Thom Yorke - ANIMA (2019)

Electronic
Label: XL

1. Traffic (5:17)
  2. Last I Heard (...He Was Circling the Drain) (5:06)
  3. Twist (7:03)
  4. Dawn Chorus (5:23)
  5. I Am a Very Rude Person (3:44)
  6. Not the News (3:57)
  7. The Axe (6:59)
  8. Impossible Knots (4:19)
  9. Runwayaway (5:56)
  10. (Ladies & Gentlemen, Thank You For Coming) * (4:58)
avatar van R-Know
Prachtig.

avatar van Linius
Moet zeggen dat dit ook wel bij uitstek een hoofdtelefoon album is. Heerlijk om je in te verliezen afgesloten van de rest van de wereld.

avatar van iHateDolphins
Bert Wasbeer schreef:
Tja. Bij herhaaldelijk luisteren blijft ongeveer de helft hangen, de andere helft vergeet ik direct weer. Kabbelt rustig door. De rest van zijn oeuvre indachtig kom ik toch hooguit op een krappe voldoende.

Ik kan me dat wel voorstellen idd. Ik kom hier ook naartoe dat ie het bij mij vooral goed doet op werk met een koptelefoon op om al mijn lijstjes af te werken. Wordt er wel rustig en geconcentreerd van

EDIT: oh haha, had dit bericht hier boven van Linius nog niet eens gelezen. Dat dus!

avatar van Mausie
Wat een gezever over fanboys. Thom Yorke schenkt ons gewoon wederom een prachtige plaat. Heerlijke trip en de zang die regelmatig door merg en been gaat, vooral op Dawn Chorus. Ik vind het echt bizar hoe lang Thom Yorke (en natuurlijk ook zijn bandleden) al op zulk hoog niveau presteert. Ik kan eigenlijk geen enkele andere artiest bedenken die over zo'n lange periode relevant blijft met nieuwe muziek.

Staat op eenzame hoogte, Dawn Chorus springt er het meest uit. Inderdaad via de koptelefoon goed te beluisteren en neemt je mee.

avatar van Leptop
Eerste luisterervaring is zonder meer positief. Maareh...ik hoor hier toch gewoon de man achter Radiohead, die met dit album gewoon de Radiohead-sound, een iets ander sausje geeft?

avatar van jerome988
Een nieuw verkende dimensie van Yorke's brein.

Tot zover mijn recensie.

avatar van MeesBowieFan1
dit plaatje laat mij nogal koud om het zo te zeggen

avatar van VeraS
Wellicht gaat deze plaat nog meer groeien, alhoewel er wel al heel wat luisterbeurten zijn geweest.. Blijft voor mij echt steken op 3,0 sterren. Bij het zien van de hoge score had ik wellicht andere verwachtingen.
Vind het album zeker wel de moeite waard om te blijven luisteren, maar kan mij niet genoeg bekoren en gaat voor mij vaak op saaie af. Voor mij springt niks er nog uit.

avatar van mattman
Iemand Thom deze maand live gezien? Vind dat nummers als Not The News, Twist en Traffic live nog sterker zijn dan op het album. En Dawn Chorus voor nog meer kippenvel zorgt. Sommige synths in deze nummers zijn echt bigger than life.

avatar van coldwarkids
Alleen Not The News is magistraal!

avatar van mattman
coldwarkids schreef:
Alleen Not The News is magistraal!
Lekker nummer (wanneer die bas het nummer open scheurt!) maar vind Traffic, The Axe, Twist en Dawn Chorus zelfs nog beter. Last I Heard mag er ook wezen. Uiteindelijk een heel sterke, gefocuste trip die nergens inkakt en waarbij je hoor hoeveel liefde Thom (en Nigel) in elk detail gestoken hebben. 50 minuten die aanvoelen als een dikke 20 minuten. Een goed teken.

Bonustrack Ladies and Gentlemen (...) is ook lekker maar haar niet het niveau van de nummers die de plaat wel haalden. Terecht een ‘b-kantje’ vind ik.

avatar van Frenz
The jury is still out hier. Had er o.b.v. de users iets meer van verwacht. Was gisteravond ook helemaal in de stemming, maar de magie bleef uit.

Wat vaker draaien dan maar

avatar van deek
Leptop schreef:

Vind het alles behalve een Radiohead-sound hebben, vind het meer een ambient geluid hebben, enige nr waarbij je een Radiohead geluid hebt qua stem is het nr, ‘Not the News’

avatar van Leptop
Dat bedoel ik: ambient sausje.

avatar van Parlotones
Mausie schreef:

Ik weet er wel 1 maar niet veel mensen in NL volgen die band. JAMES. In Engeland komen [bijna] alle album[s] nog met hoge snelheid op 1 terecht in de albumlijsten. En ik ben een groot fan.

avatar van Leptop
Steven Wilson mag ook in dat rijtje.

avatar van dynamo d
Geluidskwaliteit van ANIMA in UHQCD is fenomenaal. Japanners nog verder bezig om de kwaliteit van cd's te verhogen en dat is uitstekend gelukt met dit album van Thom Yorke. Elke keer hoor je weer wat nieuws uit de geluidsboxen komen.
Universal Music Japan presenteert s werelds eerste hi res cd, met MQA - hifi.nl CDJapan : Thom Yorke's "ANIMA" Japan Edition Exclusively Features UHQCD Format - cdjapan.co.jp

avatar van meneer
Mausie: ik las net je ‘review’ bij Bon Iver - i,i (2019) en ik heb het juist net andersom met deze plaat van Thom Yorke. Waar ik bij Bon Iver helemaal opga in het album heb ik juist bij dit album van Yorke zelf zoiets van:

”Echt weer een draak van een plaat, net als de vorige. Het klinkt voor mij alsof hij zo hard zijn best doet om experimenteel/uniek te klinken, maar ik mis totaal het gevoel”..

En het is met alle respect naar jouw mening want ik vind dat mensen recht hebben om iets mooi of niet mooi te vinden maar ik vind het toch wel bijzonder hoe gespiegeld meningen (smaken) kunnen zijn.

Ben wel een Radiohead aanbidder, maar dit vind ik stukken minder.