Exit North - Book of Romance and Dust (2018)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Bested Bones (5:20)
  2. Short of One Dimension (5:53)
  3. Sever Me (4:24)
  4. Passenger's Wake (3:58)
  5. North (4:57)
  6. Lessons in Doubt (4:05)
  7. Spider (4:43)
  8. Losing (9:11)
  9. Another Chance (4:00)
avatar van Leptop
Laat ik beginnen met de productie. Een klasse apart. Echt heel mooi.
Muzikaal heeft het bij mij nog aardig wat tijd nodig verwacht ik. Het pakt me vooralsnog niet. Voorlopig geen punten.

ohmusica
Krokus schreef:
Het is me wat teveel en te pretentieus. En daardoor raak ik niet ontroerd.

De negen nummers zijn voor mij steeds eenzelfde soort ontroering en mooimakerij, raakt mij daardoor ook niet echt als geheel.

avatar van -SprayIt-
Berichten over een aanstaand optreden verplaatst naar de artiestenpagina
Exit North

avatar van zaaf
o nee dit raakt me niet. of misschien juist wel, vanwege het pretentieuze dat ik erin voel.
best een tegenvaller, was er met veel zin aan begonnen.

zaaf schreef:
best een tegenvaller, was er met veel zin aan begonnen.

Niet zo 1-2-3 opgeven - al snap ik wat je bedoelt, het is te veel in your face Imo heeft het ook niet de directe (emotionele) diepgang die bijv Sylvian wel heeft. Is Sylvian te vergelijken met de opwaaiende zomerjurk van een voorbij fietsende vrouw, dan komt dit aardig dicht bij 'frontal nudity'.

Gij zult weten dat er wordt Geleden - inderdaad met een hoofdletter. Maar zet dat opzij en onderga de muzikaliteit en die klopt.

Broem schreef:

Wellicht de ‘usual suspects’ maar duik in het (vroegere) werk van David Sylvian, luister naar de soloalbums van Steve Jansen, Mark Hollis solo en uiteraard Thoma Feiner. Daarmee kom je zeker in de richting mocht je de drang niet kunnen weerstaan.

En wellicht nog: Anja Garbarek - Smiling & Waving (2001) en Tom Hickox - War, Peace and Diplomacy (2014) en Oren Lavie - The Opposite Side of the Sea (2007) en The Apartments - No Song, No Spell, No Madrigal (2015)

avatar van Mjuman

Ik vrees dat het hier nog wel even stil zal blijven; omdat rekenen als kunde bij menigeen is weggezakt, geeft bovenstaand bericht toch wel moeite bij het ontbinden in factoren. En dat is toch wel een eerste vereiste als je op zoek gaat naar de GGD. Die kan ik zelfs met de grootste moeite niet vinden: van singer songwriter (Tom Hickox, Oren Lavie) via ECM-salontafel-jazz (Anja Garbarek) naar Steve Jansen (veelal geannexeerd door de proggo's) en dan ben ik geen hokjespropper, maar eerder openraamdenker.

Ik zou niemals, aldrig, jamais Steve Jansen en The Apartments in één adem noemen; The Delines da's dan weer andere koek.

In die ene adem zou ik wel geneigd zijn het solowerk van Mick Karn te noemen - diens laatste 5 albums zijn 2-3 jaar geleden geremasterd en gereleast op vinyl, veelal als dubbel-lp op KScope (UK). Op de laatste grote beurs bood een Noorse handelaar die aan voor15 - 20,-per stuk, and guess what?

A) de participanten bij Anja Garbarek's smiling and waving
B) de singer-songer-croonerzang van Hickox, Lavie
C) de sfeerschepping op do song, no spell, no madrigal

Mooi hoe de ene hoort wat de andere anders hoort

Mick Karn, is m.i. idd ook referentie

avatar van Broem
Proggy2 schreef:

Ik zal the Delines eens opzoeken, ben benieuwd.

Doen. Niet vergelijkbaar met dit album van Exit North maar absoluut de moeite waard. Meer roots/country. Begin eens met The Delines - Colfax (2014) Ben benieuwd.

