Marvin Gaye - What's Going On (1971)

4,17

Soul
Label: Motown

1. What's Going On (3:52)
  2. What's Happening Brother (2:44)
  3. Flyin' High (In the Friendly Sky) (3:49)
  4. Save the Children (4:03)
  5. God Is Love (1:41)
  6. Mercy Mercy Me (The Ecology) (3:13)
  7. Right On (7:31)
  8. Wholy Holy (3:08)
  9. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) (5:26)
  10. God Is Love [B-Side Single Version] * (2:50)
  11. Sad Tomorrows [B-Side Single Version] * (2:22)
357 BERICHTEN 12 MENINGEN
avatar van spinout
Een lied als Save the children is toch echt slecht. Ik had meer van dit album verwacht, omdat het altijd de hemel in geprezen wordt.

avatar van Chungking
spinout schreef:

Wel deze plaat heeft me ook nooit helemaal weten mee te slepen... Terechte klassieker wel maar ik voel em niet helemaal.
Here My Dear daarentegen heeft me volledig overtuigd van het genie van Marvin Gaye, stiekem nog een veel betere plaat dan deze.

avatar van rolandobabel

Het is ook zo dat dit de 'beste' plaat van de jaren 70 zou moeten zijn, en dat brengt toch hoge verwachtingen met zich mee. Superfly luister ik toch liever. Een hoge positie is gerechtvraardigd maar zovaak als dit album wel niet op nummer een staat niet.

avatar van iggy
Zo denk ik er ook wel over. Ik vind ook dat er puur muzikaal niet zo heel veel gebeurd. Bij Superfly bijv is het muzikale gedeelte toch een stuk interessanter dan op deze plaat.

iggy schreef:

Excuse me??

Voor het "I want you" topic zocht ik eigenlijk een stukje uit een docu waarin de multitrack van I want you werd ontleed (ik meen door Leon ware).
Die kon ik niet vinden, maar deze kwam ik wel tegen:

Questlove and Harry Weinger on the "Science" of "What's Going On" - YouTube
Harry Weinger and Questlove Unpack "What's Going On" - YouTube
Harry and Questlove Dive Into "What's Going On" - YouTube

en:
Proof there Is Some Type Of God.. A Marvin Gaye Session - YouTube

Marvin is toch wel de ultieme studio muzikant wat mij betreft.

Interessant feitje uit deze filmpjes: Berry Gordy had de single eerst had afgekeurd. Marvin, die zijn eigen weg wilde volgen, zette door, en toen het nummer zeer succesvol bleek is het album volledige chronologisch (met op de tape Inner City Blues het label "the end") opgenomen in 10 dagen tijd.

avatar van iggy
Ook na het bekijken van die YouTube clips blijf ik bij mijn mening.

iggy schreef:
Ook na het bekijken van die YouTube clips blijf ik bij mijn mening.

Dat mag uiteraard.
Toch leuk dat je even de moeite nam. Ik vind de fragmenten goed weergeven hoe "rijk" de plaat is aan muzikaliteit. In elk geval overeenkomstig moet hoe ik de plaat beleef.

Daarnaast is het een sterk conceptuele plaat, en een mijlpaal in de soul muziek.

avatar van iggy
Die status heeft Going On zeer zeker. alleen ik zie dat niet zo. Nu is het wel zo dat dat me wel vaker overkomt bij so called klassiekers.

avatar van Johnny Marr
Dit album is prachtig, en ja, ook Save The Children.

