Thom Yorke - ANIMA (2019)

Electronic
Label: XL

1. Traffic (5:17)
  2. Last I Heard (...He Was Circling the Drain) (5:06)
  3. Twist (7:03)
  4. Dawn Chorus (5:23)
  5. I Am a Very Rude Person (3:44)
  6. Not the News (3:57)
  7. The Axe (6:59)
  8. Impossible Knots (4:19)
  9. Runwayaway (5:56)
  10. (Ladies & Gentlemen, Thank You For Coming) * (4:58)
avatar van Rudi1984
kennie schreef:
Anima film nu te bekijken op Netflix

Zelfingenomenheid ten top weer dat dit een ‘film’ wordt genoemd, inclusief Netflixrelease voorzien van de omschrijving ‘geestverruimend, visueel optreden’. Bij elke andere band was dit gewoon de nieuwe videoclip geweest.

Dat staat me bij Radiohead ook al jaren zo tegen, al die gebakken lucht eromheen.

Rudi1984 schreef:

Het is meer een clip dan een film inderdaad

avatar van Shffl
Het is een (korte) musical!

Plus: deze productie kost een paar centen… en regie van Paul Thomas Anderson, niet de eerste de beste. Dus begrijpelijk dat Netflix interesse had in de productie.

Toch mooi, dat Netflix ook geld steekt in dit soort art projects. Mogen ze wel vaker doen!

(en ik ruik geen gebakken lucht)

avatar van Rudi1984
Shffl schreef:

Ik heb liever dat Netflix weer eens investeert in goede films die niet uit hun eigen stal komen, maar dat is misschien niet de juiste discussie voor hier.

En het is een mooie clip hoor, maar wat mij betreft geen film. Leuk ook dat een 'echte' regisseur het oppakt, maar ook dat is niet uniek en kan prima op Youtube. Denk bijvoorbeeld aan een Harmony Korine die flink wat clips heeft gemaakt voor o.a. Rihanna.

Vol verwachting klopte mijn Radiohead hart, na het zien van de score van nu 4,15* na flink wat stemmen hier op Musicmeter. Of zouden de vele fanboys toch weer een beetje overenthousiast zijn? Gelijk bij de eerste twee nummers realiseer ik mij dat het helaas toch meer dat laatste is. Natuurlijk is dit goed verzorgde en doordachte elektronische muziek van Thom York, maar bijvoorbeeld op de eerste twee nummers haalt hij toch echt niet het niveau van zijn band. Gelukkig volgt daarna Twist, wat melodieus mooie lijnen bevat en een fraaie sound heeft. Hierna zijn Dawn Chorus, the Axe & vooral I am a Very Rude Person nog de moeite zeker waard, maar gelukkig verandert niet alles wat Thom York aanraakt in goud.

Typische Yorke plaat, met voor mij Runwayaway als voorlopige hoogtepunt. Duistere minimal die bij mij vreemd genoeg een Gotham- achtige (van Batman ja...) indruk achterlaat. Prachtige afsluiter!

avatar van meneer
Ok, ik ga alleen even uit van de combinatie van de Netflix film (15 minuten) met de bij behorende nummers ‘Not The News’, ‘Traffic’ en ‘Dawn Chorus’ want dat is wat ik - tot nu toe - gezien en gehoord heb. Dus een eerste indruk.

De film is kunstzinnig met een Yorke die niet in het systeem past. Hij is anders. Loopt met een koffertje rond die hij kwijtraakt. En elke keer als hij het koffertje zie gaat hij er met een Scrat achtige glimlach ( dat beestje uit ‘Ice Age’) achter aan. Een hoop dansers die op een steil bewegend platform iets uitbeelden die ik niet helemaal begrijp. Yorke heeft trouwens eens vrouw gespot in de trein, deze komt hij later weer tegen als hij liggend van de grond omhoog komt, tegen een muur aanrolt en samen rollen ze langs de muur in een liefdevol draaiend duet waarbij zij op zijn nek komt te liggen en ze samen weer rondjes draaien tot ze een tram instappen. Iets nog met een stel dansers in een bos. Daar gaan ze tegenover elkaar zitten. Liefde alom en dan verdwijnt de vrouw, de zon komt heel snel op. Yorke weer alleen.

