Prince - His Majesty's Pop Life (2019)

Alternatieve titel: The Purple Mix Club

Funk / Pop
Label: Rhino

1. Pop Life [Extended Version] (9:07)
  2. America [Album Version] (3:42)
  3. Raspberry Beret [New Mix] (6:33)
  4. Paisley Park [Remix] (6:58)
  5. Let's Go Crazy [Special Dance Mix] (7:35)
  6. Little Red Corvette [Dance Mix] (8:00)
  7. 1999 [Album Version] (6:17)
  8. I Would Die 4 U [Extended Version] (10:00)
  9. Erotic City ("Make Love Not War Erotic City Come Alive") [Long Version] (7:24)
  10. When Doves Cry [Album Version] (5:52)
Nee, ik heb de 12" met een extended version van Little Red Corvette. Deze Dance Mix is veel beter.

west schreef:

Volgens mij zijn deze 2 exact hetzelfde..

lennon schreef:

Volgens mij zijn deze 2 exact hetzelfde..

Nou nee niet echt. Ben nu niet thuis. Zal m er later eens bij pakken.

Ondanks bedenkingen en het niet op de dag zelf gekocht te hebben is er nu eentje onderweg, voor een prima prijs.

Ik wist het wel

Ik wist het wel

Ach een frisse 2019 update van oude 12 inches uit de tijd dat ik nog een tiener was, en deze versie van Pop Life had ik nog niet op vinyl (wel de fresh dance mix, die als titel op de hoes gewoon niet klopt uiteraard)

De tracklist maar gelijk aangepast, ook al staat het verkeerd op de hoes: staat het hier in elk geval goed.

Is het iemand al opgevallen dat ze het lettertype van Purple Rain gebruiken voor de artiestennaam?

aERodynamIC schreef:

Maar dat was op het origineel uit '85 al het geval.
Wat nu wel anders is, is dat je het symbool ziet op de achterkant van de hoes. Die was er in 85 nog niet in die vrom

avatar van Kos
Kos
Ik vind het eigenlijk gewoon 1 van de fijnste Prince albums.

lennon schreef:
Maar dat was op het origineel uit '85 al het geval.

Weet ik, maar het blijft wat apart.

aERodynamIC schreef:

Weet ik, maar het blijft wat apart.

Maar er staan ook tracks van Purple rain op...dus zo raar is dat ook niet. Als dit niet geval was geweest had ik t net zo apart gevonden als jij

Erg mooie verzamelaar van een Japanse promo heruitgave van het in 1985 uitgebrachte verzamelalbum
Deze was Niet op de Europese markt verkrijgbaar naar mijn inziens, hoes heeft natuurlijk iets weg van "
Around the world in a day" die toen ook zijn release zag in dat jaar, met inderdaad de hoestekst van het lettertype van de gelijknamige film, omgedoopt tot "Purple Rain. En wat hier aan numeriek behoud de meeste nummers telt van ATWIAD en natuurlijk PR en 1999 mogen dit dan tot wellicht de beste albums van de vroegere Prince zijn. Deze verzamelaar blijft met zijn 12inch 's , albummixen, outakes tot het beste van His Royal majesty te zijn. Werkelijk een mooiere verzamelaar als RSD RELEASE zou er zeker van Prince Verolopig niet komen.

Mar69 schreef:
hoes heeft natuurlijk iets weg van "Around the world in a day"

Iets weg van? Zeg maar gerust gewoon een stukje van die hoes (tevens gebruikt voor de single/12" Pop Life)

Wilde het netjes houden...haha

avatar van lennon
Binnenkort wordt ie op cd uitgebracht...in mei... vooralsnog alleen in Japan

Waarom???? Vraag ik me af..

Voegt niet zoveel toe....

avatar van jraw
Toch maar die gelimiteerde 12" 2CD besteld...

avatar van gaucho
Het is overigens geen dubbel-CD, maar een enkele. Geeft niets, want met een totale speelduur van net onder de tachtig minuten past die daar prima op.

Ik ga die Japanse CD dus uiteindelijk niet bestellen. Ik heb er een tijdje over getwijfeld, want de CD-versie leek me een goed alternatief voor de te dure vinylversie. Van die dubbel-LP waren naar naar mijn idee ook de tracks (en dus de groeven) wat ongelukkig over de twee vinylplakken verdeeld Op zich niet onlogisch, want het gaat om een 12 inch en een LP, maar zo zit je dus met speelduren die per plaatkant variëren van ruim tien tot bijna 25 minuten.

Ik heb dus even gewacht met die CD, maar afgezien van het feit dat die ook rond de dertig euro moet gaan kosten, blijkt uit de recensies dat - hoe is het mogelijk! - in een flink aantal gevallen de vinylversie als bron is gebruikt. En dan bedoel ik niet de mastering, maar dus gewoon het vinyl, met kennelijk hoorbare tikken, ruis en andere artifacten - gewoon op de CD gekwakt. Bovendien is het ding weer eens veel te luid gemasterd, zo lees ik overal. De kritieken zijn niet mals. Een recensent schrijft zelfs dat het MP3-kwaliteit is, maar dat kan ik me van zo'n dure Japanse uitgave bijna niet voorstellen...

Verdorie, kunnen platenmaatschappijen dan niets meer goed doen? Je zou verwachten (of in elk geval hopen) dat CD's, nu het meer en meer niche-producten aan het worden zijn, er qua geluidskwaliteit op vooruit gaan, maar het tegendeel blijkt waar. Het punt waarop ik daadwerkelijk stop met de aanschaf van nieuwe CD's, komt nu wel heel nadrukkelijk in zicht...

Hopelijk pakken ze de zaken beter aan met de deluxe editie van Around the world in a day. Die heeft dan hopelijk ook de 20-minuten versie van America.

avatar van lennon
Je zou ook de vinyl RSD versie kunnen aanschaffen die valt mee qua prijs

avatar van gaucho
Vind ik niet. Die heb ik ook overal gezien tussen de 30 en 40 euro. Vind ik helaas te duur voor het gebodene. Ik houd het wel bij mijn oude maxi-singles van Prince en mijn zelfgebrande 5CD box.

gaucho schreef:

Ah..ja dat zijn wel de prijzen voor de rsd uitgave. Ik dacht dat je doelde op de originele Japanse uitgave.

avatar van gaucho
Nou, de originele Japanse uitgave (die vinylversie uit 1985 dus) is al helemaal onbetaalbaar. In die zin valt 30 a 40 euro voor de heruitgave mee, ja. Ik had mijn hoop gevestigd op de CD-uitgave, omdat ik al verscheidene afzonderlijke maxi-(vinyl)singles van Prince heb en deze verzameling op CD enkele tracks bevat die niet eerder op CD waren verschenen, of die ik in elk geval niet digitaal in mijn bezit heb.

Maar wat ik lees over die - eveneens te dure, want niet onder de 30 euro verkrijgbare - enkele CD-uitgave bevestigt mijn vermoeden dat de CD aan het einde van zijn levenscyclus zit. Dat is op zich geen nieuws natuurlijk, maar uit alles blijkt dat het een bijproduct is geworden waar niet veel aandacht meer aan besteed wordt in kwalitatieve zin. Jammer, want ik had het tegendeel gehoopt: als CD's alleen nog maar als niche-product voor die-hards geproduceerd zullen worden, zou het niet onlogisch zijn dat er extra aandacht besteed wordt aan de kwaliteit van de opnamen en de mastering. Maar het blijft natuurlijk wel de muziekbusiness: als er geen geld meer aan verdiend kan worden, wordt het afgeraffeld.