IQ - Resistance (2019)

3. Stay Down (7:54)
  4. Alampandria (3:47)
  5. Shallow Bay (6:21)
  6. If Anything (6:03)
  7. For Another Lifetime (15:22)
  8. The Great Spirit Way (21:44)
  9. Fire and Security (5:25)
  10. Perfect Space (8:33)
  11. Fallout (19:54)
avatar van Casartelli
IQ zit al een tijdje op een schema van één album per vijf jaar, dus wat dat aangaat werd het weer tijd. Dit zal (weer) een dubbelalbum worden.

Zoals elk jaar weer een optreden in de Boerderij in december (de 14e), vooralsnog ook het enige Nederlandse optreden dit jaar.

avatar van meneer
Casartelli schreef:

Hmm, toch ook een mooi optreden gezien in Valkenburg afgelopen juni 2019 op het Midsummernight Progfestival (ook wat voor jou trouwens !). Daar werd ook het eerste nummer van dit album 'A Missile' gespeeld. Lekker nummer !

meneer schreef:
Ahja. Herstel: het enige resterende optreden. Wellicht reis ik volgend jaar ook eens naar Valkenburg af (al heb ik dat in eerdere jaren ook al gezegd.
meneer schreef:
Nou, dat is alvast goed om te horen!

avatar van ProGNerD
En over een dikke week gaan we ze zien op Loreley in Duitsland (Night Of The Prog Festival); ben benieuwd wat ze daar (al) laten horen... Heb ze daar al eens eerder gezien met een prima optreden tijdens de Road Of Bones Tour, dus dat belooft veel goeds...

avatar van chevy93
Casartelli schreef:
Toch wel spijtig (voor mij) dat alle proghelden in De Boerderij (of 013) spelen. Je zou zeggen dat Zoetermeer best te bereiken is vanuit Amsterdam, maar een terugreis zonder auto is gewoonweg niet te doen.

edit: zie nu dat het om 20.00 begint, wellicht nog te overwegen.

chevy93 schreef:
Bekend gevoel, maar wellicht zijn we als Amsterdammers ook wel wat verwend. De terugreis heeft me afgelopen maart eens drie uur gekost, daar zal ik volgende keren dan maar aan denken.

avatar van legian
chevy93 schreef:

herkenbaar. Heb 013 in het verleden wel eens met de trein gedaan, wat een ramp was dat. De boerderij doe ik altijd met de auto, waarvoor ik dus altijd eerst een auto moet regelen. Ga maar eens kijken of ik deze kan bijwonen, ben dit jaar dankzij de MuMe top 40 ook het oudere werk ingedoken en dat bevalt erg goed.

En ja Amsterdammers zijn gewoon verwend met al die zalen in de stad Casartelli . Maar als Almeerder vind ik dat niet zo erg.

avatar van chevy93
Vorig jaar was bv. Camel in de Oosterpoort in Groningen. Wie woon daar nou weer?

Nou ja, we zien wel.

On: heel erg benieuwd. Van de week nog Frequency beluisterd en dat is (hier) toch wel lichtelijk onderschat. Maar sowieso zijn ze met een erg goede run bezig, dus ik verwacht niets minder dan een meesterwerk.

avatar van Outlaw104
Speelden vorig jaar in Zoetermeer alvast "A Missile". Voor zover ik het me herinner lag dat nummer in de lijn van vorig album The Road of Bones.
Dit jaar weer naar Zoetermeer en komaan.. niet zo jammeren over het reizen, vanuit Friesland rij ik daar in 2 uurtjes naar toe.

avatar van ProGNerD
Outlaw104 schreef:

Precies: hier vanuit Twente ben je ook zo op Loreley en dan heb je 3 dagen goeie prog, inclusief IQ...

Uitgesteld naar vrijdag 27 september

avatar van Torch
Tracklist gecorrigeerd. Alampandria toegevoegd en volgorde aangepast.

avatar van willoow
Het beloofd wel weer een goed album te worden, nog ff wachten...
For Another Lifetime.
IQ live at the NightoftheprogFestival 2019 - YouTube

avatar van Rudi S

Bonk

avatar van Bonk

Zo is het! Ook altijd heerlijk om het geklaag van progliefhebbende Randstedelingen te lezen dat het podium met de mooiste programmering zo ongelooflijk ver weg is in die zelfde Randstad. Laat staan dat je naar 013 moet.
Laat dat wellicht bij dat verwend toch echt maar weg hoor Casartelli
En laat ik maar voorzichtig stellen chevy93 dat vanuit Groningen zelfs bepaalde podia in Amsterdam niet terug te bereizen zijn met het OV als je pech hebt met concerten of je moet het niet erg vinden om eerder weg te gaan Belachelijk dat er dan ook nog concerten wel in de Oosterpoort zijn
Ik heb het er graag voor over. Ik ga woensdag in Zwolle naar een concert van iamthemorning en beschouw dat als een nabij concert. Ayreon dit weekend was wel wat ver. Qua muziek (zeker ook qua prog) had ik liever ergens anders gewoond, maar verder toch zeker niet.