avatar van Ronald5150
Alles wat ik over dit album lees eindigt in superlatieven, een klassieker en een van de beste albums allertijden. Commercieel en artistiek gezien kan ik best begrijpen dat ”What’s Going On” deze status heeft. Persoonlijk vind ik dat allemaal net even wat te overdreven en vind ik ”What’s Going On” gewoon een goed album. Instrumentaal vind ik het heerlijk, de baslijntjes zijn zo lekker en de flow van het album is super. Het zorgt voor een mooi in elkaar overlopend consistent geheel. Ook zijn er dingen die me minder bevallen: de strijkers vind ik meestal erg cheesy en mierzoet en meneer Gaye hangt met regelmaat de wereldverbeteraar uit. Afhankelijk van mijn bui gaat dit me tegenstaan en vind ik het er te dik bovenop liggen. In zijn geheel slaat de balans absoluut positief uit en vind ik ”What’s Going On” een bijzonder fijn album. Echter in de grootsheid die aan deze klassieker wordt toegedicht ga ik niet helemaal mee. Gewoon goed, dat wel!

avatar van Lura
Ronald5150 schreef:

Meestal kan ik me wel vinden in je commentaar, maar in dit geval niet.

avatar van Ronald5150
Lura schreef:
Meestal kan ik me wel vinden in je commentaar, maar in dit geval niet.

Dat mag uiteraard. Graag zelfs. Als we allemaal hetzelfde zouden vinden, wordt het hier op MuMe wel erg saai.

avatar van Madjack71

..voor mij heeft het album wel een bepaalde grootsheid over zich. ..Gaye ging tegen de wens van Motown in en kwam met een heel eigenzinnig concept, waar hij in geloofde en zette daarin door. ..heel het album ademt de sfeer van een kerkbijeenkomst waarin muziek en voordracht de aanwezigen begeesteren. ..Gaye brak met dit album met het concept van voorgaande platen en zou deze lijn nog een aantal albums doorzetten. ..het album heeft een aantal aspecten die diens 'grootsheid' bevestigen; ..de tijdsgeest waarin het gemaakt is en de boodschap die het herbergt, ..het begaan van een weg die -zeker bij motown- nog niet bewandeld was, ..de muzikale arrangementen die het album een nieuw soul elan geven. ..dat alles bevestigd m.i. wel de status van klassieker.

avatar van Funky Bookie
Ik vind dit een mooi album.
Soul is mij vaak iets te glad, maar dat heb ik bij dit album niet. De zang is werkelijk fantastisch en er zit ook een aantal muzikale hoogtepuntjes op, zoals het titelnummer en Right On.

Ik snap goed dat dit als klassieker wordt gezien.

Mooie plaat, dat is zeker. Maar ik kom niet aan 4 sterren. Vind het soms wat op elkaar lijken waardoor het gaat (vervelen is niet het juiste woord...) de aandacht wat wegzakt.

Is het een klassieker? Vast wel, want een heerlijke soul plaat, met een heel herkenbare sound waar menig artiest van het heden nog dankbaar gebruik van maakt. Is het een enorme top plaat? Voor mij niet, maar zeer zeker wel een erg lekkere plaat. Mooie hoes ook!

avatar van EttaJamesBrown
lennon schreef:
Mooie plaat, dat is zeker.

Is het een klassieker? Is het een enorme top plaat? Voor mij niet, maar zeer zeker wel een erg lekkere plaat. Mooie hoes ook!

Een klassieker? Natuurlijk niet. Bij klassiekers denk je aan Etta, of aan James.

Wat is er toch aan de hand?

EttaJamesBrown schreef:

Wat is er toch aan de hand?

Waarom zou je bij Etta of James wel aan een klassieker mogen denken, en waarom bij deze niet? En vervolgens de vraag, wat is de definitie van een klassieker? Ik denk dat dat toch iets persoonlijks is, en niet iets wat iemand bepaalt!

avatar van EttaJamesBrown
Ik deed iets met humor, juist omdat what's going on misschien wel de enige echte klassieker is. En natuurlijk een aantal werkjes van Lennon.

Maarre, als je So Red the Rose in je top 10 hebt kun je bij mij weinig fout doen.

EttaJamesBrown schreef:

maar dan blijft de vraag, wanneer is een album een klassieker? Ik vind So red the rose een klassieker, maar dat zullen velen (hier) het niet met me eens zijn.

