Mark Lanegan Band - Somebody’s Knocking (2019)

Label: Heavenly

1. Disbelief Suspension (3:15)
  2. Letter Never Sent (3:31)
  3. Night Flight to Kabul (3:30)
  4. Dark Disco Jag (3:55)
  5. Gazing from the Shore (3:42)
  6. Stitch It Up (3:03)
  7. Playing Nero (4:16)
  8. Penthouse High (6:23)
  9. Paper Hat (4:27)
  10. Name and Number (3:39)
  11. War Horse (2:51)
  12. Radio Silence (4:02)
  13. She Loved You (5:30)
  14. Two Bells Ringing at Once (4:49)
avatar van Cor
Cor
Ik heb ze beter gehoord van Lanegan. Die zang vanuit zn stoflongen blijft onweerstaanbaar, maar de liedjes zijn wel eens harder binnen gekomen. Tikkie monotoon? Een hele kleine 3,5***

avatar van Poles Apart
Mark is settled, met z'n vrouw, clean en gelukkig en maakt vooral muziek die 'ie zelf leuk vindt. Dat zal het zijn.

avatar van Erwin.c
Waar iedereen matig of gematigd positief is of zelfs afhaken,vind ik dit zijn beste!
Prijsnummer: Paper Hat.

avatar van milesdavisjr

Fascinerend om te lezen op welke wijze deze schijf zo'n indruk op je kan maken, ik vind het een mager zesje waard en dat zal ook zeker niet hoger worden. Buiten Gazing from the Shore om klinkt het voor Lanegan's doen, vrij saai, gewoontjes en vormen de toegevoegde synthesizer stukken niet veel toe. Maakt voor de rest ook niet uit, alleen maar mooi dat jij er juist wel zo van kan genieten.

avatar van Erwin.c
milesdavisjr schreef:

Haha, tja kan er niks aan doen. Juist toch die synthesizer geeft een sfeertje waar ik juist van hou. Wat is precies saai en gewoontjes? Denk eigenlijk dat Lanegan avontuurlijker bezig is dan ten tijde van bv Field Songs, wat ik ook heel mooi vindt btw.

avatar van zamozen
Ben het met Erwin C eens dit album is waanzinnig goed draai het al weken achter elkaar en dat doe ik niet snel. Muzikaal zit het ook heel sterk in elkaar. Gezien de waardering wat mij betreft toch wat ondergewaardeerd. Maar smaken verschillen dat is maar goed ook

avatar van matthijs
Vorige week live gezien in de Melkweg, veel van deze plaat. Ik mis de melancholie en de bloedstollende melodieën.
Maar dat gezegd hebbende, het rockt heerlijk en door de avontuurlijke mix van elektrisch en elektronisch erg afwisselend.
Zijn meeste platen komen thuis het best tot zijn recht, deze onderweg.

avatar van Tom Traubert
Lekker album! Penthouse High is zo'n heerlijk nummer waar zijn stem helemaal tot zijn recht komt. Dit wil ik live nog wel eens meemaken. Wat is deze gast trouwens actief met het uitbrengen van platen. Ik las ergens dat hij in april alweer een nieuw album gaat uitbrengen, samen met een autobiografie

Dat laatste ben ik erg benieuwd naar. Hij komt altijd behoorlijk gesloten over, terwijl hij wel een indrukwekkend leven heeft. Ben benieuwd naar de verhalen achter deze persoon.

avatar van Poles Apart
Tom Traubert schreef:

Yep, en dan komt er ook nog een album samen met z'n vrouw, die ook muziek maakt.

Over z'n autobiografie, "Sing Backwards and Weep", en het album dat ermee samenhangt zegt ie:

I have a memoir coming out next spring and I’m right now just finishing a record inspired by the book. The album will be a companion piece to my memoir, so there will be a bunch of acoustic songs on it that sound like the old way that I used to make records. It’s the first time that I’m actually writing songs about specific events because all the songs are linked to the book; usually I’m just trying to create a mood as opposed to telling a story. For the book’s release I’m going to be playing a handful of shows that will be like a retrospective of my career, so I’ll actually be playing songs off those early records, as well as this companion piece thing. During the set I’m thinking of doing a Q&A with the audience about the book, or about anything they want to ask me.

Zijn vriendin zit ook in zijn begeleidingsband.

avatar van Arbeidsdeskundige
Dit is een waanzinnig goed album. De synthesizers in combinatie met zijn bekende grafstem weten mij heel goed te raken.