Marvin Gaye - What's Going On (1971)

Soul
Label: Motown

1. What's Going On (3:53)
  2. What's Happening Brother (2:43)
  3. Flyin' High (In the Friendly Sky) (3:49)
  4. Save the Children (4:03)
  5. God Is Love (1:41)
  6. Mercy Mercy Me (The Ecology) (3:16)
  7. Right On (7:31)
  8. Wholy Holy (3:08)
  9. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) (5:26)
  10. What's Going On [Detroit Mix] * (4:08)
  11. What's Happening Brother [Detroit Mix] * (2:43)
  12. Flyin' High (In the Friendly Sky) [Detroit Mix] * (3:49)
  13. Save the Children [Detroit Mix] * (4:02)
  14. God Is Love [Detroit Mix] * (1:47)
  15. Mercy Mercy Me (The Ecology) [Detroit Mix] * (3:08)
  16. Right On [Detroit Mix] * (7:32)
  17. Wholy Holy [Detroit Mix] * (3:08)
  18. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Detroit Mix] * (5:46)
  19. What's Going On [Rhythm & Strings Mix] * (3:50)
  20. Sixties Medley [Live at the Kennedy Center] * (13:23)
  21. Right On [Live at the Kennedy Center] * (7:33)
  22. Wholy Holy [Live at the Kennedy Center] * (3:32)
  23. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Live at the Kennedy Center] * (9:06)
  24. What's Going on [Live at the Kennedy Center] * (5:42)
  25. What's Happening Brother [Live at the Kennedy Center] * (2:54)
  26. Flyin' High (In the Friendly Sky) [Live at the Kennedy Center] * (3:51)
  27. Save the Children [Live at the Kennedy Center] * (4:22)
  28. God Is Love [Live at the Kennedy Center] * (1:43)
  29. Stage Dialogue [Live at the Kennedy Center] * (2:34)
  30. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Reprise] [Live at the Kennedy Center] * (5:12)
  31. What's Going On [Reprise] [Live at the Kennedy Center] * (4:07)
  32. What's Going On [Single Version] * (3:56)
  33. God Is Love [Single Version] * (2:56)
  34. Sad Tomorrows * (2:27)
  35. Head Title * (4:07)
avatar van Broem
ZERO schreef:
1001 Albums you must hear before you die

Het volgende album in m'n ontdekkingstocht werd Marvin Gaye - What's Going On (1971), een absolute klassieker die ik eigenlijk helemaal niet kende. Hoog tijd dus dat daar verandering in kwam. Soul is een genre waar ik sowieso weinig van ken, dus dan is dit album een mooie start, lijkt me.

Op zich was het zeker een aangename kennismaking met het genre, maar ik moet langs de andere kant toch ook toegeven dat het voor mij iets te veel 'achtergrondmuziek' is. Op het titelnummer na, staan er voor mij niet echt nummers op het album die ik los zou luisteren of aan playlists zou gaan toevoegen.

Dat wil zeker niet zeggen dat ik het slecht vind. Je hoort de kwaliteit, muzikaal zit het goed en Marvin Gaye heeft ook een erg aangename stem. Het album klinkt ook als een echt geheel en er staan geen nummers op die ik slecht vind. Maar ik kan niet zeggen dat het me echt bij m'n nekvel pakt, wat de meeste users hier wel lijken te ervaren.

Ideale plaat om sfeer te scheppen bij een etentje bijvoorbeeld, maar voor mij blijft het daar jammer genoeg bij.

Favoriet: What's Going On

Single release van je favoriete nummer van dit album 50 jaar en 1 dag geleden. Wat een klassieker

avatar van vinylbeleving
dumb_helicopter schreef:
Voor mij goed gemaakte en duidelijk kwalitatieve soul, maar het blijft natuurlijk soul. Daardoor zit inherent er altijd een bepaal kabbelaspect in vervat waar je blijkbaar niet onderuit kan. Fijn en gezellig maar echt opleven doe je er niet van.

Tja los dat deze stelling nogal getuigd van weinig kennis over het genre, mag je natuurlijk een mening hebben. Je kunt deze plaat aardig vinden, maar er niet het meesterwerk in horen dat anderen wel doen. Tegelijkertijd de muziek fijn en gezellig noemen is wat mij betreft nogal een onhandige uitspraak, juíst als het gaat om dit album. In de teksten schuild de pijn en dramatiek van African Americans. Het racisme en de armoede. Daar is natuurlijk niks gezelligs aan, maar wel een van de redenen dat naast de sterke instrumentatie, de teksten zo actueel blijven, en het album als meesterwerk en belangrijk document wordt gezien.

Iemand bekend met de Detroit Mix versie van dit album? Is het een aanrader of niet? Ik heb het gevoel dat er niet echt grote verschillen aanwezig zijn. Maar misschien heb ik dat mis.

avatar van Poles Apart
aERodynamIC schreef:

Ja, die zit in de Deluxe Edition van het album, is wat ruwer van opzet, wat puurder, ik vind/vond het als alternatieve mix/versie wel leuk om ook zo nu en dan eens te draaien, maar verwacht geen wereld van verschil. De welbekende versie is 'smoother', verfijnder, zweeft wat meer (als je begrijpt wat ik bedoel!). Ik heb eigenlijk geen voorkeur. Vind ze alle twee uitstekend. Ook zitten er hier en daar wat andere instrumenten in de mix en ontbreken die in de ander juist weer. Zeker het beluisteren waard!

avatar van Mjuman
De afgelopen 4 jaar in de USA hebben geleerd dat dit album - en de boodschap van de titelsong - nog steeds (of opnieuw) actueel is.

