Marvin Gaye - What's Going On (1971)

Soul
Label: Motown

1. What's Going On (3:53)
  2. What's Happening Brother (2:43)
  3. Flyin' High (In the Friendly Sky) (3:49)
  4. Save the Children (4:03)
  5. God Is Love (1:41)
  6. Mercy Mercy Me (The Ecology) (3:16)
  7. Right On (7:31)
  8. Wholy Holy (3:08)
  9. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) (5:26)
  10. What's Going On [Detroit Mix] * (4:08)
  11. What's Happening Brother [Detroit Mix] * (2:43)
  12. Flyin' High (In the Friendly Sky) [Detroit Mix] * (3:49)
  13. Save the Children [Detroit Mix] * (4:02)
  14. God Is Love [Detroit Mix] * (1:47)
  15. Mercy Mercy Me (The Ecology) [Detroit Mix] * (3:08)
  16. Right On [Detroit Mix] * (7:32)
  17. Wholy Holy [Detroit Mix] * (3:08)
  18. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Detroit Mix] * (5:46)
  19. What's Going On [Rhythm & Strings Mix] * (3:50)
  20. Sixties Medley [Live at the Kennedy Center] * (13:23)
  21. Right On [Live at the Kennedy Center] * (7:33)
  22. Wholy Holy [Live at the Kennedy Center] * (3:32)
  23. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Live at the Kennedy Center] * (9:06)
  24. What's Going on [Live at the Kennedy Center] * (5:42)
  25. What's Happening Brother [Live at the Kennedy Center] * (2:54)
  26. Flyin' High (In the Friendly Sky) [Live at the Kennedy Center] * (3:51)
  27. Save the Children [Live at the Kennedy Center] * (4:22)
  28. God Is Love [Live at the Kennedy Center] * (1:43)
  29. Stage Dialogue [Live at the Kennedy Center] * (2:34)
  30. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Reprise] [Live at the Kennedy Center] * (5:12)
  31. What's Going On [Reprise] [Live at the Kennedy Center] * (4:07)
  32. What's Going On [Single Version] * (3:56)
  33. God Is Love [Single Version] * (2:56)
  34. Sad Tomorrows * (2:27)
  35. Head Title * (4:07)
nanison
Waarom geef ik dit initieel maar 3,5 sterren? Dat heeft te maken met het feit dat er tekstueel wat veel over het geloof geleuterd wordt maar daar moet ik op terugkomen. Ik beluister deze plaat ongeveer elke paar dagen dus er moet toch ergens iets blijven hangen... dat God en Jezus dan af en toe de revue passeren maakt ook helemaal geen ****** uit, het moet maar aan mij zijn om te accepteren dat dit een deel van de wereld is.
Het is een fantastische productie en ik vermoed dat de plaat zal blijven groeien, dit kan je niet beu worden...Wat een atmosfeer ademt dit werk...
Ik verhoog naar 4,5.

avatar van mm65
Tijdloos album, beetje aan de korte kant als je het mij vraagt.

avatar van Johnny Marr

Een absolute aanrader.

Wat is er zo speciaal aan dan? Graag wat duiding.

Johnny Marr schreef:

Wat is er zo speciaal aan dan? Graag wat duiding.

Naast de echt geweldige remaster gedaan in de Abbey Road studio's, krijg je het album in een andere mix. Dit is de oorspronkelijke mix van het album en ik vind 'm beter/rauwer klinken. Ook krijg je een compleet concert uit die tijd erbij op de andere 2 LP's. Pure verwennerij dus!

avatar van GrafGantz
west schreef:

Mee eens, al heb ik deze op dubbelceedee en niet op elpee.

west schreef:

Ik vind die alternatieve mixen alleen op Here my dear overweldigend (want echt totaal anders en heel verfrissend).
Zou mooi zijn als die ook eens op vinyl zou komen.

Een absolute aanrader.

Wow. Dat is een heel verleidelijke aanbieding zeg.... ga nu toch twijfelen om deze aan te schaffen. Dank voor je tip.

Een absolute aanrader.

