Marvin Gaye - What's Going On (1971)

Soul
Label: Motown

1. What's Going On (3:53)
  2. What's Happening Brother (2:43)
  3. Flyin' High (In the Friendly Sky) (3:49)
  4. Save the Children (4:03)
  5. God Is Love (1:41)
  6. Mercy Mercy Me (The Ecology) (3:16)
  7. Right On (7:31)
  8. Wholy Holy (3:08)
  9. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) (5:26)
  10. What's Going On [Detroit Mix] * (4:08)
  11. What's Happening Brother [Detroit Mix] * (2:43)
  12. Flyin' High (In the Friendly Sky) [Detroit Mix] * (3:49)
  13. Save the Children [Detroit Mix] * (4:02)
  14. God Is Love [Detroit Mix] * (1:47)
  15. Mercy Mercy Me (The Ecology) [Detroit Mix] * (3:08)
  16. Right On [Detroit Mix] * (7:32)
  17. Wholy Holy [Detroit Mix] * (3:08)
  18. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Detroit Mix] * (5:46)
  19. What's Going On [Rhythm & Strings Mix] * (3:50)
  20. Sixties Medley [Live at the Kennedy Center] * (13:23)
  21. Right On [Live at the Kennedy Center] * (7:33)
  22. Wholy Holy [Live at the Kennedy Center] * (3:32)
  23. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Live at the Kennedy Center] * (9:06)
  24. What's Going on [Live at the Kennedy Center] * (5:42)
  25. What's Happening Brother [Live at the Kennedy Center] * (2:54)
  26. Flyin' High (In the Friendly Sky) [Live at the Kennedy Center] * (3:51)
  27. Save the Children [Live at the Kennedy Center] * (4:22)
  28. God Is Love [Live at the Kennedy Center] * (1:43)
  29. Stage Dialogue [Live at the Kennedy Center] * (2:34)
  30. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Reprise] [Live at the Kennedy Center] * (5:12)
  31. What's Going On [Reprise] [Live at the Kennedy Center] * (4:07)
  32. What's Going On [Single Version] * (3:56)
  33. God Is Love [Single Version] * (2:56)
  34. Sad Tomorrows * (2:27)
  35. Head Title * (4:07)
avatar van Broem
ZERO schreef:
1001 Albums you must hear before you die

Het volgende album in m'n ontdekkingstocht werd Marvin Gaye - What's Going On (1971), een absolute klassieker die ik eigenlijk helemaal niet kende. Hoog tijd dus dat daar verandering in kwam. Soul is een genre waar ik sowieso weinig van ken, dus dan is dit album een mooie start, lijkt me.

Op zich was het zeker een aangename kennismaking met het genre, maar ik moet langs de andere kant toch ook toegeven dat het voor mij iets te veel 'achtergrondmuziek' is. Op het titelnummer na, staan er voor mij niet echt nummers op het album die ik los zou luisteren of aan playlists zou gaan toevoegen.

Dat wil zeker niet zeggen dat ik het slecht vind. Je hoort de kwaliteit, muzikaal zit het goed en Marvin Gaye heeft ook een erg aangename stem. Het album klinkt ook als een echt geheel en er staan geen nummers op die ik slecht vind. Maar ik kan niet zeggen dat het me echt bij m'n nekvel pakt, wat de meeste users hier wel lijken te ervaren.

Ideale plaat om sfeer te scheppen bij een etentje bijvoorbeeld, maar voor mij blijft het daar jammer genoeg bij.

Favoriet: What's Going On

Single release van je favoriete nummer van dit album 50 jaar en 1 dag geleden. Wat een klassieker

avatar van vinylbeleving
dumb_helicopter schreef:
Voor mij goed gemaakte en duidelijk kwalitatieve soul, maar het blijft natuurlijk soul. Daardoor zit inherent er altijd een bepaal kabbelaspect in vervat waar je blijkbaar niet onderuit kan. Fijn en gezellig maar echt opleven doe je er niet van.

Tja los dat deze stelling nogal getuigd van weinig kennis over het genre, mag je natuurlijk een mening hebben. Je kunt deze plaat aardig vinden, maar er niet het meesterwerk in horen dat anderen wel doen. Tegelijkertijd de muziek fijn en gezellig noemen is wat mij betreft nogal een onhandige uitspraak, juíst als het gaat om dit album. In de teksten schuild de pijn en dramatiek van African Americans. Het racisme en de armoede. Daar is natuurlijk niks gezelligs aan, maar wel een van de redenen dat naast de sterke instrumentatie, de teksten zo actueel blijven, en het album als meesterwerk en belangrijk document wordt gezien.

Iemand bekend met de Detroit Mix versie van dit album? Is het een aanrader of niet? Ik heb het gevoel dat er niet echt grote verschillen aanwezig zijn. Maar misschien heb ik dat mis.

avatar van Poles Apart
aERodynamIC schreef:

Ja, die zit in de Deluxe Edition van het album, is wat ruwer van opzet, wat puurder, ik vind/vond het als alternatieve mix/versie wel leuk om ook zo nu en dan eens te draaien, maar verwacht geen wereld van verschil. De welbekende versie is 'smoother', verfijnder, zweeft wat meer (als je begrijpt wat ik bedoel!). Ik heb eigenlijk geen voorkeur. Vind ze alle twee uitstekend. Ook zitten er hier en daar wat andere instrumenten in de mix en ontbreken die in de ander juist weer. Zeker het beluisteren waard!

avatar van Mjuman
De afgelopen 4 jaar in de USA hebben geleerd dat dit album - en de boodschap van de titelsong - nog steeds (of opnieuw) actueel is.

Poles Apart heeft gelijk - in mijn herinnering is daarin de drum meer naar voren gemixt en krijg je af en toe een hop-skip-jump gevoel. Zou die Deluxe versie moeten opvissen uit het archief voor de contraexpertise.