Sacred Reich - Awakening (2019)

Label: Metal Blade

1. Awakening (4:08)
  2. Divide & Conquer (3:40)
  3. Salvation (3:59)
  4. Manifest Reality (4:44)
  5. Killing Machine (3:18)
  6. Death Valley (5:22)
  7. Revolution (2:48)
  8. Something to Believe (3:24)
avatar van namsaap
Awakening heeft er al een aantal rondjes opzitten en de plaat bevalt me prima. Kant A opent met Awakening redelijk zoals we van SR gewend zijn. Vanaf Divide & Conquer laat de band horen toch niet helemaal op de oude tour te gaan, met name dankzij Phil Rind, die verrassend vitaal klinkende zanglijnen laat horen. Die lijn wordt op Salvation en Manifest Reality prima doorgetrokken.

Helaas wordt dit niveau op kant B niet volgehouden. Killing Machine begint gezapig maar wordt gered door het refrein en Death Valley is een matig midtempo-nummer dat snel verveelt. Het punk-achtige Revolution stampt lekker weg en zal het live vast prima doen. Met Something To Believe (waar de stem van Phil enigzins doet denken aan die van Zakk Wylde) sluit het album op degelijke wijze af.

Grootste pluspunt op dit album is Phil RInd, die verrassend goed bij stem is en meer melodie in zijn zanglijnen legt. De productie van het album is dik in orde en het album luistert lekker weg. Jammer dat het uitstekende niveau van kant A niet wordt doorgetrokken op kant B. Daarnaast zijn de inspiratieloze solo's van Wiley een puntje van kritiek.

Score: 77/100

avatar van james_cameron
Leuk om weer eens iets van deze amerikaanse metalband te vernemen, maar na 23 jaar afwezigheid mag je toch wel iets meer verwachten dan deze karige acht nieuwe nummers. Niet slecht evenwel en het klinkt alsof de tijd heeft stilgestaan, met een opvallende terugkeer van drummer Dave McClain, die vanaf 1996 was ingelijfd bij Machine Head. De stem van zanger Phil Rind heeft wel wat te lijden gehad onder het verstrijken van de tijd, maar het kan er allemaal nog net mee door.