Shit ik lees dit nu pas! ?

Verbston schreef:

Shit ik lees dit nu pas! ?

Dat was het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat de live lp die hierbij zit dit jaar apart is uitgebracht:
Marvin Gaye - What's Going On Live (2019)

Ook op vinyl te koop:

avatar van Verbston
Ja, daar was ik van op de hoogte.

Heb je de geluidskwaliteit al kunnen vergelijken?

Nee, want die losse uitgave heb ik niet (nodig).

avatar van teus
Vind het typisch dat op een van mooiste albums ooit ,die voor de meesten van het begin tot eind goed is,er enkele tracks maar 1x aangevinkt zijn
Of ben ik de enigste hier die Right On ook echt goed vind??

En mijn favoriet hierop blijft toch wel:
Inner City Blues

teus schreef:
Of ben ik de enigste hier die Right On ook echt goed vind??

Ja, datzelfde viel mij ook op toen ik een paar maanden geleden eindelijk m'n stem uitbracht op dit meesterwerk. Al denk ik dat er wel een simpele verklaring voor is.

Ten eerste ligt het aan het feit dat maar weinig mensen die stemmen ook hun favoriete tracks selecteren. Want als er 891 stemmen zijn uitgebracht (op moment van schrijven) en iedereen z'n favo tracks zou selecteren zijn er 1782 vermeldingen in totaal. Maar er zijn er nu maar 127, wat neerkomt op (127/1782)*100 = 7,1% !
Daarnaast kun je bij dit album dus maar 2 favoriete tracks maximaal selecteren. Waardoor je moet gaan kiezen tussen de juweeltjes en er dus altijd prachtnummers kind van de rekening zijn en een vermelding mislopen. Want ik vind Right On ook echt n fantastisch nummer die ik wilde selecteren als favoriet, maar What's Going On en Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) verkies ik er toch echt boven uiteindelijk. En dat geldt voor meer mensen.

Bij een muzikaal kunststukje als dit geeft het overzicht van favoriete nummers dus een vertekend beeld van de goeie nummers op het album. Al helemaal wanneer nog geen 10% van het maximaal mogelijke aantal is geselecteerd als favoriet.

Arbeidsdeskundige
Wow! Dit komt recht uit zijn hart en ziel. De muzikale omlijsting is weergaloos. De teksten zijn spiritueel en verbindend. What's Going On en Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) zijn van buitencategorie. Mercy Mercy Me (The Ecology) en Right On komen daar heel dicht bij in de buurt.

avatar van Gert1980
Dit album is geweldig, tijdloos! Ik luister hier na al die jaren nog even graag naar. Ontdekte Marvin Gaye als jongetje doordat Cyndi Lauper in die tijd een (becheiden) hit had met haar cover van What's Going On en een kennis mij wees op de originele versie. Sindsdien verknocht aan zijn heerlijke muziek en stem.

Klassieker!

avatar van dumb_helicopter
Voor mij goed gemaakte en duidelijk kwalitatieve soul, maar het blijft natuurlijk soul. Daardoor zit inherent er altijd een bepaal kabbelaspect in vervat waar je blijkbaar niet onderuit kan. Fijn en gezellig maar echt opleven doe je er niet van.

dumb_helicopter schreef:

Soul = bepaald kabbelaspect?
What the....

avatar van ZAP!
't Is gewoon zijn genre niet helemaal, zo moet je 't denk ik zien (?).
Ken deze wel, maar wil 'm eerst helemaal opnieuw horen eer ik een cijfer uitdeel.

ZAP! schreef:
't Is gewoon zijn genre niet helemaal, zo moet je 't denk ik zien (?).

Zoveel was duidelijk, maar dan is het meer een geval van een totaal ongetraind gevoel voor soul, want zo'n stelling slaat nergens op.

avatar van ZAP!
Minneapolis - Dat moet je dan verder maar met dumb_helicopter uitvechten.

