Alter Bridge - Walk the Sky (2019)

Metal / Rock
Label: Napalm

1. One Life (1:23)
  2. Wouldn't You Rather (3:51)
  3. In the Deep (3:50)
  4. Godspeed (4:16)
  5. Native Son (4:15)
  6. Take the Crown (4:47)
  7. Indoctrination (4:40)
  8. The Bitter End (3:44)
  9. Pay No Mind (4:16)
  10. Forever Falling (5:10)
  11. Clear Horizon (4:56)
  12. Walking on the Sky (4:55)
  13. Tear Us Apart (4:31)
  14. Dying Light (5:46)
avatar van Desert
Een van de albums waar ik dit jaar het meest naar zit uit te kijken!

avatar van legian
Ja hier heb ik ook echt wel zin in.
Als ik mijn cijfers zo volg voor hun albums dan belooft dit album weer een parel te worden. Maar zonder nog maar een noot ervan gehoord te hebben ga ik me daar nog niet aan wagen.

Op 10 December staan ze trouwens in de HMH.

avatar van Aladdin
Hoop dan wel op de kwaliteit van hun eerste twee platen en/of Fortress. Vond de vorige echt nèt niet ondermaats voor zulke goede muzikanten.

avatar van BloodBrothers
Wouldn't You Rather - YouTube

Eerste nummer klinkt vrij ruig. Gisteren uitgekomen!

avatar van legian
Het klinkt voornamelijk erg als een single aan vind ik. Daarnaast vraag ik me echt af wat ze met de productie gedaan hebben. De zang is nauwelijks te horen en de details vervallen allemaal in een brei aan geluid.

avatar van BloodBrothers
Pay No Mind - YouTube

Het nieuwe nummer is me er toch weer eentje hoor. Intro vind ik ontzettend goed klinken.

avatar van legian
Pay No Mind klink meer vernieuwend dan Wouldn't You Rather. Hij bevalt ook een stuk beter.
Heb ondertussen een pre-order geplaatst op de Earbook uitgave van het album, ben benieuwd of ze daar ook nog wat extra's qua muziek bij leveren of als het echt alleen het album is.

avatar van legian
En de derde single is een feit. Alter Bridge - "Take The Crown". Klinkt weer wat traditioneler.

Is metal als genre hier trouwens niet wat overdreven?

avatar van milesdavisjr
Is metal als genre hier trouwens niet wat overdreven?

Hoe zou je de muziek anders willen definiëren?

avatar van legian
milesdavisjr ik zou het eerder als Rock of HardRock omschrijven eigenlijk. Ik heb Alter Bridge altijd wat te soft gevonden om als Metal door te gaan.

avatar van milesdavisjr

Kan ik inkomen, hoewel Alter Bridge wel weer een stuk steviger klinkt dan traditionele hardrock bands.
Het maakt op zich ook niet uit, er zijn wel meer van die bandjes (denk bijvoorbeeld aan Armored Saint en Warrior Soul) die wat lastiger te categoriseren zijn, het stempeltje dat wordt meegegeven is an sich ook eigenlijk niet zo interessant.

avatar van Desert
Ik hoop dat er ook wat meer epische, badend in legato nummers op verwerkt staan. Dat is toch hun sterkte vind ik. Bij het laatste album bleef ik op dat vlak wat op mijn honger zitten zeker in vergelijking met de worpen uit 2013 en 2007.

avatar van gigage
Op sptfy staat een e.p. genaamd Dying Light. dat lijkt een verzameling singles te zijn van 22 minuten van dit album.

avatar van Aladdin
gigage schreef:

Standaard service; ze voegen telkens de reeds uitgebrachte 'singles' toe aan de nieuwe nummers.

avatar van Desert
Te vinden op het internet voor wie niet kan wachten.

avatar van legian
En ondertussen ook legitiem te beluisteren. Een eerste luisterbeurt is positief. Het klinkt wat speelser en afwisselender dan de vorige plaat. Indoctrination springt er voorlopig als enige echt bovenuit. Heerlijk stukje gitaarwerk in dat nummer.

avatar van Metal-D78
Weer meer van hetzelfde, maar ligt prima in het gehoor. Alter Bridge blijft gewoon sterke nummers met kop en staart maken die bij de eerste beluistering al vertrouwd klinken. Tegelijkertijd steekt het gevoel de kop op dit al eens eerder te hebben gehoord van dezelfde band. Desalniettemin: prima niets aan de hand rock voor in de auto.

avatar van DargorDT
Ja, dat gevoel heb ik ook. Ik zat me af te vragen in hoeverre dit iets toevoegt aan de eerdere albums. Niet dat 'iets toevoegen' een noodzakelijke voorwaarde is voor een album om bestaansrecht te hebben, maar een bepaalde ontwikkeling of iets verrassends zou wel welkom zijn. AB heeft me nooit echt geboeid, het valt vanwege de sound voor mij een beetje tussen de wal en het schip. Het ligt allemaal lekker in het gehoor, maar er blijft niet werkelijk iets hangen. Aan de andere kant zijn de songs en het muzikale vakmanschap wel gewoon top, daar niet van.

