Jan Bang, Erik Honoré, Eivind Aarset, Samuel Rohrer - Dark Star Safari (2019)

Noorwegen
Electronic / Jazz
Label: Arjunamusic

1. Labyrinthine (5:53)
  2. Resilient Star (4:31)
  3. Family Gospel (1:46)
  4. Child of Folly (3:20)
  5. Thoughts and Prayers (3:14)
  6. Mordechai (A Prophecy) (4:25)
  7. November´s Child (3:17)
  8. White Rose (2:46)
  9. Your Fathers´ Names (4:52)
  10. Fault Line (4:28)
avatar van Alicia
Het gele licht van de straatlantaarn laat de streepjes op het behang weer zachtjes dansen. Ik luister in het duister bij een nog half openstaand gordijn en dit past wonderwel bij de muziek. De mooie, veelal meerstemmige zang wordt, al dan niet ritmisch, aangevuld met allerlei instrumenten en rondvliegende geluidjes. Ik kan de muzikale omlijsting niet zo een, twee, drie thuisbrengen en dat ga ik dan ook maar niet doen. Wat ik wel weet is dat verandering van spijs in een enkel geval soms erg fijn doet luisteren.

avatar van Broem
Een album met een behoorlijk aantal artiesten waar ik al de nodige jaren een haat/liefde verhouding mee heb. Erg veel potentie maar soms van die a-typische albums waar ik geen raad mee weet. Denk bijv aan Jan Bang, Erik Honoré, David Sylvian, Sidsel Endresen & Arve Henriksen - Uncommon Deities (2012) of Tigran Hamasyan / Arve Henriksen / Eivind Aarset / Jan Bang - Atmosphères (2016). Albums die vanuit een bijzonder artistiek perspectief zijn gemaakt maar zo complex op mij overkomen dat ik er weinig tot geen raad mee weet. Staat tegenover dat ze (al dan niet individueel of in samenwerking met anderen) de nodige pareltjes hebben afgeleverd.

Terug naar dit samenwerkingsverband wat toch andere koek is. Een album met een kop en kont en voorzien van die prachtige stem van Jan Bang. Blijkbaar begonnen als een jamsessie in een studio bij Samuel Rohrer in Berlijn. Sfeer doet mij denken aan het album van Exit North - Book of Romance and Dust (2018). Dat album zit wat mij betreft nog iets meer gedegen en muzikaler in elkaar als deze Dark star Safari. Dikke voldoende echter voor Jan Bang en zijn muzikale vrienden. Knap stukje muziek met een erg aantrekkelijk, donker sfeertje. Eenmaal het eerste nummer luisteren betekent het hele album uitzitten. Dat is knap.

ohmusica
Broem Wel goed dat dit hier aandacht krijgt en prima tips om te gaan beluisteren. Dark Star Safari associeer ik/doet mij sterk denken aan werk van David Sylvian en Scott Walker.

avatar van perrospicados
Via Bandcamp al even beluisterd, beschrijving van Alicia is treffend

avatar van Broem
Album binnen op vinyl. Een heerlijke productie en geluidskwaliteit. Inclusief een cd. Zit een 0,5* verhoging aan te komen. Bijzonder sfeertje op deze Dark Star Safari.

Broem schreef:
Bijzonder sfeertje op deze Dark Star Safari.

En dat blijft ‘t inderdaad. Erg bijzonder -en- goed.

Broem schreef:

En dat blijft ‘t inderdaad. Erg bijzonder -en- goed.

Helemaal met mezelf eens