Exit North - Book of Romance and Dust (2018)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Bested Bones (5:20)
  2. Short of One Dimension (5:53)
  3. Sever Me (4:24)
  4. Passenger's Wake (3:58)
  5. North (4:57)
  6. Lessons in Doubt (4:05)
  7. Spider (4:43)
  8. Losing (9:11)
  9. Another Chance (4:00)
avatar van Leptop
Laat ik beginnen met de productie. Een klasse apart. Echt heel mooi.
Muzikaal heeft het bij mij nog aardig wat tijd nodig verwacht ik. Het pakt me vooralsnog niet. Voorlopig geen punten.

avatar van ohmusica
Krokus schreef:
Het is me wat teveel en te pretentieus. En daardoor raak ik niet ontroerd.

De negen nummers zijn voor mij steeds eenzelfde soort ontroering en mooimakerij, raakt mij daardoor ook niet echt als geheel.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Berichten over een aanstaand optreden verplaatst naar de artiestenpagina
Exit North

avatar van zaaf
o nee dit raakt me niet. of misschien juist wel, vanwege het pretentieuze dat ik erin voel.
best een tegenvaller, was er met veel zin aan begonnen.

zaaf schreef:
best een tegenvaller, was er met veel zin aan begonnen.

Niet zo 1-2-3 opgeven - al snap ik wat je bedoelt, het is te veel in your face Imo heeft het ook niet de directe (emotionele) diepgang die bijv Sylvian wel heeft. Is Sylvian te vergelijken met de opwaaiende zomerjurk van een voorbij fietsende vrouw, dan komt dit aardig dicht bij 'frontal nudity'.

Gij zult weten dat er wordt Geleden - inderdaad met een hoofdletter. Maar zet dat opzij en onderga de muzikaliteit en die klopt.

Broem schreef:

Wellicht de ‘usual suspects’ maar duik in het (vroegere) werk van David Sylvian, luister naar de soloalbums van Steve Jansen, Mark Hollis solo en uiteraard Thoma Feiner. Daarmee kom je zeker in de richting mocht je de drang niet kunnen weerstaan.

En wellicht nog: Anja Garbarek - Smiling & Waving (2001) en Tom Hickox - War, Peace and Diplomacy (2014) en Oren Lavie - The Opposite Side of the Sea (2007) en The Apartments - No Song, No Spell, No Madrigal (2015)

Ik vrees dat het hier nog wel even stil zal blijven; omdat rekenen als kunde bij menigeen is weggezakt, geeft bovenstaand bericht toch wel moeite bij het ontbinden in factoren. En dat is toch wel een eerste vereiste als je op zoek gaat naar de GGD. Die kan ik zelfs met de grootste moeite niet vinden: van singer songwriter (Tom Hickox, Oren Lavie) via ECM-salontafel-jazz (Anja Garbarek) naar Steve Jansen (veelal geannexeerd door de proggo's) en dan ben ik geen hokjespropper, maar eerder openraamdenker.

Ik zou niemals, aldrig, jamais Steve Jansen en The Apartments in één adem noemen; The Delines da's dan weer andere koek.

In die ene adem zou ik wel geneigd zijn het solowerk van Mick Karn te noemen - diens laatste 5 albums zijn 2-3 jaar geleden geremasterd en gereleast op vinyl, veelal als dubbel-lp op KScope (UK). Op de laatste grote beurs bood een Noorse handelaar die aan voor15 - 20,-per stuk, and guess what?

A) de participanten bij Anja Garbarek's smiling and waving
B) de singer-songer-croonerzang van Hickox, Lavie
C) de sfeerschepping op do song, no spell, no madrigal

Mooi hoe de ene hoort wat de andere anders hoort

Mick Karn, is m.i. idd ook referentie

avatar van Broem
Proggy2 schreef:

Ik zal the Delines eens opzoeken, ben benieuwd.

Doen. Niet vergelijkbaar met dit album van Exit North maar absoluut de moeite waard. Meer roots/country. Begin eens met The Delines - Colfax (2014) Ben benieuwd.

Proggy2 schreef:

A) de participanten bij Anja Garbarek's smiling and waving
B) de singer-songer-croonerzang van Hickox, Lavie
C) de sfeerschepping op do song, no spell, no madrigal

Mooi hoe de ene hoort wat de andere anders hoort

Mick Karn, is m.i. idd ook referentie

A) ken ik niet - zal ik eens checken; ECM-link is trouwens papa Garbarek

B) dat trek ik dus lang niet altijd is me regelmatig te simpel, of te zoetsappig

C) zie B - late avond wél

Als muziek complexer is en/of heel goed uitgevoerd is dat een heel grote pré; veel werk van Wilson (bijv) is mij veuls te cerebraal en of te veel gepiel.