Ik ga deze nog een paar keer luisteren voor een definitief oordeel.

avatar van gigage
Ik ben positief verrast. Tremonti zet geregeld het gas erop.

avatar van milesdavisjr
Het is weer een degelijk album geworden maar de heren moeten er voor waken niet elke keer dezelfde schijf uit te poepen. Ik heb het gevoel dat het songmateriaal een beetje inwisselbaar begint te worden. Op zich hoeft dat niet zo erg te zijn, Myles is nog steeds een uitstekende zanger en Tremonti weet nog steeds goed solo's uit zijn mouw te schudden, echter het begint nu wel een beetje te schuren. De heren lijken wat vast te zitten in hun eigen format. Het album telt weinig echte uitschieters maar bevat ook geen nummers die een onvoldoende scoren. Voor wie meer van het zelfde wil is dit een prima album van Alter Bridge, wil je een nieuw geluid horen of hoop je dat er grenzen worden verlegd door de heren zal wat minder met deze schijf uit de voeten kunnen.

avatar van ProGNerD
Toch maar 's geprobeerd na enkele recensies gelezen te hebben. Goeie sound en productie, maar mij net niet prog e/o metal genoeg. Niet dat het te soft of gezapig is; het rockt er af en toe lekker op los... Maar waar ik sommige intro's mooi en veelbelovend vind, ontwikkelen de nummers zich niet echt spannend en na het gehele album uit geluisterd te hebben, is het voor mij allemaal een beetje teveel dezelfde formule en blijft er niets echt hangen.. Waarschijnlijk de reden dat ik Alter Bridge vooralsnog min of meer aan me voorbij heb laten gaan , maar zeker geen slecht album voor de liefhebber; wat mij betreft een 3.5.

in tegenstelling tot wat Milesdavisjr schrijft is geen enkel album van AB met de voorganger ter vergelijken. Ook dit album is qua thema en opbouw van nummers weer zo afwijkend van the Last Hero dat ik persoonlijk even moest wennen. Productie is super, Miles zeurt af en toe wel een beetje in de zang. Mark op zijn best evenals Flip en Brian.
Alter Bridge is toch een band die niet in een hokje Metal/Powerhouse of Hard Rock te vangen is. Een absolute top band waarbij je je zeker geen buil valt om dit album te downloaden of aan te schaffen. Een dikke ACHT

avatar van milesdavisjr

Stilistisch gezien zie en hoor ik juist heel veel overeenkomsten, de details kunnen wat verschillen evenals het tempo van enkele songs maar de hoofdmoot blijft hetzelfde. De basis is en blijft heavy rock met af en toe grootse gebaren. Maar ik heb vanaf het debuut geen koerswijzigingen gehoord, weinig tot geen toevoegingen van nieuwe instrumenten, geen geflirt met andere genres. Wellicht wat kleine elementen die wat anders aanhoren maar ik ben benieuwd waar jij de grote onderlinge verschillen in de albums terug kan horen.

avatar van Metal-D78
milesdavisjr schreef:

Ik hoor ze in ieder geval niet...

avatar van Jelle78
Vooralsnog vind ik dit een aardige plaat. Voor zover ik het kan inschatten hoor ik weinig verschil met het vorige album. Maar dat hoef geen probleem te zijn, als de nummers maar goed zijn. Dat kan ik nu nog niet goed beoordelen. Wel vind ik het dynamisch bereik erg minimaal waardoor alles een beetje als een muur van geluid op mij overkomt. Desondanks ga ik deze plaat zeker vaker luisteren.

Klinkt aardig maar kan niet tippen de CREED albums. Die waren vetter en zwaarder!

avatar van milesdavisjr

Maar bleek toch ook een zwak aftreksel te zijn van bands als Alice In Chains en Pearl Jam. De uitgedragen pijn en woede in de uitgewerkte neo grunge nummers kwam toch wat geforceerd en gestileerd over naar mijn mening. Nee dan liever Alter Bridge, een zanger die zingt zonder een aardappel in zijn keel en een Mark Tremonti die voor mijn gevoel met zijn gitaarspel wat authentieker voor de dag komt.

avatar van jellylips
Ik dacht dat het niet mogelijk was, maar deze plaat klinkt nóg meer gecompressed en dichtgetimmerd dan haar voorganger. Het heeft geen punch meer. Ditchen die Baskette.

avatar van Jelle78
Helemaal mee eens jellylips. Maar er is hoop. Volgens dr.loudness-war.info heeft het vinyl van Alter Bridge zonder uitzondering een substantieel groter dynamisch bereik dan de cd's. Dat doet vermoeden dat het vinyl een eigen master heeft (vinyl heeft per definitie een groter dynamisch bereik dan cd, dus een gecomprimeerde cd master rechtstreeks op vinyl zetten zal altijd leiden tot enkele punten winst in het dynamisch bereik. Maar als de winst zo groot is als bij Alter bridge is de kans groot dat het vinyl een eigen master heeft, heb ik gelezen). Waarschijnlijk zal het vinyl dus veel dynamischer klinken dan de cd/streaming versie. Dus mocht je de nummers die door de muur van geluid heen sijpelen wel goed vinden, dan loont het zeker de moeite op zoek te gaan naar het vinyl.

avatar van Mr. Sunset
Alter Bridge weet geweldige muziek te maken. Daar ligt ook gelijk het probleem. Zoals hierboven al meermaals is gezegd is het trucje van de band een beetje achterhaald. Elk nummer steekt wederom fantastisch in elkaar en het is een zeer sterk album geworden, maar het weet me nergens echt te verassen. Hoeft ook niet perse, maar als je nummers als 'Cry of Achilles", 'Slip Tot The Void" "Words Darker Them Their Wings" en "Blackbird" in je catalogus hebt, dan ligt de lat gewoon erg hoog.

Dit album is sterk van begin tot eind maar mist échte uitschieters. Neemt niet weg dat ik met veel plezier naar deze band luister en dat ze stevig in mijn top 3 bands staan. Ben alleen bang dat alle projecten (Tremonti, Slash Myles solo) de band Alter Bridge parten speelt. Heb wel enorm veel zin in het concert op 10 december en hoop dat ze sowieso "Pay No Mind", "Clear Horizon" en "Dying Light" zullen spelen!