Inmiddels besloten mijn stem naar 4 te verhogen. Het is toch wel een indrukwekkend album. Al zijn de verwijzingen naar het geloof in Wholy Holy me soms wat vervelend. Maar als Prince liefhebber ben ik inmiddels wel wat gewend.

Liefhebbers van dit album haast u. Er is een 4LP Half Speed Mastering verschenen, gedaan at Abbey Road Studios. Niet alleen het originele album en de geweldige Detroit Mix op LP, maar ook eindelijk een echt geweldig concert op 1,5 LP: Live At The Kennedy Centre May 1972 (+LP4 side 2 bonustracks).

Marvin Gaye - What's Going On (Vinyl, LP, Album) at Discogs

Het geluid is werkelijk subliem te noemen en momenteel is deze release voor 35 euro te bestellen op amazon Frankrijk. En dat voor de mooiste uitgave ooit van dit meesterwerk.

Ik las over de Detroit Mix het volgende: "Overall, the sound on the Detroit mix is just so tight and rhythmic that it flows beautifully." Dit kan ik alleen maar onderschrijven. Zelf geef ik de voorkeur aan deze originele rauwere, puurdere mix van de plaat. Ik word erdoor weggeblazen.

avatar van Minneapolis
Ja lekker is dat west, net nu ik besef dat ik de afgelopen maanden absurd veel aan het zwarte goud heb uitgegeven.
Het klinkt verleidelijk. Al heb ik Marvin altijd een typische studio artiest gevonden (briljant zelfs als je hoort hoe de opnames van dit album verliepen) en kon hij me live nooit op dat niveau boeien. Wat ik gezien/ gehoord heb dan, zoals het concert in Amsterdam met dat groen witte pak aan. Die opnamen van hem achter de piano van save the children vind ik echter super mooi. Ik zal dit Kennedy Centre concert eens opzoeken.

Ik vind het heel jammer dat die speciale uitgave van Here my dear (met een compleet 2e album met net zo mooie alternatieve mixen) nooit op vinyl is verschenen. Die zou ik direct aanschaffen.

Het is zeker lekker Minneapolis. Ik zou niet twijfelen als ik jou was. Ik heb het concert nu opstaan en het is inderdaad erg lekker.

avatar van Minneapolis
Is de audio hiervan van hetzelfde concert west? Die beelden van o.a. Save the Children (kan ik zo snel niet vinden) hoorden hier ook bij.
What's going on.

Het zou kunnen. Zal wel dezelfde tour zijn toch? Het klinkt ook erg goed: wat een mooi filmpje zeg!

avatar van Minneapolis
Ik ben er al uit. Niet dezelfde opname. Dit concert zat ook bij de 2001 deluxe edition dubbel cd (in dezelfde periode als dat die mooie expanded edition van Here my dear, waar ik het over had, ook uitkwam).
Ik ga het concert nog maar eens beluisteren in elk geval.

avatar van Franck Maudit

Intro: Frances "Frankie" Gaye's participatie in de Vietnamoorlog zag zich vertaald in brieven aan zijn wereldberoemde broer. De beschreven gruwelen raakten laatstgenoemde tot in het diepste van zijn ziel. De immer gladgeschoren Motown-ster was thans ter ziele gegaan.

Suite: Onder wijfelende hemelsluizen schrijdt een rusteloze extase, de blik naar morgen geworpen. Red de kinderen. Bespaar hen de last van onze onbekwaamheid. Voor ons, de gedoemden, doorstroomt deze wetenschap iedere regenjas. God mag dan wel schreien, samen kunnen we zijn tranen misschien torsen.

Naweeën: De Koude Oorlog had een guerrillamonster gebaard, waarvan het DNA tot op vandaag blijft muteren. Wanneer de nacht ons te machtig wordt kunnen we gelukkig teruggrijpen naar dit soulmonument. Want zeg nu eens eerlijk: What's Going On?