Tropical Fuck Storm - Braindrops (2019)

Australiƫ
Label: Joyful Noise

1. Paradise (6:14)
  2. The Planet of Straw Men (4:52)
  3. Who’s My Eugene? (4:41)
  4. The Happiest Guy Around (4:28)
  5. Maria 62 (3:56)
  6. Braindrops (6:42)
  7. Aspirin (5:14)
  8. Desert Sands of Venus (4:14)
  9. Maria 63 (7:50)
avatar van E-Clect-Eddy
Het klinkt soms behoorlijk rommelig / chaotisch / psychedelisch, maar ondanks dat toch nog goed toegankelijk.

Ben alleen niet van de stem van deze zanger... noch zijn vertellende manier van zingen. Maar die elektrische gitaar (die hij ook bespeelt?) klinkt weer prima. Naast hem zingen er ook nog twee dames en hun bijdrage op de single Who’s My Eugene? maken dit het meest aansprekende nummer bij de eerste beluistering.

avatar van hoi123
Grappig, ik vind juist dat de stem van Liddiard de muziek soms echt naar een hoger niveau tilt. Die subtiele schorheid in de coupletten van Paradise in combinatie met de heerlijke losheid van de zanglijn maakt dat nummer tot één van m’n favoriete nummers van 2019 tot nu toe. De rest van de plaat klinkt overigens ook heerlijk - ik ga hier denk ik nog lang van genieten.

avatar van oogsttijd
De ontploffingen en hardere passages die het vorige album zo lekker maken zijn er nu wat minder, maar ik denk het wel goed komt met wat meerdere luisterbeurten. Het is allemaal iets meer uitgesponnen maar vooral chaotisch inderdaad. Maar Paradise en Aspirin springen er voor mij toch uit.

avatar van Zwaagje
Tropical fuck storm - Braindrops - digitalekrant.volkskrant.nl

Verder niks voor mij trouwens. Wilde de link delen met de liefhebbers.

avatar van hoi123
Misschien ligt het aan het aantal stemmers, maar wat mij betreft krijgt deze plaat echt een onbegrijpelijk lage score. Braindrops is één van de paar recente platen van de afgelopen jaren die bewijst dat rock niet dood is: een speelse, intelligente en rauwe plaat die op het gebied van melodie schrikbarend goed in elkaar zit voor zijn genre. Gaat dit luisteren, mensen!

avatar van yorkethom
Boeiende band. Oor linkte deze met de Bas Seeds qua sound en dat triggerde me meteen. Blij dat ik deze heb opgezet.

avatar van Sandokan-veld
Gareth Liddiard timmert alweer bijna twintig jaar aan de weg. Sinds hij al zijn mannelijke bandleden heeft vervangen voor vrouwen, en muziek uitbrengt onder een belachelijke bandnaam en dito hoezen, lijkt de aandacht voor zijn werk meer dan verdubbeld.

Terecht, lijkt mij, want er is duidelijk een markt voor dit soort Australische zwartkijkers (The Veils, Nick Cave), en wat Liddiard maakt hoeft niet onder te doen voor die andere voorbeelden. Sterker nog: regelmatig zouden die een voorbeeld mogen nemen aan het altijd spannende, schurende geluid van Tropical Fuck Storm.

Maar wie hem al langer volgt of dieper in zijn werk duikt (de beste Drones-platen ‘Wait Long By The River…’ en ‘I See Seaweed’ worden warm aanbevolen door ondergetekende) begint toch wel te merken dat Liddiard en co eigenlijk steeds ongeveer dezelfde plaat maken. Goed, het ene bandje bestaat niet alleen uit vrouwen en het volgende wel. De ene keer klinken ze wat meer elektronisch, de andere keer wat organischer. Dan is het weer wat strakker in de blues, dan domineert de aritmische herrie weer.

Een goed bandje blijft het zeker: interessante teksten, lekker stuurs, lekker zwartgallig, mooi gitaargeluid, altijd een paar meeslepende refreinen in de aanbieding. Braindrops is - alweer- een 4*-plaat, die er wederom toch maar 3,5 krijgt omdat hij zich te weinig onderscheidt van zijn voorgangers.

avatar van ArnoldusK
Inderdaad: vernieuwende rock.
Desondanks nét wat minder pakkende en verrassende nummers t.o.v. het eerste album (of is het het feit dat ik gewoon verwend ben met zoveel innovatieve rock?)

Afijn, live @ Le Guess Who, heel benieuwd naar hoe dit kwartet het live brengt.