt bedrogen uit. Draai de rest van deze plaat met een gerust hart voor het slapengaan en laat je langzaam bedwelmen door het rustgevende, sprankelende gitaarspel en de wat breekbare, maar altijd intrigerende dromerige zang van Lenker. Vooral single UFOF, Cattails, Open Desert, Terminal Paradise en Betsy (met lage zangstem) zijn betoverend mooi.

Choconas schreef:

Ja, en "open dessert" is bijvoorbeeld een pak vla dat aangebroken is.

Hier gaat het toch echt om een "desert", een woestijn of wildernis!

Hahaha

Orange

avatar van Hans Kl
Mooi album met als uitschieter Cattails. Deze ga ik nog vaak draaien dit jaar.

De vorige twee albums gemist dus ik haak nu aan. Opvallend album met een heerlijk sfeertje. Dromerig maar dan wel met een bijzonder donker randje.

Doet me denken aan een zomerse stranddag. Je bent net thuis en dat blijkt op tijd te zijn geweest, want de donkere wolken pakken zich samen en het gedonder in de verte is al hoorbaar inclusief een lichtflits in de verte. Je weet dat de bui er aan zit te komen, maar het is nog net niet zo ver.

U.F.O.F. zou voor dat moment de perfecte soundtrack zijn....

avatar van Johnny Marr
Erg goede plaat dit. Ik ga ze zeker gaan checken op Pukkelpop.

Johnny Marr schreef:
Erg goede plaat dit. Ik ga ze zeker gaan checken op Pukkelpop.

Bij mij begint hij uit te groeien tot misschien wel het album van het jaar! Ik duim dat ze ook Lowlands aandoen dat weekend.

avatar van Kimmyboy
Ben ik hier de enige die momenteel nog geen enkele voeling heeft met de plaat? Na vier luisterbeurten blijft mijn conclusie hetzelfde: erg eentonig, en bijgevolg dus ook doodsaai.
Iemand die goede liveversies kent van deze plaat: laat ze gerust weten. Kan voor mij soms een enorm verschil maken.

avatar van Rode Zomerzon
Dit is voor mij voorlopig toch wel het album van het jaar. Volgens mij heb ik sinds de release het album iedere dag minstens 1x beluisterd. Echt zo een album waarop uiteindelijk nagenoeg ieder nummer mijn favorietje eens zal geweest zijn.

E-Clect-Eddy schreef:
Dat was ook altijd mijn favoriet tot zeer recent...

Sowieso heeft het wel een prettig 90s indiegeluid dat me wel goed ligt.

herman schreef:
Op basis van de UFOF en Cattails was ik niet zo geneigd dit album te gaan luisteren, maar de nieuwe single Not is echt fantastisch. Dus toch maar een kans geven...

Het een kans geven is altijd goed, maar Not vind ik wel heel anders dan de sound van dit album. Hierop staan vooral rustige folksongs zoals UFOF and Cattails.

Ik hoor het nu ook. Had er zeker niet tussen gepast. Ik zie dat er alweer een nieuw album gepland staat voor later dit jaar, met Not. Die zal dan wel wat steviger zijn dan dit album.

Moet zeggen dat deze plaat me vooralsnog wel erg goed bevalt. Dromerig, maar met toch wel wat tegendraadse gitaarlijntjes hier en daar. Fijne stem heeft Lenker ook, een tikje breekbaar, zeker als ie overslaat, maar ergens ook wel wat venijnig.

avatar van Grizzly Bear
wat een pareltjes staan hierop. Eerlijk gezegd luister ik het album niet zo heel vaak achter elkaar, dan wordt het wat teveel op een of andere manier. Kijk wel uit naar Two Hands!

Op BKS waren ze dit jaar 1 van de hoogtepunten, wat een onderlinge chemie.

avatar van jordidj1
Jordi's genre-overstijgingen, deel 4:

Nieuwe releases, ik begin er niet zo gauw aan. Vooral als het gaat om artiesten die ik nog ken, is de drempel al gauw hoog. Toen ik mij eenmaal in dit pareltje had gestort, kwam er een besef. Ik moet dit soort dingen niet meer gaan negeren. Er wordt hedendaags nog teveel moois op deze wereld afgevuurd.

U.F.O.F. staat vol met waanzinnig mooie folkliedjes. De nummers nestelen zich door de ontoegankelijkheid langzaam maar zeker in je hoofd, om die niet meer te verlaten. Ik krijg associaties met Julia Stone als ik naar de stem van Lenker luister, want beiden hebben een engelenstem. Door de subtiele instrumentatie valt het stemgeluid van Lenker perfect op zijn plek.

Ik kon ook geen betere dag bedenken om deze plaat op te zetten. Deze dromerige folk is de perfecte soundtrack voor een lome, warme zondag. Als het straks nog gaat regenen zou het nóg perfecter maken. Thanks JM, ik ga ze zeker checken op Pukkelpop.

En of ik ze gecheckt heb op Pukkelpop! Viel vies tegen, wat een snoozefest. Gelukkig is het album wel nog steeds goed.