Diamond Head - The Coffin Train (2019)

Rock / Metal
Label: Silver Lining

1. Belly of the Beast (4:34)
  2. The Messenger (5:16)
  3. The Coffin Train (6:11)
  4. Shades of Black (4:40)
  5. The Sleeper (Prelude) (0:59)
  6. The Sleeper (5:45)
  7. Death by Design (4:44)
  8. Serrated Love (6:20)
  9. The Phoenix (5:39)
  10. Until We Burn (5:57)
avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Volop bezig sinds negentienzesenzeventig...: Diamond Head - Belly of the Beast (Official Video) - YouTube.

avatar van Kronos
Hier kijk ik erg naar uit want de vorige vind ik echt fantastisch. De hoes en albumtitel zijn alvast dik in orde.

avatar van Eddie
Loopt nu voor het eerst, en eigenlijk ook mij eerste echte kennismaking met Diamond Head. Ik ben eigenlijk wel positief verrast. Heerlijke nwobhm achtige metal in het straatje van de latere maiden platen. Het tempo is wat hoger over het algemeen, maar als maiden fan kan ik hier erg goed mee uit de voeten. Licht het aan mij of zijn de vocalen een beetje Ronnie James Dio-achtig?

avatar van Kronos
Het niveau van de schitterende comeback drie jaar geleden wordt behouden. Belangrijkste verschil is dat Diamond Head met Coffin Train meer heeft gekozen voor hun klassieke stijl. Ietwat avontuurlijker nummers dus. Belly of the Beast knalt er meteen stevig in maar daarna zakt het tempo regelmatig en krijgen we een gevarieerd album met knap opgebouwde nummers waarin Rasmus Bom Andersen alle ruimte krijgt om uit te blinken. The Sleeper zou bijna een Black Sabbath nummer met Tony Martin kunnen zijn. Mijn verwachtingen zijn meer dan ingelost. Diamond Head verkeert in uitstekende vorm. Nu hopelijk snel de verdiende erkenning van een groter publiek.

avatar van gigage
Holy sh!t. Dit zag ik niet aankomen. De vorige teerling was meen ik vrij behouden, zo van, laten we het nog eens proberen. Maar dit is wel een heel volwassen plaat die eigenlijk alleen in naam nog doet denken aan het roemruchte verleden. Veel midtempo songs die compositorisch sterk in elkaar zitten. Net als Ad Vandenberg met zijn Moonkings heeft ook hier de originele gitarist een nieuwe band om zich heen gebouwd. Alleen is hier de zanger wel de echte ster en doet me een beetje aan Ray Gillen ( badlands) denken. Het album heeft dan ook veel meer een hard rock dan een metal vibe. En dat zou je misschien niet gelijk verwachten bij de naam Diamond Am I Evil Head.

avatar van milesdavisjr
Van de band die ooit Metallica flink inspireerde is niet veel meer over. Hoewel dat op zich niet erg is. De aandacht wordt met name getrokken door Rasmus Bom Andersen die met zijn zang ergens tussen Chris Cornell en Dio bivakkeert, de beste man heeft een groot bereik en tilt de nummers naar een hoger niveau. Opener Belly of the Beast zet je nog een beetje op het verkeerde been, speedmetal vol met nwobhm invloeden, wat een fel nummer en niet helemaal representatief voor deze plaat. Het tempo gaat al vrij snel terug en wat je ervoor terugkrijgt; veel midtempo songs, gevuld met lekkere grooves, en nummers waarin flink geput wordt uit de jaren 70. Sabbath, Rainbow maar ook Priest worden op hun beurt ook weer geëerd. Een prima album, met een puike productie en een uitstekende zanger. Beste song; afsluiter Until We Burn, groots, meeslepend doorspekt met heerlijke solo's.

