Hapax - Monade (2019)

Italiƫ
Electronic / Rock
Label: Swiss Dark Nights

1. Creature of Distance (4:55)
  2. Elegy (4:43)
  3. Parallel Words (4:15)
  4. Shining Lover (4:23)
  5. Bewildered (4:47)
  6. Truth or Lie (3:46)
  7. The Game of Devotion (5:05)
  8. Sacred (5:07)
  9. Sacred, Pt. 2 (5:54)
  10. Monade (2:14)
avatar van E-Clect-Eddy
Apart, op hun Bandcamp pagina zijn er 2 nummers beschikbaar maar op Spotify is een compleet ander nummer beschikbaar: Shining Lover

avatar van Alicia
Mooi toch? By the way, wat een mooie, sobere video bij het meer ingetogen Shining Lover. Al dat inktzwarte hemelwater! Jakkes! Verder ben ik natuurlijk erg benieuwd naar de overige liedjes. Het zou overigens een wat meer introspectief album worden. We gaan het horen. De twee voorgangers waren zo lekker dansbaar en zijn misschien niet te overtreffen. Maar helemaal verliefd op de bariton van zanger Michele, gaat het wel goed komen.
Denk ik!

HAPAX - Shining Lover

avatar van E-Clect-Eddy
Inderdaad een mooie baritonstem.

... en Elegy is beschikbaar gekomen op Bandcamp

Van deze 4 vrijgegeven nummers bevalt Shining Lover het meest, dan de opener, gevolgd door Truth or Lie en Elegy laatst.

Al kan dit ook liggen aan de bitrate-kwaliteit van de Bandcamp-stream die klinkt duidelijk minder dan via Spotify.

avatar van E-Clect-Eddy
Vandaag al op Spotify en iTunes te vinden... een dagje eerder dan gepland

...en de geluidskwaliteit / bitrate-snelheid is inderdaad beter dan op Bandcamp.

?
Besteld!
Mooi album! Binnenkort meer...

avatar van E-Clect-Eddy
Op hun Bandcamp-pagina aangemerkt met: Darkwave, Death Rock, Gothic Rock, Post-Punk, Synthwave.

De associatie met Darkwave en Synthwave is heel sterk maar de andere genres veel minder. Het is ook vooral de stem van de zanger waardoor Gothic Rock hier bijgehaald kan worden.

De single Shining Lover is het sterkste nummer en dan w.m.b. gevolgd door de opener Creature of Distance

Doordat er weinig variatie in het geluid zit voelt het album wat lang aan, maar de zanger heeft een mooie stem en de eerste helft van het album doet me denken aan Killing Joke's werk op Brighter Than a Thousand Suns (1986). Zodoende bevalt dit album uiteindelijk wel.

avatar van E-Clect-Eddy
Heerlijk hoe dit album opent... niks nieuws onder de zon maar gewoon imminent doom en dan die drums die erin knallen en daarover heen die imposante stem. Wat log gespeeld zoals ook op de betere album van The Cure zoals Faith... een vergelijkbaar donkere sfeer.

avatar van Alicia
Ik heb in mijn verhaal zo goed als hetzelfde gezegd, Eddy. Zal 'm binnenkort plaatsen.

ROZZ
E-Clect-Eddy schreef:
Inderdaad een mooie baritonstem.

De zang staat mij wat tegen bij deze band (Italiaanse accent). Verder is de muziek prima.

ROZZ schreef:
De zang staat mij wat tegen bij deze band (Italiaanse accent).

...beter dan dat van Pavarotti

avatar van Alicia
Pavarotti was toch een tenor?

Maakt mij helemaal niets uit in de beoordeling! Niet-Engelstaligen met name uit de meer Zuid Europese landen hebben wel vaker een accent. Verder versta ik er toch bijna niets van, vooral omdat de zang in de huidige generatie post-punk, wave etc. vaak wat meer 'verstopt' zit.

Alicia schreef:
Pavarotti was toch een tenor?

Tenor, bariton maakt niks uit zodra ze Engels gaan spreken

Ik hoor dat accent nauwelijks en vind het juist meer een Gothic sfeertje geven.

Zo is 't maar net!

Hoedijk
Ik krijg een déja-vu.

avatar van Fool69
Hallo? (getik op een mic en veel feedback..) Mijn eerste bericht op musicmeter hier...
Je vindt iets mooi of niet, dit album draai ik zo vaak dat ik moet gaan doseren voordat ik het grijsdraai. Ik probeer tot de kern te geraken waarom, en ik kom tot de conclusie dat het buiten variatie ook een balans tussen instrumentarium is. Vooral de mix tussen basgitaar en synthesizer maken het fijnzinnig ruw. ‘Truth Or Lie’ heeft zo’n grappig gitaartje (lijkt bijna een parodie op country) bovenop apocalyptische lagen synths, het is een feest om te luisteren!
Oeverloos gelul, woorden bederven het tot prak..

avatar van E-Clect-Eddy
Fool69 om te voorkomen dat je deze grijs draait kan je het afwisellen met een andere aanbeveling van Alicia (en mij) die zeker smaakt als je dit prachtig vind: Then Comes Silence - Machine (2020)

of hun voorganger met iets minder synths en iets meer 'Goth' Then Comes Silence - Blood (2017)

avatar van Alicia
Of natuurlijk de sublieme voorgangers van dit album!

Hapax - Stream of Consciousness

Hapax - Cave

avatar van Fool69
Hee ik heb jullie berichtjes niet meer gelezen sorry! Bedankt voor de tips E-Clect-Eddy en Alicia!!!

avatar van Alicia
Het inmiddels definitief tot een trio uitgegroeide Hapax heeft vandaag een nieuwe EP Exile aan hun catalogus toegevoegd!