?

Ik ben niet zo van het kunstzinnige gedans. Ik snap dat nooit zo. Ligt absoluut aan mij.

Maar goed, terwijl ik de beelden probeerde te interpreteren probeerde ik tegelijkertijd ook naar de muziek te luisteren. Dat lukt niet helemaal. Ik hou van Radiohead, Yorke solo kan ik niet altijd goed behappen maar de combinatie van zijn muziek met de film Suspiria (2018) - MovieMeter.nl vond ik zeer sterk. Toch kwam deze soundtrack van ‘Anima’ niet meteen binnen.

Ik heb daarom nu wel het album opstaan maar het is nu ook buiten tropisch heet en die combinatie werkt eigenlijk ook niet. Ligt absoluut aan mij. Ik probeer het later nog weleens.

Thom Yorke is al effe vruchteloos op zoek naar de perfecte versie van deze rond computer-ritmes opgebouwde plaat: binnen Radiohead (het flauwe King of Limbs), met zijn ander project Atoms for Peace (het flauwere Amok) of solo (de flauwste TMB). Maar de aanhouder wint deze keer blijkbaar dan toch want op dit album kan hij tot mijn verbazing het niveau alsnog gevoelig opschroeven. Last I Heard en de afsluiter zijn nog in hetezelfde bedje ziek als TMB: vormloos en meanderend maar Traffic (best een leuk einde), Impossible Knots (coole baslijn) en Not The News & I am a very rude person zijn nummers met een kop en een staart die erin slagen om als meer over te komen dan Thom die een namiddagje op zijn laptop in fruity loops aan het prutsen was. Zelfs de lange nummers The Axe en Twist verantwoorden hun speelduur door voldoende naast hun repetitieve kern op te bouwen en te variëren. Met Dawn Chorus staat er trouwens ook nog een onverwachte emotionele uppercut op dit album. Positieve verrassing.

avatar van Erikpol
Ik heb ook niets met die Netflix clip en dus de kunst eromheen. Wel een glimlach gegeven omdat Thom ertussen loopt maar dat was het.
Als ik deze nummer als audiobestand aanzet vind ik het wel erg goed. Doe mij dus maar de muziek zonder de beelden.

west schreef:

Je vind hem goed of slecht maar die onzinnige fanboys kaart spelen slaat werkelijk nergens op west

avatar van overmars89
Wow wat een bijzondere plaat. Ik kwam er in het begin niet helemaal in moet ik eerlijk zeggen. Ik waardeer wel meteen de gelaagde electronische instrumentatie. Maar vanaf "I Am A Very Rude Person" flowt het album waanzinnig lekker. Denk ook dat de plaat alleen nog maar kan groeien. Voor nu een 4*.

kennie schreef:

Bij Radiohead en enkele andere artiesten, zoals bijvoorbeeld the National, gaat dat hier op Musicmeter helaas wel op. Daarnaast ben ik zelf enthousiast over Radiohead, maar erger ik mij soms aan de haast verheerlijking van vrijwel alles uit de koker van deze band. Concreet: als je de score in het begin zag bij deze plaat, echt schromelijk overdreven. En dat is een herhaling van zetten, zo gaat het altijd. Vermeldenswaard dus.

Ik vind dit album trouwens niet goed en niet slecht. Heel aardig.

avatar van chevy93
west schreef:
Dat valt toch wel mee? Tomorrow's Modern Boxes en de soundtrack Suspiria scoren niet bijster hoog. En het solowerk van Johnny Greenwood trekt ook niet heel veel bekijks.

En het gemiddelde van deze is hoog, akkoord, maar heeft nog geen 100 stemmen. Het zou me niets verbazen als deze uiteindelijk nog (ruim) onder het gemiddelde van The Eraser zal eindigen.