Poles Apart heeft gelijk - in mijn herinnering is daarin de drum meer naar voren gemixt en krijg je af en toe een hop-skip-jump gevoel. Zou die Deluxe versie moeten opvissen uit het archief voor de contraexpertise.

avatar van Lura
Op 20 mei 1971 verscheen het maatschappijkritische meesterwerk What’s Going On. Wat Le Sacre du printemps van Igor Stravinsky is voor de moderne klassieke muziek is What’s Going On voor de soulmuziek. Beiden hebben ruimschoots de tand des tijds doorstaan. Tot 1971 behoorde Gaye tot de hitfabriek van Motown, het label scoorde aan de lopende bands hits. Zo scoorde Gaye bijvoorbeeld samen met Tammi Terrell een grote hit met Ain't No Mountain High Enough, geschreven door Ashford & Simpson.

Het meesterwerk van Gaye effende het pad voor meer artistieke vrijheid voor Afro-Amerikanen. Vijftig jaar na dato is het album nog steeds pijnlijk actueel. Opener en titelnummer What’s Going On gaat over de waanzin van oorlog. Een van de eerste regels luidt : Brother, brother, brother, there’s far too many of you dying”. Een verwijzing naar de twintig jaar durende Vietnamoorlog, waaraan Gaye’s broer Frankie ook drie jaar deelnam vlak voordat What’s Going On verscheen.

Een andere regel uit het lied is : “Father, father we don’t need to escalate”. Hierin richt hij zich tot de Heer, maar het zou ook kunnen refereren aan de regelmatige ruzies die hij toen al had met zijn vader Marvin sr. Het huwelijk van senior was niet bepaald het meest gelukkige en zijn ouders had om de haverklap ruzie, waarbij Gaye het altijd opnam voor zijn moeder. Later gingen die ruzies tussen senior en junior vooral over Gaye’s levenswandel. Een ervan werd Gaye fataal. Op 1 april 1984 werd Gaye, één dag voor zijn vijfenveertigste verjaardag, door zijn vader tweemaal in het hart getroffen en stierf in de armen van zijn broer Frankie. Nota bene vermoord met het wapen, wat Gaye vier maanden eerder zijn vader cadeau had gedaan.

De dag dat het gebeurde herinner ik me nog als de dag van gisteren. De schok was enorm bij mij toen ik het die dag hoorde in het acht uur journaal. Enkele jaren ervoor was Gaye een beetje van ons geworden, bewoners van de Lage Landen. In 1981 was Gaye namelijk naar Europa verhuisd. Op de vlucht voor cocaïnedealers, twee hebberige ex-vrouwen en de IRS, de Amerikaanse belastingdienst. In eerste instantie vestigde hij zich in Londen. Vlak ervoor had hij het Teteringse model Eugénie Vis ontmoet, na een optreden in Carré. Zij werd zijn geliefde en zou zich over hem en zijn zoontje gaan ontfermen en zorgde ervoor dat hij tijdelijk clean was.

Al spoedig vestigde Gaye zich in Oostende, maar verbleef ook af en toe in Teteringen, en verschenen in die tijd nog twee prima albums In Our Lifetime en vooral Midnight Love. Inspiratiebron voor de hit Sexual Healing was zijn vriendin Vis. Een nummer waaraan Charles Dumolin meeschreef, maar die er niet de credits voor kreeg. Dumolin werd onder andere bekend van Hey nana van Micha Marah en Jij en ik van Ann Christy. In opdracht van Stad Oostende maakte Dumolin ook het bronzen beeld “ Marvin Gaye” voor het Casino-Kursaal. Het monument weegt 2500 kg en is levensgroot. Het is nog steeds anno 2021 te bezichtigen in de lobby van de Kursaal.

Een zeer terecht eerbetoon voor een van de meeste begenadigde soulzangers uit de geschiedenis. Die ons prachtplaten naliet als Let’s Get It On, I Want You, Here,My Dear en natuurlijk What’s Going On.

avatar van jorro
Hejemaal niet mijn ding, maar ik kan er niet omheen om te vermelden dat het op 1 staat in de 100 Greatest Albums of 1971 en op 4 in de huidige Best Ever Album chart over dat jaar.
In mijn reis langs de jaarlijstjes sla ik tegenwoordig de soul en funk albums over. Ik heb er niet veel mee en om dan te gaan luisteren en een oordeel te vellen zegt niet zoveel. Het plezier zou er voor mij ook af gaan gezien het toch aanzienlijke aantal soul/funk albums per jaar. Zeker in een op de USA georiënteerde lijst is dat te verwachten.
Ook bij dit akbum dus geen stem mijnerzijds, dat laat ik aan de liefhebbers.