Proggy2 schreef:

A) de participanten bij Anja Garbarek's smiling and waving
B) de singer-songer-croonerzang van Hickox, Lavie
C) de sfeerschepping op do song, no spell, no madrigal

Mooi hoe de ene hoort wat de andere anders hoort

Mick Karn, is m.i. idd ook referentie

A) ken ik niet - zal ik eens checken; ECM-link is trouwens papa Garbarek

B) dat trek ik dus lang niet altijd is me regelmatig te simpel, of te zoetsappig

C) zie B - late avond wél

Als muziek complexer is en/of heel goed uitgevoerd is dat een heel grote pré; veel werk van Wilson (bijv) is mij veuls te cerebraal en of te veel gepiel.

Mjuman schreef:

A) ken ik niet - zal ik eens checken; ECM-link is trouwens papa Garbarek

C) zie B - late avond wél

Eens, de oude PT trek ik beter. Check: nine horses

avatar van Chameleon Day
Ha, er wordt gewag gemaakt van een tweede album!

avatar van Alicia
Ja, mooie nieuwe single!

avatar van Premonition
Prima nummer en gelukkig ingehouden gezongen door Feiner. Ik hoop dat hij deze ingehouden zangstijl vast houdt op het nieuwe album, komt het totaal plaatje echt ten goede.
Vanochtend dit album daarom ook nog eens beluisterd en de productie en arrangementen zijn echt top, maar Feiner verpest het wat voor mij door zijn pathetische gecroon.

avatar van Leptop
Dat is ook mijn bezwaar bij dit album. Het wordt extra zwaar gemaakt door het stemgeluid.

Thomas Feiner probeert met een crowdfundingsactie "The Opiates Revisited" uit te brengen, met de nummers van "Revised" nu eindelijk op vinyl, 20 jaar na de eerste uitgave. Met extra nummers!

The Opiates Revisited – Vinyl Campaign | Thomas Feiner & Anywhen | Thomas Feiner - thomasfeiner.bandcamp.com

avatar van Poles Apart
Het nieuwe album, "Anyway, Still", dat volgende maand uitkomt, in de wachtrij gezet.

Er is ook al een voorproefje:

Your Story Mine

avatar van Chameleon Day
Ben benieuwd. Your Story Mine ligt duidelijk in het verlengde van dit album. Puntje is wel, vind ik (en dat geldt ook voor dit album) dat het allemaal behoorlijk “bedacht” klinkt.

Chameleon Day schreef:

Maar dat zijn wij zelve toch ook? "Bedacht" - of geloof je in de "creatio ex nihilo"?

Eerlijk gezegd snap ik je punt: Feiner klinkt af en toe alsof nodig moet poepen (scheppen is een zwaar proces). Het klink wel fraai, komt redelijk dicht bij de kitsch-grens (mede dankzij die kamerbreed uitgerolde fiedels) en tuimelt er soms overheen.

D'r is een andere Zweedse vocalist, Christian Kjellvander, enigszins populair hier, en die heeft dat veel minder - dit album Kjellvandertonbruket - Doom Country (2020) - MusicMeter.nl

avatar van Broem
Mjuman schreef:

Ik mag die obstipatie van Feiner wel Klinkt weer verrukkelijk en ruikt naar meer. Overigens de tip van Kjellvander onderschrijf ik helemaal. Fantastische artiest.

avatar van muziekobsessie
Ik vind feiner veel beter dan kjellvander. Er komt overigens binnenkort een nieuw album uit. Fragment al te horen

avatar van pejo
Kende het niet, maar linkt wel erg naar Rain Tree Crow (https://www.musicmeter.nl/album/18621). Laat dat net een van mijn favoriete platen zijn. Ik hou erg van de sfeer en de muzikale setting. Nieuw album komt eraan, fijne ontdekking via musicmeter.

avatar van Poles Apart
OK pas de 1e keer gehoord maar vergeleken bij het prachtige ingetogen debuut kan ik hier niet veel mee.

Dit is toch het debuut?!

Poles Apart schreef:

Dit is toch het debuut?!

Oh stom bij de verkeerde plaat gepost, zal m op de goede plaats neerzetten, thx