My name is Paul, and that shit's between y'all...

dumb_helicopter schreef:

Voor mij (een poging tot) een goed geschreven, kwalitatieve reactie, maar het blijft natuurlijk zwatelpraat. Daardoor zit er een bepaald babbelaspect in verweven - wij zeggen dat "iemand kletst uit zijn nek" waardoor verbale aerosollen je treffen en het mondkapje niet helpt. Ongefundeerd en vermakelijk, maar een nieuw inzicht doe je er niet van op.

Album is meermaals tot album van de eeuw (de vorige welteverstaan) gekozen en is nog steeds uiterst actueel, zowat 50 jaar na dato.

Als 't niet je ding is - prima, kan gebeuren, maar doe andere users een genoegen en debiteer niet dit dit soort vaegpraet.

Mij zie je ook niet kletseren bij metal - whatever type - dat het goedgemaakt en kwalitatief hoogwaardig staal is, maar dat het natuurlijk wel lawaai blijft dat tegen je aan beukt

avatar van dumb_helicopter
Jongens, wat is er verkeerd met mijn mening (want dat is het nog altijd) te poneren? Ik breek de plaat niet af, maar ik heb nu eenmaal vaak bij soul dat het aan mij voorbij kabbelt en dat is bij sommige nummers op deze plaat zeker niet anders. Helaas. Gelukkig zijn er wel enkele nummers die me meer bevallen en het geheel vind ik ook allesbehalve slecht: vandaar de 3.5* waarmee ik het album dus allerminst devalueer.

Ik probeer tegenwoordig de onbestemde albums in de top-250 te beluisteren ook al ligt het niet per se in mijn straatje. Soms valt dat tegen, soms valt het best mee. Ik ben hier dus niet aan het trollen maar gewoon mijn opinie te geven over dit album en hoop dat bij deze de bij wijlen erg aanvallende reacties wat temperen.

avatar van Minneapolis
Ach, aanvallend.. Ik was alleen perplex van hoe (minder genuanceerd en op jezelf betrekkend als in je laatste post) je het hele genre soul weg zette.

avatar van GrafGantz
Iemand met The National op 1 in z'n top 10 zou toch wel een beetje gewend moeten zijn aan muziek die maar een beetje voorbij kabbelt

Waar overigens niks mis mee is, heb dat betreffende album zelf op 4* staan.

avatar van Dirruk
De nieuwe nummer 1 in de Rolling Stone 500 Best Albums of All Time. Daar zal ongetwijfeld meer achter zitten.

Voor mij in ieder geval een mooi moment om hem er even op te leggen en gelijk een score uit te delen, wat ik tot mijn verbazing nog niet had gedaan.

Tijd niet gedraaid, maar ik heb het altijd een prachtig album gevonden. Eerste 2 nummer zijn gelijk favoriet. De ietwat saaie stukjes vind ik in Save the Children en Wholy Holy. Maar omdat de plaat zo'n prachtig geheel is zijn de mindere nummers toch nog aardig te vertreren. Een bijna perfecte soulplaat.

avatar van Slowgaze
Dirruk schreef:

Hoezo zou daar meer achter zitten? Al sluit ik niet uit dat kwesties als Black Lives Matters deze plaat opnieuw onder de aandacht hebben gebracht van degenen die hun stem uit mochten brengen, dat geef ik toe. Ik vind het eigenlijk wel een terechte nummer 1, en een veel interessantere dan de veilige, voorspelbare Beatles en Radiohead die vaak zulke lijstjes aanvoeren.

Slowgaze schreef:

Bovendien ging OOR zo'n twintig jaar geleden al vOOR dOOR dit album te typeren als "beste album van de 20e eeuw" - en ik zou OOR niet een echte vOORloper durven noemen.

avatar van Minneapolis
Er werd vanavond in "De vooravond" even aandacht aan besteed, maar dat was redelijk tenenkrommend. Nodig aub wat mensen uit die er wat over kunnen vertellen..
Ook de muzikale ode was zwak.

Voor wie wél iets over het album te weten wil komen kan ik (ik heb ze eerder genoemd) de Youtube videos van The Roots drummer Questlove met Motown's Harry Weinger aanraden.