Stray Cats - 40 (2019)

Label: Surfdog

1. Cat Fight (Over a Dog Like Me) (2:14)
  2. Rock It Off (2:59)
  3. I've Got Love If You Want It (3:04)
  4. Cry Danger (3:09)
  5. I Attract Trouble (3:42)
  6. Three Time's a Charm (2:07)
  7. That's Messed Up (3:56)
  8. When Nothing's Going Right (3:01)
  9. Desperado (2:55)
  10. Mean Pickin' Mama (2:39)
  11. I'll Be Looking Out for You (2:35)
  12. Devil Train (3:16)
Hee, een nieuwe Stray Cats, ik ben benieuwd. Hier zullen ze waarschijnlijk ook wel nummers van spelen 1 Juli in de AFAS. Ik kan niet wachten, zowel op het concert als op het album. 1 ding is zeker, ik ben bij het concert want ik heb al kaartjes...Yesss.

avatar van E-Clect-Eddy
Een album om hun 40 jarig jubileum te vieren... vooral populair in de periode 1979-1984. Was nooit een echte fan afgezien van een paar singles uit die beginperiode.

Cat Fight (Over a Dog Like Me) was de eerste single, meest aansprekend vanwege dat woordgrapje. Rock It Off was de tweede single... in de video kan je nu wel duidelijk zien dat Brian wel meer dan 40 verjaardagen heeft gehad, terwijl Slim Jim Phantom er minder gehavend uitziet. Had het andersom verwacht.

Sommige gitaarstukjes in Cry Danger lijken me geleend van een Killing Joke nummer.

That's Messed Up is ook wel heel aardig. When Nothing's Going Right is het enige nummer waar Brian Setzer niet aan heeft meegeschreven, past prima tussen de rest.

Desperado lijkt me geen Brian Setzer nummer ondanks de credits maar een interpretatie of cover van een bekende instrumentale hit (Apache van de Shadows?)

Niks nieuws, prima nummers die waarschijnlijk live meer indruk maken... of als het volume flink omhoog gaat... of meer drank in de mens zit. Rockabilly waar het tempo iets lager ligt dan op de hits.

avatar van Shaky
Het album doet me erg weinig moet ik zeggen. Ik mag mezelf best wel fan noemen en in juli zal ik ook weer gewoon vooraan staan in de AFAS Live, maar dit album dobbert mij wat teveel voort. Ik kon niet echt een hoogtepunt ontdekken en dat vind ik jammer. Slecht is het absoluut niet en het klinkt ook allemaal wel lekker, maar er steekt ook niets bovenuit. Een album dat ik niet snel nog eens zal draaien.

avatar van fabrice
There’s something wrong with your radio Shaky! ?

avatar van Shaky
You Don't Believe Me ? Ik vond het zelf ook een Cryin' Shame, maar dit is gewoon geen album waardoor je tegen je vrienden zegt we're Gonna Ball en voor mij geldt nu eenmaal I'm a Rocker.

Geloof me nu maar op mijn Baby Blue Eyes dat je het beter bij hun eerdere werk kunt houden. Van de andere kant; er zullen zat fans zijn die dit album prima vinden en tegen hen wil ik dan ook zeggen: I Won't Stand in Your Way.

Nu is het wel mooi geweest want ik ben Too Hip, Gotta Go.

Zoiets toch, fabrice?

avatar van Marco van Lochem
Ze denderden eind 1980 de Top 40 binnen met aanstekelijke rockabilly en ze zagen er opvallend uit. Drie vetkuiven, tatoeages en ruige kleding. De Stray Cats maakten dus niet alleen muzikaal indruk. “RUNAWAY BOYS”, “ROCK THIS TOWN” en “STRAY CAT STRUT” waren de hits in 1981 en in 1983 deden ze het nog 1 keer, het scoren van een Nederlandse Top 40 hit, “(SHE’S) SEXY AND 17” bereikte de top 10. Het in 1979 opgerichte trio bestaat al 40 jaar en de belangrijkste leden zijn zanger/gitarist Brian Setzer, bassist Lee Rocker en drummer Slim Jim Phantom. In 1981 brachten ze hun debuut- en titelloze album uit en scoorden hits met genoemde songs. Ze bleven nadien albums maken, traden veel op, maar sinds 1993 werd het stil rondom de “zwerfkatten” uit Long Island New York. “40” laat zeker één ding horen en dat is dat ze nog steeds rockabilly kunnen maken volgens het bekende recept: gitaar, bas en drums. Het swingt, er zijn heerlijke snerpende gitaarsolo’s en het ritmetandem zorgt voor een stabiele en stevige basis. Misschien klinkt zanger Setzer iets minder hoog dan in zin begin jaren, maar de oprichter van de Brian Setzer Orchestra is inmiddels 60 en daardoor is er iets meer slijtage in zijn stem te horen. Doet niets af aan dit ruim 35 minuten durende album, want elke van de 12 tracks is de moeite meer dan waard. Een terechte en geslaagde come-back!