avatar van Kronos
Echt een heel fijn plaatje. Maar ik snap niet de verwijzing naar Dio die hier door enkele gemaakt wordt wat zanger Rasmus Bom Andersen betreft. Hij zit in een hoger stemregister en heeft een minder volle stem. Manier van zingen gelijkt ook niet. In mijn oren zit hij ergens tussen Tony Martin en Glenn Hughes.

avatar van milesdavisjr

Daar heb je wel een punt, ik kwam maar niet op de naam maar Myles Kennedy van Alter Bridge is wellicht de zanger die ook nog in dit rijtje thuishoort. Los daarvan, deze schijf groeit steeds meer en is gewoon een topper.

avatar van gigage
Ja lijkt meer op Myles dan op Glenn. Tony Martin referentie blijft wat mij betreft ook staan. Martin /Myles. Erg fijn plaatje in ieder geval met een heuse bass break in Shades of Black.

avatar van Kronos
Myles Kennedy ken ik niet. Ooit wel eens iets beluisterd van Alter Bridge maar dat leek me niets voor mij. Misschien nog eens proberen.

Dat The Coffin Train meer een hard rock dan een metal vibe heeft vind ik niet verwonderlijk. Diamond Head heeft toch altijd tussen beide gelaveerd.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
De eerste luisterbeurt is al een tijd voorbij en er zijn nog vele gevolgd maar ik herinner me nog mijn initiële verbazing bij het titelnummer waarbij ik eerst dacht dat wijlen Chris Cornell van Soundgarden ertussen was geglipt. Ik vind het fijn album waarbij ik iedere keer toch nieuwe dingen ontdek en het album prominenter zijn plaats opeist in mijn muzikale schaarse vrije tijd. Heerlijk vind ik ook die opener, een kenmerk van die lang vervlogen tijden van NWoBHM. Zoals ik in mijn inleidend bericht vermeldde, zijn ze (nou ja, gitarist Brian Tatler) al bezig sinds 1976 en je moet het maar doen om nu ook met een bijzonder geïnspireerd album af te komen. Het jaar is nog niet halfweg maar ik denk dat deze wel in mijn top tien zal belanden.

avatar van namsaap
Om nog een duit in het zakje te doen van de ‘waar lijkt het stemgeluid van die zanger op’ discussie: Ik moet bij Belly Of The Beast gelijk aan Sebastian Bach (Skid Row) denken in betere tijden (Slave To The Grind) . Bij het titelnummer hoor ik dan weer Chris Cornell. Maar belangrijker..... hij levert een uitstekende prestatie op dit album. Prima plaat!

avatar van Zagato
Lekker even meedoen. RJD hoor ik er ook niet in, wel Cornell, Martin, Hughes. Geen slechte referenties lijkt mij. Ik moet de plaat nog vaker luisteren maar ik denk dat dit een heel fijn album gaat worden!

avatar van Arjan Hut
Bijzonder wanneer een band de generatie die het beïnvloed heeft na een aantal decennia nog weer eens inhaalt.

avatar van milesdavisjr

Vanuit compositorisch, creatief en zangtechnisch oogpunt krijgt de band die te pas en te onpas zegt beïnvloedt te zijn door Diamond Head een flinke knock out te verwerken. Lars en James; terug in jullie hok en neem The Coffin Train mee, doe er je voordeel mee.

avatar van gigage
Het valt me niet mee om er 2 favorieten uit te kiezen. De up beat opener , de sterk gezongen titeltrack, het meeslepende Shades of Black. Ze staan allemaal op de lijst. Maar ik hou wel van een song die belangrijk wordt gemaakt door er een prelude aan vooraf te laten gaan; The Sleeper!!

avatar van jailhouserocker1
Wanneer ze nog één zo'n lekkere up-tempo rocker als het eerste nummer erin hadden gegooid, hadden ze van mij het volle pond gehad. Desalniettemin een heerlijk metal album. Zeker één van de beste albums van dit jaar.

avatar van Faalhaas
Kan hier weinig mee. Ik hou het wel bij Lightning To The Nations.