Thom Yorke - ANIMA (2019)

Electronic
Label: XL

1. Traffic (5:17)
  2. Last I Heard (...He Was Circling the Drain) (5:06)
  3. Twist (7:03)
  4. Dawn Chorus (5:23)
  5. I Am a Very Rude Person (3:44)
  6. Not the News (3:57)
  7. The Axe (6:59)
  8. Impossible Knots (4:19)
  9. Runwayaway (5:56)
  10. (Ladies & Gentlemen, Thank You For Coming) * (4:58)
avatar van luigifort
Ben heel benieuwd
Mooie hoes iig

avatar van Woutout
Voor degene die Yorke live gezien hebben, de bonustrack heette in een vorig leven "Two Feet Of The Ground"

En er verschijnt volgende week een film op Netflix van Thom en Paul Thomas Anderson ter promotie.

avatar van Voorprogramma!
Vrees dat deze niet meteen op Spotify zal staan, dat wordt eerst €15 via ITunes en dan op Vinyl voor €30 maar voor Thom Yorke heb ik dat er wel voor over!

Voorprogramma! schreef:

Same here! En de week erna naar Keulen voor zijn eerste liveshow van de nieuwe tour.

avatar van jellecomicgek72
Kijk, dat is goed nieuws!!!

avatar van jellecomicgek72
luigifort schreef:
Ben heel benieuwd
Mooie hoes iig

Mooie hoes? Tis maar goed dat smaken verschillen

avatar van Woutout
Overigens is Dawn Chorus van origine een Radiohead track. Deze video begint met een stukje van dat nummer:

Radiohead - Unreleased songs - YouTube

iTunes geeft 29 Juni aan, inplaats van 27 Juni

avatar van Woutout
Er is inmiddels een promovinyl met 3 tracks (Not The News, Traffic en Dawn Chorus) Inmiddels deze tracks beluisterd en Dawn Chorus is een nieuwe song die niks met het Radiohead origineel van doen heeft. Zowel Not The News als Traffic stijgen ver boven de eerdere live versies uit. Dawn Chorus is Yorke in "spoken word" modus gecombineerd met ambient synthesizers.

avatar van Voorprogramma!
Komt deze nou ook op Spotify aanstaande donderdag, want bij ITunes is release datum 29-06

avatar van Shffl
https://thomyorke.ffm.to/anima is de release 27 juni… kans is groot dat het album vrijdag op de streaming sites staat. Maar boeie, ik kocht de Deluxe editie en krijg vrijdag sowieso de lossless download.

avatar van philtuper
jellecomicgek72 schreef:

Mooie hoes? Tis maar goed dat smaken verschillen

Zonder typo is ie al een stuk fraaier.

avatar van ohmusica
Vormgeving is wel in orde, we zien een wereld (stad) die in een punt verdwijnt, daarboven zweeft een ziel (anima), die zich probeert te ontworstelen, dan wel mede ten ondergaat. Typografie heeft iets futuristisch en groteseque en valt perfect in de illustratie.

avatar van coldwarkids
Alweer een nieuw album?

coldwarkids schreef:
Alweer een nieuw album?

Is al even geleden. Vorige dateert alweer van 2014. Hoog tijd dus.

Hype!

avatar van coldwarkids
mattman schreef:

Is al even geleden. Vorige dateert alweer van 2014. Hoog tijd dus.

Hype!

Nee hoor. Suspiria is duidelijk van vorig jaar. Ook al is het een soundtrack. Lijkt me toch duidelijk de stem van Thom op die plaat.

coldwarkids schreef:

Als we soundtracks al gaan meetellen. Vind de soundtracks van Nick Cave ook geen Cave albums bijvoorbeeld. Dit is de derde soloplaat van Thom Yorke.

avatar van Shffl
ohmusica schreef:

Voor die vallende man heeft Stanley Donwood een moment gebruikt uit deze dans door Aimilios Arapoglou (en 180° gedraaid). De choreografie is van Damien Jalet, ook verantwoordelijk voor de dansen in Susperia én in de korte ANIMA film van Paul Thomas Anderson, die vanaf vrijdag op Netflix te zien is.

Bij een eerste vertoning van de ANIMA film werd vorige week in LA aan bezoekers een 'ANIMA Preview Limited Edition' 12" vinyl uitgedeeld met drie nummers (Not the News, Traffic en Dawn Chorus) op de A-kant en twee niet met naam genoemde instrumentale nummers op de B-kant. Die laatste twee zijn elk rond de 3 minuten lang en staan vooralsnog exclusief op deze uitgave.

Op alle vinyl edities van ANIMA staat nog een 10e nummer: Ladies & Gentlemen, Thank You For Coming

Shffl schreef:

Laat mij iets verklappen alvast... Ladies And Gentlemen is een herbewerking van de Yorke song Two Feet Of The Ground. Hoe ik dat weet?

avatar van juvefc_robin
Verrassend, het staat al op Spotify. Dat belooft een mooie donderdag

avatar van mkrake
Hij is fijn! Niet heel verrassend qua sound, maar prima plaatje weer van deze grote meneer. Laatste 3 nummers vind ik het sterkst!

avatar van mattman
Sow. Dit klinkt allemaal wel erg goed!

De eerste luisterbeurt was een meesterlijke trip. Dawn Chorus pakte me echt.

avatar van Flat Earth
Staat nog niet op google play music

avatar van ohmusica
Staat ook op Tidal, de speelduur is 1 seconde langer dan op Spotify. Dat belooft wat.

avatar van kennie
ohmusica schreef:

avatar van kennie
Anima film nu te bekijken op Netflix

avatar van ohmusica
Het was weer een duistere bijna claustrofobische ervaring, echt ontsnappen was er weer niet bij (en zo hoort het ook). York werpt weer een aantal existentiële vragen op over de status van het mens zijn... Muzikaal is het ook weer een echte Yorke, donker met een licht ritmische ondertoon en subtiele wendingen in toon en opbouw.
HET lijkt me een prima plaat voor ons dolende zielen.

avatar van Musico Pinjo
Aangenaam verrast na de eerste twee luisterbeurten!
Waar ik bij Tomorrow's Modern Boxes altijd het idee had iets te missen in het geluid, en daardoor moeite had het album af te luisteren, klinkt ANIMA op de een of andere manier geïnspireerder.
Na afloop van de eerste draaibeurt had ik direct zin alles nog een keer te horen, er gebeurd veel op deze plaat!

Misschien wel de beste van zijn solo-oeuvre??

avatar van Hoedijk
Een album dat direct m'n aandacht trekt. Wat mij betreft z'n beste soloalbum tot nu toe. Thom zit wederom in een "creatieve piek".

avatar van Erikpol
Fijn album weer hoor, zeker hoe verder naar het einde toe.
Leuke visuals ook op Spotify.