Nu begin ik toch echt nieuwsgierig te raken. Heb het album nog niet gehoord, maar daar ga ik snel toch eens aan beginnen. P.s. nog een maandje wachten en ze staan live in de voormalig HMH.

Wie had dat ooit gedacht, Stray Cats maken anno 2019 nog een studio-album. Nou ik ben er eerlijk in,..ik niet. Nou, ik heb het album "40" meerdere malen beluisterd, en ik ben eerlijk, ik vind dit zeker niet hun beste. Het mist het puntige wat ik van de Stray Cats gewend ben, de onbezonnen Rock a Billy sound. Ook vind ik in veel gevallen de tekst teveel opgezegd worden. Ik vind "40"niet echt slecht of zo, maar het kabbelt teveel voort. Waar zijn de toppers als 'Rock this Town', 'Gene and Eddie', 'Rock a Billy Rules', Blast Off', enz. Hopelijk dat ze bij het aankomende concert in de AFAS-Live veel Stray Cats-klassiekers gaan spelen, waar de vonken vanaf vliegen, net zoals op hun DVD "Live in Brixton". Brian Setzer blijft een begenadigd gitaar virtuoos, daarom jammer dat ik dat teveel mis op "40". De algehele indruk is dus, te gewoontjes. Zo, nu over naar een aantal nummers van "40" die ik nog even onder de aandacht wil brengen,..'Cry Danger' klinkt wel lekker, vooral het intro. Maar sowiezo het nummer heeft iets spannends.'That's messed up' zou zo van Elvis kunnen zijn, hier hoor je de inspiratiebron van Stray Cats. 'When nothing's going Right' doet me weer aan het oude Stray Cats denken, lekkere gedreven Rock a Billy waar ze bekend om staan.'Desperado' klinkt natuurlijk zoals de naam al doet vermoeden, een prachtig instrumentaal nummer. Op 'Mean Pickin'Mama' begin ikweer warm te lopen voor de Stray Cats. Í'll be looking out for You'. Ja dit is toch weer Stray Cats die ik weer herken uit de hoogtijdagen. Dit vind ik persoonlijk het allerbeste nummer van deze nieuwe Stray Cats,..grandioos. Mijn favoriet. 'Devil Train', leuke afsluiter, niets meer, niets minder. Conclusie, gematigd album, er had naar mijn mening iets meer uitgehaald kunnen worden, maar mischien kunnen ze het ook wel niet meer, ze zijn toch ook al op leeftijd. Maar ondanks dat vind ik het wel leuk en zeker verassend dat ze nog een studio-album gemaakt hebben. Natuurlijk zullen de fans niet meer voor het nieuwe werk naar de Stray Cats gaan, en ook ik ga voor het oude werk, laat 1 Juli de show maar beginnen, BLAST OFF!!

Zo, nog 2 dagen en de Stray Cats kunnen laten zien waar ze toe in staat zijn. Ik ben benieuwd naar deze live-sensatie. Hopelijk spelen ze veel oude up-tempo nummers. Blijkbaar slaat dit nieuwe werk blijkbaar niet meer zo aan, of het is aan iedereen voorbij gegaan, niets wetend dat deze zwerfkatten weer een nieuw album hebben. Jammer dat hier op MuMe schijnbaar toch niet al teveel liefhebbers zijn van deze opzienbarende Rock a Billy band.

SoundWave schreef:
Ik vind "40"niet echt slecht of zo, maar het kabbelt teveel voort. Natuurlijk zullen de fans niet meer voor het nieuwe werk naar de Stray Cats gaan, en ook ik ga voor het oude werk, laat 1 Juli de show maar beginnen, BLAST OFF!!

Volledig mee eens. Album is wat zwak, maar gewoon heerlijk om weer een nieuw studio-album van de mannen te mogen zien. Een paar leuke nummers, maar daar is ook alles mee gezegd voor '40'.

Dat valt denk in het algemeen wel te stellen voor Rockabilly op deze site (en alle aanverwante genres), maar er zijn echt nog wel ontzettend veel fans van deze top band.
Nog twee dagen en dan is het zover! Wellicht lopen we elkaar daar wel tegen het lijf.
Les de Groot is nog een MM-user waarvan ik zeker ben dat die aanwezig zal zijn.

Nou, het concert was te gek, en ik moet eerlijk toegeven dat ik dit nieuwe album steeds meer ga waarderen.Zag 'm bij Mediamarkt staan en gelijk maar gekocht. Natuurlijk is het te downloaden, heb het al vaak beluisterd op YouTube, maar in dit geval ode aan de artiest. Echt een groeiplaat.

avatar van gaucho
Ik ben ook wel geïnteresseerd geraakt in aanschaf van dit album. Ik ben van plan te volstaan met de standaard-CD, maar als je die via Amazon bestelt, krijg je een CD-R (een gebrande CD dus) met slecht gekopieerd artwork, lees ik hier en elders op het web.
Heeft iemand ook hier die ervaring? Ik weet dat Amazon hier de laatste tijd vaker toe overgaat, dus ik boycot ze tegenwoordig. Heeft iemand de CD elders gekocht, en is het dan een 'echte' CD?