Weergaloos album.

De combo Not The News - The Axe is ongetwijfeld het beste wat Thom buiten Radiohead al gedaan heeft. En het lijkt wel alsof zijn stem beter en krachtiger wordt met de jaren.

Prima, donker album. Komt niet in de buurt van het beste van Radiohead, maar ik heb dit jaar nog geen beter album gehoord.

avatar van RadioMad
Blij met ANIMA. Ik ben altijd een groot liefhebber van The Eraser geweest, maar Tomorrow's Modern Boxes behoort nog altijd tot mijn minst favoriete album uit de koker van Yorke (inclusief Radiohead). Dus wat dat betreft gaat het weer de goede kant uit.

Nu nog even wat vaker beluisteren om een goed oordeel te vellen. En morgen natuurlijk live zien op DtRH

avatar van Linius
rluijend schreef:

Ben stiekem wel benieuwd hoe die schaal tot 5 sterren voor jou werkt dan als het niet in de buurt komt van het beste werk van Radiohead, je zit maar een half puntje van de perfecte score af

avatar van Erwin.c
Zie dat het een dubbel lp is...bah.
Kun je er beter bij blijven staan..

west schreef:

Ik vind dit album trouwens niet goed en niet slecht. Heel aardig.

De twee vorige platen van Yorke werden inderdaad ook de hemel in geprezen door de fanboys.

Erwin.c schreef:
Zie dat het een dubbel lp is...bah.
Kun je er beter bij blijven staan..

Kom op! Een beetje beweging is goed... voor ons vijftigers...

avatar van mkrake
Geweldige plaat van Thom. Deze bevalt me beter dan de laatste worp van Radiohead. Down Corus, Not The News, The Axe, Runwayaway.. weergaloos..

Doen er een halfje bij..

avatar van Bert Wasbeer
Tja. Bij herhaaldelijk luisteren blijft ongeveer de helft hangen, de andere helft vergeet ik direct weer. Kabbelt rustig door. De rest van zijn oeuvre indachtig kom ik toch hooguit op een krappe voldoende.

avatar van mattman
Op DTRH speelde Yorke met deze plaat onder de arm de beste show van deze editie.

En dat was een deel te danken aan deze nieuwe songs, die tijden zijn show erg goed uit de verf komen en de boel nog meer de hoogte in duwen. Traffic, Dawn Chorus, Twist, Impossible Knots waren allemaal voortreffelijk. Had zelf nog graag The Axe gehoord.

avatar van Shffl
meneer schreef:

Die film is gemaakt met een Dream Camera van ANIMA Technology.

Ik vind het album steeds beter worden. Het DTRH concert was ook top. Ik zag Thom Yorke (met Nigel Godrich en Tarik Barri) een aantal van deze nieuwe nummers live spelen in 2015 (Pitchfork festival) en vorig jaar weer in Carré. Goed om te horen dat dit werk jaren heeft lopen sudderen, vanaf het podium uiteindelijk in de studio. Radiohead blijft geweldig… maar ik vind Thom Yorke solo vele malen interessanter.

avatar van Cor
Cor
Vind het een spannend en intrigerend album. Het broeit en borrelt. En kruipt subtiel onder de huid. En eigenlijk met weinig muzikale middelen. Heel sober, waardoor de kleine muzikale accenten fijntjes komen bovendrijven. Moest ff wennen, maar nu heeft dit album me wel te pakken.

avatar van mattman
Ja, het is best een groeier.

En met gemak het beste solowerk van Yorke tot nu toe. Wat mij betreft dan.

avatar van KJvelo01
Ik kan niet wachten op de vinyl versie. Die bas in Impossible Knots; wat zal die lekker uit de speakers knallen.

avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
Aantal berichten verwijderd die niks met het album te maken hadden. Als het al echt moet: gelieve persoonlijke reacties op andere users te beperken tot PM