Om niet helemaal off-topic te raken, ik kijk hier wel naar uit. Het nieuwe nummer klonk inderdaad heel aardig op Midsummerprog. Was ook niet in buurt trouwens

Ik woon zowat naast De Boerderij. Begin jaren 80 was ik fan van Marillion en IQ, daarna in De Boerderij kennis gemaakt met alternatieve muziek en dance waardoor ik progrock helemaal niets meer vond. En later als dertiger weer naar Fish en IQ geweest in De Boerderij. Ik zie dat IQ in december weer komt. Blijft vreemd hoe die tent is uitgegroeid tot een progtempel.

pos
Eerste luisterbeurt zit er op. Heb wel zo te zien de nummers in andere volgorde gehoord. Ook met de lange nummers van cd2 er tussen. Beetje onsamenhangend dus nog. Genoeg om te horen dat het gewoon weer een klasse plaat is geworden die klinkt als een klok.

avatar van Torch
Wat een dijk van een plaat is dit weer geworden zeg, IQ weet met elke plaat haar eigen geluid verder te perfectioneren. Geen revolutie maar evolutie dus. Weer net een beetje beter dan Road of Bones, en dat leek op voorhand toch lastig te worden.
De bonus disc doet (net als bij RoB) niet onder voor het hoofdgerecht, dus krijgen we bijna twee uur nieuw materiaal van IQ in topvorm. Voor mij de beste plaat van 2019 (tot nu toe).
Hoogtepunten: Shallow Bay, If Anything, For Another Lifetime, The Great Spirit Away, Fallout..... maar de overige nrs doen hier nauwelijks voor onder!.

avatar van Alicia
Ik ga onmiddellijk luisteren! Wat een feest!

avatar van Alicia
Tis wel een hele kluif, hoor... twee schijfjes IQ zo achter elkaar. Het klinkt allemaal wel weer bijzonder fraai, maar het is ook overweldigend in hoeveelheid. Ik duik voorlopig daarom eerst maar even in CD1, de rest komt dan later wel een keer.

avatar van willoow
Weer een Meesterwerkje, weet bijna niet waar te beginnen.
We kunnen weer even vooruit, Top...
Alleen het begin van For Another Lifetime vind ik wat minder de rest van het nummer is uitstekend.

pos
Geweldige plaat weer hoor van de heren. Shallow Bay alleen al. Heb ook wel besloten eerst cd1 volledig te gaan beluisteren alvorens cd2 er bij te pakken. 4,5 ster dus voor cd1.

avatar van Casartelli
Eerste luisterbeurt zit erop (van beide cd's overigens; volgens mij is het niet de bedoeling om een score uit te delen op grond van de helft van het materiaal).

IQ klinkt altijd snel vertrouwd, dat is wellicht hun voornaamste verdienste. Op dit topzware album was dat niet anders. Wel hoorde ik hier en daar wat van die lelijkere keyboardkeuzes terug die een deel van The Seventh House (het album) ook wat onderuit haalden.

Verder weet IQ, in tegenstelling tot (te) veel andere progbands, vaak wél in de lange nummers te excelleren. Dat lijkt andermaal gelukt: The Great Spirit Way maakte de beste eerste indruk.

avatar van Alicia
Alles bij elkaar is dit 'dubbelalbum' of liever 'het nieuwe IQ album met de ijzersterke bonussen op een tweede schijfje' best nog een aardige kluif. Maar dan heb je ook wat voor de komende uren, dagen, weken, maanden, jaren en wellicht nog wat uren.

Tot het volgende werkstukje dus...

Hoe het ook zij, er is gelukkig geen ellenlang intro of ander geleuter te bespeuren. Resistance knalt er vrijwel onmiddellijk lekker in met een ijzige Missiles om dan linea recta door te stomen naar een bloedmooie Rise en een hemels klinkende Stay Down alwaar de getormenteerde zielen van gitarist Mike en zanger Peter als gloeiend hete messen door de gezwollen, maar o zo prachtige orgel- en andere keyboardklanken van Neil snijden. Wat een rijtje ijzersterke openers zijn dit toch en wat een dynamiek en hoe het geheel dan weer op haar beurt gedragen, opgetild en versterkt wordt door een fantastische ritmesectie, bestaande uit bassist Tim en drummer Paul. Het lijkt verdorie soms net alsof alle potten en pannen tegelijk van de keukentafel afdonderen zoals in The Great Spirit Way. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de prachtige overgangen of de fraai ingetogen liedjes als Shallow Bay en If Anything, waarin Peter loepzuiver de nog de resterende sterren van de hemel zingt.

Het enige pietepeuterige minpuntje zou kunnen zijn dat zo'n stortvloed aan materiaal het je misschien lastig kan maken om snel alles tot je te nemen. Laat staan om je favorieten aan te kunnen wijzen. Maar de machtige afsluiter Fallout op de bonusschijf heeft absoluut en al vrij snel de doorslag gegeven om ook deze laatste IQ weer de volle mep te geven.

Kortom, wat mij betreft is IQ er opnieuw in geslaagd boeiende, ingenieuze en soms in donkere nevelen gehulde epische stukken neer te zetten.

*op de grote rode knop slaat*

0,5
Ben al jaren fan van IQ en bezit bijna alles. Maar dit album is absoluut bagger. Het klinkt soms zelfs vals.

avatar van namsaap
McKes schreef:
Geen aanrader.

Heb je daar nu speciaal een account voor aangemaakt?

McKes schreef:

Hehe mijn hemel

avatar van Alicia
Komt dit 'bagger' album ook op zwart vinyl uit, dat iemand weet? Ik kan alleen de gele versie vinden!

Lachende derde
Zojuist besteld.